Haken, help! Hulp gevraagd voor gehaakte spiraalketting

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gebruikersavatar
DrakenDame
Bead Discoverer
Berichten:48
Lid geworden op:wo 25 jul 2007 10:39
Locatie:Rijen
Haken, help! Hulp gevraagd voor gehaakte spiraalketting

Bericht door DrakenDame » ma 12 nov 2007 21:12

Hoi,

Ik heb gezocht naar topics over haken en ik zag de duitse site voorbij komen, en ook een engelse site. De foto's van de duitse site begreep ik, tot de laatste...en die is nou net het belangrijkste.
Weet iemand waar ik moet kijken op de engelse site? Ik ben getrouwd met een Engelsman, dus ik hoop dat ik deze omschrijving wel snap.

Ik wil graag een spiraalketting haken (zoals bijvoorbeeld op pagina 12 van het boekje "101 ideeen voor kralen"), maar ik kom er echt niet uit. Ik vermoed wel dat ik het zonder een haaknaald niet ga redden met alleen mijn worstvingertjes. :) De algemene werkwijze heeft het over vaste kralen, dit zal denk ik wel de kralen zijn die al in een lusje zitten, toch? En dan raak ik het spoor bijster...echt iets voor mij!

Weet niemand een nederlandstalige site waar zo'n spiraalketting staat beschreven? Zou heel handig zijn :).

Alvast weer bedankt voor jullie hulp!
Men are like lava lamps, they are fun to look at, but they're not that bright... :)

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » ma 12 nov 2007 23:34

Kun je misschien een link geven naar de site die je bedoelt?
(het zegt mij namelijk nix :oops: )
~Audrey~

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Bericht door Elsje » di 13 nov 2007 09:23

Het gaat om deze site;http://www.perlenhaekeln.de/index.php maar als je nou even een link plaatst van de foto die je bedoelt dan is het makkelijker helpen; ik heb geen idee welke ketting je aan het maken bent als je het niet met een haaknaakd doet?
Groetjes Els,

Gebruikersavatar
DrakenDame
Bead Discoverer
Berichten:48
Lid geworden op:wo 25 jul 2007 10:39
Locatie:Rijen

Bericht door DrakenDame » wo 14 nov 2007 13:40

http://www.perlenhaekeln.de/index.php?id=16" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een link naar een foto van een ketting die ik wil maken. Het gaat om de zebra-gestreeptje ketting (2e foto op de pagina).

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
Men are like lava lamps, they are fun to look at, but they're not that bright... :)

Gebruikersavatar
hadewijch
Bead Chatter
Berichten:3794
Lid geworden op:zo 25 jul 2004 09:44
Locatie:Boechout-Belgie

Bericht door hadewijch » wo 14 nov 2007 14:55

is dit geen peyote ipv haken
maak zelf juwelen sinds juli 2004
brand sinds maart 2007 zelf kralen

Gebruikersavatar
MB
Bead Aholic
Berichten:4097
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 12:55
Contacteer:

Bericht door MB » wo 14 nov 2007 16:20

Op diezelfde site stond ook nog een uitleg: http://www.perlenhaekeln.de/index.php?id=4" onclick="window.open(this.href);return false; misschien heb
je daar wat aan (ben ook maar een leek op dat gebied :oops: )
~Groetjes Margriet~

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » wo 14 nov 2007 22:44

Ik krijg bij beide linken een foutmelding :?:
~Audrey~

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » wo 14 nov 2007 23:06

Hier nog een haaklink:

http://www.beadcrochet.com/lessons/basi ... het-rt.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je bij Google bead crochet intikt dan vind je vanalles

Gebruikersavatar
katskralen
Bead Fanatic
Berichten:1939
Lid geworden op:zo 09 feb 2003 17:01
Locatie:Kessel-Lo (Belgie)
Contacteer:

Bericht door katskralen » do 15 nov 2007 10:43

is dit geen peyote ipv haken
Neen, is wel degelijk haken denk ik, maar het resultaat lijkt op peyote.
Ik ben deze uitleg onlangs tegengekomen in het boek "The art & Elegance of Beadweaving", maar heb er mij nog niet op kunnen toeleggen.

Fantastische site trouwens die duitse, helaas is mijn duits te slecht om aan het forum deel te nemen. Lezen lukt nog, maar schrijven dat is een ander paar mouwen :?

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » do 15 nov 2007 11:42

Je kunt je ook alleen aanmelden voor de Anleitungen, dan zie je de uitleg. Het forum is apart.

