probleem lijm - oorstekers
Hallo,
Ik weet dat er hier op dit forum al vaker vragen gesteld zijn over lijm, maar ik ben er nog steeds niet mee geholpen...
Ik zou op oorstekers met een plakvlakje cabochons willen kleven.
Ik heb zowel zilveren als verzilverde oorstekers. De cabochons heb ik in verschillende materialen: glas, fimo, acryl,..
Daar een oorsteker stevig moet zijn, probeer ik altijd eens of de cabochon goed vast zit. Ongeveer de helft van wat ik plak komt na beetje heen en weer wiebelen los. De lijm blijft dan meestal aan de kant van de cabochon plakken.
Ik heb al van alles geprobeerd:
Ik ben begonnen met Hasulith te gebruiken, daarna heb ik het met een secondenlijm (Vigor) geprobeerd, dan met E-6000 en uiteindelijk met een 2-componentenlijm (Araldite).
Ik wacht telkens een dag om de stevigheid ervan te testen.
Wat doe ik nu nog fout?
Weet iemand raad?
Groetjes,
Sofie
Ik weet dat er hier op dit forum al vaker vragen gesteld zijn over lijm, maar ik ben er nog steeds niet mee geholpen...
Ik zou op oorstekers met een plakvlakje cabochons willen kleven.
Ik heb zowel zilveren als verzilverde oorstekers. De cabochons heb ik in verschillende materialen: glas, fimo, acryl,..
Daar een oorsteker stevig moet zijn, probeer ik altijd eens of de cabochon goed vast zit. Ongeveer de helft van wat ik plak komt na beetje heen en weer wiebelen los. De lijm blijft dan meestal aan de kant van de cabochon plakken.
Ik heb al van alles geprobeerd:
Ik ben begonnen met Hasulith te gebruiken, daarna heb ik het met een secondenlijm (Vigor) geprobeerd, dan met E-6000 en uiteindelijk met een 2-componentenlijm (Araldite).
Ik wacht telkens een dag om de stevigheid ervan te testen.
Wat doe ik nu nog fout?
Weet iemand raad?
Groetjes,
Sofie
Re: probleem lijm - oorstekers
Ik gebruik Bison kit contact lijm universal. (gewoon in de doe-het-zelf zaak gekocht)
Je doet de lijm op de oorsteker en op de cabochon,
8minuutjes (op de tube staat 10-40min, maar dan is hij al te droog bij mij) wachten en dat de 2 ingelijmde vlakken tegen elkaar drukken en dan eventjes stevig aandrukken.
Je doet de lijm op de oorsteker en op de cabochon,
8minuutjes (op de tube staat 10-40min, maar dan is hij al te droog bij mij) wachten en dat de 2 ingelijmde vlakken tegen elkaar drukken en dan eventjes stevig aandrukken.
Ik ben niet DIE...
Ik ben niet ZIJ...
Ik,.. ik ben gewoon mezelf!
Ik ben niet ZIJ...
Ik,.. ik ben gewoon mezelf!
-
- Bead Interested
- Contacteer:
Ik lees dat je hasulith al geprobeerd heb, maar persoonlijk heb ik er geen problemen mee, mits ik het wel goed (24 uur ofzo) laat uitharden. Ik heb zelf verzilverde knopjes met kleine roosjes in, die ik zelfs in hou wanneer ik ga slapen, en ze zijn er nog nooit afgegaan!

Hier ook Hasulith en nog nooit problemen gehad eigenlijk?
Doe je er wel genoeg op?
Het beste is om op de lijm,na aanbrengen,even te blazen tot er een velletje opkomt.
En dan te kleven.
Dan hecht hij beter
En zeker niet te zuinig zijn.
Ik slaap ook met de oorstekers en nog nooit problemen gehad.
Doe je er wel genoeg op?
Het beste is om op de lijm,na aanbrengen,even te blazen tot er een velletje opkomt.
En dan te kleven.
Dan hecht hij beter

En zeker niet te zuinig zijn.
Ik slaap ook met de oorstekers en nog nooit problemen gehad.
- Zina
- Bead Intelligent
- Contacteer:
Vergeet ook niet de ondergrond waarop je gaat plakken goed schoon te maken. Van de fabriek uit zit er namelijk altijd een vettige laag op, waardoor de lijm niet goed kan hechten. En inderdaad de lijm eerst even van 2 kanten, dus op de cabochon en op de oorknop laten drogen en daarna de delen op elkaar plakken.
Ik gebruik voor knopjes zelf E-6000 en ze zitten echt muurvast.
Ik gebruik voor knopjes zelf E-6000 en ze zitten echt muurvast.
Altijd aan het kralen...
Bedankt allemaal voor jullie reactie!
Ik probeer morgen nog het éen en ander uit met jullie tips.
Sofie

Ik probeer morgen nog het éen en ander uit met jullie tips.
Sofie
-
- Bead Reader
Hallo,
ook ik heb een hele zoektocht gedaan naar de goede lijm. Heb laatst een cursusje gevolgd in een kralenwinkel en daar is dan eindelijk de oplossing uit de lucht gevallen
Met secondelijm zit je bij juwelen niet goed omdat dit als het opgedroogd barst bij bv een flinke tik tegen je juweeltje. E6000 is goed voor plastic onderdelen tegen elkaar te plakken of papier in een finding. De oplossing is zo'n doorschijnende 2componenten-epoxy lijm. Ik heb er nu eentje van Bison, daar staat zelfs een tekentje op dat het geschikt is voor het maken van juwelen. Deze lijm blijft een bepaalde flexibiliteit hebben waardoor de lijm niet kraakt bij een flinke stoot. Bijkomende zaken verstevigen de boel: de 2 te op-elkaar-te-plakken delen elk afschuren met wat schuurpapier, de krassen die het maakt vergroten de oppervlakte van je plakdeel; daarna ontvet je de oppervlakten met aceton zodat deze proper en vetvrij worden (raak daarna de plakvlakken niet meer aan met je vingers); en tot slot beter wat teveel lijm dan te weinig, bv als je een steen wil vastplakken op een ring is het niet erg dat er wat overtollig lijm rond het metaal van de ring loopt, ook dit zorgt voor betere grip.
Hopelijk ben je hierbij geholpen,
groetjes,
lotje
ook ik heb een hele zoektocht gedaan naar de goede lijm. Heb laatst een cursusje gevolgd in een kralenwinkel en daar is dan eindelijk de oplossing uit de lucht gevallen

