Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ingeborg76
Bead Addict
Berichten:2383
Lid geworden op:vr 23 mar 2012 17:44
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Bericht door Ingeborg76 » za 06 okt 2012 14:25

Omdat ik momenteel geen baan heb (baal baal), maak ik erg veel sieraden. Ben recent met kettingen begonnen en wil al doende mijn kennis vergroten en ook eens gaan proberen serieus wat te verkopen. Daarom heb ik op facebook een poll gestart en stel ik jullie dezelfde vraag. Hoor graag jullie motivatie.

Ik overweeg een website te maken voor verkoop van sieraden....tegen lage prijs uiteraard. Wat denken jullie heeft dit kans van slagen oftewel zouden jullie mijn website dan bezoeken en aanraden bij anderen?

* Ja, omdat
* Nee, geen goed plan!
* Anders....


p.s. op facebook staat mijn album met alle creaties, je kunt me vinden onder de naam Ingeborg Elzinga...het album is openbaar en heet Ingeborg Jewelry

Ben benieuwd naar jullie reacties
Groetjes Ingeborg

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Bericht door Vengy » za 06 okt 2012 14:40

Eerlijk gezegd is het heel moeilijk om via internet iets verkocht te krijgen is meestal de ervaring.
Het duurt lang om naam te maken. De meeste die uiteindelijk iets verkopen gaan ook materialen verkopen. Is mijn mening hoor.
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Gebruikersavatar
katskralen
Bead Fanatic
Berichten:1939
Lid geworden op:zo 09 feb 2003 17:01
Locatie:Kessel-Lo (Belgie)
Contacteer:

Re: Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Bericht door katskralen » zo 07 okt 2012 08:36

Op zich is er niets op tegen natuurlijk, maar ik zou er idd geen grote inkomsten van verwachten. Tegelijkertijd moet je opletten dat je niet in de problemen komt voor je werkloosheidsuitkering (ik veronderstel dat je daar in NL ook recht op hebt?) Hier in België mag je immers geen activiteit uitvoeren wanneer je werkloos bent, tenzij je daar de toelating voor hebt.

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Bericht door Kikkertje » zo 07 okt 2012 10:03

Ik ben het met Vengy eens.
Zelf verkoop ik nu aardig, maar wel bijna alleen materialen. Zo nu en dan eens een ketting of een paar oorbellen, maar dat mag geen naam hebben.
Alleen op een beurs of markt verkopen de sieraden goed, maar ook daar hou ik weinig aan over omdat de kraamhuur of de staplaats zo duur is.
In Nederland hebben maar weinig mensen waardering voor zelfgemaakt. Ik stond in juni op een markt met een gedeelte met zelfgemaakte dingen, hoeveel mensen er niet met opgetrokken neus voorbij liepen! Men heeft dan toch zoiets van: dat kan ik zelf ook (ook al is dat waarschijnlijk helemaal niet zo).
Groetjes, Marjan

rietrutten
Bead Fan
Berichten:382
Lid geworden op:ma 05 mar 2012 20:37
Locatie:Betuwe
Contacteer:

Re: Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Bericht door rietrutten » ma 08 okt 2012 09:46

Van mij ongeveer dezelfde opmerkingen als hierboven. Als je tijd hebt en het ook leuk vindt om met een website bezig te zijn, zou ik het zeker doen. Als je begint met een gratis site, kost het je alleen tijd, geen geld.
Over de verkoop zou ik me niet te veel illusies maken, zie eerder.
Ik heb zelf een website sinds februari dit jaar en ik merk dat hij wel werkt als 'etalage'. Vaak als mensen vragen: 'En wat maak je dan?', zeg ik: 'Kijk maar op mijn website'. Want thuis heb ik de sieraden voor eventuele verkoop in zakjes en laadjes zitten en op de website zijn ze goed te bekijken. Maar vaak komen de mensen die wat willen kopen dan toch in persoon bij me langs.
Vorig jaar stond ik op een 4-daagse regionale kunstbeurs en heb toen heel aardig verkocht. Maar natuurlijk ook kosten gemaakt, maar zo bedruipt de hobby zichzelf wel.
Ik houd overigens zelf wel een administratie bij; ik vind dat prettig voor mezelf en mocht de belasting me weten te vinden, dan kan ik aantonen dat er voorlopig nog nauwelijks winst gemaakt wordt.
Over Belgische toestanden weet ik niets.

Gebruikersavatar
xNatje
Bead Starter
Berichten:61
Lid geworden op:vr 18 jan 2013 16:00
Locatie:Lede, België
Contacteer:

Re: Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Bericht door xNatje » zo 24 feb 2013 00:24

Ik ben van mening dat je enkel succesvol kan worden als je uniek bent en moeilijk na te doen bent. Dan gaan mensen je werk apprecieren en kopen, en ga je naam maken. Harde waarheid, maar mensen zitten niet te wachten op een 13de in een dozijn. Dat is ook de reden waarom ik er momenteel niet geraak. Je moet iets nieuws en uniek te bieden hebben.
Dus ik zou zeggen: hou het voorlopig bij hobby en verkoop aan kennissen (via fb, gratis sites of gratis beurzen). Als je merkt dat het goed begint te lopen kan je een echte webshop gaan maken.

