'werkloon'

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Pienjo
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Pienjo » wo 14 jul 2004 15:02

eelkehas schreef:Hoi Pienjo,

Als ik iets keer 2 of 2,5 doe hou ik er echt nog geen 3 of 4 euro aan over hoor ;-) zoals die roze ketting die nu bij eigen creaties staat met zilverdraad om de kralen gewikkeld, geketteld dus.. daar vraag ik 5,50 voor... eerst deed ik het keer 1,5 of 2 keer.. maar toen zei ook iedereen wat ben je goedkoop ;-) dus dacht naja dan maar ietsjes meer..
Vind je dat echt duur dan keer 2 of 2,5 ? ik ben alleen van de goedkope kralen ;-) dus dat scheelt al heel veel.. maar dat zie je er weer niet aan dus dan denk ik dan mag het wel iets meer kosten..
en omdat ik bijna alle kralen via internet koop moeten ook die verzendkosten er nog weer een beetje uit ;-)
En de duurste ketting die ik tot nu heb is 15 euro.. das 4 uur werk en met 100 facet kralen.. enz... wist niet of dat veel was of niet maar probeer het gewoon vinden ze het te duur maar wel mooi kan ik altijd nog zeggen voor weet ik veel 13 euro mag je hem hebben ;-)

Groetjes!
Ik zeg zeker niet dat het duur is... maar als ik naar de meeste kralen van mij kijk kom ik we over de 3 euro... maar goed... ik wil hier niemand mee zegggen Duur ofzo... ik kreeg steeds de opmerking wat ben je goedkoop en het is een verassend als ik zie hoe jullie rekenen. Ik had ook altijd zoiets van een ketting mag niet boven de 10 euro uitkomen.... maja dan kijk ik ij de v&d en denk ik help zo duur....
Ik denk dat het ook heel erg ligt aan de kralen, ik koop ze gewoon in kralenwinkels (of te wel niet super goedkoop) Ik vind het eigenlijk wel interessant om te zien hoe andere rekenen aangezien ik ook nooit echt een vaste regelmaat had om prijzen te bepalen.
Liefs
Linda

Patty
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door Patty » wo 14 jul 2004 15:07

ik tel de prijzen van alle materialen bij elkaar op en tel er meestal tussen de 1 en de 3 euro bovenop.....dan ben ik toch echt te goedkoop volgens mij :?
Afbeelding Liefs Patty

Patty
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door Patty » wo 14 jul 2004 15:08

Patty schreef:dan ben ik toch echt te goedkoop volgens mij :?
mijn sieraden dan he :wink:
Afbeelding Liefs Patty

Jolanda van soest
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » wo 14 jul 2004 16:47

Ik maak veel kettingen met plakkristallen en dat tikt lekker aan :shock: . Soms heb ik al voor 6 euro aan kristallen ergens op zitten en dan al het metaal etc nog. Je komt dan op zo'n beetje 17 tot 18 euro uit . Voor zo'n ketting vraag ik dan ook 25 euro , blijkbaar niet te duur want ik heb er al 3 verkocht + 1 armband!!
Verder heb ik voor bepaalde "modellen" een vaste prijs anders vindt ik het zo verwarrend..

Het maken vindt ik leuk maar er wat aan over houden ook!! :wink:

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » vr 16 jul 2004 19:19

Ik reken wel degelijk maakloon door, als het te goedkoop is, dan baal ik. Ik reken ook mee hoe apart het materiaal is en hoe uniek het ontwerp. Het is mijn bedoeling om hier een business van te maken dus dan moet je goed insteken. Je kan altijd nog zakken in prijs!
Te goedkoop is ook niet goed want dan denken mensen dat het wel niks zal zijn. Bovendien heb ik gemerkt dat als iemand het wil hebben, dan heeft hij/zij het geld er gewoon voor over. Goedkope sieraden klinkt ook sneu.

Ik ben erachter dat mijn ideale klant een vrouw van tussen de 30-60 is met een baan, een vent en niet te veel kinderen. haha
Kralen make the world go round!

Fairy
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Fairy » vr 16 jul 2004 23:16

Ik verkoop niet zoveel. Voorheen heb ik daar gewoon niet aan gedacht. Het is mijn hobby dus ik heb gewoon mijn kast vol kettingen hangen. Nu zijn er een paar mensen die wel eens iets bij me bestellen. Leuk natuurlijk. Prijzen vaststellen vind ik dan heel moeilijk. Wat er al is gezegd is waar: het is ook bedoeld om bezig te kunnen blijven. Soms heb ik heel oud materiaal in mijn handen. Iets wat ik al jaren in de la had liggen. Sluitinkjes bijvoorbeeld. Daarvan weet ik dan echt geen prijs meer. Soms heb ik ook een partij kralen voor bijna niets op de kop kunnen tikken. Wat moet je dan rekenen? De volgende aankoop kan wel heel duur uitvallen. Dus ondanks goedkoop materiaal soms toch een soort eenheidsprijs. (rond de 7 euro). Ik schaam me ook wel eens om geld te vragen. Maar -al te goed is buurmans gek- zeggen ze dan he. Ja, en hobby's kosten nu eenmaal geld.
Heel leuk nieuwtje is dat een zilversmid interesse heeft getoond in een samenwerking met mij. Beetje eng vind ik dat wel trouwens.

