Goede kniptang

Op zoek naar een specifiek product en nog niet gevonden? Wellicht kent iemand wel een adres waar het te koop is.
Forumregels
Hanteer een duidelijke titel voor je topic, zoals “kalotjes 5mm gezocht” of “bronskleurig jasseron”.
MB
Bead Aholic
Contacteer:
Goede kniptang

Bericht door MB » ma 23 jul 2012 11:22

Die zoek ik dus, een goede kniptang, die gemakkelijk acculondraad en ook van dat dikke
spiraaldraad doorknipt, pas heb ik een nieuwe gekocht maar die knipt voor geen meter :?
Ik zag al een kniptang bij Sayila, die van 15 euro, maar heeft iemand daar ervaring mee, of
hebben jullie nog een andere suggestie, mag natuurlijk ook goedkoper :)
~Groetjes Margriet~

xxCheriexx
Bead Interested

Re: Goede kniptang

Bericht door xxCheriexx » ma 23 jul 2012 12:10

Hallo Margriet,
ik heb er eentje van een bouwmarkt, daar kun je echt alles mee knippen, gebruik hem al jaren en doet het nog prima.
Groetjes Gerry.

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 23 jul 2012 13:57

ik persoonlijk gebruik gewoon een goedkope voor staaldraad en stiften, en een speciale van de bouwmarkt voor memory wire. Memory wire is nl stuk dikker en sterker, je kan gewone tangetjes daarmee beschadigen. Ikzelf denk dat het dan al snel goedkoper is gewoon een simpele, grote / lompe van de bouwmarkt te gebriuken voor memory wire en niet een speciale ergonomische die voor sieraden bedoeld is.

MB
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door MB » ma 23 jul 2012 17:53

Bedankt voor de suggesties, dan zal ik dus 2 tangen moeten kopen, want de goedkope
nieuwe tang die ik nu heb, knipt ook moeilijk door staaldraad, mijn oudje
die half uitelkaar hangt :lol: knipt er nog dan nog vlot doorheen.
Ik ga eens kijken in de bouwmarkt, zei mijn man ook al, gelukkig heb ik een
bouwmarkt vlak in de buurt zitten, morgen even kijken.
~Groetjes Margriet~

Elise25
Bead Starter

Bericht door Elise25 » di 24 jul 2012 19:41

Ik zou ook eens stevige tang uit de doe-het-zelf winkel kopen voor memory wire. Dit hoeft denk ik niet zo duur te zijn hoor. Soms heb je van die grabbelbakjes in doe-het-zelf zaken waar je voor een paar euro een tang vindt.
Voor het overige gebruik ik wel graag een fijn tangetje omdat je daarmee overal bij geraakt. Maar ook dat hoeft niet zo duur te zijn. Ik heb een goedkope kniptang (ong. 4 euro) en ik ben er heel tevreden mee.
Ik wil daar sowieso niet teveel geld aan geven, want ik denk niet dat je veel verschil ziet tussen een dure en een goedkope tang (of ben ik daar verkeerd in?). Als de tang maar knipt, is het oké :wink: Aan een goede rondbektang wil ik dan wel veel geld uitgeven (ik heb er trouwens nog geen gevonden, dus suggesties zijn welkom :) )

flipjedbt
Bead Believer

Bericht door flipjedbt » wo 25 jul 2012 09:46

Ik wil daar sowieso niet teveel geld aan geven, want ik denk niet dat je veel verschil ziet tussen een dure en een goedkope tang (of ben ik daar verkeerd in?).
Helaas ben ik het helemaal niet met je eens.
Een goedkoop tangetje krijgt na verloop van tijd allemaal braampjes op het knipvlak omdat het niet van goed hard materiaal gemaakt is.
Daar heeft een goede kniptang helemaal geen last van en blijft daardoor mooi knippen en een goed gladde kniprand geven.
Een goede kniptang is in elke ijzerzaak te koop.
Wil je ook met een heel klein puntje kunnen knippen, dan moet je wel voor de aanschaf naar een speciaalzaak.

Hetzelfde gaat op voor een goede punttang.
Goedkope punttangetjes vervormen helemaal als je een stevig stukje draad voorziet van een oogje en bovendien hebben ze vaak geen echt mooi fijn puntje, zodat je niet hele kleine oogjes kunt maken.

Als beginner zul je dat niet zo in de gaten hebben, maar als je wat nauwkeuriger wilt werken en mooi werk wilt afleveren zijn de betere kwaliteitstangen toch plezieriger.

xxCheriexx
Bead Interested

Bericht door xxCheriexx » wo 25 jul 2012 12:18

Helemaal mee eens, ik geef liever iets meer uit voor een goeie kniptang, gaat ook veel langer mee.

