Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Tips en vragen over hoe je je kralen en/of sieraden efficient en mooi kan opbergen. Laat ook een foto zien van de plek waar je altijd knutselt!
Gebruikersavatar
Kralina
Bead Believer
Berichten:280
Lid geworden op:za 23 dec 2006 18:35
Contacteer:
Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door Kralina » ma 28 mar 2011 21:53

Bekent probleem, en dit probleem zal altijd blijven bestaan.
Ik heb in mijn winkel een kralenbalie waarop ik allemaal losse plastic bakjes heb staan met de kralen. Rocailles kunnen geschept, en de sierkralen en parels kunnen per stuk gepakt. Bij het invoegen van nieuw is dat handig want je kunt makkelijk opschuiven en lege plekken invullen; dat uit vakjes pulken en telkens dozen leegmaken had ik helemaal gehad!

Maar echt een oplossing voor het opruimen en sorteerprobleem heb ik niet, klooi er zelf ook nog altijd mee 8)
Als U werk maakt van Uw hobby.

MarjaH
Bead Believer
Berichten:278
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 08:35
Locatie:Zeist

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door MarjaH » ma 28 mar 2011 22:15

Ik heb mijn grotere kralen op kleur in grote metalen ladenkastjes van de praxis. BIj de laadjes heb ik extra vakverdelers gekocht.

Rocailles heb ik per soort in een plastic doosje, ooit via MP gekocht.

hele dure kralen heb ik in een apartje vakjes doos.

Mijn onderdelen heb ik in craftmadedoosjes waarbij elk vakje zijn eigen sluiting heeft.

Marja

scubadoo
Bead Designer
Berichten:809
Lid geworden op:zo 17 jan 2010 07:39

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door scubadoo » di 29 mar 2011 07:34

Voor de grotere kralen vind ik nog steeds de knopenkokers ideaal. Ik heb ze in verschillende maten. Daar waar ik de meeste kralen (in volume) van heb zitten in de dikste kokers. Raken de kralen op, kan ik ze zo overgieten in een dunnere koker. Op de deksels heb ik met ijzerdraad een voorbeeld kraal vastgemaakt. Ze liggen gestapeld in een vakjeskast (van de Ikea) met het deksel naar voren.
Afbeelding
Heb ik een kraal nodig dan trek ik de koker uit de stapel en gaat hij later bovenaan weer terug. Kleine kraaltjes doe ik met gripzakje en al in vakjesdozen. Ga ik met een project bezig haal ik de kleurtjes er uit die ik nodig denk te hebben en giet ik ze in plastic kommetjes (ook van de Ikea :D ) Afbeelding

Deze bakjes kan ik met kraaltjes en al in elkaar stapelen. Ze zijn ondiep genoeg om rechtstreeks uit te kralen, ik pik ze met naald uit de bakjes. Ben ik klaar met het project kan ik ze zo weer uit de kommetjes in de zakjes gieten en op kleur terug in de juiste vakjesdozen leggen.

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door Kikkertje » di 29 mar 2011 10:05

@ scubadoo
Aandelen bij de Ikea? :wink:

Ze hebben inderdaad hele handige dingen.

Ik heb nogal wat verloop in de kralenbakken voor de kinderfeestjes. Als ik dan wat wil veranderen dan schep ik met een theelepel de kralen over in plastic bakjes, zodat ik de ruimte heb in de bakken om te reorganiseren. Het voordeel is dat je niet de hele bak leeg hoeft te hebben.

Ik vind het nog leuk om te doen ook, volgens mijn man is kralen scheppen een nog grotere hobby van me dan sieraden maken. :lol:
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door poing » di 29 mar 2011 16:51

Een beetje laat misschien, maar ik heb dozen waar sorteren zo simpel is, IK WIL NOOIT MEER ANDERE. Namelijk die van craftmates (er is van mij ook een tas bij).

