daar ben ik weer, en dit keer als zelfstandig ondernemer.
ik kwam om kwart voor 9 al bij de kvk en moest een nummertje trekken. ik was meteen aan de beurt. Wil die man me inschrijven, craht zijn computer (goed voorteken

) Dus toen ging een vrouwtje me inschrijven en ze was helemaal weg van de sieraden die ik om had, dus ik haalde mijn foto map erbij, en ze zat echt te kwijlen boven die foto's.
De sfeer was meteen gezellig, dus ik was al minder zenuwachtig.
Toen ging ze me inschrijven, maar je kan je dus niet inschrijven als je alleen je handgemaakte sieraden wil verkopen, maar gelukkig wilde ik ook mode accessoiers gaan verkopen, dus kon ik me inschrijven.
Eerst werd er gecheckt of mijn 'bedrijfsnaam' al bestond, en dat was gelukkig niet zo. Daarna moesten ze een afschrift van mijn bankrekening hebben om het adres te controleren en mijn paspoort. Ik was goedgekeurd en mocht dus ingeschreven worden.
De omschrijving van wat ik doe is: het ontwerpen, produceren en verkopen van handgemaakte sieraden en verkopen van mode accessoires.
Daarna nog wat vragen over of ik mensen in dienst had en blabla, en toen was ik ingeschreven. Een inschrijving kost 51,20 per jaar en 11 euro om een uitreksel te krijgen, wat je nodig hebt om bij groothandels enzo te kunnen kopen en je inschrijven bij de belasting.
maar dat geld heb je er zo uit door het geld wat je bespaart doordat je bij de groothandel kan kopen.
Daarna ben ik naar de belastingdienst gegaan, en daar kreeg ik een dik boekwerk mee en inschrijfformulieren. Ik moet elk kwartaal een opgave opsturen met mijn uitgaven, inkomsten, winst, blabla.
Dan bepalen ze aan het eind van het jaar of ik de btw (19%) ook daadwerkelijk moet afdragen. Waarschijnlijk zal dit bij mij nog niet het geval zijn, omdat het bedrag dat ik zal moeten afdragen wel onder de 1400 euro ligt.
Maar voor de zekerheid leg ik het geld wat ik voor de btw moet vragen toch maar op een spaarrekening, hou ik er zelf ook nog wat aan over
Mijn btw nummer krijg ik over 3 weken ongeveer binnen en dan kan ik dus naar de groothandels!!!
En om het te vieren had ik voor mijn broertje en mij gebak gekocht (mijn ouders waren er allebij niet

) en ik haalde hem om, en had de gebakdoos heel voorzichtig in mijn fietstas gedaan, en fietste voorzichtig en ging niet hard van stoepjes af enzo. Kom ik thuis, had ik de doos op de kop in de fietstas gedaan, dus al het gebak was geplet
maar goed. De vrouw bij de kvk zei dat ik volgens haar de jongste ondernemer van leeuwarden ben, en misschien ook nog wel van friesland.
Maar nu ben ik dus zelfstandig ondernemer met als bedrijfsnaam Anirac.
als iemand nog vragen heeft over de inschrijving, vraag gerust!!