Uitleg voor het maken van een Beaded Treasure armband.

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Rooos
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:vr 03 aug 2007 17:31
Locatie:(zuidoost) Friesland
Contacteer:
Uitleg voor het maken van een Beaded Treasure armband.

Bericht door Rooos » zo 10 aug 2008 10:59

Omdat er veel vragen zijn over het maken van beaded treasure armbanden, heb ik hier maar even een uitlegje voor gemaakt, als er mensen aanvullingen hebben, zet ze er gerust onder, iedereen doet het op zijn eigen manier en we kunnen alleen maar van elkaar leren! Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

De materialen:
*C-Lon koord, webshops die dit verkopen zijn o.a.
http://www.eeks-kralen.nl/catalog/index ... ath=68_210
http://www.kralenzooi.nl/
En voor de belgjes misschien wel prettig:
http://www.bricolart.be/Site/VenteCatal ... L&cid=1259
Je kunt ook dunner draad gebruiken, dan kun je er kleinere kraaltjes aan rijgen, maar dan word je armband ook iets fijner, net wat je zelf wilt.
Er zijn ook mensen die een dunnere of nylondraad meenemen in het werk en daar de kralen oprijgen.

* kralen naar keuze, je bent er best wat voor nodig, ongeveer een stuk of 60, afhankelijk van de grootte en de vorm van de kralen.
* bedeltjes, tussenkraaltjes, kralenkapjes naar keuze
* bijpassende kleur rocailles
* een bijpassende sluitkraal, dit moet een kraal zijn waar 9 of 10 draden door passen, deze komt aan het einde van je armband.
* een naald
* een kurken onderzetter
* kopspelden
* een grote punaise( met zo'n kop er op, hier kun je makkelijk je lusje om heen doen)
* Fray Check of secondenlijm
* schaar

Let op: als je Swarovski's in je werk gebruikt, doe dan ook een rocaille onder je kraal, Swarovski kan scherp zijn en na verloop van tijd je draadje doorsnijden. Op deze manier buigt het draadje al bij de rocaille en heb je dat risico minder.

De voorbereiding:

Ik pak 5 draden van 2 tot 2,5 meter lang, de lengte die je nodig hebt is afhankelijk van je polsomvang, ik gebruik nu altijd iets meer dan 2 meter en kom daar zat mee uit, dit vormt zich naar mate je meer armbanden maakt, voor de eerste keer kun je beter wat meer draad nemen, niks is vervelender dan dat je op het einde te kort komt.

Die 5 draden doe ik altijd even om de deurkruk en vouw de uiteindes naar elkaar toe, dan heb je dus alle uiteindes in je handen, dus 10 draden.
Dan maak je in het midden een knoop, dus op de plek van de deurkruk :wink: Dan kun je je draden meenemen naar je werkplek en beginnen, je begint dus ook bij die knoop, vanuit het midden dus!

Ik doe die knoop altijd om zo'n dikke punaise in een kurken onderzetter, en prik de boel af en toe vast met spelden.
De uiteindes van de draden kun je om ze steviger te maken en het rafelen tegen te gaan behandelen met Fray Check, zoals genoemd in het boek, maar ik gebruik ook wel secondelijm(gewoon van de Action).
Even de uiteindes een cm of 2 in het tuutje van de secondelijm frutten en goed afstrijken, als je dikke klodders hebt, krijg je de draad nog niet door het gaatje van de kralen. Goed laten drogen en met een goede schaar een klein puntje van de draad schuin afknippen. Dit kun je tussendoor ook nog eens doen, als je een verdikkinkje in de draad hebt, of als het puntje niet meer zo mooi is.

Dan beginnen met weven:
Je laat 1 clubje van 5 draden bij die knoop even aan de kant liggen en begint met het andere clubje. Daar pak je 1 draad van, die je steeds om die andere 4 heen draait, in 8jes, daar ga je net zo lang mee door tot je een stuk krijgt wat , als je het dubbel vouwt, groot genoeg is om je sluitkraal door te passen (let op dat je een kraal als sluitkraal kiest, waar 9 of 10 draden doorpassen.

