Klant vindt ketting niet mooi

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
char
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door char » ma 22 aug 2005 09:28

sanny schreef:Als je een tegoedbon maakt moet je er wel voor zorgen dat het iets is, wat niet nagemaakt kan worden. Heel lastig tegenwoordig in het comp. tijdperk. Ik heb wel eens cadeaubonnen gemaakt met een eigenlogo, gewoon uit de computer, op b.v. rood papier (moeilijk te kopieëren later) met een hologrammetje erop geplakt. Je kunt heel dun zelfklevend hologram papier kopen en daar dan met een ponsje een figuurtje uitponsen. Dat figuurtje op je cadeaubonplakken, kan dan ook niet meer gekopieërd worden. Eigenlijk wel erg dat je aan al dat soort dingen moet denken :oops: .
Das een goeie. Daar had ik nog niets eens aan gedacht.
Dit onderwerp maakt weer veel los. Ik kan het even niet bijhouden. Terwijl ik schrijf staan er alweer 4 andere reakties. Ik loop achter.
Groetjes,
Suzanne
Afbeelding

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » ma 22 aug 2005 09:29

Jewel schreef:
Armande schreef:Ik weet niet precies hoe het zit als particulier. Het zal wel anders zijn als je via marktplaats ofzo verkoopt maar als je een site hebt, dan ben je volgens mij toch een shop. Je presenteert je ook zo aan bezoekers.
Niet persoonlijk opvatten natuurlijk :wink: , maar dan ga ik effe moeilijk doen :mrgreen:

Dan kan ik mij bij een geschil, net zoals 'echte' ondernemers, beroepen op de kleine lettertjes (die zijn niet klein bij mij, maar goed :wink: )

Ik attendeer de klant er op de voorwaarden goed te lezen alvorens over te gaan tot bestellen en in mijn voorwaarden staat luid en duidelijk dat ze van een particulier kopen en zeker niet van een ondernemer.

Dat verteld ze dan toch ook, met andere woorden welliswaar, dat ze niet dezelfde rechten hebben als wanneer ze iets bij een 'echte' ondernemer kopen, (net zoals ik evenmin de rechten heb van een 'echte' ondernemer.)

Of zie ik nog iets over het hoofd?
Dat weet ik dus ook niet precies maar ik denk dat je bij een geschil aan het kortste end trekt, omdat je niet zomaar van alles in de algemene voorwaarden mag stellen die in tegenspraak zijn met de wet. Dan zou iedereen wel kunnen zeggen dat ie particulier is als ie daarmee onder bepaalde dingen uit kan komen.
Dit roep ik ook maar uit mijn hoofd hoor, maar de consument is behoorlijk goed beschermd bij koop op afstand (bij een winkel is het dat dus anders). Je site ziet er professioneel uit en is ingericht op verkopen, dat soort dingen kunnen misschien ook van belang zijn.

Maar dit vul ik even in uit de losse pols. Mij persoonlijk maakt het verder ook niks uit wat je ermee doet, het is een tip en ik kreeg de indruk dat niet iedereen zich van deze regels bewust was.
Kralen make the world go round!

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » ma 22 aug 2005 09:30

coby schreef:
sanny schreef:Toch is het bij sommige winkels zo, dat als je iets terugbrengt je alleen maar een tegoedbon kunt krijgen en geen geld terug.
ja juist , daarom ben ik weg kwijt in die "wetgeving"
Dat is anders dan bij koop op afstand, zoals via internet. In een winkel heb je het product gezien en gepast etc.

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » ma 22 aug 2005 09:46

Armande schreef: Je site ziet er professioneel uit ......
Ja.... ook weer zoiets...... dat wordt ook gelijk afgestraft :x maar dat is een ander onderwerp.

Maar in mijn voorwaarden biedt ik ook aan om persoonlijk te komen kijken naar de artikelen.
Met andere woorden; ik geef mijn klanten een ander alternatief dan te kopen 'op afstand'. Als zij dat wel doen, dan is dat voor hun risico en dat wetende en in combinatie dat e weten dat ik geen ondernemer ben, sta ik volgens mij (hoop ik dan) in mijn recht.

@Armande: Als je een weerwoord kan verzinnen/bedenken, al is het uit de losse pols, heel graag :wink: Want ik probeer nu eigenlijk voor ons allemaal de boel een beetje veilig te stellen (dat bedoelde ik ook met: nu ga ik effe moeilijk doen :wink: )
Want als wij dezelfde plichten hebben, dan kan er goed misbruik van ons gemaakt worden en hebben wij geen poot om op te staan :(

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » ma 22 aug 2005 10:01

Ja maar dat is het juist: ik denk dat je wel dezelfde plichten hebt, ook al zou je site minder professioneel zijn! Het blijft gewoon een beetje handel in de marge.
Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. Ga je licht eens opsteken bij de KvK ofzo. Ik weet wel dat je al snel ondernemer voor de btw bent wat de belastingdienst betreft, maar daarover is ook al menige discussie gevoerd.

mmc
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door mmc » ma 22 aug 2005 10:07

Armande schreef:
coby schreef:
sanny schreef:Toch is het bij sommige winkels zo, dat als je iets terugbrengt je alleen maar een tegoedbon kunt krijgen en geen geld terug.
ja juist , daarom ben ik weg kwijt in die "wetgeving"
Dat is anders dan bij koop op afstand, zoals via internet. In een winkel heb je het product gezien en gepast etc.
en zelfs dat staat er in het wetboek beschreven dat de winkelier verplicht is geld terug te geven, je kunt dan dus de tegoedbon inruilen voor geld.
ben de nummer van de artikels even kwijt uit mijn hoofd, maar het is echt zo.
grtz michelle

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » ma 22 aug 2005 10:22

Armande schreef: Ga je licht eens opsteken bij de KvK ofzo. Ik weet wel dat je al snel ondernemer voor de btw bent wat de belastingdienst betreft, maar daarover is ook al menige discussie gevoerd.
Daar ben ik al geweest, maar ik was al van plan om ze inderdaad nog een te mailen met een paar vragen, want ook hier zitten weer dezelfde haken en ogen aan. Wel plichten geen rechten.

