meestal is een workshop geven echt leuk maar soms....

Deel hier je ervaringen en tips over het geven van workshops.
eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:
meestal is een workshop geven echt leuk maar soms....

Bericht door eelkehas » ma 11 jun 2007 07:59

HOihoi,

Ik heb vanavond weer een workshop voor een groep van 16 dames.. ik heb al hulp ingeschakeld dus dat komt wel goed.. Ben benieuwd naar de groep...
ik had namelijk vorige week ook een groep van 16 dames.. en 2 mensen die mij hielpen.. En ik vond het helemaal niet leuk..
het was voor een vrijgezellen avond.. ik had dus allemaal lekkere dingen op tafel staan luxer dan anders... soesjes en allerlei van die petit dingen ;-) daar werd al niets van gezegt.. naja goed maakt niet uit..

We hadden een vast bedrag afgesproken omdat ik niet na afloop nog 16 kettingen kralen wil tellen.. en het voor hun ook duidelijker is.. dus het was 20 euro en dan mogen er kralen t/m 0,40 gebruikt worden en de voorbeelden werden kwa samenstelling ong. nagemaakt.
prima ik dacht goed overlegt geen punt!
iedereen was erg ongeduldig.. en ze graaiden alle kralen zo bij elkaar.. en gooiden ze ook zo in 1 vakje weer terug.. vind ik al minder...
NA afloop kwam ik erachter dat er heel veel mensen kralen hadden gebruikt van meer dan 0,40 sommige zelfs van 1,25 !!! maar op het moment dat iedereen bezig is kan je niet bij iedereen tegelijk zijn.. dus tja dat zie je te laat.. terwijl duidelijk alle prijzen in de vakjes staan.. en ook iedere keer gezegt is let even op de prijs..

Tuurlijk is iedereen bijna tegelijk klaar met de ketting en dan komt het slotjes aan zetten dat wilden ze niet zelf doen dus prima dat doe ik (de andere hulptroepen zijn daar niet zo gedreven in..).. (het was die avond zon 29 graden nog denk ik... dus zweten!!!) hard aan het werk geen probleem...
MAar dan hoor je een opmerking die mijn tenen doen krom trekken.
1 iemand zegt pfffff wat een zweten wat is het warm.. komt van al dat harde werken.. en dan zegt een ander ja maar moet je haar zien die moet nog overal slotjes aan zetten dat is ook veel werk... (dus ik dacht dankje die heeft het door..) zegt die andere weer: JA MAAR DIE KRIJGT ER OOK FLINK VOOR BETAALD!!!!
Zucht... ik reken dus 20 euro pp incl koffie, thee, friss, wijn, hapjes en chips enz.. en incl alle materialen en kralen t/m 0,40 wat al niet nageleefd wordt... En dan lopen we met zijn 3en rond om iedereen te helpen..
Ja joh hier wordt ik echt rijk aan... maargoed blijven lachen...
kom ik bij een laatste ketting afwerken zitten hier ineens 4 draden aan ipv de afspraak 2 of 3... blijkt nou ze is eerst bij me gekomen met de vraag naar 2 draden roze en later voor 2 draden bruin.. en ze heeft zelf het slotje eraan gezet want dat kon ze al.. prima geen probleem... maar dat je op zon manier aan 4 draden komt.. zucht....
dus al met al niet zon succes al ging wel iedereen naar huis met iets moois....
MEt het afrekenen zei ik nog dat ik het jammer vindt dat net iedereen zich aan de afspraak heeft gehouden van de prijs van de kralen enz..

Maar zij zei dat er ook wel kettingen waren die ver onder de 20 euro aan kralen waren gebleven.. entja.. dat is ook zo maar.. het gaat ook niet om 20 euro aan kralen omdat ik gek genoeg er ook nog iets aan over wil houden.. ;-) Maar ik heb het maar zo gelaten..

Maargoed niet helemaal een succes dus... ook geen bedankje na afloop of niets.. Dus toen we om 11 uur opgeruimt waren en naar huis konden doodop.. niet echt een lekker gevoel aan over gehouden..

kennen jullie dat??
Normaal zijn de workshops altijd leuk en gezellig.. met dankbare mensen die blij zijn met wat ze maken..
Vanavond dus weer 1 voor 16 personen.. weer zelfde afspraak.. ik hoop dat men zich er nu wel aan houdt.. anders ga ik denk ik vooraf zeggen alle kralen die duurder zijn worden na afloop bijbetaald ofzo..