Op het moment dat je dat stukje klaar hebt, haal je de knoop eruit, vouw je het dus echt dubbel en voeg je die andere 5 draden erbij, zo maak je de lus, je gaat gewoon verder met 8jes draaien, maar nu om een bundel van 4 en een bundel van 5, klein stukje doen tot je lusje goed vast zit en dan leg je die weefdraad terzijde (neem je wel mee in je bundels, maar je weeft er niet meer mee) en ga je verder met een van de andere draden.

Kralen aanrijgen:
Dan kun je ook beginnen met kralen aanrijgen, door de kraal, een rocaille aanrijgen en dan terug door de kraal en weer achtjes maken enzovoort! Zo komt de rocaille bovenop je kraal te liggen.
Het is van belang dat je steeds je geweefde 8jes goed aanduwt, ik doe dat altijd met mijn duimnagel, zo wordt het geheel mooi stevig en vast. Op deze manier kun je ook redelijk je kralen op de plek krijgen die jij wilt.
Je wisselt steeds de draden waar je de kraal aanrijgt, dan het clubje aan je linkerhand, dan weer het clubje aan de rechterhand, pak steeds de langste draad om weer mee verder te gaan, zodat je gelijkmatig het draad verbruikt.

Dit doe je net zolang tot je een stuk hebt wat mooi om je pols past, dit is natuurlijk voor iedereen verschillend. Dan draai je nog een aantal 8jes zonder kralen, daar komt het sluitlusje straks overheen, dan blijft ie mooi plat zitten.

De sluiting:
Dan is het tijd om je sluitkraal er aan te zetten, je haalt alle draden door de kraal en trekt de boel mooi aan, dan doe je een rocaille op elk afzonderlijk draadje (dus 9 of 10 stuks, dat verschilt of je de 1e weefdraad opwerkt ja of nee) en maak je vrij strak achter die rocaille een knoopje. Om het knoopje achter de rocaille te krijgen kun je het beste een naald gebruiken, dan kun je de knoop een beetje opschuiven.
Dan doe je een ietsiepietsie lijm op het knoopje, en kun je de resterende draadjes afknippen.

En voila, daar is je eerste BT armband!

Gebruikersavatar
Merel Sophie
Bead Interested
Berichten:112
Lid geworden op:zo 24 feb 2008 19:32
Locatie:Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Merel Sophie » zo 10 aug 2008 11:13

Wow, superbedankt voor je uitleg! Ik ga eens kijken of ik de materialen kan verzamelen en ermee aan de slag kan gaan. Het lijkt me vrij lastig om te maken, maar het heeft wel een onwijs gaaf eindresultaat!

Gebruikersavatar
Yvonne ADD
Bead Interested
Berichten:194
Lid geworden op:zo 22 jun 2008 11:02
Locatie:Bant
Contacteer:

Bericht door Yvonne ADD » zo 10 aug 2008 11:16

Roos, bedankt voor deze uitleg. :perfect:
Meteen ook het antwoord op mijn vraag over welk draad je gebruikt. Aan de foto's van de BT's te zien dacht ik altijd dat het draad dikker zou zijn. Maar C-lon heb ik al in huis vanwege de rocailles rijgpatroontjes. Dus dat komt mooi uit.

Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Lijkt me nog steeds erg lastig, maar door het gewoon te proberen kom ik er vast wel achter hoe het in zijn werk gaat.
Groetjes Yvonne

Gebruikersavatar
Sjtal
Bead Fan
Berichten:310
Lid geworden op:zo 10 jun 2007 14:33
Locatie:Brabant
Contacteer:

Bericht door Sjtal » zo 10 aug 2008 11:17

Bedankt!!

