uitleg op papier bij workshop?

Deel hier je ervaringen en tips over het geven van workshops.
Gesloten
Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:
uitleg op papier bij workshop?

Bericht door flapflap » vr 28 jul 2006 21:58

Hallo allemaal,

Ik ben gevraagd om een workshop te gaan doen, voor het vrijgezellefeestje van een vriendin.
Ik heb dit nog nooit gedaan en ik wil natuurlijk wel dat het leuk wordt.
Dus ik heb hier al veel gelezen en de meeste dingen zijn me wel duidelijk nu.

Maar... wat ik me afvroeg, als jullie je deelnemers laten kiezen uit een paar verschillende technieken, hoe ga je dan vervolgens aan de slag? Leg je eerst per techniek de basisdingen uit ofzo, of heb je een papiertje waarop, per techniek, zo'n beetje de handelingen staan omschreven?

Ik zie graag jullie reacties tegemoet!

En ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon hier geen (duidelijk) antwoord op vinden.
~Audrey~

Gebruikersavatar
Melanie
Bead Brilliant
Berichten:2753
Lid geworden op:za 26 mar 2005 20:53
Locatie:Gendt
Contacteer:

Bericht door Melanie » vr 28 jul 2006 22:02

Ik probeer het van te voren een klein beetje uit te leggen als ik de verschillende kettingen/technieken laat zien. Maar het meeste doe ik gewoon ter plekke als ze bezig zijn. Heb er ook al aan zitten denken om instructies op papier te maken, zoals bijvoorbeeld een slotje aanzetten. Voor hele grote groepen lijkt me dat handig, anders zitten ze zo lang op me te wachten.
Groetjes, Melanie

Gebruikersavatar
Emberlynn
Bead Lover
Berichten:433
Lid geworden op:do 18 nov 2004 20:28
Locatie:Cuijk
Contacteer:

Bericht door Emberlynn » vr 28 jul 2006 23:03

Mijn ervaring is dat uitleg niet zoveel zin heeft. Dus show ik mijn sieraden en help ze gaandeweg met de gekozen techniek.
Voor hele grote groepen kan het denk ik wel handig zijn.

Succes!
Groetjes Emberlynn

Gebruikersavatar
dutch_dayz
Bead Producer
Berichten:1092
Lid geworden op:zo 11 jan 2004 14:23

Bericht door dutch_dayz » za 29 jul 2006 00:30

Misschien is het wel prettig voor de deelnemers dat ze iets hebben om mee naar huis te nemen en eventueel thuis nog eens na te lezen? Idd instructies zoals bijvoorbeeld afwerken met een kalotje en sluiting aanzetten, dat zijn toch dingen waarvan mensen zoiets kunnen hebben van "hoe ging dat ook alweer".

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » za 29 jul 2006 11:27

Het wordt een groep van 7 (8 met mij erbij), is dat veel?
~Audrey~

Gebruikersavatar
kraaltje
Bead Producer
Berichten:1220
Lid geworden op:za 11 feb 2006 14:42
Locatie:rijssen
Contacteer:

Bericht door kraaltje » za 29 jul 2006 12:29

dat is voor mij zo'n beetje normaal
Meestal rond dit aantal
Je hoeft niet echt wat op papier te zetten maar zorg er voor
dat je maar 3 technieken of minder laat zien
Dan kunnen ze daar uit kiezen
Als je het dan voor doet hebben er gelijk wat meer mensen wat aan.
Als je meerdere technieken doet raak je zelf ook de weg kwijt
Meestal willen ze toch wel het zelfde maken
neem voorbeelden mee met dezelfde techniek maar met andere kleuren
Dan kun je laten zien dat het er heel anders uit kan zien
ik hoop dat je hier wat aan hebt

