Fimo..

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
abs
Bead Discoverer
Fimo..

Bericht door abs » vr 25 aug 2006 16:59

Hi!
Ik kom regelmatig fimokralen tegen en nu heb ik via Marktplaats voor 2 euro per stuk 2 boekjes gekocht over sieraden maken met Fimo. Maar nu wil ik wel wat meer hier over weten.
Dus de experts.. Vertel eens wat meer?
En waar halen jullie de klei? Heeft er iemand nog restjes voor mij om mee te oefenen?
Liefs

Madelief
Bead Chatter

Bericht door Madelief » vr 25 aug 2006 17:01

Tip 1: via 'Zoeken' hierbovenaan kan je véél vinden

Tip 2: http://www.kralenforum.nl/ Het forum van Ria waar je véél informatie vindt van de experts

Tip 3: http://www.dragonmagic.nl/ De webwinkel van Ria waar je klei en toebehoren kan kopen. Je kan ook in de doorsnee hobbywinkel een aanbod in fimo klei vinden...

Veel plezier met kleien toegewenst! :)

miss-chris
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door miss-chris » zo 27 aug 2006 12:47

Ik haal mijn klei altijd bij Pipoos...Is voor mij het dichtst bij en heeft veel kleuren op voorraad.
Begin eerst met fimo SOFT dat is iets makkelijker te kneden en zit je niet eerst een half uur voordat de klei een beetje zacht is geworden...

Ik ben heel vroeger (toen ik een jaar of 7-8 was) ook begonnen met die boekjes. er staan duidelijke beschrijvingen in en zo leer je stap voor stap met fimo te werken. Ook kan je op http://fimosieraden.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kijken voor duidelijke lesjes fimo kralen maken! hartstikke leuk!!

Veel succes en plezier!!

Groetjes Christa
Groetjes Christa

poppymieke
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door poppymieke » zo 27 aug 2006 14:26

Ik heb er ook eens zelf gemaakt en dat was geen succes : ik kreeg er geen gaatjes in zonder de kralen te vervormen, de kleuren liepen in elkaar in plaats van dat het kralen werden bestaande uit verschillende kleuren, ze brandden aan en de bead roller werkte langs geen kanten :cry:
Maar na alle tips en alle moois dat ik hier al zag, wil ik het nog wel eens proberen binnenkort.
Maar alle tips om bovenstaande te vermijden, zijn welkom !

Annemarie!
Bead Fan

Bericht door Annemarie! » zo 27 aug 2006 15:19

herken het probleem van poppymieke alleen heb ik geen beadroller
hebben jullie nog meer tips of website,s?
miss cris je maakt echt prachtige dingen maar je doet het ook al heel lang toch?
groetjes Annemarie :-)

Madelief
Bead Chatter

Bericht door Madelief » zo 27 aug 2006 15:39

ik kreeg er geen gaatjes in zonder de kralen te vervormen
==> laat je kralen een tijdje liggen, eventueel in de koelkast of op een frisse plaats. De volgende dag (of als je gehaast bent enkele uren later) zijn de kralen harder geworden en kan je er makkelijker gaatjes in maken. Indien je een dremel (hoeft niet van hét merk Dremel te zijn) hebt, kan je de gaatjes boren nadat je kralen gebakken zijn. Als je dat niet hebt, laat ze dus even uitharden en doe het dan met een schuin afgesneden kettelstift of met een satéstokje: heel voorzichtig!! eerst langs de ene kant zachtjes erin doen en de kraal voorzichtig draaien, als je in de helft zit ongeveer, langs de andere kant hetzelfde doen.

de kleuren liepen in elkaar in plaats van dat het kralen werden bestaande uit verschillende kleuren
==> kneed de kleuren apart eerst heel goed, tot ze mals genoeg zijn. Dan pas verschillende kleuren samenvoegen en niet te lang meer kneden.

ze brandden aan
oven op 130 ° zetten én juist een half uur laten bakken, niet meer, niet minder. Eventueel een oventhermometer kopen, zodat j kan zien of 130° op je oven ook zoveel is IN de oven

en de bead roller werkte langs geen kanten :wink:
==> blijven oefenen, eens je het beet hebt, lukt het wel! Je moet zien dat je net genoeg klei hebt, want met de veel wordt de kraal misvormd en met te weinig wordt ze hol.

