waarschuwing nep edelsteen kralen

Hier moet je zijn wanneer je zoekt naar winkels in bepaalde steden of voor vragen naar ervaringen met specifieke (web)winkels en het melden van nieuwe winkels (geen webshops).
Forumregels
- Het is niet toegestaan een topic te starten om een webwinkel aan te raden. Voor een opsomming van kraleninternetshops kun je goed terecht op de reeds bestaande verzamelpagina’s.
- Het is niet toegestaan informatie over groothandels uit te wisselen. Je kunt vragen / tips kwijt op het prikbord van http://kralen.startpagina.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
- Op zoek naar een winkel in een bepaalde stad of land? Kijk eerst naar http://www.kralen.com/adressen_index.html" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.guidetobeadwork.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
rosaries
Bead Anonymous
Berichten:4
Lid geworden op:za 07 jun 2008 14:22
Contacteer:
waarschuwing nep edelsteen kralen

Bericht door rosaries » za 07 jun 2008 15:46

Beste kralen liefhebbers,

Hier even een waarschuwing voor liefhebbers van edelsteen kralen;
helaas worden er de laatste tijd steeds meer nep producten verkocht, welke bijna niet van echt te onderscheiden zijn.

Jammer genoeg is hier veel aan te doen, maar wees dus gewaarschuwd;

- wanneer je met wil gaan werken, zorg dan ook dat je iets leert over edelstenen, zodat je het kaf van het koren kunt scheiden.
- weet dat goedkoop meestal duurkoop is; echte mineralen en edelstenen hebben nu eenmaal zijn prijs
- netwerk met elkaar, zodat je weet welke verkopers betrouwbaar zijn

Ik werk zelf al vele jaren met edelsteen kralen, en helaas moet ook ik er achter komen dat er veel rotzooi bij zit. Zelfs nu ik denk het kunstje wel te kennen ontving ik vandaag een bestelling ontvangen van Vita Beads, waar ik Tourmalijn had besteld, waarbij ik grote twijfels had. Nu weet ik dat Tourmalijn een metaal houdende mineraal is, dus moeten deze kralen zwaar zijn. Dit waren ze echter helemaal niet. Toen maar even de test gedaan; een hamer gepakt en ... ja hoor, het is gewoon glas.
Dit is een bedrijf wat over de hele wereld edelsteen kralen verkoopt, en dan verwacht je dit dus niet. Natuurlijk heb ik ze direct ter verantwoording geroepen. Het is nog even wachten hoe ze hier mee om gaan.

kralengroeten, Rosaries
eerlijk is eerlijk

Gebruikersavatar
creadees
Bead Lover
Berichten:403
Lid geworden op:di 03 jun 2008 18:14
Locatie:Groningen

Bericht door creadees » za 07 jun 2008 17:17

Wat een oplichters zeg!! :shock:
Groetjes Desiree

Gebruikersavatar
MariekeV
Bead Producer
Berichten:1097
Lid geworden op:di 19 jul 2005 08:37

Bericht door MariekeV » za 07 jun 2008 17:22

Vervelend voor je zeg! Maar goed dat je waarschuwt omdat het vaak voor komt :( Ik heb er ook weinig verstand van daarom vind ik het ook lastig om edelstenen te kopen. Vaak is het ook zo dat het handgemaakt is, maar staat er gewoon bij dat het edelsteen is of doet de naam dat vermoeden... Erg jammer!

rosaries
Bead Anonymous
Berichten:4
Lid geworden op:za 07 jun 2008 14:22
Contacteer:

antwoord leverancier nep edelsteen

Bericht door rosaries » za 07 jun 2008 17:27

Dit was het antwoord dat ik mocht ontvangen;

Yes, the black tourmaline was sold out. I'll give you a refund of $xxx on the black tourmaline beads. This amount will go back to your credit card today.

Hoezo "sold out", niemand die mij dat verteld heeft.
En waarom sturen ze glaskralen, als ik edelsteen heb besteld?
Dit is echt een bedrijf dat de boel flest.

Leuk zo'n refund, maar als ik zelf niet zo slim was had ik nooit geweten dat ik fake edelsteen kralen had ontvangen.

Zet deze even op je zwarte lijst; wewewe punt vita beads punt com

groeten, Rosaries
eerlijk is eerlijk

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 07 jun 2008 18:21

:shock: dat is slecht zeg...in plaats ze dan eerst contact opnemen, om te vragen of je een alternatieve artikel wil en meteen het verschillende bedrag te verrekenen. :shock: ik dacht misschien is zij weer opgelicht door haar leverancier, of heeft ze een fout gemaakt, maar dit is wel heel slecht.

