zilverklei broche-hoe doe ik dat?

Heb je mooie kralen of ander materiaal om een sieraad te maken en kom je er niet uit? Post het hier, anderen willen je vast helpen met tips ter inspiratie!
Gesloten
Wieke
Bead Starter
Berichten:62
Lid geworden op:vr 19 mar 2010 18:14
zilverklei broche-hoe doe ik dat?

Bericht door Wieke » di 22 feb 2011 00:40

Hallo,

Wie kan mij helpen met wat ideeën voor een broche van zilverklei?
Het idee is een mini quilt http://darievna.com/page/metal-clay-quilt-pendant, inmiddels het eigen idee in Das klei gemaakt (totaal anders geworden), maar nog behoorlijk wat vragen.

Ik lees dat je met een gasbrander moet uitkijken dat het niet smelt, loop je dat gevaar niet boven het fornuis? En stel dat het boven het fornuis ook misgaat, is dan behalve m'n zilverklei ook m'n fornuis kapot? Liever dus bij iemand thuis afbakken...

Kun je met zilverklei ook met dikkere rolletjes klei werken, ipv plakjes van 1mm dik? En hoelang is dan de droog tijd ongeveer, stel dat de rolletjes op het dikste punt 5mm zijn?

Tijdens de workshop een tijd geleden het werk met de fohn gedroogd, maar kan het ook gewoon aan de lucht? En kan het ook te droog worden? Stel dat ik alles nu maak en pas over 2 weken bij iemand in een oven kan afbakken, kan dat dan? Of gaat het dan barsten (zoals das klei)?

En de broche speld, maak ik die voor het bakken aan de broche vast, of erna met solderen? Smelt de speld niet als het in de oven gaat?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: zilverklei broche-hoe doe ik dat?

Bericht door sanegdokter » di 22 feb 2011 08:27

Ik ben geen zilverkleiexpert maar kan een aantal vragen wel beantwoorden nadat wij een workshop hebben gehad bij Elly. De vlam van je gasfornuis wordt nooit zo heet als die van een brander. Hoe dikker je project is hoe langer de droog en baktijd is, dit hebben we onlangs ervaren. Drogen in de gewone oven kan ook op een lage temperatuur en leg daarna je project op een spiegel, als je project droog is komt er geen damp onder op de spiegel. Dus als er damp op de spiegel komt onder je project dan is hij nog niet droog.Dankjewel Elly! :D Een brochespeld kan je volgens mij voor het bakken meebakken en plakken met paste maar alleen als deze dus van zilver is en dus niet zilverplated. Solderen kan je ook alleen het beste doen met zilver, silverplated kan je beter lijmen met een heel goede lijm.
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: zilverklei broche-hoe doe ik dat?

Bericht door Sandra » di 22 feb 2011 10:01

Ik heb nog 1 kleine tip/opmerking: tijdens het bakken krimpt het iets, misschien is het daardoor beter het achteraf pas aan de broche te bevestigen.

Wieke
Bead Starter
Berichten:62
Lid geworden op:vr 19 mar 2010 18:14

Re: zilverklei broche-hoe doe ik dat?

Bericht door Wieke » vr 25 feb 2011 21:26

Sandra's, dank jullie wel voor de tips!
Groetjes Wieke

Gesloten