Het knappen van kettingen

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Marionbuit
Bead Believer
Berichten:212
Lid geworden op:ma 16 feb 2009 13:47
Locatie:Hasselt
Contacteer:
Het knappen van kettingen

Bericht door Marionbuit » za 14 mar 2009 20:06

Hoi,

Bij mij knappen er nog wel eens kettingen bij het calotje. Nu vraag ik me af of dat bij jullie ook gebeurt, hoe jullie de ketting af werken, en wat er aan te doen is?

Ik werk de ketting aan het einde af met een calotje, knijpkraal, aan het calotje een ringetje en daaraan een sluiting.

Ik hoop op veel tips.

Groetjes,
Marion.

Gebruikersavatar
Sylvi@
Bead Intelligent
Berichten:1479
Lid geworden op:wo 09 jul 2008 15:20
Locatie:Friesland
Contacteer:

Re: Het knappen van kettingen

Bericht door Sylvi@ » za 14 mar 2009 21:27

Hoi,
Ik werk de uiteinden ook zo af, maar heb geen last van knappen......
Ik kan je dus niet verder helpen :oops: :oops:
Groetjes Sylvia :byebye

Hilde
Bead Intelligent
Berichten:1255
Lid geworden op:di 20 sep 2005 16:59
Locatie:Nijmegen

Re: Het knappen van kettingen

Bericht door Hilde » za 14 mar 2009 21:58

Misschien is het randje van het kalotje te scherp en snijd dat de draad door.

Ik werk een ketting altijd af met een kalotje, daarin een klein kraaltje (rocaille kleinste maat) de draad enkele malen door de rocaille heen, terug door het kalotje naar de ketting toe, terug door enkele kralen rijgen, knoopje leggen, weer door enkele kralen rijgen en dan pas afknippen.

Ik gebruik zelden knijpkraaltjes bij nylondraad.
Afbeelding
Groetjes
Hilde

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Het knappen van kettingen

Bericht door Sandra » zo 15 mar 2009 12:21

Ikzelf maak al jaren sieraden, had in het begin nooit last van maar onlangs wel 'n paar keer. Ik denk dat ik het iets te strak had afgewerkt. Als je de draad met kralen recht laat hangen, kost het zeg maar minder draad dan wanneer je het rond legt. Ik let nu meer op dat er genoeg speling is, dat als je de draad recht laat hangen je een klein stukje draad tussen de kralen en het kalotje zie. Als je het rond draagt zie je het niet, het heeft de speling nodig. Vooral bij armband en de wat grotere kralen. Wel moet je opletten dat je staaldraad gebruikt, en niet nylondraad.

Gebruikersavatar
Biebeltsje
Bead Designer
Berichten:957
Lid geworden op:ma 27 okt 2008 15:17
Locatie:Harlingen
Contacteer:

Re: Het knappen van kettingen

Bericht door Biebeltsje » zo 15 mar 2009 13:02

Als ik het afwerk met kalotjes dan laat ik aan de ene kant eerst ruim draad over en doe ik aan de andere kant het kalotje er eerst opzetten. Daarna laat ik alles naar die kant glijden en rol ik de ketting op zodat er speling tussen komt en als mensen de ketting dan op willen rollen dat dit gewoon kan zonder dat het draad strak komt te staan en het risico loopt dat het draad knapt. Als het opgerold is dan knip ik het draad af wat niet meer nodig is en werk ik de andere kant af. Er blijft dan inderdaad ruimte over aan beide kanten maar je ziet er niets van als je het dan draagt...

Hopelijk heb je er wat aan ;-)
Afbeelding

Marionbuit
Bead Believer
Berichten:212
Lid geworden op:ma 16 feb 2009 13:47
Locatie:Hasselt
Contacteer:

Re: Het knappen van kettingen

Bericht door Marionbuit » di 24 mar 2009 21:09

Dank je wel voor de reactie's! Heb er zeker wat aangehad..

Groetjes,
Marion

Gesloten