ketting van Karin van Helden (Flower Power)

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kaatje Kraal
Bead Producer
Berichten:1033
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 21:00
Locatie:Putte (Noord-Brabant)
Contacteer:
ketting van Karin van Helden (Flower Power)

Bericht door Kaatje Kraal » za 13 jan 2007 10:52

Hallo allemaal,

ik heb tijdens de wedstrijd Flower Power een ketting van Karin van Helden gezien die ik graag zou willen maken. Maar....ik heb geen idee hoe.... De ketting zijn allemaal rechthoekjes van rocailles die aan elkaar geschakeld zijn. Misschien dat Karin van Helden ook wel eens op het forum kijkt en het ontwerp met ons wil delen. En anders hoop ik dat iemand anders een idee heeft hoe hij gemaakt is.

Groetjes,
Karin Aartsen-Weber
:)

Gebruikersavatar
kraaltje
Bead Producer
Berichten:1220
Lid geworden op:za 11 feb 2006 14:42
Locatie:rijssen
Contacteer:

Bericht door kraaltje » za 13 jan 2007 11:19

Het zou leuk zijn dat je je eerst even voorstelt en dan vertelt wie je bent

Gr esther
ALs het niet kan zoals het moet
dan moet het maar zoals het kan

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 13 jan 2007 11:21

Ikzelf denk dat ze via de peyote stitch techniek heb geregen, dat is op zich vrij eenvoudig, als je even via google zoek dan zie je hoe dat moet. Via dat techniek heeft ze dus vierkantjes geregen. Ik denk eerst 1 vierkantje helemaal afrijgen, vervolgens met een 2de beginnen maar voordat ie helemaal af is, zorgen dat ie aan de vorige kan hangen zeg maar. Beetje lastig uit te leggen maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik. ;)
Je kan ook eens naar de 1 na laaste kralenboek van Gineke Root kijken, die groene, daar rijgt ze cirkels met staaldraad, dat kan je een klein beetje hiermee vergelijken, ziet er ook erg leuk uit.

ps: ik verplaats dit even naar technieken, daar horen vragen over technieken nl. ;)

pps: esther, voorstellen is niet verplicht. ;) informatie en kennis uitwisselen staat op nr 1. ;) voorstellen en verder actief meedoen met andere topics is een leuke extra maar bij mijn forum niet verplicht.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 13 jan 2007 12:15

Bedankt voor het voorstellen, ik heb het even gesplitst naar subforum wie ben jij, http://forum.creadream.nl/viewtopic.php ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Bericht door Elsje » za 13 jan 2007 12:16

Leuke site heb je Kaatje!

Die ketting is volgens mij ook te downloaden op de site van B&B (http://www.beadandbutton.com" onclick="window.open(this.href);return false;)bij de gratis downloads.
Vandaag heb ik helaas geen tijd maar ik zal van de week wel even kijken of ik hem kan vinden als jij hem in de tussentijd nog niet hebt gevonden.
Groetjes Els,

Gebruikersavatar
samira
Bead Fanatic
Berichten:1898
Lid geworden op:zo 30 jan 2005 12:04

Bericht door samira » za 13 jan 2007 19:18

:lol: Geen idee over welke ketting jullie het hebben maar rondjes en rechthoekjes van kleine kraaltjes in de peyote-steek ...
http://www.beadandbutton.com/bnb/defaul ... &cc=DA3qqe" onclick="window.open(this.href);return false; (patroon is tegen betaling te downloaden)!
Groetjes Wendy

Gebruikersavatar
Kaatje Kraal
Bead Producer
Berichten:1033
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 21:00
Locatie:Putte (Noord-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Kaatje Kraal » za 13 jan 2007 20:55

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Maar...ik heb even gekeken op beadandbutton, maar de link die Samira mij stuurde, verwijst inderdaad naar een ronde vorm (die een soort slang-vorm per schakel heeft) en ik denk niet dat de ketting die ik bedoel zo gemaakt is. Verder heb ik wel iets gezien wat er een beetje op leek, maar daar staat weer geen beschrijving bij. Ik weet niet of het helemaal lukt, maar voor de duidelijkheid sluit ik een link bij met de foto van de ketting. Ik hoop op nog meer reacties die kunnen helpen.