GRoetjes Eelke

Gebruikersavatar
Daysleeper
Bead Designer
Berichten:757
Lid geworden op:do 08 mar 2007 19:43

Bericht door Daysleeper » ma 11 jun 2007 08:10

Is er een mogelijkheid dat de mensen niet bij de duurdere kralen kunnen? Ik heb ooit een workshop gedaan, vooraf een vaste prijs betaald, en toen waren echt dure kralen als halfedelstenen gewoon niet beschikbaar, die stonden afgesloten. Groot gelijk vond ik. We hebben toen kralen gebruikt die allemaal ongeveer dezelfde prijs hadden, en dat ging helemaal goed.

Gebruikersavatar
marjolein75
Bead Believer
Berichten:287
Lid geworden op:do 10 aug 2006 11:06
Locatie:Brabant

Bericht door marjolein75 » ma 11 jun 2007 08:54

ja misschien is dat het beste,

of een apart bakje maken met duurdere kralen (dicht) en op als ze die kralen wilen duidelijk op de doos zetten, dat die kralen buiten de afspraken vallen o.i.d. en dat die dus duurder zijn
liefs van Marjolein !

Gebruikersavatar
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Berichten:6006
Lid geworden op:do 06 feb 2003 09:10
Locatie:Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » ma 11 jun 2007 09:38

Ik ken het probleem Eelke. Helaas. Of dat je afspreekt dat ze 1 ketting mogen maken, en dat er eentje zo snel is dat ze ongevraagd aan een 2e ketting begint. En als je daar wat van zegt krijg je een dodelijke blik toegeworpen en begint ze tegen haar buurvrouw te mompelen en als je dan even een andere kant op kijkt dan maakt ze heel snel die 2e ketting aan de eerste ketting vast waardoor ze opeens een onooglijke ketting van erg lange lengte heeft, die helemaal niet "klopt" omdat er dus gewoon 2 kettingen aan elkaar zijn geschakeld tot 1 lange ketting.
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

nile
Bead Starter
Berichten:98
Lid geworden op:wo 02 aug 2006 10:12
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door nile » ma 11 jun 2007 09:48

Of een vaste prijs per ketting (afgeleid van je voorbeeldketting) rekenen met de daarbij horende kralen?

nile
Bead Starter
Berichten:98
Lid geworden op:wo 02 aug 2006 10:12
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door nile » ma 11 jun 2007 09:51

La Bigiotteria di Esther schreef:Ik ken het probleem Eelke. Helaas. Of dat je afspreekt dat ze 1 ketting mogen maken, en dat er eentje zo snel is dat ze ongevraagd aan een 2e ketting begint. En als je daar wat van zegt krijg je een dodelijke blik toegeworpen en begint ze tegen haar buurvrouw te mompelen en als je dan even een andere kant op kijkt dan maakt ze heel snel die 2e ketting aan de eerste ketting vast waardoor ze opeens een onooglijke ketting van erg lange lengte heeft, die helemaal niet "klopt" omdat er dus gewoon 2 kettingen aan elkaar zijn geschakeld tot 1 lange ketting.
behoorlijk brutaal maar ik moet er ook wel om lachen :lol:

kraaltje22
Bead Reader
Berichten:18
Lid geworden op:do 10 mei 2007 11:00
Locatie:Groningen

Bericht door kraaltje22 » ma 11 jun 2007 09:53

Hey, wat vervelend is dat zeg.
Of misschien in plaats van de duurdere af te dekken, ze helemaal apart in een bak te doen.
Zodat ze ze ook niet eens zien. Of ze eventueel wel neerzetten maar dat ze ze bij jou moeten komen halen als ze die kralen willen gebruiken.
Weet niet of dat een optie is hoor, ik bedenk maar wat :D

Hoop dat de andere workshop beter gaat.

Groetjes Ingrid

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » ma 11 jun 2007 09:58

Wat een lef van die mensen. Jammer dat je niet kan zeggen dat ze hunkettingen erug uiteen moeten halen enz. Zou slechte reclame geven maar i kan me voorstellen dat je laaiend bent dan.

dekker
Bead Professional
Berichten:1621
Lid geworden op:di 26 jul 2005 17:59
Locatie:harderwijk

Bericht door dekker » ma 11 jun 2007 11:19

wat een lef hadden die dames zeg :? :? je hebt er heel weinig voor gevraagd, 20 euro inclusief kralen, benodigdheden, hapjes en drankjes is echt heel goedkoop. en zeker als je dan ook nog 3 man hebt rondlopen om te helpen.

misschien kan je de duurdere kralen uit de bakjes halen, dan weet je zoiezo dat die niet gebruikt worden. veel werk, dat wel. maar het scheelt wel :wink:

hoop dat deze dames wat gezelliger zijn en dat ze je werk waarderen. succes :wink:
Groetjes Marit

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » ma 11 jun 2007 11:24

Hoihoi,

Alle kralen uit de bakjes gaan halen dat gaat niet werken dan ben ik erg lang bezig.. (het is in de winkel namelijk..) En dan zou ik ze na de hand allemaal weer terug moeten doen enz..

