Chainmaille

Heb je mooie kralen of ander materiaal om een sieraad te maken en kom je er niet uit? Post het hier, anderen willen je vast helpen met tips ter inspiratie!
Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Re: Chainmaille

Bericht door Hannelies » zo 07 mar 2010 00:02

Roelien schreef:Ik wil graag ringetjes bestellen. Bij thequeenring zijn het wel erg grote aantallen en bij jacomaro hebben ze niet de kleur in de maat die ik zoek :( Weet iemand een site waar je ook nog ringetjes kan bestellen????

Ik heb dankzij jullie een patroon gevonden bij bijouxdeterre maar daar hebben ze het over aspect ratio 3,5 kan iemand mij vertellen welke maat dat in het Nederlands is.

Groetjes Roelien
AR (aspect ratio) betekent "maatverhouding" Dit wil zeggen: de (binnen)diameter van de ring gedeeld door de dikte van de ring (AR = inside diameter divided by the wire diameter).
Het gaat om de ruimte die IN de ring zit, en het anatal keer dat een ringetje van dezelfde maat daar doorheen past. Het kunnen dus verschillende groottes zijn. In Nederland geven de vaak de buitendiameter van de ring (O.D) en in het buitenland de binnendiameter (I.D) waardoor je al snel grotere ringen bestelt dan je dacht (hah, ik spreek uit ervaring :lol: )
Er zijn van die tabellen waarop je kunt zien welke maat ring welke AR heeft. Ik zal even zoeken waar ik die ook al weer gelaten heb..

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door violetmoon_17 » zo 07 mar 2010 11:28

Oh, ik eindigde altijd met te kleine ringetjes omdat ik altijd van de Amerikaanse maten uitging.

Zo bestelde ik wat ik dacht een kilo ID 4 mm black-plated maar kreeg ik een kilo OD 4mm, maar goed dat de draad dikte meeviel. :lol:

Is nu geloof ik een jaar of 2 - 3 terug en ik heb ze nog steeds niet op. :lol:
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Roelien
Bead Reader
Berichten:8
Lid geworden op:za 06 mar 2010 22:53
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door Roelien » zo 07 mar 2010 12:40

Hey Hannelies,

Alvast bedankt voor de moeite :D

Ik heb vanmorgen mijn eerste armband gemaakt erg leuk om te doen, maar ik had wel zwarte vingers :( Ik hoop niet dat de kettingen of armbanden erg afgeven als je ze gaat dragen, heeft iemand daar ervaring mee???

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door violetmoon_17 » zo 07 mar 2010 13:04

Heb je hem gemaakt met "bright" aluminium (die zilver kleurige) ?

Die geven altijd een beetje af, heeft ook met zweten en de ph waarde van de huid te maken.
Ik heb dat ook bij de armbanden, maar dan alleen als ik ze gedragen heb met werken en dan is het maar heel lichtjes.
Als ik ze zo overdag draag is er niets aan de hand.

Je vingers zijn nu meer gekleurd omdat je de hele tijd intensief die ringetjes in je handen heb gehad. (klopt deze zinsbouw eigenlijk wel???? ) :?
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door Hannelies » zo 07 mar 2010 18:16

Roelien schreef:Hey Hannelies,

Alvast bedankt voor de moeite :D

Ik heb vanmorgen mijn eerste armband gemaakt erg leuk om te doen, maar ik had wel zwarte vingers :( Ik hoop niet dat de kettingen of armbanden erg afgeven als je ze gaat dragen, heeft iemand daar ervaring mee???
Ik heb tot nu toe vooral RVS gebruikt, en van die bewerkte koperen en bronzen ringen, of aluminium, en die geven niet af.
Ik vond net nog een handige link voor de maten:
http://home.comcast.net/~zlosk/maille/artable.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar kun je voor veel 'weaves' opzoeken welke AR (maatverhouding) je nodig hebt.

Roelien
Bead Reader
Berichten:8
Lid geworden op:za 06 mar 2010 22:53
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door Roelien » zo 07 mar 2010 21:46

Nog even over de maten (misschien een hele domme vraag) want ik snap het niet helemaal :oops: . Bij jacomaro en thequeenring staan de maten in mm aangegeven ik heb sommige voorbeelden waar ze dan ar vermelden. Hoe moet ik dit nou vergelijken, zodat ik de juiste maat ga gebruiken voor een armband/ketting. Of proberen jullie het ook gewoon uit.

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Chainmaille

Bericht door estherwijma » ma 08 mar 2010 13:45

Handig die link hannelies!!

Ik heb me op dit moment maar even bij de maten neergelegd en doe maar wat..haha...dan zie ik vanzelf wel of het mooi word of niet! Al doende leert men, toch? :wink:
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door Hannelies » ma 08 mar 2010 14:20

Roelien schreef:Nog even over de maten (misschien een hele domme vraag) want ik snap het niet helemaal :oops: . Bij jacomaro en thequeenring staan de maten in mm aangegeven ik heb sommige voorbeelden waar ze dan ar vermelden. Hoe moet ik dit nou vergelijken, zodat ik de juiste maat ga gebruiken voor een armband/ketting. Of proberen jullie het ook gewoon uit.
Tis een beetje gissen en uitproberen in het begin.. Ik heb ook al 2x de verkeerde ringen besteld. Bij de Queenring vermelden ze behalve de maat in mm ook de maatverhouding en dat is hetzelfde als de AR. Vaak staat bij een patroon de minimum AR en de maximum AR vermeld. Want is de AR te klein of te groot dan past het niet of blijft je werkje niet in model.. Neem liefst niet al te kleine ringen in het begin, met een niet te kleine AR, dan maak je het jezlef ook niet zo moeilijk..
Je kunt het natuurlijk altijd uitrekenen: AR= de (binnen)diameter van de ring gedeeld door de dikte van de ring.
Hier die tabel die ik beloofd had, weer een andere..
http://theringlord.com/wiregauge.shtml? ... 8542132690" onclick="window.open(this.href);return false;
print 'm wel even uit, dan kun je precies zien hoe groot de ringen zijn

Roelien
Bead Reader
Berichten:8
Lid geworden op:za 06 mar 2010 22:53
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door Roelien » ma 08 mar 2010 19:18

Wie weet waar je in het buitenland ringetjes kan kopen. Ik wil eens prijzen gaan vergelijken ik weet niet of het uitmaakt. Bestaan er in Nederland ook groothandels waar je deze ringetjes kunt kopen (heb al een kvk nummer) of worden die allemaal in buitenland gehaald.

