Hoe kettelen jullie meestal?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.

Hoe kettel jij meestal?

Ik kettel altijd met ringetjes tussen de kettelstiften.
20
16%
Ik kettel soms met ringetjes tussen de kettelstiften.
57
45%
Ik kettel nooit met ringetjes er tussen. Wel let ik erop dat 1 oogje horizontaal is en 1 verticaal, zodat het mooier valt.
22
17%
Ik kettel zonder ringetjes, het maakt me niet uit of het oogje horizontaal of verticaal valt.
27
21%

Totaal aantal stemmen: 126

eelkehas
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door eelkehas » zo 27 aug 2006 19:31

HOihoi,

Ik kettel eigenlijk altijd met ringetjes .. heel soms zonder maar bijna nooit.

Groetjes!

Loura!
Bead Fan

Bericht door Loura! » ma 04 sep 2006 14:14

Ik kettel op zilverdraad, zonder ringetjes. Knip de draad op ongeveer een centimeter af, dan zijn alle ringetjes even groot. Beide oogjes van een kettel (dus degene onder en die boven de kraal) zitten in het verlengde van elkaar (dus je draad vormt 1 lijn).

groetjes,
Loura

Naomi
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Naomi » di 12 sep 2006 19:08

Ik kettel meestal met ringetjes. Alleen bij oorbellen niet. Alle oogjes 'moeten' bij mij altijd dezelfde kant opstaan en even groot zijn. Vaak maak ik de ringetjes zelf ivm kleurverschil in metaaldraad. Ik maak soms ook 8-jes ipv ringetjes. Ik vind een ketting mooier vallen met ringetjes. Het is meestal wat soepeler.
liefs,

Naomi

poppymieke
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door poppymieke » di 14 nov 2006 00:26

Ik heb ontdekt dat als ik kettel met enkele ringetjes, de ketting binnen d ekorste keren stuk gaat. Er effe aan trekken en ze breekt al....
Nu doe ik het dus met dubbele ringetjes ( die ik een keer per ongeluk kocht ipv enkele, geluk bij ene ongeluk dus :lol: ).
Lukt het bij jullie wel met enkele ringetjes ?

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door flapflap » di 14 nov 2006 00:46

Ligt eraan wat voor ringetjes.
Ik had laatst nogal dunne ringetjes en die zijn inderdaad te slap om (zwaar) mee te kettelen. Maar met wat dikkere ringetjes gaat het goed hoor :)
~Audrey~

Liz
Bead Interested

Hoe slagen jullie erin om die oogjes ROND te krijgen ???HELP

Bericht door Liz » di 12 dec 2006 15:13

Hallo,
Ik moet dringend voor een bestelling voor een klant (nieuwjaarsketting) een ketting ketelen. Mijn probleem, ik krijg die oogjes niet mooi rond.

Echt waar, nochtans ik maak regelmatig oogjes voor oorbellen, maar die lijken altijd meer ovaal., bij oorbellen zijn er dit maar 2 dus kan dit minder kwaad, maar in een ketting moet dit echt wel rond zijn vindt ik zelf.

Ik heb het al geprobeerd met ketelstiften zodat ik telkens nog maar 1 oogje moet maken, maar als ik dan telkens het 2e oogje moet maken is dit dus ovaal, echt lelijk, je kan er zo uithalen welke ik gemaakt heb dus.

Hebben jullie tips aub?
:?

Groetjes
------------------------------------------------------
parels van juwelen maken en juwelen van parels maken

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 12 dec 2006 16:52

Ik zou zeggen bestel 0,6 mm verzilverd draad en ga daar eens mee oefenen. Oefening baart kunst. Net als schrijven of fietsen, eerst kon je het niet en nu gaat het vanzelf. Verder moet je even kijken hoe je het zelf doet en hoe het aangeraden wordt op internet. Er zijn praktisch 2 manieren, als het goed is staan ze bij de 1ste pagina van deze topic en anders weet iemand anders vast wel url (moet nu nl snel verder ;) ).

Curieux
Bead Believer

Bericht door Curieux » di 12 dec 2006 16:58

Waar een duidelijk voorbeeld op staat is op http://www.kettinkje.nl/documenten/Besc ... ttelen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien dat je er wat aan hebt...
Can you feel the bead...!?

Liz
Bead Interested

Oogjes

Bericht door Liz » di 12 dec 2006 17:16

bedankt sandra voor het snelle antwoord.
Maar ehb nog een ander probleem.
Ik heb dus ketelstiften gekocht (2 pakjes want moet een vrij grote ketting maken), in goudkleur. En omdat ik die zilverkleurige staaldraad niet vond heb ik de ketelstiften maar gekocht, maar die komen wel een stuk duurder uit volgens mij maar soit.