Ik zal het nog wel heel wat vaker over moeten lezen, om het echt te snappen.
En als ik me er dan eenmaal eens aan waag dan nog eens enkele keren haha.
Maar wie weet gaat het me ooit eens lukken.
Vind ze echt ontzettend mooi!
Don't be scared you'll be back on your feet again.

susanvan
Bead Starter
Berichten:55
Lid geworden op:vr 21 jul 2006 12:50

Bericht door susanvan » zo 10 aug 2008 11:25

Super!!!!
Ik heb het boekje gisteren binnen gekregen maar kon zo gauw niet vinden met hoeveel draden ik het moest doen.En dat weet ik dus nu :D .
Zal er vandaag of morgen eens mee gaan beginnen.

groetjes susan

Rooos
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:vr 03 aug 2007 17:31
Locatie:(zuidoost) Friesland
Contacteer:

Bericht door Rooos » zo 10 aug 2008 11:25

Yvonne ADD schreef:Roos, bedankt voor deze uitleg. :perfect:
Meteen ook het antwoord op mijn vraag over welk draad je gebruikt. Aan de foto's van de BT's te zien dacht ik altijd dat het draad dikker zou zijn. Maar C-lon heb ik al in huis vanwege de rocailles rijgpatroontjes. Dus dat komt mooi uit.

Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Lijkt me nog steeds erg lastig, maar door het gewoon te proberen kom ik er vast wel achter hoe het in zijn werk gaat.
@ Yvonne, het is wel C-lon KOORD he, heb je voor de rocailles geen dunner draad? Het kan natuurlijk ook met dunner draad, moet je maar even experimenteren!

@Sjtal, Gewoon even uitprinten en bij je werkplekje leggen, dan kun je telkens even spieken, zo ben ik ook begonnen! Kun je zelf ook nog aantekeningen maken. :wink:

Succes meiden! Ik hoop dat het lukt!

Gebruikersavatar
Yvonne ADD
Bead Interested
Berichten:194
Lid geworden op:zo 22 jun 2008 11:02
Locatie:Bant
Contacteer:

Bericht door Yvonne ADD » zo 10 aug 2008 12:51

Roos, nu raak ik helemaal in verwarring :?
Ik heb C-lon van kralenzooi dikte D, daar staat de term koord niet bij. Als ik op de site van Eeks kijk dan lijkt het wel weer dikker draad en heet het ook koord.
Help nixweiss
Groetjes Yvonne

Gebruikersavatar
Mar-JoYa
Moderator
Berichten:9021
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 20:46
Locatie:Wildervank
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » zo 10 aug 2008 12:53

:oops: Ik snap het nog niet helemaal........... probeer het echt in plaatjes voor me te zien :D maar hoe maak je bijvoorbeeld 8jes (zal heel logisch en simpel zijn 8) maar domme vragen bestonden niet toch :lol: )
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Gebruikersavatar
Sandy25
Bead Lover
Berichten:485
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 19:28
Locatie:Apeldoorn

Bericht door Sandy25 » zo 10 aug 2008 13:02

Kijk, daar kan ik wat mee. Super bedankt!
Groetjes Sandra

Gebruikersavatar
veha
Bead Lover
Berichten:452
Lid geworden op:do 22 sep 2005 00:03
Locatie:Borgerhout
Contacteer:

Bericht door veha » zo 10 aug 2008 13:21

Hey Rooos,

Bedankt dank2 voor die duidelijke uitleg!!
Dat ga ik binnenkort nu toch echt eens proberen.

groetjes,
veerle

Rooos
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:vr 03 aug 2007 17:31
Locatie:(zuidoost) Friesland
Contacteer:

Bericht door Rooos » zo 10 aug 2008 13:24

Mar-JoYa schreef::oops: Ik snap het nog niet helemaal........... probeer het echt in plaatjes voor me te zien :D maar hoe maak je bijvoorbeeld 8jes (zal heel logisch en simpel zijn 8) maar domme vragen bestonden niet toch :lol: )
Nee hoor, helemaal geen domme vraag! Hier wat foto'' s van de site van Robin Atkins herself! Ik hoop dat ze niet beveiligd zijn....
Afbeelding
Dit is een manier om een lusje te maken met een bedeltje er aan. Eerst maak je weer een achtje, dus onder de ene bundel door en over de andere bundel draden heen, dan trek je de draad met rocailles en bedeltje strak erbij, dan zit ie mooi stevig.