Gebruikersavatar
Erica
Bead Dreamer
Berichten:568
Lid geworden op:wo 28 feb 2007 20:30
Locatie:Duiven
Contacteer:

Re: antwoord leverancier nep edelsteen

Bericht door Erica » za 07 jun 2008 19:10

:shock: Oh, lekker makkelijk om je bewust iets van mindere kwaliteit te sturen omdat het niet op voorraad is, er niets van zeggen, maar je er wel gewoon voor laten betalen.:no:
Stelletje oplichters. Goed dat jij het wel hebt ondekt.

Lynn
Bead Intelligent
Berichten:1493
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 11:43
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Lynn » za 07 jun 2008 19:51

Jeetje wat goed dat je er achter gekomen bent en bedankt voor het melden!

rosaries
Bead Anonymous
Berichten:4
Lid geworden op:za 07 jun 2008 14:22
Contacteer:

echt slecht ja

Bericht door rosaries » za 07 jun 2008 20:15

Nou meiden,

ik ben blij dat dit forum zo goed gelezen word, zodat er inmiddels al veel mensen over gelezen hebben. Bedankt voor jullie reactie's.

Ondertussen heb ik ook de Groene Onyx kralen van deze leverancier "letterlijk" onder de hamer gelegd (die zagen er gewoon te perfect uit naar mijn zin) en ja hoor .... ook glas. Ik moest er eigenlijk een beetje om lachen. Er is dus duidelijk géén sprake van een incidentje dus. Ik heb net het hele zwikkie kralen in de vuilnisbak gegooit. (dit materiaal heeft nu al zo'n slecht karma, dat geef je niet eens meer weg).

Het is onvermijdelijk dat dergelijke dingen gebeuren. In China kunnen ze werkelijk alles na maken, niet van echt te onderscheiden, het koste een prikkie en dat lokt natuurlijk voor sommige mensen.

Dit is iets wat ik toevallig heb meegemaakt, maar er zijn legio mensen die van beursen en uit winkels komen, en niet eens weten (of er later achter komen) dat b.v. gevervde kalksteen hebben gekocht i.p.v. Turquoise. Of denken prachtig geslepen bergkristal hebben aangeschaft, terwijl het gewoon glas is. Ik hoor deze berichten en klachten steeds vaker, en vond het daardoor echt hoog nodig om hier eens ruchtbaarheid aan te geven.

Gelukkig zijn er nog genoeg leveranciers die wél betrouwbaar zijn, die je van goede adviezen voorzien en prima service verlenen. Mensen die met heel hun hart achter deze bijzondere producten staan. Ik denk dat ik daar maar eens op ga proosten vannavond!

Groeten, Rosaries
eerlijk is eerlijk

Gebruikersavatar
kis855
Bead Believer
Berichten:283
Lid geworden op:zo 09 okt 2005 10:19
Locatie:bleiswijk
Contacteer:

Bericht door kis855 » zo 08 jun 2008 11:34

wat zie je voor verschil als je het kapot slaat?
Dus hoe zie je dat het glas is en hoe of het edelsteen is?

Gebruikersavatar
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Berichten:6006
Lid geworden op:do 06 feb 2003 09:10
Locatie:Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » zo 08 jun 2008 11:56

Kan je het verschil niet horen als je zachtjes tegen een raam of spiegel tikt? Glas klinkt denkt ik helder, en steen wat doffer?
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Bericht door Moon » zo 08 jun 2008 21:06

kis855 schreef:wat zie je voor verschil als je het kapot slaat?
Dus hoe zie je dat het glas is en hoe of het edelsteen is?
Ja dat vraag ik me ook af.
Groetjes van Monica

rosaries
Bead Anonymous
Berichten:4
Lid geworden op:za 07 jun 2008 14:22
Contacteer:

Bericht door rosaries » ma 09 jun 2008 12:11

Ik zou eigenlijk wat foto's moeten plaatsen om jullie het verschil te laten zien. Het is niet zo eenvoudig uit te leggen.

Alle kwarts soorten lijken erg op glas, maar het is natuurlijk steen en heeft een totaal andere hardheid en struktuur. De plinters van steen lijken echt niet op glas. Dit kan je niet op een papiertje leren, maar zou je echt eens zelf met eigen ogen moeten zien.

Voor elke steen is er een determinatie mogelijkheid. Je kunt net als het testen van brons en zilver, ook het soort edelsteen testen. Er zijn hele eenvoudige boekjes in de handel om je hierover te informeren.