Lieve groet van Fairy

danielle
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door danielle » za 17 jul 2004 10:03

Hoi Armande, ik zag net op je site dat je ook aan het buitenland verkoopt. Althans als ik de positieve reacties in het engels lees (goed idee van "tevreden klanten"). Klopt dat? Via Ebay e.d. of gewoon via je eigen site? Ben gewoon een beetje nieuwsgierig :wink: :).
Groetjes, Danielle

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » za 17 jul 2004 10:25

Dat mag. :) Gewoon via mijn site hoor, Ebay werkt helemaal niet voor mij. Ik had al een redelijke uitgebreide Ameriaanse vriendinnenkring en die hebben e.e.a. gekocht. Bovendien is het veel makkelijker om via Amerikaanse sites links-uitwisselingen te doen. Dat gaat eigenlijk altijd goed in ruil voor een linkje terug.
Dus op die manier krijg ik ook weer bezoekers.

Het marketen van je site is ook een klus die veel tijd kost, maar wel wat oplevert, zodat mensen je kunnen vinden via google.

Fairy, gaaf toch dat een zilversmid wil samenwerken! Heb je ook een site ofzo?

piep
Bead Discoverer

Bericht door piep » za 17 jul 2004 10:48

Ik reken maak- en ontwerpkosten. Daarbij reken ik voor mijn materialen altijd winkelprijzen, ook als de betreffende kralen of onderdelen van de groothandel komen.
Voor het gebruik van plakkristallen hanteer ik een vaste prijs per steen(tje).

Waarom? Ten eerste heb ik gekeken naar mijn eigen koopgedrag: als iets goedkoop is, koop of draag ik het meestal niet. (klinkt lekker arro, h??)
Ten tweede moet arbeid betaald worden en handwerk, waar heel veel aandacht aan is besteed, helemaal.
Als je ziet hoeveel aandacht ik schenk aan de afwerking van sieraden met kristallen... Bovendien geef ik garantie op mijn plakkristallen. Ik gebruik geen secondelijm, maar een aantal speciale lijmen waar ik maanden mee heb ge?xperimenteerd op flexibiliteit, allergi?n, opvulkwaliteit, etc. Ik kan dus garantie geven, want als er eens een steentje van mijn sieraden af valt, komt dat omdat ik niet goed geplakt heb.
Ik geef ook garantie op verkleuren van onderdelen, behalve het zwart worden van zilver/verzilverd materiaal. Dat hoort namelijk en kan ook makkelijk weer verwijderd worden.
Alles wat ik aan metalen onderdelen gebruik is eerst getest op verkleuren.
Mijn vader heeft namelijk een huid met een verhoogde zuurgraad. Als ik nieuwe spullen heb gekocht rijg ik van alles een onderdeel op een staaldraad en laat mijn vader dat een dag om zijn pols of nek dragen. Als het bij hem niet verkleurd, verkleurd het bij niemand. Onderdelen die wel verkleuren (en deze verkleuring is niet meer te verwijderen, de coating is namelijk in z?n geheel weggevreten), gebruik ik niet, of ik laat ze rhodium coaten of verzilveren door een kennis.

Al met al gaat het maken van een sieraad bij mij dus veel verder dan een ontwerp en een hobby en ben daarom van mening dat daar gewoon voor betaald moet worden. Ik schaam me dan ook niet om ? 39,00 voor een paar oorbellen te vragen, of ? 55,00 voor een ketting. Ze zijn het zeker waard.

Ik ben op dit moment bezig met een paar oorbellen:
182 gekettelde rocailles, 42 SS5 (1,1mm) Swarovski kristalletjes, 441cm zilverdraad.
Materiaalkosten: Swarovski ? 0,88, zilverdraad (echt zilver) (ong.) ? 16,00, ornamentjes ? 1,20, oorhaakjes (sterling zilver) ? 1,70. Totaal ? 19,78 aan materiaal.
Mijn verkoopprijs is het dubbele: ? 39,50.
Normaal reken ik ? 5,00 of 7,50 maakkosten voor zeer gedetailleerde oorbellen, of ? 1,50 voor de oorbellen waarbij ik veel Swarovski gebruik, de maakkosten voor sieraden met Swarovski zitten namelijk al berekend in de prijs per steen. Bij deze oorbellen heb ik dus de materiaalkosten verdubbeld vanwege de enorme hoeveelheid fijn werk (mijn ketteltjes zijn heel, heel klein).