Wat ik inmiddels weet is dat je bij een minimale omzet (dacht tot zo'n 2.000,- of 2.500,- per jaar) een BTW nummer niet verplicht is. Je kan zelfs een ontheffing krijgen van de belasting als je wel een BTW nummer wilt hebben, maar daar zit een hele rompslomp aan vast :?

Een KvK nummer krijg ik niet, want dit valt onder het kopje vrije beroepen en wel te verstaan onder kunstenaar en/of ontwerper.
Nou, daar begin je dus al....... :gek: Gek word je ervan...

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » ma 22 aug 2005 10:26

mmc schreef:en zelfs dat staat er in het wetboek beschreven dat de winkelier verplicht is geld terug te geven, je kunt dan dus de tegoedbon inruilen voor geld.
Wij zijn voor de KvK geen 'echte' winkelier, maar vallen we onder de kunstenaars :wink:

Wat wordt het lekker ingewikkeld nu :lol:

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » ma 22 aug 2005 10:30

Jewel schreef:
Armande schreef: Ga je licht eens opsteken bij de KvK ofzo. Ik weet wel dat je al snel ondernemer voor de btw bent wat de belastingdienst betreft, maar daarover is ook al menige discussie gevoerd.
Daar ben ik al geweest, maar ik was al van plan om ze inderdaad nog een te mailen met een paar vragen, want ook hier zitten weer dezelfde haken en ogen aan. Wel plichten geen rechten.

Wat ik inmiddels weet is dat je bij een minimale omzet (dacht tot zo'n 2.000,- of 2.500,- per jaar) een BTW nummer niet verplicht is. Je kan zelfs een ontheffing krijgen van de belasting als je wel een BTW nummer wilt hebben, maar daar zit een hele rompslomp aan vast :?

Een KvK nummer krijg ik niet, want dit valt onder het kopje vrije beroepen en wel te verstaan onder kunstenaar en/of ontwerper.
Nou, daar begin je dus al....... :gek: Gek word je ervan...
Ja dat zeiden ze eerst ook tegen mij, maar het MAG wel. Ik heb dus wel een KvK nummer (nu ook wel nodig i.v.m. losse kralen verkoop), maar ook omdat je zonder KvK nummer geen account krijgt bij de groothandel.

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » ma 22 aug 2005 10:41

Armande schreef:, maar het MAG wel.
O ja? Dus ik kan wel een KvK nummer krijgen als ik dat wil? Mij is verteld dat ik geen KvK nummer kan krijgen als kunstenaar/ontwerper.
Ik vond dat al zo belachelijk..... want als dat echt je kostwinnende beroep zou zijn, moet je toch ook in kunnen kopen bij groothandels?

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » ma 22 aug 2005 10:49

Yup, maar de info van de KvK is ook niet sluitend hoor, want de één zegt wat anders dan de andere. Maar ik kreeg dus gewoon een nummer, ook toen ik nog alleen maar eigengemaakte sieraden verkocht.

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » ma 22 aug 2005 11:09

Kreeg (of nam) je toen ook gelijk een BTW nummer?
Want daar zit ik natuurlijk niet op te wachten :lol: :wink:

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » ma 22 aug 2005 11:11

Jewel schreef:Kreeg (of nam) je toen ook gelijk een BTW nummer?
Want daar zit ik natuurlijk niet op te wachten :lol: :wink:
Ja die heb ik toen gelijk aangevraagd. Maar dat duurde VIJF maanden voor ik er eentje kreeg. Maar als je toch weinig verkoopt, dan is de btw niet zo eng hoor. Er is zoiets als een kleine ondernemersregeling en als je onder een bepaald bedrag valt, dan hoef je sowieso geen btw af te dragen. En je hebt toch de voordelen ervan (groothandel enzo).

Sorry, dit dwaalt wel een beetje af.

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » ma 22 aug 2005 11:17

Armande schreef: Sorry, dit dwaalt wel een beetje af.
Je hebt gelijk :wink: Maar ik weet voldoende.... Als ik nog wat wil vragen, stuur ik wel een PB als het mag.

N
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door N » ma 22 aug 2005 11:25

mmc schreef:
Armande schreef:
coby schreef: ja juist , daarom ben ik weg kwijt in die "wetgeving"
en zelfs dat staat er in het wetboek beschreven dat de winkelier verplicht is geld terug te geven, je kunt dan dus de tegoedbon inruilen voor geld.
ben de nummer van de artikels even kwijt uit mijn hoofd, maar het is echt zo.
Nietes! Een winkelier HOEFT NIET te ruilen, en al helemaal geen geld terug te geven. Ruilen, een tegoedbon of geld terug is een service van de winkelier.
Ik heb dit nagevraagd bij het ministerie van huppeldepup. :wink:
Kijk hier maar eens op:
http://www.staiksterk.nl/StaIkSterk/Con ... ruilen.htm
Groetjes, Nicole.

Gesloten