abs
Bead Discoverer

Bericht door abs » zo 27 aug 2006 16:55

Bedankt voor jullie tips..
Ik heb op marktplaats fimoklei gezien voor een leuke prijs. Zowel fimo soft als andere fimo.. Is de andere fimo ook geschikt voor kralen?
Liefs

Madelief
Bead Chatter

Bericht door Madelief » zo 27 aug 2006 17:05

Ja, alleen moet je die langer bewerken voor hij glad is... ook oppassen, het nadeel bij marktplaats is dat je niet kan voelen, voor hetzelfde geld koop je steenharde klei waar je niks mee kan...

hadewijch
Bead Chatter

Bericht door hadewijch » zo 27 aug 2006 17:11

als je klei hard is geworden bestaat er ook zoiets als quick fix ofzoiets
dat moet je dan mengen met de fimo en deze word dan terug zacht

ik had zelf nog oude fimo van mijn zoontje liggen die hard was en met dat is hij terug zacht geworden
maak zelf juwelen sinds juli 2004
brand sinds maart 2007 zelf kralen

miss-chris
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door miss-chris » zo 27 aug 2006 21:43

als je fimo in elkaar overloopt kan het zijn dat je fimo soft en fimo classic door elkaar gebruikt, dit moet je nooit doen! fimo soft met fimo soft gebruiken en fimo classic met fimo classic.

En inderdaad: ook ik zou geen fimo via marktplaats kopen, je krijgt dan al gauw super oude fimo, die je niet kan kneden en die in stukken brokkelt, met als resultaat: Je vind fimo'en nix aan en hebt alles voor nix gekocht.

Groetjes Christa
Groetjes Christa

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » zo 27 aug 2006 22:42

Maakt niks uit hoor of je nou fimo soft of classic samen gebruikt. Het enige wanneer klei uitloopt is als je kleuren als Rood en Donker blauw met een lichte kleur gebruikt. En dit gebeurt zowat bij alle kleisoorten.
Ik meng hier alle soorten en kleuren door elkaar om aparte kleur combinaties te krijgen en heb geen problemen.

Als je klei via marktplaats wilt kopen moet je opletten dat ze je niet de oude verpakking in je mik duwen :) Dit kan je zien aan de verpakking. En mocht je toch erin stinken om het zomaar te zeggen dan nog geen man overboord. Koop bij een 2dehands winkel een oude keukenmachine met messen erin om dingen fijn te malen. Maak van je oude klei kleine brokjes en doe er een paar druppels zonnebloemolie bij als je bijv. geen sculpey diluent hebt.(ook een soort olie, zeg maar mix quick alleen dan vloeibaar.) Niet te vol doen anders gaat de machine stuk. Maar zo maak je heel gemakkelijk oude onwerkbare klei weer picobello. Zo maak ik mijn basisklei voor de kralen.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

miss-chris
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door miss-chris » ma 28 aug 2006 09:09

toch heb ik op verschillende sites gelezen dat je het niet samen kan gebruiken.... :shock: raar........
Groetjes Christa

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 28 aug 2006 15:38

Waarom ze zeggen het niet samen te gebruiken is bijv. in een cane. Als je dan de kern van classic maak en de buitenrand van soft dan kan je bij het verkleinen van de cane problemen krijgen omdat de binnenkant dan niet meewerkt. Maar je kan de kleisoorten onderling goed mengen. als je bijv voor een kern soft en classic mengt dan ben je het probleem al kwijt.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

poppymieke
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door poppymieke » ma 28 aug 2006 16:34

hey ! allemaal heele rg bedankt voor de tips ! Ik ga me er zeker nog eens aan wagen ! :D

miss-chris
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door miss-chris » ma 28 aug 2006 19:56

aha, dat wist ik niet ria :D bedankt voor de tip, kan ik dus gewoon classic en soft door elkaar gebruiken Very happy

Groetjes Christa
Groetjes Christa

Gesloten