Sieraden in winkel verkopen

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Marionbuit
Bead Believer
Berichten:212
Lid geworden op:ma 16 feb 2009 13:47
Locatie:Hasselt
Contacteer:
Sieraden in winkel verkopen

Bericht door Marionbuit » do 16 jun 2011 17:50

Hoi Allemaal,

Er is een winkel geintereseerd om mijn zeepkettingen (en evt. bv bloemoorbellen) te verkopen in hun winkel.. Hoe zouden jullie berekenen wat hun voor percentage moeten hebben? Of is het verstandiger dat ze een gedeelte inkopen (met bv 5 / 10 % korting?) Zodat ze niets apart hoeven te verrekenen etc... Graag hoor ik van jullie.

Groetjes

Irene van der Maas
Bead Producer
Berichten:1166
Lid geworden op:wo 09 jul 2003 06:26
Locatie:Voorschoten
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door Irene van der Maas » do 16 jun 2011 18:46

Je kunt toch vragen hoe de winkelier dit in gedachten had?
Irene van der Maas

Krista
Bead Designer
Berichten:779
Lid geworden op:ma 27 sep 2010 14:34
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door Krista » do 16 jun 2011 21:19

Meteen verkopen is altijd gunstiger, hoef je niet op je geld te wachten, zoals dat wel bij een overeenkomst 'in consignatie' het geval is.
glass is hot

Marionbuit
Bead Believer
Berichten:212
Lid geworden op:ma 16 feb 2009 13:47
Locatie:Hasselt
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door Marionbuit » do 16 jun 2011 21:26

Daar zat ik ook al aan te denken Krista.. Maar het probleem is eigenlijk dat mijn prijzen al niet super duur zijn en er dan ook nog een gedeelte naar hun toe moet.. Maarja, tis ook wel weer reclame, en dat is onbetaalbaar :)

Irene; de winkelier wilde graag dat ik ook daar mijn mening en wensen over kon uiten. En dan kwamen we vast samen tot een deal...

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door sanegdokter » vr 17 jun 2011 07:11

De meeste winkeliers worden wat terughoudend als zij het zelf moeten inkopen. Kijk als je nou bijhoudt wat je daar neer hangt, zeg 10 stuks, hoeft de winkelier niets te investeren, jij vraagt € 7.50 per ketting en de verkoopprijs is € 10,=, dus de winkelier verdiend € 2.50 per ketting, kan je misschien eens in de weeek kijken of er al wat is verkocht, afrekenen en bijvullen. Als je slim bent pak je het in mooi cellofaan in en plaats je zichtbaar je kaartje eraan. :wink: Wat ik me wel afvraag hoe gaat de winkelier dat doen met de BTW of ben jij een bedrijf?
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door Kikkertje » vr 17 jun 2011 09:52

Die ervaring heb ik ook, de meesten willen het in consignatie hebben. Een percentage van 65 of 70 procent voor jou is een redelijk aanbod, sommige winkeliers gaan daar nog onder zitten maar dat vind ik niet redelijk aangezien zij geen risico lopen en geen investering hebben. Maak ook duidelijke afspraken over het afrekenen.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door sam » vr 17 jun 2011 21:22

Ik zou inderdaad ook even informeren wat de winkelier zelf in gedachten heeft. Wie weet valt het mee en ga je er meteen op in. Zo niet, kun je altijd wat overleggen.
Het is inderdaad zo dat winkels graag een hoog percentage van de verkoop willen hebben.
Dat maakt het lastig, omdat je je eigen sieraden daar niet altijd duur genoeg voor kunt maken.
Ik merk dat zelf ook met de webshop. Om de goede korting te kunnen bieden moeten je prijzen eigenlijk iets hoger liggen.
Maar dat kan vaak niet, omdat er altijd andere shops zijn die onder je prijzen gaan zitten.

Wat je wel kunt overleggen, is dat de winkel er zelf een extra deel bij de prijs op doet. Dan heb jij de marge die je graag wilt hebben. En zij alsnog iets extras.

Succes, ik ben benieuwd wat eruit zal komen!

