doffe kralen
-
- Bead Anonymous
- Berichten:1
- Lid geworden op:do 19 feb 2004 21:08
Ik heb sommige kralen die dof worden en minder intensief worden van kleur tijdens het dragen,weet iemand een oplossing?
oppoetsen met een doekje.
en kleurechte kralen van glas kun je afnemen met nagellakremover.
over aanslag op kralen gesproken:
Had van de week een workshop, en was mijn bakjes aan het reorganiseren (3 ladenkasten van de praxis met van die plastic bakjes met tussenschotjes). Had bedacht om de tussenschotjes vast lijmen, zodat de kans dat iemand een bakje oppakt aan het tussenschotje, en vervolgens alles over de tafel vliegt te verkleinen. had 10-secondenlijm gebruikt. domdomdom
laatjes met kraaltjes terug in de kast. volgende dag zie ik dat alle kralen, maar dan ook alle, wit uitgeslagen zijn. (chemische reactie 10 secondenlijm). ELKE kraal moeten afnemen met aceton, ook alle kleine facetkraaltjes.....
prima gelukt hoor, maar was wel een paar uur verder.
gebeurt me dus niet weer!!!
groetjes
Marike
en kleurechte kralen van glas kun je afnemen met nagellakremover.
over aanslag op kralen gesproken:
Had van de week een workshop, en was mijn bakjes aan het reorganiseren (3 ladenkasten van de praxis met van die plastic bakjes met tussenschotjes). Had bedacht om de tussenschotjes vast lijmen, zodat de kans dat iemand een bakje oppakt aan het tussenschotje, en vervolgens alles over de tafel vliegt te verkleinen. had 10-secondenlijm gebruikt. domdomdom
laatjes met kraaltjes terug in de kast. volgende dag zie ik dat alle kralen, maar dan ook alle, wit uitgeslagen zijn. (chemische reactie 10 secondenlijm). ELKE kraal moeten afnemen met aceton, ook alle kleine facetkraaltjes.....

prima gelukt hoor, maar was wel een paar uur verder.
gebeurt me dus niet weer!!!
groetjes
Marike
en kleurechte kralen van glas kun je afnemen met nagellakremover.
over aanslag op kralen gesproken:
Had van de week een workshop, en was mijn bakjes aan het reorganiseren (3 ladenkasten van de praxis met van die plastic bakjes met tussenschotjes). Had bedacht om de tussenschotjes vast lijmen, zodat de kans dat iemand een bakje oppakt aan het tussenschotje, en vervolgens alles over de tafel vliegt te verkleinen. had 10-secondenlijm gebruikt. domdomdom
dat heb ik dus ook gehad.... irritant he...
over aanslag op kralen gesproken:
Had van de week een workshop, en was mijn bakjes aan het reorganiseren (3 ladenkasten van de praxis met van die plastic bakjes met tussenschotjes). Had bedacht om de tussenschotjes vast lijmen, zodat de kans dat iemand een bakje oppakt aan het tussenschotje, en vervolgens alles over de tafel vliegt te verkleinen. had 10-secondenlijm gebruikt. domdomdom
dat heb ik dus ook gehad.... irritant he...
- Fairy
- Bead Designer
- Berichten:954
- Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
- Locatie:vlak bij Leeuwarden
- Contacteer:
Marike schreef:hmmm, goede vraag, ben zelf namleijk niet zo'n ab-liefhebber, heb er dus niet zoveel van...
Maar volgens mij liet het niet los hoor. voorzichtig eentje proberen zou ik zeggen...
groetjes
Marike
Wat is AB?

En hoe zit dat met die lijm? Wat ik hier op het forum lees is dat juist die seconden lijm/superlijm net zo goed werkt als de (dure) sieradenlijm? Nu weet ik het niet meer hoor

Laatst gewijzigd door Fairy op vr 23 jul 2004 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Lieve groet van Fairy
Voor zwevende kettingen (om kralen vast te lijmen op plastic draad en dus ook gecoat staaldraad) kun je superlijm gebruiken.
De sieradenlijm kun je gebruiken om bijvoorbeeld een druppeltje lijm in een veterklem te laten vallen als zekerheid dat de veter er niet meer uit gaat komen.
De sieradenlijm kun je gebruiken om bijvoorbeeld een druppeltje lijm in een veterklem te laten vallen als zekerheid dat de veter er niet meer uit gaat komen.
Liefs, Petra
Just bead it!

