Giethars om sieraden te maken

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gebruikersavatar
snoep
Bead Addict
Berichten:2351
Lid geworden op:wo 26 mar 2008 08:10
Contacteer:
Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door snoep » vr 30 jul 2010 18:04

Ja idd

maar ook om bv papieren bloemen te laten glanzen maar ook om stevig te maken zodat je de bloem als cabochon of kraal kan gebruiken

maar ook schuimpiep ben effe de naam kwijt

wij kopen dat in grote platen en maken dan achtergronden voor aquariums
en dan smeer je het erop om de stoffen die in de verf zitten
niet in het waterkomen en ook niet kan afgeven
plus dat het watebestendig maakt en niet kan gaan rotten in het water

Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door nienkesieraden » zo 21 nov 2010 13:29

Ik heb even een vraagje. Ik heb giethars met van die verharder. en die meng ik dan zoals volgens verpakking moet. Maar t draagt vrij snel, alleenblijft de bovenkant een beetje zacht. Nja tis wel hard, maar als jet aanraakt komt er een vingerafdruk op....
Wat kan ik hieraan doen?

jewel76
Bead Lover
Berichten:476
Lid geworden op:di 18 aug 2009 11:45
Locatie:vianen

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door jewel76 » zo 21 nov 2010 13:45

Hoi Nienke,

Ik heb voor hars hard te maken altijd een uv lamp gebruikt, misschien werkt dit ook voor jouw toplaag.

Gr. Jewel

Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door nienkesieraden » zo 21 nov 2010 13:51

en voor je die lamp had, was het dan niet?

jewel76
Bead Lover
Berichten:476
Lid geworden op:di 18 aug 2009 11:45
Locatie:vianen

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door jewel76 » zo 21 nov 2010 14:12

Voor dat ik die lamp had heb ik het niet uitgeprobeert.

Het werd mij geadviseerd om het met een uv-lamp te doen tijdens mijn Art clay silver resin opleiding, voor de rest heb ik geen ervaring met andere resins.

jewel76
Bead Lover
Berichten:476
Lid geworden op:di 18 aug 2009 11:45
Locatie:vianen

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door jewel76 » zo 21 nov 2010 14:39

Misschien een stomme vraag, maar is het niet mogelijk om epoxy hars te gebruiken uit de industrie?

Ik heb namelijk wel een paar bedrijven gevonden die dit leveren en daar kost bijv. 1 liter € 29,-.

Graag jullie mening.

Gr. Jewel

Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door nienkesieraden » zo 21 nov 2010 14:49

ik heb stage gelopen bij een bedrijf waar dat werd gemaakt, hars, resin.. mar k denk dat dat niet 100% helder wordt.

haukkie
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:wo 22 dec 2010 10:26

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door haukkie » wo 22 dec 2010 13:53

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op dit forum en ik hoop dat een paar van jullie mij kunnen helpen
Als ik op google zoek naar giethars kom ik vaak op dit forum terecht, dus ik weet dat een paar van jullie ervaring hebben met dit spul.
Omdat polyesther giethars zo stinkt en giethars van EasyCast zo verschrikkelijk prijzig is ben ik gaan zoeken naar een andere hars. Volgens mij is EasyCast een soort epoxyhars, maar dat is niet zo goed tegen UV bestand als polyurethaanharsen. Dus bij mijn eisen (UV-bestand, snelle uitharding, geen UV-licht of vacuumvat nodig, geschikt voor kleine gietsels) ben ik bij deze hars uitgekomen:
http://www.formx.nl/Shop/10000094b01335 ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De potlife van de Crystal Clear 202 is 9 minuten en de uitharding 90 minuten
De potlife van de Crystal Clear 200 is 20 minuten en de uitharding 16 uur
Deze kost €32,50 per kilo, EasyCast kost meestal rond de €25 per kwart kilo
Heeft iemand van jullie al 'onderzoek' gedaan naar harsen of zulk soort hars zelf al gebruikt? En wat was jullie ervaring hiermee?
Ik zou het fijn vinden als jullie je harservaringen met me willen delen, zodat ik de beste hars kan vinden!

Alvast bedankt!
Hanneke


Zo te zien heeft er hier dus ook nog niemand een andere harssoort uit durven proberen :(

Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » za 01 jan 2011 16:39

nienkesieraden schreef:ik heb stage gelopen bij een bedrijf waar dat werd gemaakt, hars, resin.. mar k denk dat dat niet 100% helder wordt.
epoxyhars is wel helder maar vergeelt vroeg of laat

Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » za 01 jan 2011 16:41

nienkesieraden schreef:Ik heb even een vraagje. Ik heb giethars met van die verharder. en die meng ik dan zoals volgens verpakking moet. Maar t draagt vrij snel, alleenblijft de bovenkant een beetje zacht. Nja tis wel hard, maar als jet aanraakt komt er een vingerafdruk op....
Wat kan ik hieraan doen?
mij is eens verteld dat je de opening af kan sluiten met aluminium folie, zodat er geen lucht bij komt en zodat het egaal hardt

Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » za 01 jan 2011 16:46

haukkie schreef:
Zo te zien heeft er hier dus ook nog niemand een andere harssoort uit durven proberen :(
klopt, ook ik ken die site maar heb me niet aan die giethars gewaagt want
Dit product is uitsluitend bedoeld voor industrieel gebruik. Het dragen van een dampmasker en beschermen de kleding tijdens verwerking zijn noodzakelijk.

en mn gezondheid gaat me voor
nu doe ik dat al met gewoon giethars maar dat crystal clear lijkt me enger spul. ook heb ik wat gegoogled en reviews uit andere fora opgezocht over deze giethars, iemand belandde in het ziekenhuis door dit spul, de gassen die uit deze hars komen zijn best heftig volgens mij.

glitterwoman
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:za 03 dec 2011 17:43

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door glitterwoman » za 03 dec 2011 18:04

Hoi hoi,

Ik las je vraag en heb misschien een tip voor je..
Ga eens zoeken bij bedrijven die te maken hebben met boten en watersport.
Zelf heb ik vanmiddag ook in een watersportwinkeltje epoxy gekocht om ook aan deze hobby te gaan beginnen..maar ze vertelden er wel bij dat epoxy in de loop van de tijd vergelen kan, dus dit moet je wanneer je sieraad klaar is en uitgehard, met een uv bestendige lak bestrijken..
Hieronder plaats ik een link waar ze epoxy maar ook giethars verkopen, maar wanneer je googeld op epoxy sieraden, kom je vanzelf veel meer links tegen...
Succes....

http://www.harjonpolyester.nl/index.php ... cat_id=176" onclick="window.open(this.href);return false;

nynypey
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:wo 30 apr 2014 19:17

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door nynypey » wo 30 apr 2014 19:23

Het is al een aantal jaar geleden dat er hier gereageerd is, maar ik probeer het toch.
Waar heb je de easy cast gekocht. Ik ben er naar op zoek, en kom steeds hier uit. Op ebay zijn de verzendkosten zo hoog. Waar heb jij het gekocht?

Marijke.ros
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:za 13 apr 2019 05:03

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door Marijke.ros » za 13 apr 2019 05:08

Ik koop mijn mallen bij AliExpress die zijn heel goedkoop en mijn giethars koop ik ja hier in Nederland, ik koop dan een liter het is even een uitgave maar voor sieradenmaken doe je daar heel erg lang mee.

Gesloten