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door Haematodipsia » za 18 jun 2011 08:16

Ik denk ook dat 5 tot 10% geen realistisch percentage is. Jullie zeggen dat de winkelier geen risico loopt? Misschien niet in geval van voorraad aankopen maar er is toch ruimte in de winkel voor jou voorzien (reken maar eens uit wat een winkel per vierkante meter kost), de winkelier moet informatie kunnen geven, verkoopsters moeten ook hiermee bezig zijn, juwelen moeten mooi gepresenteerd en gepoetst worden, ingegeven worden in het systeem enz. Vergeet ook de btw niet. 70 - 30 lijkt mij al een veel realistischere verhouding met 30% voor de winkelier maar dat gaat ook niet bij juwelen van maar 10 euro.

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door sam » za 18 jun 2011 10:45

Kleine toevoeging op gister. Winkels die interesse hebben om vooraf in te kopen, rekenen toch al snel op zeker 50% korting. Zo rekenen ze naar groothandel prijzen. Dat handgemaakt daar niet altijd op berekent is, zien ze niet zo snel.
Waarschijnlijk omdat zij het zo gewend zijn.

Wederverkoop van sieraden blijft een lastig punt. Je moet al snel met je prijzen omhoog, wil je dit engiszins kunnen redden.

Marionbuit
Bead Believer
Berichten:212
Lid geworden op:ma 16 feb 2009 13:47
Locatie:Hasselt
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door Marionbuit » wo 22 jun 2011 08:23

Bedankt voor alle reactie's.. Ik hoor vrijdag hoe hun het in gedachten hebben en of we een samenwerking kunnen aangaan.. Ben heel erg benieuwd, want het zou natuurlijk prachtige reclame/naamsbekendheid geven..

Denk dat wat Sam hieronder zegt dat we dat ook maar moeten gaan doen, anders is het niet te doen. Als ik hun 30% moet geven, dan draai ik zelf al verlies.. Tja, en of het dan zin heeft om daar iets neer te leggen; dat denk ik dan niet...
Wat je wel kunt overleggen, is dat de winkel er zelf een extra deel bij de prijs op doet. Dan heb jij de marge die je graag wilt hebben. En zij alsnog iets extras.

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door eelkehas » di 28 jun 2011 10:38

Hoi,

Ik dacht ik als winkelier zijnde schrijf ook even wat.
Het blijft altijd lastig zoiets.
Als je nagaat dat een winkel over de verkoop zowiezo al de 19% afdraagt, lijkt het me eerlijk als die er door de winkel zelf bij op geplakt wordt.
Daarnaast kun je denken een winkel heeft hier geen risico aan maar stel dat er iemand een cadeautje wil kopen in de winkel waar jou sieraden liggen.
En ze verkopen bv een ketting van jou waarvan je zegt dat hij 10,00 moet kosten dan gaat hiervan 19% af zeg maar even 2,00 hou je nog 8,00 over en dan zeg je dat je de winkel 10% biedt.. dat is dan 0,80 winst voor de winkel.
Als jou sieraden er niet hadden gelegen dan hadden ze misschien iets anders verkocht wat ze gewoon bij de groothandel hadden ingekocht. van b.v. 4,00 inkoop x2+btw = 10,00
Dan hadden ze zogezegt 4,00 winst..
En die winst tja daar gaat dan nog de huur af, de verpakkingskosten enz...
Hou er ook rekening mee dat als iets een cadeautje is de winkel het in moet pakken.. geef je zelf verpakking mee want anders zal men ook hierop toe moeten leggen...

Ik denk dat het het handigst is dat jij bepaald wat je per sierraad wilt hebben en dan de keuze aan de winkel laat wat ze er bij op willen tellen.
b.v je zegt dat je 5 of 10 euro per sierraad wilt. en dan laat je de winkel vrij om hiervan 10 of 15 te maken zoals ze zelf denken dat ze er nog iets mee opschieten.
Zo maakte ik ooit wenskaarten die verkocht werden bij de boekhandel, ik kreeg 0,50 per kaart ze verkochten ze voor 1,80 dit zijn de marges die ze normaal ook gewent zijn, want tja anders verkopen ze liever een andere kaart waar die marge wel opzit. eens in de maand ging ik dan langs tellen wat er weg was, en dan rekenden we af en vulde ik het rek weer aan.