Maar je denkt gewoon een afspraak te maken en dan komen ze die niet na dat is gewoon vervelend..

Ik hoop dat de groep vanavond gezelliger is enz ;-)

Groetjes!

dekker
Bead Professional
Berichten:1621
Lid geworden op:di 26 jul 2005 17:59
Locatie:harderwijk

Bericht door dekker » ma 11 jun 2007 11:27

jammer dat dat niet gaat. ik heb in kralenwinkels wel eens gezien dat ze aparte bakjes hadden, die je dus zo overal tussenuit kan halen. dat zou ideaal zijn voor dit soort problemen :wink:

nog maals succes en laat je ons weten hoe het is gegaan? :)
Groetjes Marit

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 11 jun 2007 12:00

Frustrerend ja...ik weet niet of je kralen op volgorde van prijs staat, anders kan je er een kleed overheen leggen. of je zegt dat als ze toch duurdere kralen nemen, ze het verschilbedrag moeten betalen? maar ja dan ben je nog meer bezig met uitrekenen....of zodra je ze ziet op vrolijke grappige manier zeggen van sorry maar die kan je niet gebruiken. ik bedoel het is rot om te zeggen, maar misschien lukt het makkelijker met een knipoog erbij.

Gebruikersavatar
madebyme
Bead Dreamer
Berichten:707
Lid geworden op:do 17 aug 2006 21:47
Contacteer:

Bericht door madebyme » ma 11 jun 2007 12:03

Heb ook gelachen (sorry). Ik zou echt proberen toch een andere oplossing te zoeken. Voor mensen is het ook niet leuk om kralen te zien liggen die niet mogen gebruiken, misschien worden ze daar juist hebberig van?

Als mensen heel hebberig (duurdere of meer kralen gebruiken) zijn, dan zou ik ze maar gewoon laten, tenzij het echt veel geld extra gaat kosten. Of de afspraken op een briefje zetten ofzo, dan kun je daaraan refereren, als een soort contract. Je kunt ook, op het moment dat iemand zijn ketting inelkaar wil laten zetten, zeggen: 'En welke draden (draad) wilt u van de vier, (want we hadden er 1 afgesproken)?' Gewoon net doen alsof je niks doorhebt. Als ze dan nog durven te zeggen 'Allemaal', dan zijn ze wel erg brutaal.
Dat laatste vinden jullie natuurlijk een slecht idee, omdat je dan klanten kwijtraakt, maar ik zou toch wel erg veel zin hebben om het zo te zeggen op dit moment.
Wel erg vervelend dat mensen denken dat het allemaal niets kost. Al vínden ze dat, dan zou je dat toch nooit hardop moeten zeggen? Dat vind ik net zoiets als midden in een boutique zeggen: "Wat een lelijke jurk is dit!" Dat doe je gewoon niet.

Gebruikersavatar
BiancaMee
Bead Starter
Berichten:81
Lid geworden op:do 15 feb 2007 08:51
Locatie:Gouda
Contacteer:

Bericht door BiancaMee » ma 11 jun 2007 16:21

Ik denk dat ik bij zo'n grote groep standaard setjes zou maken, dus een zakje waar alvast de kralen en een slotje in zitten, dan kunnen ze nog wel bij jouw de draaiden uitzoeken, maar zo hoeven ze niet in jouw bakken te zitten.... Als je zakjes maak van verschillende kleuren dan kunnen ze daaruit zoeken. Zo weet je zeker dat ze niet met jouw duurdere kralen aan de haal gaan... Sommige mensen zijn nou eenmaal heel erg uitgekookt en gehaaid.
Zeg niet alles wat je weet, maar weet alles wat je zegt.

Gebruikersavatar
duitemeyer22
Bead Believer
Berichten:271
Lid geworden op:di 21 okt 2003 10:09
Locatie:Nieuw Bergen (Lb)
Contacteer:

Bericht door duitemeyer22 » ma 11 jun 2007 19:57

Hoi Eelke,
Ik begrijp je frustratie over die workshop, maar zou het inderdaad zo doen als BiancaMee zegt. Ikzelf heb een tijd geleden een workshop gedaan bij een vrouwenvereniging, vantevoren een prijs afgesproken, en er was dus ook maar 1 soort ketting wat ze konden maken. Wel verschillende kleuren, maar 1 moel. Had wel van mijn moeder en een vriendin. Maar het liep dus gesmeerd.

Hopenlijk gaat de volgende workshop nu weer beter. Zet 'm op he! :D :) :D
Kralen make me happy!!!

Afbeelding

Gesloten