Bestaat de staaldraad eigenlijk in goudkleur?
Heb hem nog niet gezien hier bij ons (liefst in belgie en geen webshops als het kan - het is nogal dringend en heb het dus zo snel mogelijk nodig).

Wat is de andere manier dan als er 2 manieren zijn aub?

Groetjes

Liz
Bead Interested

RONDE oogjes maken

Bericht door Liz » di 12 dec 2006 17:20

@ Curieux: bedankt voor het snelle antwoord. Ik denk dat het echt wel een goede tip is, als er andere mensen nog tips hebben, altijd welkom.

Ben een groentje in het ketelen :oops: (slaagt rood ipv groen uit)

Groetjes

dutch_dayz
Bead Producer

Bericht door dutch_dayz » di 12 dec 2006 17:34

Ten eerste even om verwarringen te voorkomen:

staaldraad is een soort kabeldraad, de kern bestaat uit hele fijne stalen draadjes die ineen gedraaid zijn, en erom heen zit een coating van nylon. Deze coating is meestal doorzichtig, maar je kunt de draad ook in diverse kleuren kopen. Dit draad gebruik je om te rijgen, zwevende kettingen te maken, om te haken etc.
Hier zie je een voorbeeld van staaldraad: http://www.creadream.nl/producten.php?s ... select1=41

Het draad dat je gebruikt om te kettelen is metaaldraad. Je kunt het kopen als verzilverd draad http://www.creadream.nl/producten.php?s ... select1=32 of als gekleurd, gelakt draad, ook wel wire genoemd. http://www.creadream.nl/producten.php?s ... select1=49 Wire draad is wel kwetsbaarder dan verzilverd draad, dus pas goed op voor beschadigingen.

Dus je zou eventueel wire kunnen kopen in goudkleur. En idd, oefenen! :wink:

Haematodipsia
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » di 12 dec 2006 17:37

dutch_dayz schreef:Ten eerste even om verwarringen te voorkomen:

staaldraad is een soort kabeldraad, de kern bestaat uit hele fijne stalen draadjes die ineen gedraaid zijn, en erom heen zit een coating van nylon. Deze coating is meestal doorzichtig, maar je kunt de draad ook in diverse kleuren kopen. Dit draad gebruik je om te rijgen, zwevende kettingen te maken, om te haken etc.
Hier zie je een voorbeeld van staaldraad: http://www.creadream.nl/producten.php?s ... select1=41

Het draad dat je gebruikt om te kettelen is metaaldraad. Je kunt het kopen als verzilverd draad http://www.creadream.nl/producten.php?s ... select1=32 of als gekleurd, gelakt draad, ook wel wire genoemd. http://www.creadream.nl/producten.php?s ... select1=49 Wire draad is wel kwetsbaarder dan verzilverd draad, dus pas goed op voor beschadigingen.

Dus je zou eventueel wire kunnen kopen in goudkleur. En idd, oefenen! :wink:
Maar je hebt ook messing draad en dat is dus goudkleurig :wink: Onder andere verkrijgbaar in de banier en ook op die rekken met kaartjes van le Suh denk ik.

dutch_dayz
Bead Producer

Bericht door dutch_dayz » di 12 dec 2006 17:39

Dat kan ook nog ja :wink: Ik wilde vooral even het verschil uitleggen, want als ze staaldraad gaat bestellen krijgt ze iets anders dan ketteldraad!

Haematodipsia
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » di 12 dec 2006 17:41

dutch_dayz schreef:Dat kan ook nog ja :wink: Ik wilde vooral even het verschil uitleggen, want als ze staaldraad gaat bestellen krijgt ze iets anders dan ketteldraad!
Ik denk dat ik gewoon een stukje te lang het gequote, ik bedoelde dat er ook messeing is als alternatief voor wire want wire blijft niet echt mooi is mijn ervaring. Maar dat messing is dus helemaal die kleur. HEt zit ook op een rol net zoals verzilverd draad.

poppymieke
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door poppymieke » di 12 dec 2006 21:52

en is wire wel stevig genoeg om te kettelen ? Ik gebruik namelijk draad 0,8, want anders valt mijn juweel uit ellkaar is mijn ondervinding
..

Ik heb trouwens zelf al gemerkt dat als ik de oogjes niet mooi krijg, ik het uiteinde eigenlijk nog iets te lang heb gelaten om het mooi rond te krijgen.... Misschien is dat bij jou ook wel ?

Gesloten