Gebruikersavatar
Unicorn
Bead Lover
Berichten:428
Lid geworden op:zo 12 dec 2004 11:25
Locatie:Gronsveld
Contacteer:

Re: Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Bericht door Unicorn » zo 24 feb 2013 10:09

Haai,

Ik sluit me bij de anderen aan. Ik heb een webshop en die wordt voornamelijk gebruikt als portfolio. De meeste mensen willen het sieraad toch in het echt zien en passen. En iedereen heeft in haar buurt wel iemand wonen die sieraden maakt. Zo is het nu eenmaal. Wat ik voornamelijk verkoop zijn inderdaad onderdelen en bijv. bedels. In de bloemoorbellen tijd heb ik wel goed verkocht aan de bloemen. Maar dat is dan even een hype.

Verder vind ik het bijhouden van de webshop super leuk. Maar er gaat hier ook heel veel tijd in zitten. Als je nu inderdaad geen werk hebt en veel tijd. Dan is het wel de ideale tijd om de site te bouwen en te vullen.

Ik heb mij laten inschrijven bij de KVK. Toen hebben ze me gelijk aangemeld bij de belasting dienst en HBD. De laatste omdat ik een webshop heb. Die flauwekul kost met alleen al € 79,00 per jaar.

Hopelijk heb je iets aan alle info. Uiteindelijk blijft het natuurlijk jou beslissing.
Succes!!
groetjes,
Annemie

Everybody needs some magic in life …………

Gebruikersavatar
Zina
Bead Intelligent
Berichten:1304
Lid geworden op:za 10 sep 2011 13:03
Locatie:Drachten
Contacteer:

Re: Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Bericht door Zina » zo 24 feb 2013 22:19

Na enkele jaren van omklungelen met webshops raad ik het volgende aan;

Probeer eerst de verkoop van mond op mond reclame en op markten staan. Kijk dit eerst eens een jaar aan voordat je echt geld gaat investeren in een webshop. Verkoop je nou hartstikke goed en is je werk niet aan te slepen, is een webshop een optie.

Begin dan eerst met een gratis webshop. De gemiddelde webshop kost namelijk 25 euro minimaal per maand, en dan moet je er ook maar weer uit zien te krijgen. Want als je begint ben je namelijk 13 in een dozijn net als ieder ander. Laat (gratis) kaartjes drukken bijvoorbeeld bij vistaprint en leg die op je kraam. Ga dan eens kijken hoe het loopt van de klanten die je in dat jaar hebt opgebouwt.

Als je webshop loopt, je hebt dus zegmaar 4 a 5 klanten per maand, ga dan uitrekenen of een betaalde webshop uit kan. Zo niet houd de gratis versie, zo ja zou je een betaalde versie kunnen proberen. Ga adverteren met google adwords. Hierdoor wordt je sneller gevonden op internet en krijg je gericht bezoek van klanten. Ga ook eens kijken of er acties zijn waar je reclame kan maken, bijvoorbeeld acties op beurzen waar je een kortingsbon kan geven e.d.


Overige tips;
Bedenk goed wat er aan vast zit om een webshop te beginnen. Zo als de dames boven dit bericht al zeiden, alles kost geld. Ga dus eerst kijken wat je er aan overhoud voordat je investeert. Ga niet super goedkoop spullen in een webshop verkopen! Bedenk altijd dat de belasting geld gaat vragen over je vorige verkopen!! Ga dus niet een armband verkopen voor 3,50 waardoor je straks zelf een euro bij moet leggen.

Hoe hoog is je productie? Maak je makkelijk 10 armbanden in de week of maak je er maar 1? Houd er rekening mee dat een webshop en een marktkraam wel wat te bieden moet hebben. Hierdoor blijven mensen ook langer bij je kraam staan of in je webshop kijken.

Ik hoop wat te hebben kunnen bijdragen!
Groetjes Zina
Altijd aan het kralen...

Gebruikersavatar
Ingeborg76
Bead Addict
Berichten:2383
Lid geworden op:vr 23 mar 2012 17:44
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wel of niet website/webwinkel beginnen?

Bericht door Ingeborg76 » ma 25 feb 2013 14:25

Voorlopig hou ik het bij mond-op-mond reclame, sieraden party's (proberen althans) en mijn Facebook site....als ik ineens weer een baan heb kom ik misschien tijd te kort en dat is zonde. Wel ga ik serieus een vriendin met aardig wat foto kennis om hulp vragen en de mogelijkheid bekijken om via mijn provider een website te starten....dan zijn de kosten nog even laag!
Groetjes Ingeborg

Gesloten