Nikkelvrij!!!!

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Petra
Bead Starter
Contacteer:
Nikkelvrij!!!!

Bericht door Petra » do 20 feb 2003 01:35

Ik heb zelf last van nikkelallergie en draag bijna alleen maar zilver. Bijna nooit iets uit mijn eigen collectie wat dus eigenlijk slechte reclame is. Een geregen ketting gaat nog wel maar een gekettelde hoef ik echt niet om te doen. Ik hoor hier steeds meer mensen over en de vraag om nikkelvrije sieraden wordt bij mij steeds groter.
Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat per 1 januari alle materialen wettelijk nikkelvrij moeten zijn. Weet iemand of dat zo is? Ik zag laatst wel nikkelvrije slotjes maar die waren bijna 4 euro per stuk :cry: En bestaat er een middeltje om sieraden of materialen mee te behandelen om zo een allergische reactie te voorkomen?
groetjes Petra

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 20 feb 2003 08:53

Als ik me niet vergis moeten alle onderdelen al sinds verleden jaar nikkelvrij zijn!!!! Of was dat in de States?? Maar ik heb zelf ook een Nikkel allergie en ik heb totaal geen last bij mijn eigen sieraden, okay Ik ben net wakker dus vergeef me!! ik koop natuurlijk in de states dat verklaart het!! :oops:
Ik ga terug naar bed welteruste!!

het enigste wat je kan gebruiken op de dingen die nikkel bevatte is er een transparante lag lak over heen te doen?? dat wil wel eens helpen!
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

Rianne
Bead Fan
Contacteer:

hmmm...

Bericht door Rianne » do 20 feb 2003 19:07

Nadat ik weet is het niet zo dat alles hier nikkelvrij moet zijn. Misschien kun je het wel proberen met zilverdraad, maar ik weet niet of in dat draad ook echt helemaal geen nikkel zit, want in zilver zit soms wel nikkel. Het lakken kan een idee zijn, wat zeker te proberen is volgens mij, want dan maakt de huid geen contact met het materiaal. Misschien is het een idee om voor een geregen ketting garen te gebruiken, want je dan gewoon kunt knopen. Ik vrees dat de spullen hier niet nikkelvrij zijn.

Heel veel succes,

Rianne

ps lastig probleem die allergie mijn moeder kan ook niets van mij om omdat er nikkel in zit. Of is dat een smoes??? :roll:

Petra
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door Petra » ma 03 mar 2003 20:23

Het antwoord op deze vraag heb ik uiteindelijk gekregen van Jose van Kralenplaneet. Sinds 2000 is er een nieuwe wet. Daar in staat dat er geen nikkel meer verwerkt mag worden in sieraden, sieradenonderdelen, brillen, e.d. Al hun spullen zijn gegarandeerd nikkelvrij!!!
Ik ben wel bang dat groothandels en winkels nog steeds oude partijen opmaken en dat nog lang niet overal alles nikkelvrij is....... Ook mijn eigen voorraad bestaat uit oude en nieuwe onderdelen. Dus met en zonder!!! Dus de kans dat ik zelf een 100% nikkelvrije ketting of armband maak is klein. Helaas!

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 03 mar 2003 20:31

Zie je wel Ik wist wel dat ik ergens de klok had horen luiden!!
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

Gesloten