Geef bv ieder sieraad een nummer en schrijf voor jezelf op nr 2 prijs 5,00 nummer 10 prijs 7,50 enz. en dan kijk je later welke nummers er weg zijn en hoeveel je dus van de winkel krijgt.. Ik denk dat als ik geen eigen gemaakte sieraden verkocht en dus van een ander in de winkel zou leggen ik het zo het handigste zou vinden.

Succes!

groetjes Eelke

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door Kikkertje » di 28 jun 2011 12:37

@ Eelke:

Natuurlijk heeft een winkel ook kosten en moeite aan de verkoop van sieraden in consignatie. Aan de andere kant is dat ook een keuze die zo'n winkel zelf maakt. Veel sieradenmakers willen met plezier hun sieraden tegen een voordelige prijs verkopen aan winkels. Dan kan de winkel zelf bepalen wat de verkoopprijs wordt en wat dus voor hun de marges zijn en de sieradenmaker heeft zekerheid. Dan ligt het risico van het al of niet verkopen bij de winkel en dat is een risico dat ze liever niet willen lopen. De consequentie daarvan is dat een winkel minder verdient op sieraden in consignatie.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door sam » di 28 jun 2011 12:42

Als je geen webwinkel hebt, kan de winkel gemakkelijk een deel op de prijs doen. Met webwinkel wordt dat wat lastiger. Veel winkels verkopen liever niet boven de verkoopprijs die wij in webwinkels aanhouden.
Heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een winkel dat wel doet.
Lijkt mij ook wel begrijpelijk. De kans dat mensen dan niet bij hun kopen maar in de webwinkels, zit er dan dik in.

Ik verzorg trouwens zelf de verpakking van sieraden die in winkels verkocht worden. Ook krijgen ze het btw deel natuurlijk terug als ik de factuur maak.
Wat dat betreft, hoeven winkels er zeker niet op toe te leggen.

Wanneer het mij gaat "storen" is als winkels minimaal de helft aan korting willen hebben. En dan maar door blijven gaan dat ik wel moet begrijpen dat zij er nog winst op moeten maken.Terwijl zij dan een evenredig winst deel hebben, en bij ons de inkoop, tijd en energie er nog af moeten.
Dit gaat 2 kanten op. En ik denk dat handgemaakte artikelen gewoon niet gemaakt zijn voor degene die flinke winst willen draaien. Je moet er wel de toegevoegde waarde van in zien.
En gelukkig zijn die winkels er ook!

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door Kikkertje » di 28 jun 2011 16:22

Veel winkels verkopen liever niet boven de verkoopprijs die wij in webwinkels aanhouden.
Dat kan wel, wanneer je de winkel sieraden levert die niet in je eigen webshop te koop zijn. Een speciale collectie zeg maar. Dan is er geen vergelijkingsmateriaal. Dat heb ik wel gedaan en dat werkt prima.

En over eerlijke prijzen: veel webshopeigenaars/sieradenmakers staan ook wel eens op een beurs of braderie. Dan kun je ook niet de prijzen van de sieraden voor die beurs aanpassen, maar ben je wel een deel kwijt van de omzet aan standhuur. In zoverre verschilt dat voor mij niet van de verkoop van sieraden via een winkel. Wanneer je de te verkopen sieraden van een duidelijk label voorziet waarop je eigen www-adres staat, is het ook nog eens een stukje gratis naamsbekendheid.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sieraden in winkel verkopen

Bericht door sam » di 28 jun 2011 17:14

De meeste geven dan toch aan dat ze het niet willen. Omdat ze dan op je site iets anders kopen en zij hun winst kwijt zijn.
Ik heb 1 verkooppunt wat iets onder mijn prijzen zit. Verder is alles gelijk. Op zich vind ik dat naar de klant toe ook wel weer duidelijk.

Gesloten