Ik reken maak- en ontwerpkosten. Daarbij reken ik voor mijn materialen altijd winkelprijzen, ook als de betreffende kralen of onderdelen van de groothandel komen.
Voor het gebruik van plakkristallen hanteer ik een vaste prijs per steen(tje).
Waarom? Ten eerste heb ik gekeken naar mijn eigen koopgedrag: als iets goedkoop is, koop of draag ik het meestal niet. (klinkt lekker arro, h??)
Ten tweede moet arbeid betaald worden en handwerk, waar heel veel aandacht aan is besteed, helemaal.
Als je ziet hoeveel aandacht ik schenk aan de afwerking van sieraden met kristallen... Bovendien geef ik garantie op mijn plakkristallen. Ik gebruik geen secondelijm, maar een aantal speciale lijmen waar ik maanden mee heb ge?xperimenteerd op flexibiliteit, allergi?n, opvulkwaliteit, etc. Ik kan dus garantie geven, want als er eens een steentje van mijn sieraden af valt, komt dat omdat ik niet goed geplakt heb.
Ik geef ook garantie op verkleuren van onderdelen, behalve het zwart worden van zilver/verzilverd materiaal. Dat hoort namelijk en kan ook makkelijk weer verwijderd worden.
Alles wat ik aan metalen onderdelen gebruik is eerst getest op verkleuren.
Mijn vader heeft namelijk een huid met een verhoogde zuurgraad. Als ik nieuwe spullen heb gekocht rijg ik van alles een onderdeel op een staaldraad en laat mijn vader dat een dag om zijn pols of nek dragen. Als het bij hem niet verkleurd, verkleurd het bij niemand. Onderdelen die wel verkleuren (en deze verkleuring is niet meer te verwijderen, de coating is namelijk in z?n geheel weggevreten), gebruik ik niet, of ik laat ze rhodium coaten of verzilveren door een kennis.
Al met al gaat het maken van een sieraad bij mij dus veel verder dan een ontwerp en een hobby en ben daarom van mening dat daar gewoon voor betaald moet worden. Ik schaam me dan ook niet om ? 39,00 voor een paar oorbellen te vragen, of ? 55,00 voor een ketting. Ze zijn het zeker waard.
Ik ben op dit moment bezig met een paar oorbellen:
182 gekettelde rocailles, 42 SS5 (1,1mm) Swarovski kristalletjes, 441cm zilverdraad.
Materiaalkosten: Swarovski ? 0,88, zilverdraad (echt zilver) (ong.) ? 16,00, ornamentjes ? 1,20, oorhaakjes (sterling zilver) ? 1,70. Totaal ? 19,78 aan materiaal.
Mijn verkoopprijs is het dubbele: ? 39,50.
Normaal reken ik ? 5,00 of 7,50 maakkosten voor zeer gedetailleerde oorbellen, of ? 1,50 voor de oorbellen waarbij ik veel Swarovski gebruik, de maakkosten voor sieraden met Swarovski zitten namelijk al berekend in de prijs per steen. Bij deze oorbellen heb ik dus de materiaalkosten verdubbeld vanwege de enorme hoeveelheid fijn werk (mijn ketteltjes zijn heel, heel klein).
Ze vliegen de deur uit. Heb al 7 paar gemaakt en nog 3 paar in bestelling. Levertijd is 3 weken omdat ik maar een beperkt aantal kettels per dag maak. Ze zijn zo klein dat ik na 10 kettels mijn vingers van m?n tang moet bikken
Mijn advies voor het vaststellen van maakloon luidt: niet bang zijn om de waarde van je werk in te schatten en die prijs ook gewoon te vragen. Onderhandelen kan altijd. Maar als je al laag zit is die ruimte er in ieder geval niet meer.
Kortingen geven aan vrienden en familie kan dan ook gewoon, je hebt immers de speling van je maakloon.
Met het vaststellen van een goed maakloon laat je zien dat je jezelf en je werk op waarde weet te schatten.