Just bead it!

AB verdwijnt niet van aceton. Secondelijm wel.
De beste lijmen die ik tot nu toe heb gevonden zijn Bison KOMBI snel (2 componentenlijm), Pattex Repair extreme en E6000 (niet in NL te koop). De Bison en Pattex zijn in alle bouwmarkten te koop.
De Bisonlijm is volledig transparant en moet binnen 5 minuten verwerkt worden. De Pattexlijm is niet transparant en kan dus niet op plaatsen die in het zicht liggen gebruikt worden, maar heeft als voordeel dat het ontzettend flexibel is en uitstekende opvulkwaliteiten heeft. Beide lijmen hebben als nadeel dat evt. vlekken na droging niet of nauwelijks te verwijderen zijn, alleen mechanisch (met beitel!). Er zijn geen oplosmiddelen voor te vinden volgens de medewerker van de bouwmarkt.
Ik geloof die mensen nooit en moet nog eens gaan proberen of de diverse lijmoplossers die verderop in hetzelfde pad staan idd. niet werken, maar dat is van later zorg. Belangrijk is dat beide lijmen makkelijk te verwerken zijn en goed vast blijven zitten. Ze slaan ook niet wit uit.
De E6000 is gewoon een fijne lijm, maar best prijzig want alleen in Amerika te verkrijgen.
Ik ga weer een nieuw experiment opzetten met modelbouwlijn zodra ik er tijd voor heb. Rond het najaar of zo.
Modelbouwlijm moet volgens mij alle kwaliteiten bezitten die wij als sieradenmakers zoeken. Ik ga er tenminste vanuit dat modelbouwers niet willen dat hun verlijmde delen loslaten, dat de lijm duidelijk zichtbaar is, moeilijk te verwerken is, of wit uitslaat. En bovendien denk ik dat het in de modelbouw ook gebruikelijk is dat er verschillende soorten materiaal met elkaar verlijmd moeten worden. Bijv. kunststof-metaal, hout-kunststof, etc. Niet alle lijmen zijn daar geschikt voor, dus ik neem aan dat de lijmen die in de modelbouw gebruikt worden echt wel getest zijn op deze kwaliteiten.
Ik hou jullie op de hoogte
De beste lijmen die ik tot nu toe heb gevonden zijn Bison KOMBI snel (2 componentenlijm), Pattex Repair extreme en E6000 (niet in NL te koop). De Bison en Pattex zijn in alle bouwmarkten te koop.
De Bisonlijm is volledig transparant en moet binnen 5 minuten verwerkt worden. De Pattexlijm is niet transparant en kan dus niet op plaatsen die in het zicht liggen gebruikt worden, maar heeft als voordeel dat het ontzettend flexibel is en uitstekende opvulkwaliteiten heeft. Beide lijmen hebben als nadeel dat evt. vlekken na droging niet of nauwelijks te verwijderen zijn, alleen mechanisch (met beitel!). Er zijn geen oplosmiddelen voor te vinden volgens de medewerker van de bouwmarkt.
Ik geloof die mensen nooit en moet nog eens gaan proberen of de diverse lijmoplossers die verderop in hetzelfde pad staan idd. niet werken, maar dat is van later zorg. Belangrijk is dat beide lijmen makkelijk te verwerken zijn en goed vast blijven zitten. Ze slaan ook niet wit uit.
De E6000 is gewoon een fijne lijm, maar best prijzig want alleen in Amerika te verkrijgen.
Ik ga weer een nieuw experiment opzetten met modelbouwlijn zodra ik er tijd voor heb. Rond het najaar of zo.
Modelbouwlijm moet volgens mij alle kwaliteiten bezitten die wij als sieradenmakers zoeken. Ik ga er tenminste vanuit dat modelbouwers niet willen dat hun verlijmde delen loslaten, dat de lijm duidelijk zichtbaar is, moeilijk te verwerken is, of wit uitslaat. En bovendien denk ik dat het in de modelbouw ook gebruikelijk is dat er verschillende soorten materiaal met elkaar verlijmd moeten worden. Bijv. kunststof-metaal, hout-kunststof, etc. Niet alle lijmen zijn daar geschikt voor, dus ik neem aan dat de lijmen die in de modelbouw gebruikt worden echt wel getest zijn op deze kwaliteiten.
Ik hou jullie op de hoogte
