Metaaldraad nylon coating

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Gebruikersavatar
kraaltje02
Bead Interested
Berichten:183
Lid geworden op:zo 28 okt 2007 16:35
Contacteer:
Metaaldraad nylon coating

Bericht door kraaltje02 » zo 06 jan 2008 14:52

Ik maak mijn sieraden met metaaldraad nylon coating. Nu heb ik vaak dat mensen terug komen waarvan het sieraad ergens aan vast is blijven haken en kapot is.

Het draad is dan altijd aan het ene uiteinde helemaal uit elkaar is "uitgepluist".

De sieraden maak ik gewoon met een kalotje en knijpkraal dus ik begrijp er echt helemaal niks van. Doe ik nou iets verkeerd?

Ik heb eens ergens gelezen dat je het draad af moet lakken met blanke nagellak.

Is dit een goede manier om van dat metaaldraad sterker te maken? Of heeft iemand nog andere tips?

Alvast bedankt!
Groetjes Tess.

Rooos
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:vr 03 aug 2007 17:31
Locatie:(zuidoost) Friesland
Contacteer:

Bericht door Rooos » zo 06 jan 2008 15:11

Hoe bevestig je het knijpkraaltje, gewoon op het eind van de draad? Eerst het kalotje erop, knijpkraaltje erop, dichtknijpen en dan het kalotje eroverheen? Zodat het eind van het draad in het knijpkraaltje in het kalotje zit?

Probeer dan eens het eind van de draad weer terug te steken door de knijpkraal, zodat je een beetje een lusje krijgt, dan knijp je twee draden in de knijpkraal, zit ie misschien net iets beter vast. Dan je kalotje eroverheen.Het reststukje draad door een paar kralen steken.

Je kan voordat je het knijpkraaltje dichtmaakt er ook nog een drupje lijm op laten vallen, op het stukje draad zeg maar...

Of misschien schuurt het draad tegen de randen van de knijpkraal of het kalotje waardoor het beschadigd.......dat kan als je niet al te beste knijpkralen hebt misschien ook wel.....maar dat weet ik niet zeker....

Gebruikersavatar
Tara
Bead Designer
Berichten:964
Lid geworden op:zo 19 nov 2006 19:34
Locatie:Rhoon
Contacteer:

Bericht door Tara » zo 06 jan 2008 15:42

als je een sieraad mooi wilt afwerken kun je vlgs. mij het beste de uiteindjes van de draad mooi wegwerken in bv. een kalotje zoals Roos zegt of een knijpkraalverberger gebruiken. Ik vind het in ieder geval niet horen dat er uiteindjes draad uitsteken, of is dat niet wat je bedoelt?
streef er enkel naar wat te spelen met kralen......

zotteke
Bead Discoverer
Berichten:24
Lid geworden op:za 03 dec 2005 22:04
Locatie:meerssen
Contacteer:

afwerken van metaaldraaad

Bericht door zotteke » vr 11 jan 2008 15:31

Tip:

als je gaat afwerken kun je het beste twee knijpkraaltjes gebruiken.
Je maakt een lusje, dus rijgt terug door de knijpkraaltjes. Dan knijp je het eerste knijpkraaltje ( het dichts bij je slotje of ringetje)dicht en knipt dan de draad zo kort mogelijk af. Over het overgebleven stukje draad knijp je dan je tweede knijpkraaltje. Zo heb je nooit scherpe randjes, bovendien heb je een extra versteviging.
Daarop kun je dan een grote crimpcover plaatsen om het mooi af te werken. Deze heb je in verschillende maten.
En om het helemaal mooi te maken kun je als je ketting klaar is over de uiteinden een paar ringetjes van grovere jasseron plaatsen. Dat ziet er erg mooi uit.
Je moet altijd goed uitkijken want scherpe randjes van knijpkraaltjes kunnen je draad beschadigen.
Als je de draad terug rijgt door je kraaltjes, wat ook mogelijk is, heb je kans dat je draad bij het dragen tevoorschijn komt. Dat ziet er slordig uit.
Het leven is te mooi om je druk te maken!

Gebruikersavatar
kraaltje02
Bead Interested
Berichten:183
Lid geworden op:zo 28 okt 2007 16:35
Contacteer:

Bericht door kraaltje02 » ma 21 jan 2008 17:52

Rooos schreef:Hoe bevestig je het knijpkraaltje, gewoon op het eind van de draad? Eerst het kalotje erop, knijpkraaltje erop, dichtknijpen en dan het kalotje eroverheen? Zodat het eind van het draad in het knijpkraaltje in het kalotje zit?