Met secondelijm zit je bij juwelen niet goed omdat dit als het opgedroogd barst bij bv een flinke tik tegen je juweeltje. E6000 is goed voor plastic onderdelen tegen elkaar te plakken of papier in een finding. De oplossing is zo'n doorschijnende 2componenten-epoxy lijm. Ik heb er nu eentje van Bison, daar staat zelfs een tekentje op dat het geschikt is voor het maken van juwelen. Deze lijm blijft een bepaalde flexibiliteit hebben waardoor de lijm niet kraakt bij een flinke stoot. Bijkomende zaken verstevigen de boel: de 2 te op-elkaar-te-plakken delen elk afschuren met wat schuurpapier, de krassen die het maakt vergroten de oppervlakte van je plakdeel; daarna ontvet je de oppervlakten met aceton zodat deze proper en vetvrij worden (raak daarna de plakvlakken niet meer aan met je vingers); en tot slot beter wat teveel lijm dan te weinig, bv als je een steen wil vastplakken op een ring is het niet erg dat er wat overtollig lijm rond het metaal van de ring loopt, ook dit zorgt voor betere grip.
Hopelijk ben je hierbij geholpen,
groetjes,
lotje
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met hasulith en E6000 lijm...ik kon de cabochons ook altijd van de oorsteker afhalen na langdurig drogen.
Ik gebruik nu dezelfde lijm als lotjedanau namelijk de 2 componenten epoxy lijm van Bison...ik doe verder geen handelingen als afschuren etc. Maar lijm het gewoon en het blijft supergoed zitten!
Ik gebruik nu dezelfde lijm als lotjedanau namelijk de 2 componenten epoxy lijm van Bison...ik doe verder geen handelingen als afschuren etc. Maar lijm het gewoon en het blijft supergoed zitten!
In welke verpakking zit die 2 componenten epoxy lijm van Bison ? Is het gemakkelijk aan te brengen op piepkleine materialen zoals kleine roosjes e.d. ? Ik gebruik momenteel ook iets van Bison in een flesje met een penseeltje. Over het algemeen plakt het goed maar super super is het niet altijd, wel handig om te gebruiken.
ik gebruik de seconden lijm van bison na dat de
E6000 en de hasulith me ook niet echt beviel
E6000 en de hasulith me ook niet echt beviel
maak zelf juwelen sinds juli 2004
brand sinds maart 2007 zelf kralen
brand sinds maart 2007 zelf kralen
-
- Bead Reader
Kijk op http://www.bison.be/nl-be/producten/647 ... tenlijmen/" onclick="window.open(this.href);return false; naar de 'kombi snel'. Je kan er mooi gelijk de 2 aparte lijmen uit duwen in een wegwerpbaar potje of op een stukje plastic en je hebt 5 min voordat de lijm droog is. Ik gebruik het stokje dat erbij zit om de kleine roosjes op iets vast te plakken. Je kan ook een tandenstokertje of iets dergelijks gebruiken. Het heeft 24u nodig om volledig uit te harden. Ik leg alles klaar dat ik wil lijmen en dan doe ik dat in een reeks. Ik ben enorm blij met het resultaat!Chantale schreef:In welke verpakking zit die 2 componenten epoxy lijm van Bison ? Is het gemakkelijk aan te brengen op piepkleine materialen zoals kleine roosjes e.d. ? Ik gebruik momenteel ook iets van Bison in een flesje met een penseeltje. Over het algemeen plakt het goed maar super super is het niet altijd, wel handig om te gebruiken.
Groetjes
- Kikkertje
- Bead Hysteric
- Contacteer:
Wat ik mij nu afvraag is of er andere factoren meespelen bij het al of niet hechten van de 'gewone' sieradenlijm. Temperatuur in huis, vochtigheidsgraad, zoiets, of de hoeveelheid lijm die er gebruikt wordt.
Ik gebruik namelijk altijd Hasulith en het is mij of mijn kinderen (die meer sieraden met roosjes dragen dan ik
) nog nooit gelukt om twee aan elkaar gelijmde stukken weer los te krijgen.
Ik gebruik namelijk altijd Hasulith en het is mij of mijn kinderen (die meer sieraden met roosjes dragen dan ik

Groetjes, Marjan
Op het eerste gezicht lijkt het ook goed gelijmd maar als je ietwat meer kracht zet dan kan ik het bv roosje zo van de oorsteker halen. En ik wil graag dat het zodanig gelijmd is dat het niet meer loskomt ook niet na een tijdje.
- Kikkertje
- Bead Hysteric
- Contacteer:
Dat herken ik dus niet. Ik kan er aan trekken wat ik wil, het blijft gewoon goed vastzitten. Oorbellen worden in en uit gedaan zonder problemen, ook met ringen geen problemen. Ik heb hangertjes gemaakt van een bail met een cabochon, ook hier geen problemen en nooit klachten gehad van klanten.
Groetjes, Marjan