Fimo kralen

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
Sisca11
Bead Discoverer
Berichten:24
Lid geworden op:ma 26 jan 2009 20:26
Fimo kralen

Bericht door Sisca11 » do 12 mar 2009 11:43

Helemaal enthoussiast geworden door alle mooie kralen die ik hier op het forum heb gezien, ben ik vanochtend begonnen met fimo kralen te maken (stiekem wat klei van mijn dochtertje geleend :oops: :oops: ) En ben gewoon begonnen te rollen en te mixen, eerst maar eenvoudig de rest komt nog wel. Maar nu komt het, ik had een leuke kraal gemaakt en toen een sateprikker er doorheen voor het gaatje maar de kralen vervormen helemaal als ik de prikker erdoor heen doe. Wat doe ik fout.

Als dit al eerder behandeld is mag hier een slotje op maar mag ik dan wel een link naar het bericht, ik kan het zelf niet vinden.

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Fimo kralen

Bericht door sanegdokter » do 12 mar 2009 12:02

Ik weet niet hoor maar is die klei die je van je dochter hebt gebruikt Fimo of speciale kinderklei? Ik vindt namelijk Fimo altijd wel een beetje stevige klei en vervomd bij mij nooit zo erg hoor! :D De klei van mijn dochter is nl altijd heel zacht van structuur, play-doh zeg maar. :wink:
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
Amie
Bead Producer
Berichten:1240
Lid geworden op:di 03 feb 2009 13:33
Locatie:Lent
Contacteer:

Re: Fimo kralen

Bericht door Amie » do 12 mar 2009 13:03

Het kan zijn dat de klei door het kneden erg warm is geworden. Als je de klei even laat liggen koelt het iets af en kun je het gaatje makkelijker prikken. Als ik door een hele dunne kraal een gaatje maak, vind ik het ook wel lastig omdat de kralen dan kunnen gaan vervormen. Ik leg dan de kralen even een uurtje in de vriezer. De kralen zijn dan heel hard geworden en dan kun je het gaatje heel gemakkelijk prikken.

Hopelijk dat je er iets aan hebt.
Groetjes Amie

Sisca11
Bead Discoverer
Berichten:24
Lid geworden op:ma 26 jan 2009 20:26

Re: Fimo kralen

Bericht door Sisca11 » do 12 mar 2009 14:54

Ik heb wel echte fimoklei gebruikt en geen kinderklei dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb wel vrij warme handen misschien dat daar inderdaad een mede oorzaak ligt. Misschien zou het ook aan de sateprikker kunnen liggen, misschien is die te dik? Ik ga het vanmiddag nog een keer proberen. Heeft iemand al ervaring met zo'n apparaatje waarmee je kralen kunt maken??

Krijsje1
Bead Fan
Berichten:316
Lid geworden op:ma 05 jan 2009 02:08

Re: Fimo kralen

Bericht door Krijsje1 » do 12 mar 2009 15:04

Ik maak de gaatjes al draaiend (dus niet duwen!) met de prikker. Als ik een groot gat wil, ga ik er eerst met een dunnere prikker door, daarna nog met een dikkere. De warmte van je handen kan idd schelen. Verder is het beter de kraal van 2 kanten door te prikken. Dus eerst vanaf de ene kant en zodra je het puntje van de prikker erdoor ziet komen, vanaf de andere kant. Succes :!:

Gebruikersavatar
Ilsy81
Bead Dreamer
Berichten:552
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 20:28

Re: Fimo kralen

Bericht door Ilsy81 » do 12 mar 2009 18:59

je kunt de gaatjes ook na het bakken maken.
Dan vervormen ze sowieso niet meer. Je kunt de gaatjes maken met een boor (dremel oid) maar ook het indraaien van een 2mm boortje met de hand gaat goed :D
Groetjes, Ilsy
Al sinds heeeel klein kralenfan, maar pas sinds kort fimo-kralen-fan....
Afbeelding

De Sierkip
Bead Chatter
Berichten:3860
Lid geworden op:ma 01 sep 2008 14:08

Re: Fimo kralen

Bericht door De Sierkip » do 12 mar 2009 19:44

Ik leg ze ook een poosje in de vriezer, dat werkt heel goed. En idd de gaten erin "draaien" ipv prikken/duwen. Ik heb ook kralen gemaakt met een beadroller en ik vind dat best goed werken. De konische vind ik het lastigst, zeker om daar een mooi gaatje in te krijgen.
Ik gebruik voor het maken van gaatjes eerst een dun staafje metaal, bij de plaatselijke hobbyzaak gekocht om de kralen ook op te rijgen om ze te bakken, een dunne breinaald werkt ook goed. Ik maak daarna het gat iets groter met een cocktailprikker of dikkere breinaald.
@ Ilsy: bedankt voor de tip om na het bakken gaten te maken met een dremel, nog nooit aan gedacht. We hebben tegenwoordig ook zo'n ding, dat ga ik eens uitproberen. :D



Groetjes, Simone

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Fimo kralen

Bericht door sanegdokter » do 12 mar 2009 20:30

Wat een goeie tips allemaal dames! :D Super! Daar kan je wat mee zeg! :wink: helemaal top! :D
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
Ilsy81
Bead Dreamer
Berichten:552
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 20:28

Re: Fimo kralen

Bericht door Ilsy81 » do 12 mar 2009 20:35

dit zijn de boortjes die ik eens zelf heb gemaakt.
Gewoon een metaalboortje (0,5 mm of 1mm bij de ijzerhandel...kostte nog geen euro samen :wink: ) met haaks daarop een handvatje gefimoo't
Handvat wel even vastlijmen na het bakken, maar dan werkt het ook echt heel prima :D
(dit is omdat ik geen dremel heb, en wel graag na het bakken gaatjes maak.)

Afbeelding
Groetjes, Ilsy
Al sinds heeeel klein kralenfan, maar pas sinds kort fimo-kralen-fan....
Afbeelding

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Fimo kralen

Bericht door sanegdokter » do 12 mar 2009 21:14

Wat een schatjes zeg! :D Je zou ze bijna in je oren hangen! :wink: :lol: :lol: :lol:
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
Ellen
Bead Monster
Berichten:5878
Lid geworden op:ma 24 feb 2003 10:51
Locatie:Bergen op Zoom

Re: Fimo kralen

Bericht door Ellen » vr 13 mar 2009 18:37

sanegdokter schreef:Wat een schatjes zeg! :D Je zou ze bijna in je oren hangen! :wink: :lol: :lol: :lol:
:applaus: :applaus:
Groetjes Ellen.

Sisca11
Bead Discoverer
Berichten:24
Lid geworden op:ma 26 jan 2009 20:26

Re: Fimo kralen

Bericht door Sisca11 » zo 15 mar 2009 15:41

Wat een goede tips allemaal, ik ga ze allemaal eens proberen en kijk dan welke voor mij het beste werkt.

Iedereen bedankt,

Groetjes,

Sisca

Gebruikersavatar
Tara
Bead Designer
Berichten:964
Lid geworden op:zo 19 nov 2006 19:34
Locatie:Rhoon
Contacteer:

Re: Fimo kralen

Bericht door Tara » zo 15 mar 2009 16:15

ik heb de gaatjes altijd geprikt met een etalagespeld (pipoos), deze is ideaal en gaat er supermakkelijk doorheen, je hoeft dan niet zo hard te duwen en te draaien, maar het is zo en zo prettiger om de kralen even een dagje afgedekt te laten staan, dan zijn ze toch al ietsje harder.
streef er enkel naar wat te spelen met kralen......

Gesloten