Chantale
Bead Believer

Bericht door Chantale » wo 25 jul 2012 13:42

Ik ben nog maar 7 maanden bezig met deze hobby en ik ben nu al aan het derde setje tangen begonnen :oops: De kniptangen die bestemd zijn voor de juwelenhobby die gaan toch snel stuk. Het begint bij mij steeds met de twee ijzeren staafjes die in elkaar haken. Na veelvuldig gebruik beginnen die te verschuiven, komen ze los uit de rubberen laag die rond de tang zitten en haken ze niet meer in elkaar. Ik heb in een doe het zelf zaak een grotere tang gekocht. Die is handig om nietstiften en wiredraad mee door te knippen. Er zit daar echter geen veertje in, en het is dan niet altijd handig om korte dingen mee te knippen.
De rondbektangen vind ik helemaal niet goed. Ik ben nu al aan mijn derde bezig !!! Na verloop van tijd draaien ze gewoon rond elkaar :? Een héél goede rondbektang, daar zou ik wel gelukkig mee zijn :banaan: maar totnutoe heb ik nog geen gevonden :roll:

MarjaH
Bead Believer

Bericht door MarjaH » do 26 jul 2012 18:20

IK heb zo'n kleine blauwe kniptang speciaal voor memoriewire. IK heb hem gekocht bij bijouxmoderne maar weet dat andere ook niet groothandelwebsites hem ook verkopen. Hij kost incl btw wel ca 15 euro maar ik ben er helemaal blij mee want hij knipt echt alles!

Marja

Elise25
Bead Starter

Bericht door Elise25 » do 26 jul 2012 18:45

@flipjedbt: mijn goedkope fijne kniptang knipt voorlopig heel goed. Ze heeft een heel erg fijne punt, waardoor ik gemakkelijk op moeilijk bereikbare plaatsen kan knippen. Ze kostte maar 4 euro, dus als ze na een tijdje stuk is, koop ik gewoon een nieuwe. Voor 20 euro heb je immers 5 tangen. Daar ben je toch wel een tijdje mee zoet, denk ik. Ik knip er wel geen dikke draad mee. Enkel metaaldraad van 0.8 mm, nietstiften en acculondraad.

Wat de rondbektang betreft, daar ben ik het helemaal met je eens. Ik heb in een kralenwinkel een merkloos tangetje van 6 euro gekocht en ben er niet tevreden mee. De punt is wel vrij fijn, maar maakt lelijke schrammen in de metaaldraad.

Chantale
Bead Believer

Bericht door Chantale » do 09 aug 2012 16:34

Wie heeft er dan een tip voor een héél goede rondbektang. Het is toch belangrijk dat je daar een goed exemplaar van hebt. Mijn tweede rondbektang is net als de eerste over elkaar aan het kruisen. Het is nu weer telkens een lastig karwei om een goed oogje in mijn nietstift te krijgen als ik oorbellen maak, wat lastig :evil:

Elise25
Bead Starter

Bericht door Elise25 » do 09 aug 2012 19:01

Dag Chantale,

Ik heb intussen uitgebreide research gedaan over rondbektangen en heb me eentje aangeschaft van Beadsmith. Ik heb ze nog niet veel gebruikt, maar tot nu toe ben ik er vrij tevreden over. Beadsmith is een merk dat op verschillende Amerikaanse fora wordt aangeraden. De tang kostte niet zoveel, maar je hebt verschillende prijsklassen binnen dit merk. De Duitse kwaliteit Beadsmith tangen zijn naar het schijnt nog beter dan de gewone tangen, maar die kosten wel veel meer. Het topmerk is volgens velen Lindstrom. Maar die tangen zijn enorm duur.

Ik ben tot nu toe tevreden over mijn Beadsmith tangetje. Het is ook tangetje dat intensief gebruikt mag worden, dus ik hoop dat het lang meegaat. Wat ik wel jammer vindt is dat de tang een te brede punt heeft en dat ze geen veer heeft. Nochtans stond er bij de beschrijving dat ze een heel fijne punt had. Ik heb intussen op internet gevonden dat er ook tangen van dit merk zijn met een extra fijna punt en met veer. Als ik opnieuw een tangetje zou kopen, zou ik voor dat tangetje gaan.

Erica1979
Bead Interested

Bericht door Erica1979 » do 09 aug 2012 19:26

ik gebruik een tangetje uit de werkplaats van mijn man....
een van een eenvoudig mini-tangen-setje

DZG
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door DZG » vr 10 aug 2012 13:05

Ik heb mijn tangensetje in 2009 bij een hobbyzaakje gekocht, 3 tangetjes voor 10 euro volgens mij, en ben er eigenlijk nog steeds erg tevreden mee. Ook wel hetzelfde probleem met de rondbektang dat ie wat krasjes achterlaat op de rondingen van de nietstiften, maar over het algemeen ben ik nog steeds erg blij met mijn setje van toen. Ik heb ook al meerdere tangen bijgekocht, maar die zijn toch niet zo handig in gebruik, of eerder aan het slijten.
Zelfs de kniptang uit 2009 gebruik ik nog het liefst. Wordt nu wel wat bot, maar dat mag ook wel na 3 jaar.

melliejj0201
Bead Reader

Bericht door melliejj0201 » vr 10 aug 2012 21:04

Ik gebruik zelf al een tijdje de knip- en rondbektang van de xenos en die bevallen me eigenlijk wel goed.

Gesloten