Het voordeel van de dozen is dat je de klepjes één voor één open kan doen, en ze vallen nooit vanzelf open, want het is een ingenieus sluitsysteem met een knopje aan de zijkant :D

Sorteren is dus heel simpel: één klepje open, alle kralen in hand/potje kieperen en storten in het bakje waar het wel moet zitten :D

En er zijn ook sleufjes in de bakjes waar je een stukje papier kan inschuiven met info (al gebruik ik dat eerlijk gezegd niet)

Als ik echt kralen met uitsorteren heb ik daar ook een tool van craftmates voor :D

Afbeelding
ipoingtudut

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door poing » di 29 mar 2011 16:53

Zo zien de bakjes er uit:

Afbeelding

Ze bestaan in verschillende maten :)

Wel niet zo geschikt voor lampworkkralen ed, er kunnen er niet zo veel in één vakje.
ipoingtudut

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door beertje » di 29 mar 2011 17:24

ik heb ze gekocht bij fmg bestelling maar ik vind ze niet echt idiaal terwijl ik wel met rocailles werk en 3 en 4 mm kralen

rikki777
Bead Interested
Berichten:144
Lid geworden op:di 15 dec 2009 20:56

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door rikki777 » di 29 mar 2011 17:50

mijn kralen liggen gesorteerd op materiaal soort, vervolgens op grote en dan volgens de kleuren van de regen boog.

vb.swarofsky ---> kleinste ---> rode ; roze ; oranje; gele; groene; lichtgroene.......
swarofsky ---> grote---> rode ; roze ; oranje; gele; groene; lichtgroene.......
glaskralen ---> ronde diameter 1cm---> rode ; roze ; oranje; gele; groene; lichtgroene.......
glaskralen ---> vierkant ---> 5mm ---> rode ; roze ; oranje; gele; groene; lichtgroene.......

gemakkelijk er aan is dat je, wanneer je erbij koopt je die mss een tint anders zijn, je enkel het bakje van die vorm en grote kraal moet veranderen, vormen zijn er minder dan kleur tinten.

ik heb vb 3 bakjes met vierkante kralen , maar heb 50 bakjes met rood in nog maar te zwijgen van wijnrode, licht rode, bordeaux rode.

verder heb ik nog de tip , wanneer je nu net dat vakje tussen 2 tinten van een kleur niet meer vrij hebt, dan maak ik van die tint die de plaats in neemt, een nieuw juweel en probleem opgelost.

geniet van het opruimen, het helpt soms om je nieuwe inspiratie te geven.

groetjes

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door poing » di 29 mar 2011 19:16

beertje schreef:ik heb ze gekocht bij fmg bestelling maar ik vind ze niet echt idiaal terwijl ik wel met rocailles werk en 3 en 4 mm kralen
Wat vind je er dan niet handig aan? Ik ben gewoon benieuwd hoor, no judgement :lol:
ipoingtudut

createss
Bead Designer
Berichten:827
Lid geworden op:zo 02 jul 2006 15:51

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door createss » di 29 mar 2011 19:25

Ik heb zo'n Craftmates doos voor de benodigdheden en vind 'm erg fijn in gebruik. Wat Poing al zei: elk vakje gaat apart open, heel prettig.

Hilde
Bead Intelligent
Berichten:1255
Lid geworden op:di 20 sep 2005 16:59
Locatie:Nijmegen

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door Hilde » di 29 mar 2011 20:34

Ik gebruik ook fliptopdoosjes. Erg handige dingen. Daarop plak ik het etiket dat op het gripzakje zit. (Als ik het er heel afkrijg dus) Op die manier heb ik het nummer van de kraaltjes en ook waar het gekocht is. Zelf schrijf ik daar de datum van aankoop bij.

Ik vind het handig voor als ik bij moet bestellen. Zo heb ik alle info bij elkaar.

De fliptopdoosjes heb ik op soort en maat in handige, doorzichtige dozen zitten.
Afbeelding
Groetjes
Hilde

mieke83
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:wo 20 apr 2011 15:52

Re: Steeds meer spullen, hoe ruim je dat op?

Bericht door mieke83 » wo 20 apr 2011 15:57

Kijk eens op http://www.traveloriginals.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Regelmatig handgemaakte kralenkasten! Misschien zit er daar wat bij!

Gesloten