Probeer dan eens het eind van de draad weer terug te steken door de knijpkraal, zodat je een beetje een lusje krijgt, dan knijp je twee draden in de knijpkraal, zit ie misschien net iets beter vast. Dan je kalotje eroverheen.Het reststukje draad door een paar kralen steken.

Je kan voordat je het knijpkraaltje dichtmaakt er ook nog een drupje lijm op laten vallen, op het stukje draad zeg maar...

Of misschien schuurt het draad tegen de randen van de knijpkraal of het kalotje waardoor het beschadigd.......dat kan als je niet al te beste knijpkralen hebt misschien ook wel.....maar dat weet ik niet zeker....
Ik zal het proberen!
Maar ik denk (misschien) dat als ik nog lijm in het kalotje doe, dat ie dan misschien toch wel blijft zitten.. Ik zal eens kijken of ik nog ergens een gebroken sieraad heb, dan zal ik nog eens goed kijken of er wat eraan mankeert.
Groetjes Tess.

Gebruikersavatar
kraaltje02
Bead Interested
Berichten:183
Lid geworden op:zo 28 okt 2007 16:35
Contacteer:

Bericht door kraaltje02 » ma 21 jan 2008 17:56

Tara schreef:als je een sieraad mooi wilt afwerken kun je vlgs. mij het beste de uiteindjes van de draad mooi wegwerken in bv. een kalotje zoals Roos zegt of een knijpkraalverberger gebruiken. Ik vind het in ieder geval niet horen dat er uiteindjes draad uitsteken, of is dat niet wat je bedoelt?
Ik knijp een knijpkraaltje om het draad, en dan doe ik er een kalotje overheen..
Volgens mij bedoelt Rooos dat je de draad nog een keer terug steekt, en dan zover dat de draad nog wel in het kalotje zit.
Groetjes Tess.

Gebruikersavatar
kraaltje02
Bead Interested
Berichten:183
Lid geworden op:zo 28 okt 2007 16:35
Contacteer:

Re: afwerken van metaaldraaad

Bericht door kraaltje02 » ma 21 jan 2008 17:57

zotteke schreef:Tip:

als je gaat afwerken kun je het beste twee knijpkraaltjes gebruiken.
Je maakt een lusje, dus rijgt terug door de knijpkraaltjes. Dan knijp je het eerste knijpkraaltje ( het dichts bij je slotje of ringetje)dicht en knipt dan de draad zo kort mogelijk af. Over het overgebleven stukje draad knijp je dan je tweede knijpkraaltje. Zo heb je nooit scherpe randjes, bovendien heb je een extra versteviging.
Daarop kun je dan een grote crimpcover plaatsen om het mooi af te werken. Deze heb je in verschillende maten.
En om het helemaal mooi te maken kun je als je ketting klaar is over de uiteinden een paar ringetjes van grovere jasseron plaatsen. Dat ziet er erg mooi uit.
Je moet altijd goed uitkijken want scherpe randjes van knijpkraaltjes kunnen je draad beschadigen.
Als je de draad terug rijgt door je kraaltjes, wat ook mogelijk is, heb je kans dat je draad bij het dragen tevoorschijn komt. Dat ziet er slordig uit.
Zijn jouw sieraden weleens stuk gegaan daardoor? Bedankt voor de tip!
Groetjes Tess.

Gebruikersavatar
Kralina
Bead Believer
Berichten:280
Lid geworden op:za 23 dec 2006 18:35
Contacteer:

Bericht door Kralina » ma 21 jan 2008 21:43

Heel belangrijk is ook om je gemaakte sieraad voor het vastknijpen van het laatste knijpkraaltje in een ronde vorm legt. De kralen hebben nml. ruimte nodig bij het maken van de ronding om de hals of de pols. Als je hem dan recht liggend afwerkt en dan hebben ze die ruimte niet waardoor er teveel spanning ontstaat. Bij het minste of geringste knapt de draad dan, of rafelt uit de knijpkraal.
Als U werk maakt van Uw hobby.

Gebruikersavatar
kraaltje88
Bead Starter
Berichten:83
Lid geworden op:wo 10 okt 2007 19:29
Locatie:Staphorst

Bericht door kraaltje88 » di 22 jan 2008 18:48

Ik heb laatst 'per ongeluk' ontdekt dat knijpkraaltjes op een enkele draad heel makkelijk blijven zitten als je eerst het knijpkraaltje horizontaal dichtknijpt, en daarna nog even verticaal (of andersom, dat maakt niet uit) Dan zit ie voor mijn gevoel veel steviger!

Gesloten