Soms gaat het ook heel erg om logisch nadenken. Bijvoorbeeld Amethist bestaat uit hele kleine kwarts punten. Het is niet zo gemakkelijk hier grote kralen van te maken. Koop je kralen van 10 mm. zonder zichtbare en natuurlijke oneffenheden, dan is het meestal nep (of heel erg duur omdat je dan een AAA+ kwaliteit te pakken heb).
Fel groene Turquoise (ook wel Appel Turquoise) bestaat niet. Je zou het niet zeggen, gezien er heel veel van in omloop is. Het mineraal die deze kleur het meest benaderd is Varkisite, maar die valt dan meteen wel weer veel duurder uit, omdat deze niet zo veel voor komt.
Zo kan ik nog wel even door gaan.

Ik begrijp heel goed dat uit mijn verhaal nog al wat vragen zijn voortgekomen, en ik hoop dat jullie ook begrijpen dat dit niet zo eenvoudig uit te leggen is. Elke steen heeft zijn eigen bijzondere eigenschappen qua hardheid, chemische samenstelling, sturktuur, insluitsels, etc. Om te weten wat je niet wilt, moet je eerst weten wat je wel wilt. Maar dat maakt het werken met edelstenen voor mij juist zo spannend.

groeten, Rosaries
eerlijk is eerlijk

Melanka
Bead Anonymous
Berichten:5
Lid geworden op:vr 21 dec 2007 19:05
Locatie:Capelle aan den IJssel

Bericht door Melanka » ma 09 jun 2008 13:19

Zijn er cursussen edelsteendeterminatie? Ik heb al eens gezocht, maar vond alleen de opleiding in Schoonhoven en geen 'hobbycursussen'?
** een sierraad maakt me altijd blij! **

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Bericht door poing » ma 09 jun 2008 17:41

Ik vrees dat je die niet zult vinden :? Het is nogal een ingewikkelde materie, en eer je alle stenen uit elkaar kunt halen, ben je ettelijke jaren verder :wink:

Bij mij is het deel van de opleiding, maar zelfs na een semester iedere week enkele uren les gehad te hebben, ken ik nog maar amper alle aparatuur die hierbij gebruikt wordt (chelseafilter, loep, speciale lampen, ...)
ipoingtudut

floorkasp
Bead Reader
Berichten:15
Lid geworden op:zo 20 mei 2007 18:09

Nog wat tips

Bericht door floorkasp » ma 09 jun 2008 22:47

Hoi,
Ik koop vaak kralen bij groothandels in China, en dar zijn ze een meester in het namaken van edelstenen. Overig zijn de meeste nep-edelstenen wel gemaakt van echte stenen, maar zijn ze dan geverfd of op een andere manier bewerkt.

Heel veel van de turkoois die tegenwoordig verkocht wordt is bijvoorbeeld howliet, een witte steensoort, die geverfd wordt. Bij goede kwaliteit is het heel moeilijk van echt te onderscheiden. De meeste koraal die verkocht wordt wordt ook geverfd, zodat het mooi rood wordt. Dat geldt in ieder geval voor bamboekoraal. Van nature is het beige, maar het wordt meestal knalrood verkocht.

Nog zo eentje is maansteen. Veel maansteen, zeker in geslepen/ronde vormen is meestal opaalglas. Nog steeds een heel mooi product, maar geen echte steen.

Verder zijn er heel veel steensoorten waarvan de Chinezen zelf ook de draad kwijt zijn. Zo hebben ze 'candy jade' wat een goedkope steensoort is, die in allerlei kleuren van de regenboog wordt geverfd. En verder zijn er veel steensoorten die worden verhit of op een andere manier bewerkt.

De voornaamste indicatie is de prijs. Als iets te goedkoop is om waar te zijn, is het meestal ook niet waar. Verder helpt het om door te vragen bij een verkoper. Wat weet diegene eigenlijk van zijn spullen?

Een hele goede link is http://www.rings-things.com/gemstone/index.html
Dit is een webwinkel waar je veel infomatie vindt over stenen, en hoe ze worden bewerkt. Lees bijvoorbeeld ook de informatie over hematiet (99% is eigenlijk nep) en citrien en amethist (wordt verhit om een betere/andere kleur te krijgen)

Ook zelf word ik nog weleens voor de gek gehouden. Mooie matte bergkristal (bleek glas), mooie turkoois waarvan ik denk dat het geverfd is, en nog zo wat van die dingen.......

Tot slot is het goed om te bedenken dat het bewerken van stenen al heel lang gebeurd, en niet per definitie de steen 'nep' maakt. Wel is het van belang om te weten wat je koopt, en een prijs te betalen die erbij past.
Succes!

Gesloten