Groetjes

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door Hannelies » ma 08 mar 2010 21:09

De grootste ter wereld (zeggen ze) is de Ringlord. Gewoon voor particulieren. http://theringlord.com/" onclick="window.open(this.href);return false; De 2 winkels die hier al genoemd worden in Nederland, (Jacomaro en de Queenring) en waar ik ook koop, nemen vast af van deze Ringlord (Canada) want ik had daar ook ringen besteld en volgens mij zijn het exact dezelfde.. In elk geval de gekleurde aluminium ringen. Alleen hebben ze hier veek minder maten dan daar. En ze zijn hier duurder. Maar hun verzendkosten zijn aardig hoog! En de shop is om gestoord van te worden hoor ... Als je daar iets wilt bestellen... ze hebben zooooo veel. Gebruik dan zeker die ringmaattabel die ik eerder poste (die komt van hun site) want anders kom je er niet uit. Ze spreken behalve in AR en WD, ID en OD ook nog 's in inches en dan dus 5/32, 7/16 inch en dat soort maten... :-((
Ik heb nog geen nederlandse groothandel gevonden die chainmaille ringen verkoopt, maar gewone ringen kunnen natuurlijk ook heel goed dienst doen! Er zijn er wel een aantal met goeie ringen, maar je mag hier geen reclame maken voor groothandels... Zoeken op 'buigringen'.

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Chainmaille

Bericht door estherwijma » wo 31 mar 2010 13:56

Nog een kleine chainmaillevraag... Hoe krijg je de ringetje mooi sluitend?? Ik krijg het gewoon niet goed voor elkaar..
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door violetmoon_17 » wo 31 mar 2010 14:45

Ik weet zo niet welke ringetjes je gebruikt, maar meestal moet je als je ze dicht maakt ze een beetje naar elkaar toe drukken, als je het goed doet hoor je vaak een soort klik als ze over mekaar heen schuiven.
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Chainmaille

Bericht door Hannelies » wo 31 mar 2010 15:22

Veel mensen trekken een ring uit elkaar om 'm te openen, dan krijg je 'm nooit meer goed dicht.. (wordt het een ei). Om te openen de ene kant van de ring naar voren duwen en de andere naar achter en dan kun je tegelijkertijd al een beetje duwen in de sluitrichting. Bij het sluiten maak je de omgekeerde beweging maar dan wel naar elkaar toe duwen. Beetje lastig uitleggen zonder plaatje! Maar het hangt inderdaad ook af van hoe de ringen geleverd worden en het materiaal. Ik heb RVS ringen die ik echt bijna niet dicht krijg, omdat ze zo hard zijn maar ook omdat ze al een eind open stonden bij levering..

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Chainmaille

Bericht door estherwijma » do 01 apr 2010 19:13

Ja ik doe het ook al zo zoals jij zegt hannelies, maar als ik ze dan weer terug duw, dan krijg ik ze gewoon niet meer helemaal dicht, nou ja ik ga gewoon vrolijk door met oefenen :D
Groetjes Esther

creamama
Bead Anonymous
Berichten:2
Lid geworden op:do 08 apr 2010 07:58

Re: Chainmaille

Bericht door creamama » do 08 apr 2010 08:22

Even een opmerking over de kleuren van de twee bestaande ringverkopers. Na mijn inzien zijn deze ringen van jacomare en de qeeunring dezelfde. Die van Jacomare heb ik liggen en die van de qeeunring op het internet gezien. Deze ringen geven niet af en de kleur is bijna slijtvast. Door hard krassen kun je ze beschadigen. Door het dragen vervaagt de kleur wat op het punt met de meeste wrijving, bij het slotje bijvoorbeeld. Maar anders niet hoor.
Op deze site van David Chain staan veel leuke links en een paar goeie voorbeelden. Tutorials!
http://www.davidchain.com/galleries.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik koop mijn ringen bij jacomare en ben er erg tevreden over. Ik wacht nu op de bestelling van
http://www.beadsisters.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; , leuke prijzen, niet duur om te verzenden. Je kunt er betalen met paypal(gratis account aanmaken via je gewone banknummer of CC)
IK heb er vooral ook veel rubber ringen besteld. Kennen jullie het boek link it al ?!
http://www.bookdepository.co.uk/book/97 ... 63/Link-It" onclick="window.open(this.href);return false;!
Vul het woord chainmaille in bij zoeken en je krijgt zo een aantal boeken te zien. Het leuke van deze bookstore is, is dat ze gratis versturen over de hele wereld!! Ook het boek van david chain!! (alle drie!) En alle andere sieraden boeken.
Mooie ringen en aparte jump ringen kun je ook vinden op http://www.etsy.com" onclick="window.open(this.href);return false; zoek op jump rings. Kleine aantallen en redelijke prijzen. Zeker met de lage dollarstand.
type chainmaille in bij google en er staan tig sites klaar om bezocht te worden.
Succes ermee hoor! Groetjes Mascha

Gesloten