Workshop geven > Prijsbepaling & Inspiratie geven

Deel hier je ervaringen en tips over het geven van workshops.
Gebruikersavatar
madebyme
Bead Dreamer
Berichten:707
Lid geworden op:do 17 aug 2006 21:47
Contacteer:

Bericht door madebyme » di 22 aug 2006 20:09

Ik denk dat de prijs ook erg afhangt van de kwaliteit van de kralen. Mooie kralen kunnen toch wel 2x zo duur zijn. Als je er niet per sé aan wilt verdienen, zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je wel het materiaal, koekje, thee, sluitinkjes enzovoort weer terugverdient.
Het is ook zonde om met minder geld te eindigen. Goed nadenken dus!

Gebruikersavatar
madebyme
Bead Dreamer
Berichten:707
Lid geworden op:do 17 aug 2006 21:47
Contacteer:

Bericht door madebyme » di 22 aug 2006 20:14

hoeveel moet je dan betalen aan de belasting?

Gebruikersavatar
100%Kraal
Bead Intelligent
Berichten:1379
Lid geworden op:vr 03 sep 2004 09:37
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Bericht door 100%Kraal » wo 13 sep 2006 08:40

19% BTW
plus wanneer je er wel je werk van maakt en je krijgt redelijk wat binnen moet je ook nog inkomensbelasting betalen en dat is volgens mij iets van rond de 40% (doet mijn accountant, dus dat weet ik niet zeker)

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
het lijkt mij beter om gewoon van tevoren een vast bedrag af te spreken, die mag best per techniek verschillend zijn. Ik denk alleen dat je beter kunt weten waar je aan toe bent dan achteraf te schrikken, dan kom je helemaal niet meer terug!

Wat het meningsverschil tussen Ria en Eelke betreft: kijk wanneer je maar 2 workshops per maand voor elk 10 mensen geeft heb je een grotere winstmarge nodig om 'rond te komen' dan wanneer je 10 woorkshops voor elk 20 mensen geeft!
Misschien is dat wel waarom jullie er zo anders over na denken...
-xxx-
Dagmar
Bedenk steeds dat je uniek bent, net als iedereen!

Irene van der Maas
Bead Producer
Berichten:1166
Lid geworden op:wo 09 jul 2003 06:26
Locatie:Voorschoten
Contacteer:

Bericht door Irene van der Maas » do 14 sep 2006 07:15

Ik heb ooit een keer een vaste prijs gerekend voor een workshop, dat doe ik dus nooooooit meer!
Sommigen gingen een extra lange ketting maken, met natuurlijk heeeeel veel bedeltjes e.d.
Ik had het idee dat ze gewoon zo veel mogelijk materiaal aan een ketting hingen, ongeacht hoe het eindresultaat zou zijn......

Ik zeg natuurlijk niet dat iedereen zo is....
Irene van der Maas

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » do 14 sep 2006 17:30

Hoihoi,

Als ik met vaste prijs doe dan is het dit zijn de voorbeelden en in die stijl moet het blijven, verder neem ik dan alleen die materialen mee die ik vindt dat passen bij die prijs.
zo heb ik binnenkort een workshop voor een damesvereniging allemaal dames van boven de 65 ofzo.. Mocht niet te veel kosten dan zeg ik das prima we hebben 13,50 afgesproken (25 pers. waarschijnlijk..) maar dan zoek ik de kralen daarbij uit en die neem ik mee. en ik zoek de voorbeelden uit ;-)

Groetjes!

Lavanda
Bead Interested
Berichten:147
Lid geworden op:wo 29 jun 2005 17:55
Locatie:apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Lavanda » vr 15 sep 2006 07:29

Ik werk met een vaste prijs van 20 euro. En werk het meest met mixen of eenvoudige glaskralen. Daarnaast heb ik dan altijd een bak met wat duurdere kralen, zoals met dots.......
Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar pas 1 persoon gehad die echt met het allerduurste aan de haal gingen. (En eentje was zo enthousiast met kettelen dat de ketting bijna op haar enkels hing(grapje)) De dure klant ging echt voor de mooie kralen. Gelukkig had ik haar al een 5-tal andere workshops gegeven, dus kon het uit.
Ik bedoel maar, meestal nemen mensen gewoon een gemiddelde, en kun je volgens mij goed uit met die prijs.
In het begin gaf ik aan dat we een ketting +armband gingen maken, maar daar ben ik afgestapt omdat da vaak veel te veel tijd kost.

Gebruikersavatar
kadya
Bead Fan
Berichten:337
Lid geworden op:zo 21 jan 2007 22:29
Locatie:Baarn
Contacteer:

Bericht door kadya » wo 11 jul 2007 12:53

Ook ik vind het moeilijk hoor..
Wij zijn begonnen met workshops te geven in 2 avonden, 1e avond zelf kralen maken, 2e avond sieraden maken.
In de 1e instantie 10 euro, gewoon om eens te kijken of het aansloeg.
Dat deed het dus, en zijn toen al gauw naar 15 euro gegaan.
Let wel, wij hebben omdat mensen hun kralen zelf maken minder materialen nodig.
Zelfs dit bedrag vind bijna iedereen die bij ons is geweest veel te laag.
M.i.v. september gaan we dan ook naar 22,50 euro.
We gaan nu ook beginnen met alleen sieraden maken, hierbij moeten we dus wel redelijk wat kralen inkopen.
Hier hebben we nog geen ervaring mee, maar met een beetje rekenen en een aantal standaard voorbeelden willen we prijzen vaststellen per sieraad. Vanaf 7,50 (simpel armbandje) tot ...?
We moeten wel goed opletten bij de inkoop van kralen, gewoon niet te dure nemen, dan moet het (hoop ik) goed gaan.

Om klanten te krijgen; tja je kunt flyertjes maken, familie en vriendenkring inlichten, evt. een workshop kado geven.
Vaak moet je het hebben van de mond tot mond reclame.

Wat de belastingen betreft, je mag (in Nederland) een bepaald bedrag bijverdienen belastingvrij, maar dat staat geloof ik al uitgebreid in andere topics.
Als je dit zelf een beetje in de gaten houdt, hoef je (bij de eventuele verkoop) ook nog helemaal geen b.t.w. te berekenen. Voor een paar euro winst komt de belastingdienst echt niet om de hoek kijken.
Ga je wel flinke winst maken dan wordt het een ander verhaal.
Bewaar wel vanaf het begin al je bonnetjes e.d. en houdt een inkomsten/uitgaven staatje bij.

Hoop dat je hier wat aan hebt, ben zelf absoluut nog geen professional, maar met bijna iedere week 1 tot 2 groepjes mogen we absoluut niet klagen. :wink:

Gebruikersavatar
Sofieke
Bead Fanatic
Berichten:1840
Lid geworden op:zo 25 mei 2003 19:21
Locatie:Poelkapelle (W-VL, Belgi

Bericht door Sofieke » wo 11 jul 2007 21:32

bij mij betalen ze 8 euro en dan moet hun materiaal nog gekocht worden

Gesloten