Groetjes, Karin

P.S. Die beadandbutton site is trouwens ook wel heel leuk

De link: http://www.kralen.com/gfx/wedstrijd2/44-groot.jpg

Gebruikersavatar
christa25
Bead Discoverer
Berichten:34
Lid geworden op:ma 18 sep 2006 19:17
Locatie:Haarlem

swarovski

Bericht door christa25 » za 13 jan 2007 21:21

Misschien helpt dit patroon. Als je meerdere achter elkaar maakt krijg je denk wel de armband die jij bedoelt.

http://www.create-your-style.com/img/po ... cklace.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Beading to relax

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 13 jan 2007 22:26

De patronen die er tot dusver staan hebben allemaal dezelfde doel, maar zijn op verschillende manieren geregen. Degene waar jij naar verwijs is plat geregen zeg maar, via http://www.google.com/search?sourceid=n ... ote+stitch" onclick="window.open(this.href);return false; zijn er vast instructies te vinden.
Ik zal anders ook de e-mailadres van die persoon opzoeken en haar mailen over de topic, misschien kan zij het dan uitleggen.

Nee helaas, ik heb de lijst met e-mailadressen van deelnemers aan de wedstrijd niet meer...

Gebruikersavatar
Kaatje Kraal
Bead Producer
Berichten:1033
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 21:00
Locatie:Putte (Noord-Brabant)
Contacteer:

Re: swarovski

Bericht door Kaatje Kraal » zo 14 jan 2007 08:28

christa25 schreef:Misschien helpt dit patroon. Als je meerdere achter elkaar maakt krijg je denk wel de armband die jij bedoelt.

http://www.create-your-style.com/img/po ... cklace.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga dit patroon eens even proberen....ik denk inderdaad dat het er erg op lijkt. Bedankt voor de link! :) :) :)

Heb het al geprobeerd, maar het is toch niet echt goed, want dit is met van die kraaltjes gemaakt die je langs 4 kanten kan rijgen. Dan krijg je de vorm er goed in, maar niet met rocailles. Dus Help aub! Want ik wil 'm echt graag maken.
Laatst gewijzigd door Kaatje Kraal op zo 14 jan 2007 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaatje Kraal
Bead Producer
Berichten:1033
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 21:00
Locatie:Putte (Noord-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Kaatje Kraal » zo 14 jan 2007 08:46

Sandra schreef:De patronen die er tot dusver staan hebben allemaal dezelfde doel, maar zijn op verschillende manieren geregen. Degene waar jij naar verwijs is plat geregen zeg maar, via http://www.google.com/search?sourceid=n ... ote+stitch" onclick="window.open(this.href);return false; zijn er vast instructies te vinden.
Ik zal anders ook de e-mailadres van die persoon opzoeken en haar mailen over de topic, misschien kan zij het dan uitleggen.

Nee helaas, ik heb de lijst met e-mailadressen van deelnemers aan de wedstrijd niet meer...
Misschien heb je de E-mail lijst van de sieradenwedstrijd in oktober 2006 (Happy Birthday) nog wel, want ik geloof dat ze toen ook heeft mee gedaan (nr. 73). Wie weet..... :o

Gebruikersavatar
Helena
Bead Believer
Berichten:209
Lid geworden op:ma 31 jan 2005 18:44

