Schelpen ketting: hoe schelpen doorboren?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Jippo
Schelpen ketting: hoe schelpen doorboren?

Bericht door Jippo » do 05 jun 2003 22:38

Met het mooie weer van de afgelopen tijd heb ik wat schelpen van het strand verzameld. Hiervan wil ik een ketting maken.
Alleen weet ik nog niet hoe ik de schelpen moet doorboren.
Kan ik hiervoor het beste een handboortje gebruiken?
Ik zou eigenlijk niet weten wat ik anders kan gebruiken wat ik ook nog eens zelf voorhanden heb...
Wie heeft een idee of heeft dit zelf al eens gedaan?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 06 jun 2003 08:17

ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik heb een keer een boek gezien, heet iets van 'SIERADEN MAKEN' en daarin was ook een hoofdstuk over schelpen. daar stond dat je een speciale handboor moet hebben, dat je daarmee gaatjes in kan boren. waar je dat kan kopen weet ik niet. wat ikzelf wel heb gedaan, is op het strand schelpjes zoeken die al een gaatje hebben. nou moet ik er alleen nog wat van maken. ;)

Gebruikersavatar
Carola
Bead Believer
Berichten:222
Lid geworden op:za 08 feb 2003 14:23
Locatie:Sprang-Capelle

Bericht door Carola » vr 06 jun 2003 08:28

Sandra, Ik ben zelf pas ook naar het strand geweest en had een zak vol schelpen en volgens mij heb ik maar drie schelpjes :-(( met een gaatje erin dus dat wordt lang zoeken.

Verder ben ik zelf ook nog aan het verzinnen hoe ik er een gaatje in kan krijgen. Het lijkt me dat ze erg snel kapot gaan. :( Wel kun je beter geribbelde schelpen gebruiken. Die zijn al een stuk steviger. De gladde schelpen breken al als je ze op elkaar legt. Die zijn dus niet zo geschikt. :x
Liefs Carola

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 06 jun 2003 09:53

ik heb naar esther gemaild want ik herinnerde me vaag dat zij keer erover vertelde, en ik kreeg dit als antwoord:
Met h??l veel geduld en een fijn handboortje lukt het meestal wel. Je moet een boortje hebben dat heel erg langzaam draait, en je moet veel geduld hebben. Ik bedoel dus een dun boortje dat je met de hand moet draaien, of zo eentje die op een batterij of accu werkt. Geen gewone boor of drilboor van je vader of vriend gebruiken want die zijn veel te dik en draaien veel te snel waardoor de schelpen breken.

Gebruikersavatar
Marije
Bead Fan
Berichten:372
Lid geworden op:zo 09 mar 2003 11:27
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Marije » vr 06 jun 2003 09:54

Haha ik heb er nog een heleboel met gaatjes....ik heb er een helemaal aan een draad geknoopt en die zo aan me spiegel vastgemaakt....

Jippo

Bericht door Jippo » vr 06 jun 2003 10:18

Ik heb het gevonden! Ergens op een knutselsite voor kinderen...
Knip kleine stukjes van een rietje. Met een goede lijm bevestig je ze achterop de schelpen (als het van die doodgewone platte Nederlandse schelpen zijn). Zo krijg je een een buisje waardoor je je draad kunt halen. De schelpen komen dan dus ook mooi plat te liggen als je er een ketting van wilt maken.
Ik moet het nog uitproberen maar het lijkt mij best een aardige techniek!

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 06 jun 2003 10:30

hihi dat is een leuke truc zeg, dan kan je het nog best mooi rijgen ook volgens mij. :)

Gebruikersavatar
Carola
Bead Believer
Berichten:222
Lid geworden op:za 08 feb 2003 14:23
Locatie:Sprang-Capelle

Bericht door Carola » vr 06 jun 2003 11:11

Die is inderdaad goed. Dat ga ik ook proberen. Bedankt voor de tip!!! :olifant:
Liefs Carola

Marlies
Bead Intelligent
Berichten:1321
Lid geworden op:vr 07 feb 2003 13:36
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Marlies » vr 06 jun 2003 11:37

Das echt een goed idee, maar dat kun je dan ook wel met een kraal doen (staafje) inplaats van een rietje.
Veel liefs,
Marlies

Gebruikersavatar
Marije
Bead Fan
Berichten:372
Lid geworden op:zo 09 mar 2003 11:27
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Marije » vr 06 jun 2003 11:47

Hmm misschien ga ik op die manier wel een kralen/schelpen gordijn maken...dat is met alleen kralen toch te duur en de schelpen gebruik ik verder toch niet...thanx voor de tip!

Jippo

Bericht door Jippo » vr 06 jun 2003 15:09

Heb het zojuist ook even geprobeerd met een handboortje met een heel fijn boortje. Lukte perfect!
Het was een vrij grote schelp dus ik denk dat ik er gewoon met een suede koortje een ketting van maak, lekker zomers!

Gebruikersavatar
Pienjo
Bead Hysteric
Berichten:3071
Lid geworden op:za 21 feb 2004 11:45
Locatie:Wouw
Contacteer:

gaatjes boren

Bericht door Pienjo » za 21 feb 2004 12:39

Laatst ben ik ook bezig geweest... ik had schelpjes en steentjes... er zijn speciale boortjes om dit soort materiaal te boren... handig is om via een tandarts aan kleine boortjes te komen. Deze kunnen door deze harde materialen heen boren als je ze onderwater houd..... en dan ben je zo klaar!

Succes

Gebruikersavatar
Rambi51
Bead Anonymous
Berichten:4
Lid geworden op:di 06 mei 2003 14:02
Locatie:Hansweert
Contacteer:

Bericht door Rambi51 » zo 22 feb 2004 13:03

Ik heb al een keer eerder dit idee aangedragen, maar hierbij nogmaals.

Ga naar een opticien in de buurt en vraag of hij een oud glasboortje heeft. Deze boortjes gebruik je zonder machine en hier kun je dus heel secuur mee werken. Perfect om schelpjes of andere fragiele dingen mee van gaatjes te voorzien.

En anders moeten jullie aan Sandra vragen wanneer ze Eureka boortjes aan haar winkel assortiment toevoegd :D

Groet,

Linda

Gesloten