Gebruikersavatar
DrakenDame
Bead Discoverer
Berichten:48
Lid geworden op:wo 25 jul 2007 10:39
Locatie:Rijen

Bericht door DrakenDame » do 15 nov 2007 16:15

Hartstikke bedankt voor al jullie berichtjes! Het is echt een gehaakte ketting bij de weg :)

Ik ga eens bij die engelse site kijken. Raar toch eigenlijk, dat er geen Nederlandse site bestaat?

Nogmaals bedankt!

Groetjes,
Ilona
Men are like lava lamps, they are fun to look at, but they're not that bright... :)

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » do 15 nov 2007 16:18

Ilona er staat een heel duidelijke uitleg op de Duitse site. Je moet je gewoon registreren en dan krijg je de keus om je te registreren bij het forum, anleitungen en nog iets.Kies anleitungen en dan vind je echt een superduidelijke uitleg.

Gebruikersavatar
DrakenDame
Bead Discoverer
Berichten:48
Lid geworden op:wo 25 jul 2007 10:39
Locatie:Rijen

Bericht door DrakenDame » vr 16 nov 2007 15:06

hennie schreef:Ilona er staat een heel duidelijke uitleg op de Duitse site. Je moet je gewoon registreren en dan krijg je de keus om je te registreren bij het forum, anleitungen en nog iets.Kies anleitungen en dan vind je echt een superduidelijke uitleg.
Hoi Hennie,

Dat zal ik eens gaan doen, hartstikke bedankt!

Groetjes,
Ilona
Men are like lava lamps, they are fun to look at, but they're not that bright... :)

Gebruikersavatar
Monique Westerlink
Bead Interested
Berichten:145
Lid geworden op:ma 17 dec 2007 18:35
Locatie:Drunen
Contacteer:

Bericht door Monique Westerlink » ma 17 dec 2007 21:34

Ik weet niet of jullie er al uitgekomen zijn maar hier heb ik eventueel een omschrijving. Als je er de 1e keer mee begint kan je het beste met 2 kleuren beginnen en dan om en om aanrijgen. Als je meer ervaren bent kan je het het in één kleur doen of meerdere kleuren.

Haken van kralen

Benodigdheden:
Rocailles maat 9.0. Met 1 buisje rocailles kun je ± 70 cm. gewoon rijgen en opzetten) ± 20 cm haken (met 6 steken).
DMC cebelia nr. 30
Haaknaald nr. 1,25
Kralen rijgnaald

Uitvoer:
Rijg de kralen met behulp van de rijgnaald aan de bol DMC 30 (draad niet afknippen).
Als er voldoende kralen geregen zijn kan het haken als volgt beginnen.

Maak een haaklus en haak 8 losse. Steek door de 1e steek heen en haal de draad en sluit het gehaakte sliertje zodat het een ring wordt. Bepaal nu hoeveel steken er opgezet worden. Schuif een kraal tegen het haakwerk en ga met de haaknaald door de ring en haal de draad op je hebt nu 2 lussen. Haal weer de draad op en ga door de twee lussen heen (je hebt nu een lus). Herhaal het onderstreepte stuk tekst nog vijf keer zodat je zes kralen hebt opgezet (zorg dat de kralen aan de buitenkant van de ring zitten). Dit was de 1e toer.
Vanaf nu worden er geen toeren gesloten je haakt aan een stuk door en dat gaat als volgt:
Steek met de haaknaald onder de kraal door (je moet de draad waar de kraal aangeregen is als lus zien) en zorg dat de kraal links van de naald zit. Schuif een nieuwe kraal aan (die komt rechts van de naald) en haal de draad op (je hebt nu twee lussen). Haal weer de draad op en ga door de twee lussen heen. Steek met de naald door de volgende kraal (links ernaast)en zorg dat deze weer links van de naald zit. Schuif een nieuwe kraal aan (die komt rechts van de naald) en haal de draad op (je hebt nu twee lussen). Haal weer de draad op en ga door de twee lussen heen. Je blijft dit herhalen totdat de kralen op zijn of de ketting lang genoeg is.
De ketting kan nu afgewerkt worden met behulp van kettelstiften, kapjes en een sluiting.

Gebruikersavatar
Joanelle
Bead Interested
Berichten:190
Lid geworden op:wo 03 okt 2007 09:39
Locatie:Alphen aan den Rijn

Bericht door Joanelle » di 01 jan 2008 12:31

Hoi,

Misschien heb je je antwoord al gevonden, maar ik heb veel gehad aan de tekeningen van deze site:

http://www.tarnhelm.com/NeedForBeads/Cellini.htm

Voor de ketting die jij wilt maken moet je alleen kraaltjes van gelijke grootte gebruiken.
kraaltje... nog één ... wat? Is het al zo laat?

Gesloten