Bericht door Helena » ma 15 jan 2007 18:31

De rechthoeken zijn gemaakt met peyote stitch techniek.
http://beadwork.about.com/library/weekly/aa071497.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Je maakt eerst een aantal rijen met (ik meen te zien) 20 roccailles, totdat je de breedte hebt die je wilt hebben.
Dan ga je aan het einde van je laatst geregen rij verder met vier roccailles, heen en weer terug. Herhalen tot je tevreden bent over de breedte van het gat in de rechthoek.
Dan ga je weer die 20 roccailles rijgen in dezelfde breedte als je aan de 'overkant' van de rechthoek hebt geregen.
Als het goed is moet je nu de vorm al kunnen herkennen, alleen kom je met je naald nu uit aan de verkeerde kant en moet je door je werkje heen rijgen om aan de kant van je laatste zijde te komen om het gat van je rechthoek dicht te maken.
Hier ga je weer verder met 4 roccailles per rij.
Voor je de rechthoek sluit (de eerste rechthoek kun je wel dichtrijgen) een complete rechthoek ertussen schuiven en aansluiten maar met de roccailles!

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt, maar zodra je de peyote steek een beetje onder de knie hebt, is dit een makkie om te maken!

Succes!
Groetjes,
Helena

Gebruikersavatar
Kaatje Kraal
Bead Producer
Berichten:1033
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 21:00
Locatie:Putte (Noord-Brabant)
Contacteer:

Thank you!

Bericht door Kaatje Kraal » ma 15 jan 2007 21:58

Helena, bedankt! :ontmoeten:

Ik had inderdaad al meer tips over die peyote stitch gekregen, maar als ik dan op internet keek, dacht ik niet dat dat het was. Tot jouw uitleg kwam! Geweldig! Eindelijk kan ik 'm dan gaan maken...waarschijnlijk pas aan het einde van de week, dus ik moet nog even geduld hebben. Eerst nog een bestelling van mijn site (http://www.trakterenisfeest.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) de deur uit doen. En dan ga ik meteen aan de slag! :D :D :D Ik kan bijna niet wachten....nu alleen nog bedenken in welke kleur. Misschien een mengeling van allerlei pasteltinten...

Groetjes van a V.H.P. (Very Happy Person)
Karin

Gebruikersavatar
Kaatje Kraal
Bead Producer
Berichten:1033
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 21:00
Locatie:Putte (Noord-Brabant)
Contacteer:

Kom er nog niet echt aan uit.....

Bericht door Kaatje Kraal » za 20 jan 2007 13:07

Hallo allemaal (en vooral Helena),

ik ben aan het oefenen geweest op m'n ketting, maar ik krijg het niet voor elkaar om de schakeltjes te maken. Ik kom zover dat ik een lange zijde en een korte zijde kan rijgen, maar dan.... Ik weet niet hoe ik van die 4 kraaltjes weer terug aan een lange zijde kan beginnen. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het lukt niet. Moet ik eerst de hele korte zijde maken, of maar tot aan waar de lange zijde weer moet beginnen? En gewoon na het stuk van 4 kraaltjes er 20 oprijgen kan niet, want dat zit het niet vast. Ik hoop dat iemand dit begrijpt, want mijn uitleg is niet zo heel erg duidelijk denk ik...
Help, help, help aub! nietweten
Groetjes,
Karin

Gebruikersavatar
Helena
Bead Believer
Berichten:209
Lid geworden op:ma 31 jan 2005 18:44

Bericht door Helena » zo 21 jan 2007 17:00

Hoi,

Je bent toch al op de helft! :P

Na de zijkant met vier roccailles moet je geen 20, maar 16 roccailles rijgen (totaal = 20, oftewel 4 -uit je zijkant- plus 16 ).
Daarna doe je net alsof je nog niks geregen hebt (alleen die laatste 4 roc van je zijkant wel) en begin je "overnieuw" met het rijgen van de lange zijde.

Hopelijk lukt het zo, ik vind het erg moeilijk om met woorden uit te leggen wat ik in m'n hoofd vrij duidelijk zie...

Mocht het zo echt niet lukken, dan kun je nog proberen om twee losse helften te maken (die kan je al!), de draden wel laten zitten, en deze vervolgens met elkaar te verbinden.
Daarna draden wel afhechten en knippen.

Succes!
Groetjes,
Helena

Gesloten