ketting vast maken

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
sannie25
Bead Lover
Berichten:466
Lid geworden op:ma 05 nov 2012 22:11
Contacteer:
ketting vast maken

Bericht door sannie25 » ma 18 mar 2013 12:37

elke keer als ik een ketting vast maak, heb ik problemen om er de knijpkraal aan te doen en het slotje.
Kan je ook een kraal plakken? Of andere tips? Want mijn kettingen gaan los. En de knijpkraal lost dan ook.

Gebruikersavatar
MB
Bead Aholic
Berichten:4097
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 12:55
Contacteer:

Re: ketting vast maken

Bericht door MB » ma 18 mar 2013 13:09

De draad nog een keer door de knijpkraal rijgen en evt een kraal en dan de knijpkraal vastknijpen, wel zorgen
dat de draad niet uitsteekt, staat netter en prikt niet in de nek.
~Groetjes Margriet~

Gebruikersavatar
sannie25
Bead Lover
Berichten:466
Lid geworden op:ma 05 nov 2012 22:11
Contacteer:

Re: ketting vast maken

Bericht door sannie25 » ma 18 mar 2013 14:55

MB schreef:De draad nog een keer door de knijpkraal rijgen en evt een kraal en dan de knijpkraal vastknijpen, wel zorgen
dat de draad niet uitsteekt, staat netter en prikt niet in de nek.
En daar is dus het probleem dat doe ik en dan zakt die knijpkraal af en zie je de draad uitsteken :s, allee het lusje. Kan ik de kraal niet plakken of zo?

Gebruikersavatar
MB
Bead Aholic
Berichten:4097
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 12:55
Contacteer:

Re: ketting vast maken

Bericht door MB » ma 18 mar 2013 15:18

sannie25 schreef:
MB schreef:De draad nog een keer door de knijpkraal rijgen en evt een kraal en dan de knijpkraal vastknijpen, wel zorgen
dat de draad niet uitsteekt, staat netter en prikt niet in de nek.
En daar is dus het probleem dat doe ik en dan zakt die knijpkraal af en zie je de draad uitsteken :s, allee het lusje. Kan ik de kraal niet plakken of zo?
Misschien een kleinere knijpkraal gebruiken en goed aanknijpen, ik hoef nooit geen kraal te plakken of zoiets.
Ik neem aan dat je gewoon gecoat staaldraad gebruikt voor het rijgen?
~Groetjes Margriet~

Gebruikersavatar
Moniek74
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:di 20 nov 2012 21:58
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: ketting vast maken

Bericht door Moniek74 » ma 18 mar 2013 16:56

sannie25 schreef:elke keer als ik een ketting vast maak, heb ik problemen om er de knijpkraal aan te doen en het slotje.
Kan je ook een kraal plakken? Of andere tips? Want mijn kettingen gaan los. En de knijpkraal lost dan ook.
Je kunt ook werken met een kalotje en een knijpkraal. Het voordeel is dat je de knijpkraal maar op 1 stukje draad hoeft vast te knijpen in plaats van 2. Dat is makkelijker. Dus: uiteinde draad eerst door kalotje rijgen, dan knijpkraal rijgen. Knijpkraal vastknijpen, uiteinde draad afknippen en tot slot kalotje van achteren om de knijpkraal heen buigen. Aan het ringetje van het kalotje doe je dan een slotje met bv een (split-)ringetje.
Succes!
Hartelijke groet van Moniek

MarjaH
Bead Believer
Berichten:278
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 08:35
Locatie:Zeist

Re: ketting vast maken

Bericht door MarjaH » ma 18 mar 2013 17:59

Ik gebruik zo'n speciale knijpkraaltang en knijpt de knijpkralen daarmee 2x. Dan doe ik een ineminie drupje secondelijm op de knijpkraal (met een tandenstoker) en dan werk ik het af met een knijpkraalverberger. Staat mooi en is nog nooit losgegaan.

Marja

Gebruikersavatar
sannie25
Bead Lover
Berichten:466
Lid geworden op:ma 05 nov 2012 22:11
Contacteer:

Re: ketting vast maken

Bericht door sannie25 » ma 18 mar 2013 19:04

marjah dat van jouw ga ik is proberen,

trouwens bedankt voor de tips

Gesloten