Afbeelding
Hier zet ze er een cloisonnee vogeltje aan, waarbij ze een draad afwerkt, dat zie je bij het pijltje, daar zit een knoopje, op deze manier zou je ook een draad bij kunnen voegen als je te kort hebt,maar dat is hogere BT kunde :wink:

Afbeelding
Hier kun je de achtjes mooi zien, ze heeft nu de bundels gesplitst en voegt op die manier het glasringetje ertussen, later komen de bundels dan weer bij elkaar en zit het ringetje mooi gevangen.

De foto's komen van http://robinatkins.com/BTpix.html
De homepage van Robin is http://robinatkins.com/index.html


Yvonne ADD schreef:Roos, nu raak ik helemaal in verwarring
Ik heb C-lon van kralenzooi dikte D, daar staat de term koord niet bij. Als ik op de site van Eeks kijk dan lijkt het wel weer dikker draad en heet het ook koord.
Help
Geen paniek :D .
Bij Sannie (Kralenzooi) staat het wel onder koord hoor, als je in het menu'tje categorie C-Londraad kiest, kun je daarna kiezen voor Koord, Microkoord, Rijgdraad AA en Rijgdraad D. Nu weet ik weer niet wat dat allemaal inhoudt, maar jij kunt misschien wel de verschillen zien.
Ben je zo weer wat verder?

Gebruikersavatar
Mar-JoYa
Moderator
Berichten:9021
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 20:46
Locatie:Wildervank
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » zo 10 aug 2008 14:07

Dank je wel :thumb:
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Gebruikersavatar
Kralenannie
Bead Designer
Berichten:843
Lid geworden op:ma 29 jan 2007 18:21
Locatie:Hardenberg

Bericht door Kralenannie » zo 10 aug 2008 16:41

Hey Roos,

Tof dat je de uitleg hier op het forum zet :yes: . Ik heb je uitleg doorgelezen en heb hier nog een vraag over. Hoeveel achtjes hou je aan voordat je weer een nieuwe kraal er aan zet? Hou je een vaste hoeveelheid aan of ligt het er aan hoe vol je'm wil hebben en de grootte van de kraal/kralen? :roll:
Groetjes, Anita

Rooos
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:vr 03 aug 2007 17:31
Locatie:(zuidoost) Friesland
Contacteer:

Bericht door Rooos » zo 10 aug 2008 17:27

Kralenannie schreef:Hey Roos,

Tof dat je de uitleg hier op het forum zet :yes: . Ik heb je uitleg doorgelezen en heb hier nog een vraag over. Hoeveel achtjes hou je aan voordat je weer een nieuwe kraal er aan zet? Hou je een vaste hoeveelheid aan of ligt het er aan hoe vol je'm wil hebben en de grootte van de kraal/kralen? :roll:
Grappig, je geeft het antwoord zelf al een beetje, je kunt als je allemaal dezelfde grootte kralen hebt, bijvoorbeeld split, steeds 3 of 4 achtjes maken, maar als je allerlei verschillende groottes hebt, varieer je ook in het aantal achtjes.
Je zult begrijpen dat als je een grote kraal hebt, je meer achtjes moet weven voordat ie mooi strak zit en er weer een nieuwe kraal naast kan. Ook maakt het inderdaad uit hoe vol je m zelf wilt maken, vind je het mooi om de draad nog te zien of niet enz.enz.

Gebruikersavatar
Yvonne ADD
Bead Interested
Berichten:194
Lid geworden op:zo 22 jun 2008 11:02
Locatie:Bant
Contacteer:

Bericht door Yvonne ADD » zo 10 aug 2008 18:20

Roos, je kan wel een workshop gaan geven over de BT's :lol:

Bedankt weer voor je antwoord. Moet ik inderdaad toch dat koord nog bestellen, eerst maar eens even bedenken wat voor kleur.
Als het goed is heb ik morgen het boekje in huis van Robin Atkinson via de sameninkoopaktie van Kralenzooi.
Groetjes Yvonne

Gesloten