doffe kralen

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
lydiabliek
Bead Anonymous
doffe kralen

Bericht door lydiabliek » do 19 feb 2004 21:20

Ik heb sommige kralen die dof worden en minder intensief worden van kleur tijdens het dragen,weet iemand een oplossing?

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » do 19 feb 2004 23:04

Ik heb dit verplaatst naar kralen omdat het daar beter past dan bij technieken

Pienjo
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Pienjo » zo 18 apr 2004 16:31

Ik weet wat je bedoelt ik heb dat ook met matte kralen. Heeft iemand een oplossing hier tegen??

Marike
Bead Believer

Bericht door Marike » zo 18 apr 2004 18:11

oppoetsen met een doekje.
en kleurechte kralen van glas kun je afnemen met nagellakremover.
over aanslag op kralen gesproken:
Had van de week een workshop, en was mijn bakjes aan het reorganiseren (3 ladenkasten van de praxis met van die plastic bakjes met tussenschotjes). Had bedacht om de tussenschotjes vast lijmen, zodat de kans dat iemand een bakje oppakt aan het tussenschotje, en vervolgens alles over de tafel vliegt te verkleinen. had 10-secondenlijm gebruikt. domdomdom
laatjes met kraaltjes terug in de kast. volgende dag zie ik dat alle kralen, maar dan ook alle, wit uitgeslagen zijn. (chemische reactie 10 secondenlijm). ELKE kraal moeten afnemen met aceton, ook alle kleine facetkraaltjes..... :cry:
prima gelukt hoor, maar was wel een paar uur verder.
gebeurt me dus niet weer!!!

groetjes
Marike

Pienjo
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Pienjo » zo 18 apr 2004 18:13

en kleurechte kralen van glas kun je afnemen met nagellakremover.
over aanslag op kralen gesproken:
Had van de week een workshop, en was mijn bakjes aan het reorganiseren (3 ladenkasten van de praxis met van die plastic bakjes met tussenschotjes). Had bedacht om de tussenschotjes vast lijmen, zodat de kans dat iemand een bakje oppakt aan het tussenschotje, en vervolgens alles over de tafel vliegt te verkleinen. had 10-secondenlijm gebruikt. domdomdom

dat heb ik dus ook gehad.... irritant he...

Naomi
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Naomi » zo 18 apr 2004 21:51

ai, en ik baalde al van een paar plaksteentjes.... Tjongejonge wat zal dat een werk geweest zijn.

By the way. Sommige facetkralen hebben zo'n ab laagje. Laat die niet los met remover? Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd namelijk.
liefs,

Naomi

Marike
Bead Believer

Bericht door Marike » ma 19 apr 2004 07:50

hmmm, goede vraag, ben zelf namleijk niet zo'n ab-liefhebber, heb er dus niet zoveel van...
Maar volgens mij liet het niet los hoor. voorzichtig eentje proberen zou ik zeggen...
groetjes
Marike

Pee
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door Pee » do 22 jul 2004 16:49

Voor mijn inmiddels weer zwevende ketting dus toch nog een vraag, laat die AB laag los, weet iemand dat?
Er zitten namelijk wel kralen bij met zo'n glans....
Liefs, Petra
Just bead it!
Afbeelding

brides
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door brides » do 22 jul 2004 16:53

als het zou los laten kan je het proberen met nagelak remover zonder aceton
groeten van brides

Fairy
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Fairy » vr 23 jul 2004 12:02

Marike schreef:hmmm, goede vraag, ben zelf namleijk niet zo'n ab-liefhebber, heb er dus niet zoveel van...
Maar volgens mij liet het niet los hoor. voorzichtig eentje proberen zou ik zeggen...
groetjes
Marike

Wat is AB? :oops:

En hoe zit dat met die lijm? Wat ik hier op het forum lees is dat juist die seconden lijm/superlijm net zo goed werkt als de (dure) sieradenlijm? Nu weet ik het niet meer hoor :? . Heb net superlijm gekocht omdat ik eens wat met lijm moet gaan prutsen i.p.v. nagellak (die is bijna op en oud). Kan ik de kralen nu wel of niet met superlijm lijmen?
Laatst gewijzigd door Fairy op vr 23 jul 2004 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Lieve groet van Fairy

Pee
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door Pee » vr 23 jul 2004 12:09

Voor zwevende kettingen (om kralen vast te lijmen op plastic draad en dus ook gecoat staaldraad) kun je superlijm gebruiken.
De sieradenlijm kun je gebruiken om bijvoorbeeld een druppeltje lijm in een veterklem te laten vallen als zekerheid dat de veter er niet meer uit gaat komen.
Liefs, Petra
Just bead it!
Afbeelding

piep
Bead Discoverer

Bericht door piep » vr 23 jul 2004 12:21

AB verdwijnt niet van aceton. Secondelijm wel.

De beste lijmen die ik tot nu toe heb gevonden zijn Bison KOMBI snel (2 componentenlijm), Pattex Repair extreme en E6000 (niet in NL te koop). De Bison en Pattex zijn in alle bouwmarkten te koop.

De Bisonlijm is volledig transparant en moet binnen 5 minuten verwerkt worden. De Pattexlijm is niet transparant en kan dus niet op plaatsen die in het zicht liggen gebruikt worden, maar heeft als voordeel dat het ontzettend flexibel is en uitstekende opvulkwaliteiten heeft. Beide lijmen hebben als nadeel dat evt. vlekken na droging niet of nauwelijks te verwijderen zijn, alleen mechanisch (met beitel!). Er zijn geen oplosmiddelen voor te vinden volgens de medewerker van de bouwmarkt.
Ik geloof die mensen nooit en moet nog eens gaan proberen of de diverse lijmoplossers die verderop in hetzelfde pad staan idd. niet werken, maar dat is van later zorg. Belangrijk is dat beide lijmen makkelijk te verwerken zijn en goed vast blijven zitten. Ze slaan ook niet wit uit.
De E6000 is gewoon een fijne lijm, maar best prijzig want alleen in Amerika te verkrijgen.

Ik ga weer een nieuw experiment opzetten met modelbouwlijn zodra ik er tijd voor heb. Rond het najaar of zo.
Modelbouwlijm moet volgens mij alle kwaliteiten bezitten die wij als sieradenmakers zoeken. Ik ga er tenminste vanuit dat modelbouwers niet willen dat hun verlijmde delen loslaten, dat de lijm duidelijk zichtbaar is, moeilijk te verwerken is, of wit uitslaat. En bovendien denk ik dat het in de modelbouw ook gebruikelijk is dat er verschillende soorten materiaal met elkaar verlijmd moeten worden. Bijv. kunststof-metaal, hout-kunststof, etc. Niet alle lijmen zijn daar geschikt voor, dus ik neem aan dat de lijmen die in de modelbouw gebruikt worden echt wel getest zijn op deze kwaliteiten.
Ik hou jullie op de hoogte :-)

Gesloten