Tips gevraagd > Kinderworkshop voor 4-5 jarigen

Deel hier je ervaringen en tips over het geven van workshops.
Gesloten
rosie
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:ma 14 aug 2006 12:34
Locatie:amsterdam
Tips gevraagd > Kinderworkshop voor 4-5 jarigen

Bericht door rosie » di 23 jan 2007 11:45

Hoi,

Ik ben via-via gevraagd om een sieradenworkshop te geven voor kinderen rond de vijf jaar. Ik heb al een en ander gelezen in andere berichten, maar blijf toch twijfelen. Ik las als tip dat je beter een symetrische ketting kan laten maken, liefst met middenkraal. Dit rijgt wel zo prettig vind ik als beide kanten van de draad nog ' open' zijn. Terwijl ik had bedacht dat het voor die kleine meisjes ook handig zou zijn als ik van te voren aan één kant vast het sluitinkje eraan zou maken. Maar symetrisch rijgen gaat zo lekker, juist als je vanuit het midden werkt. Hebben jullie advies/ervaring of andere tips voor een workshop met deze kleintjes.
Ik wil ze in principe alleen een ketting laten maken. Een uurtje of zo. Langer gaat zeker niet lukken lijkt mij.

Thanxx!!

Gebruikersavatar
Inekes
Bead Lover
Berichten:441
Lid geworden op:ma 01 aug 2005 08:40
Locatie:Drenthe (noord)
Contacteer:

Tip

Bericht door Inekes » di 23 jan 2007 12:37

Hallo Rosie,

Petje af dat je het probeert (die leeftijd). Een uur is zeker maximaal! Heb je al gedacht aan rijgen op een spang (sommigen noemen dit memorywire). De uiteinden buig je uiteindelijk (na het rijgen) om, mooi rond, dat het niet meer scherp is (desnoods drupje lijm). Ze rijgen zoals ze willen, vanuit midden of anders. Afwerken kan snel, spang blijft wel zitten (zorg dat hij iets overlapt).
Verwacht niet dat alle kinderen mooi symmetrisch gaan rijgen! ze hebben een eigen willetje... :lol:
Andere optie is dat je ze de kralen op volgorde laat leggen (kralenbord?) en dan pas rijgen. Maar voor 4 - 5 jarigen is dat al heel lastig: die willen meteen beginnen...
Succes ermee,

Ineke (moeder van een 7-jarige)
The only interesting answers are those which destroy the questions

rosie
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:ma 14 aug 2006 12:34
Locatie:amsterdam

Bericht door rosie » di 23 jan 2007 13:03

Hoi Ineke,
Bedankt voor je tips. Is zo'n spang een hard, stevig stuk draad? Ik begrijp niet helmaal hoe ze dat dan af en om doen....

Gebruikersavatar
Madelief
Bead Chatter
Berichten:3625
Lid geworden op:do 27 mei 2004 12:26
Locatie:Mechelen - België

Bericht door Madelief » di 23 jan 2007 13:04

Ik zou de kinderen gewoon hun zin laten doen. Sommigen gaan op die leeftijd al oog hebben voor detail en mooi symmetrisch werken. Anderen gaan gewoon maar rijgen met de kleurtjes die ze mooi vinden! Ik zou ook niet langer dan een uur doen, misschien dat sommigen het zo lang niet volhouden. Misschien kan je ook kleurplaten voorzien en potloden, zodat ze ter afwisseling kunnen kleuren?

Gebruikersavatar
dolfijn
Bead Lover
Berichten:488
Lid geworden op:ma 20 nov 2006 22:17
Locatie:St-Job-in't-Goor, Be
Contacteer:

Bericht door dolfijn » di 23 jan 2007 13:22

als je met die leeftijd met memory wire gaat werken zou ik zeker niet vanuit het midden gaan beginnen want dan moet je beide kanten open houden ....die vallen er gegarandeerd af aan de andere kant !!

het is ideaal om mee te werken maar dan met één gesloten kant !

ook geen te kleine kraaltjes gebruiken !! daar hebben ze de fijne motoriek nog niet voor !

kijk eens bij creadream naar die grote kitty kralen ...en daar wat pony beads tussen ...dan heb je vlug een fijn resultaat !!
Groetjes,
Linda

Kini
Bead Interested
Berichten:194
Lid geworden op:zo 13 nov 2005 14:19

Bericht door Kini » di 23 jan 2007 14:05

Mijn nichtje kwam laatst bij me kralen en die is 4. Ik heb haar een stuk metaaldraad gegeven met alvast een knijpkraal aan 1 kant. Ze pakte alles wat ze mooi vond en reeg ze gewoon op het draad. Aan het einde was ze helemaal blij. Dus die optie is er inderdaad ook nog :)

Gebruikersavatar
alida
Bead Believer
Berichten:202
Lid geworden op:di 12 okt 2004 08:10
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: help, mijn eerste kinderworkshop voor 4-5 jarigen, 23-1-

Bericht door alida » di 23 jan 2007 16:30

Je kunt ook een zwevende ketting maken met drie draden.

Eerst op iedere draad een kraal laten rijgen en daarna de drie draden door een kraal en zo ga je door.
Dan kun je in ieder geval al aan een kant een sluiting of ringetje vastmaken.

Ik maak deze ketting heel veel op kinderpartijtjes en het is iedere keer weer een succes.
Groetjes
Alida

essie2395
Bead Designer
Berichten:976
Lid geworden op:ma 17 jan 2005 21:34
Contacteer:

Bericht door essie2395 » di 23 jan 2007 21:39

ik heb drie grote verdeelbakken vol kinderkralen. ik geef ze allemaal een bakje en dan mogen ze zelf de kralen uitzoeken.
ik had met nylondraad gedaan en ook een keer met acculondraad en alvast aan een kant een slotje gemaakt. werkt beide goed en was ook met 5 jarigen.
kralengroetjes, Esther

Gebruikersavatar
Tara
Bead Designer
Berichten:964
Lid geworden op:zo 19 nov 2006 19:34
Locatie:Rhoon
Contacteer:

Bericht door Tara » di 23 jan 2007 21:46

je zou bv. ook met elastisch draad kunnen werken , als de kralen een iets groter gaatje hebben kunnen ze de draad er wel doorheenkrijgen, is mijn ervaring, je hoeft er dan ook niet een slotje op te zetten,het knoopje van de draad kan wegvallen in een kraalgat.
streef er enkel naar wat te spelen met kralen......

Gesloten