glaskralen

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
bebiezjoe
Bead Fan
glaskralen

Bericht door bebiezjoe » wo 13 mei 2009 20:16

Hoi,

Ik waag het er even op om hier een vraag te stellen m.b.t. glaskralen branden, omdat ik die kralen ook wel voorbij zie komen. Ik heb mijn vraag ook inmiddels op een ander forum uitgezet, maar wie weet heeft één van jullie de tip. Ik ben vandaag begonnen met het zelf branden van kralen.....en dat valt nog vies tegen. Van de vijf die redelijk gelukt zijn, willen er drie niet van de mandrel :( Tips?
Alvast bedankt.

Bebiezjoe
Bea :byebye

Saga Suus
Bead Producer
Contacteer:

Re: glaskralen

Bericht door Saga Suus » zo 07 jun 2009 20:59

Heb je beadrelease op je mandrel gedaan en dit goed verwarmd?

Zo ja, wat kan helpen om je kralen van de mandrel te halen is ze te weken in water (sowieso moet je je kralen altijd onder de kraan eraf halen omdat je de beadrelease kan inademen als je je kralen er droog afhaalt en dat is niet goed voor je). Je kunt ook de mandrel vasthouden met een tang en de kraal met een theedoek eraf trekken. Als dat niet werkt kun je nog proberen je mandrel met kraal in de vriezer te leggen en vervolgens eraf proberen te halen met de tang/theedoek methode.

Succes!

Talleke
Bead Believer

Bericht door Talleke » ma 20 jul 2009 15:06

Wat ook goed werkt is de mandrel beethouden met een stuk binnenband (van een fiets), de kraal ook met een stuk binnenband en dan draaien. Het geheel even in de vriezer leggen wil ook nog wel eens helpen en inderdaad onder de kraan houden. Als laatste optie kan je ook nog een bankschroef proberen waar je je mandrel in vastzet en dan met een doekje de kraal van de mandrel probeert te draaien. Wanneer hij er dan nog niet afgaat vrees ik dat de hamer eraan te pas moet komen.

webatelier
Bead Reader

Bericht door webatelier » wo 12 aug 2009 08:09

Bij mij werkt in water zetten altijd prima. Soms wel een paar dagen maar ze komen er eigenlijk altijd af. De tip met de vriezer heb ik nog nooit geprobeerd maar wel vaker gehoord. Succes. Het gaat vanzelf steeds beter.
groetjes
Maud

La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » wo 12 aug 2009 08:36

Met een Tupperware lapje je kraal losdraaien werkt ook heel goed. Zo'n lapje waarmee je flessendoppen los krijgt.
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

Saga Suus
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Saga Suus » zo 13 sep 2009 08:18

Is het nog gelukt om de kralen eraf te halen?

bebiezjoe
Bead Fan

Bericht door bebiezjoe » zo 13 sep 2009 18:55

@Is het nog gelukt om de kralen eraf te halen?

Sorry voor de late reactie :oops: het gaat wel steeds beter, maar nog niet altijd goed.
Balen is het als het niet wil met de beter gebrande kralen. Wat een geduld moet je hebben bij het branden.....maar wel onwijs leuk om te doen. Ik ben zelfs vanaf 1 september een middag minder gaan werken om wat constanter te kunnen oefenen. Nu maar hopen dat het spreekwoord van oefening baart kunst uitkomt.

Bebiezjoe
Bea

Saga Suus
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Saga Suus » ma 14 sep 2009 20:10

Leuk dat je laat horen hoe het gaat! Het is niet gemakkelijk en een geduldig werkje maar inderdaad wel erg leuk.

Talleke
Bead Believer

Bericht door Talleke » zo 04 okt 2009 20:14

Hoi Bea
Ik vraag me af wat voor beadrelease je gebruikt, vlamdrogend of luchtdrogend? Als je een hebt die zowel vlam als luchtdrogend is kun je nog eens proberen om ze niet in de vlam te drogen maar eerder te dopen en aan de lucht te laten drogen. Het kan ook nog dat je beadrelease te dik of te dun is (ik gebruik zelf de SBR van Sansiera en die kan je heel gemakkelijk verdunnen of als ie te dun is een nachtje open laten staan). Hoop dat je nog wat aan mijn reactie hebt, er is niets zo frustrerend als een aantal mooie kralen maken die je niet meer van de mandrel afkrijgt...
Zelf gebruik ik ook nog wel eens de popnageltang van mijn lief (zijn halve gereedschapskist ligt bij mijn brander en sieradenspullen haha :P), al moet ik zeggen dat ik er niet zo'n ster in ben en dat kralen dan regelmatig breken. Ik gebruik die dan ook alleen als we ze er écht écht écht niet afkrijgen.
Oh, en wat ik altijd klaar heb liggen is een tangetje en de binnenband van een fiets. Met t tangetje de mandrel beethouden vlak bij de kraal en dan met de fietsband de kraal vasthouden en draaien, dat werkt ook nog al eens.

Succes ermee!

Irene van der Maas
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Irene van der Maas » di 06 okt 2009 06:39

Ik denk inderdaad dat je beadrelease te waterig is, of dat er te veel luchtbellen inzitten, zodat het glas op deze plekjes door de beadrelease heen de mandrel raakt....
Irene van der Maas

Gesloten