Ze vliegen de deur uit. Heb al 7 paar gemaakt en nog 3 paar in bestelling. Levertijd is 3 weken omdat ik maar een beperkt aantal kettels per dag maak. Ze zijn zo klein dat ik na 10 kettels mijn vingers van m?n tang moet bikken :-)

Mijn advies voor het vaststellen van maakloon luidt: niet bang zijn om de waarde van je werk in te schatten en die prijs ook gewoon te vragen. Onderhandelen kan altijd. Maar als je al laag zit is die ruimte er in ieder geval niet meer.
Kortingen geven aan vrienden en familie kan dan ook gewoon, je hebt immers de speling van je maakloon.

Met het vaststellen van een goed maakloon laat je zien dat je jezelf en je werk op waarde weet te schatten.

Patty
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door Patty » za 17 jul 2004 11:00

Ik ben nu wel erg benieuwd naar die oorbellen. Heb je er misschien een foto van? Ik heb zelf nog nooit oorbellen gemaakt en draag ze zelf ook niet, maar als ik lees hoeveel materiaal je gebruikt ben ik erg nieuwsgierig naar het resultaat!
Afbeelding Liefs Patty

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » za 17 jul 2004 11:07

Ja nou ben ik erg benieuwd naar die oorbellen Piep!
Verder ben ik het helemaal met je eens. Een prijs zetten voor je sieraden heeft alles te maken met je gevoel voor eigenwaarde, jouw tijd is ook geld waard.

Handig zo'n vader met een verhoogde zuurgraad! :D

Naomi
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Naomi » za 17 jul 2004 20:35

Ja, dan vind ik ook Piep. Je hebt helemaal gelijk hoor. Die ketting met die vlinder heb ik ook heel fijn geketteld. Ik baalde eigenlijk zelfs dat ik die ringetjes van 4 mm die ik zo gekocht heb, eigenlijk in verhouding toch iets te groot zijn. Die ketting moet mij minimaal 45 euro opleveren en een groot deel is materiaal. Maar ik reken ook ruim maakloon in dit geval. Zoveel werk. Heb jij trouwens een website? Wil graag eens wat van je zien.
liefs,

Naomi

Dieuwertje
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Dieuwertje » za 17 jul 2004 22:50

Hoi Hoi,

Ik heb al mijn kralen en onderdelen in bakjes en zakjes met daarop de prijs die ik voor iets heb betaald.
Dit schrijf ik direct bij het gebruik op een briefje.
Dan bereken ik hoeveel ik aan materiaal kosten kwijt ben.
Hierbij tel ik dan een standaard prijs voor het soort sieraad bij op.
Hier heb ik een lijstje van gemaakt zodat ik niet iedere keer hoef na te denken over wat het ook alweer was ;)
Als ik dit heb opgeteld rond ik het bedrag naar boven naar een mooi rond bedrag af.
Afhankelijk van hoe het resultaat van het sieraad is kan dan afronding varieeren tussen 0.05 en 2,50 euro.

Voorbeeld

Afbeelding

Materiaal kosten: 5,41
Standaard ketting: 5,00
Totaal:10,41
10,41 is een beetje een vreemd berdag dus heb ik de vraagprijs afgerond naar 10,50
Groetjes,

Dieuwertje

SayaGadis
Bead Believer

Bericht door SayaGadis » zo 18 jul 2004 09:58

Hoi,

Nou jullie zullen mij dan wel helemaal een 'dure vogel'vinden....
Ik maak vooral kettingen met metalen onderdelen en veel swarovski. Meestal ben ik wel tussen de 50 en 60 euro alleen al kwijt aan materialen. Verkoopprijs is dan 90 a 100 euro. Ik doe er dus zo'n 40 euro boven op. En het verkoopt ! Echte liefhebbers hebben het geld er wel voor over. Ik heb inmiddels een paar vaste klanten dus dat gaat allemaal goed. Ik verkoop vooral via Marktplaats, omdat ik nog geen tijd heb gehad een eigen website o.i.d te maken....Het is soms lastig, met lage bieders, maar op een gegeven moment weet je ook goed welke modellen goed verkopen enzo en dan is het even wachten op een goed bod !

Succes met je verkoop !

Groetjes Karin

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » zo 18 jul 2004 10:13

Nou als je zoveel hebt aan materiaalkosten hebt dan vind ik dat helemaal niet te duur. Het moet minstens een keer over de kop.
Wat goed dat je verkoopt via marktplaats. Mij beviel dat helemaal niet, maar ik heb het niet lang geprobeerd. Na een paar keer had ik er genoeg van. haha

Gesloten