GRoeten Esther
ALs het niet kan zoals het moet
dan moet het maar zoals het kan

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » za 29 jul 2006 17:45

HOihoi,

Ik heb meestal met workshops ook zon 8 pers.
ik neem dan een bv 9 of 10 voorbeelden.
en dat zijn dan 3 technieken op verschillende manieren tot een ketting gemaakt. de technieken die ik doe zijn altijd: knopen, kettelen en zwevende ketting maken.
Ik heb niets op papier staan.. want mensen lezen het dan toch net even anders ofzo... werkt bij mij niet in ieder geval.
Eerst laat ik gewoon kort mijn voorbeelden zien er vertel kort iets over de technieken. ik zorg dat voordat iedereen binnenkomt er op ieder kralenbord een kettel en een nietstift en een knijpkraal ligt.
mijn uitleg bij kettelen is dan bv. het zijn die staafjes met oogje die op jullie bord liggen hierop rijg je een kraal knipt ong 1 cm boven de kraal af en maakt met dit tangetje (rondbek) ook zon oogje aan de andere kant van het pinnetje. die schakeltjes maken we later weer aan elkaar met ringetjes. is voor de mensen eerst genoeg uitleg.. want ze gaan er toch doorheen kletsen met elkaar van dat is leuk off pfffff wat een kleine dingen die knijpkralen enz..

dus eerst doe ik echt een super korte uitleg en laat ik de mogelijkheden per techniek zien aan de hand van de voorbeelden.
als de mensen dan aan de slag gaan laat ik ze het persoonlijk "onder hun neus" nog even zien hoe het precies werkt ;-)

Groetjes!

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » za 29 jul 2006 19:32

eelkehas schreef:als de mensen dan aan de slag gaan laat ik ze het persoonlijk "onder hun neus" nog even zien hoe het precies werkt ;-)
Groetjes!
Krijg je dan niet dat mensen heel lang "op hun beurt" moeten wachten voordat ze aan de slag kunnen?
~Audrey~

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » za 29 jul 2006 20:31

Hoihoi,

Nee dat valt heel erg mee..
want de één weet met 5 min kralen zoeken al wat die wil die help ik dan eerst. de volgende doet er iets langer over enz enz..
verder zorg ik dat mensen die dezelfde techniek doen bij elkaar zitten.. stel de een is al begonnen dan kan de ander die iets later klaar is met kralen uitzoeken ook even bij de buurvrouw afkijken , voor zelf aan de slag te gaan.
dit gaat altijd goed, en mensen komen voor hun lol naar een workshop dus je hoeft echt niet te rennen, ze kletsen toch nog even tussen door enz.. iedereen heeft de tijd ;-)

Groetjes Eelke

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » za 29 jul 2006 21:25

Bedankt voor alle info!

Ben al wel een beetje nerveus hoor! Ik vind vóór mensen staan doodeng :oops:
En het is pas over een maand :roll:
~Audrey~

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » za 29 jul 2006 22:08

HOihoi,

Ik vond het de eerste keer ook erg spannend, maar nu is het al gewoon geworden. gaat vanzelf.
binnenkort heb ik een workshop voor 25 personen.. moet alleen nog even versterking regelen ;-)

het blijft wel een beetje spannend iedere keer maar tot nu toe is iedereen met iets moois naar huis gegaan en heb ik nog niemand horen mopperen... ja 1 keer.. dat ik geen goudkleurige materialen bij me had... was 1 persoon niet erg over te spreken want ze droeg alleen maar goud kleur.. maar na vele opties waarbij er zo min mogelijk zilverkl. te zien zou zijn.. is ze zelfs gewoon een ketting gaan maken met daarbij nog metalen kralen in zilverkleur ook ;-) en ze was er het meest blij mee van de hele groep..

zo zijn er wel meer die eerst zullen roepen dat kan ik niet, en bij het eerste ketteloogje die vierkant is de tang al aan de kant leggen maar als je er rustig bij gaat zitten en het nog een keer voordoet en bv. verteld dat je eigen eerste oogjes ook meer vierkant dan rond waren.. gaan ze al snel weer aan de slag en na een oogje of 5 maken ze de mooiste oogjes zodat je ze niet meer kan herkennen bij de andere kant van de kettelstift ;-)

vertel anders gewoon dat het bv al lange tijd sieraden maakt en dat dit je eerst workshop is, hoef je je niet voor te schamen eens moet de eerste keer zijn ;-) toch... en dat je dan alvast zegt van mocht ik iets vergeten of wat dan ook roep of trek aan de bel.. Vinden de mensen echt geen probleem.

Succes met de voorbereidingen!!

Groetjes eelke

mamodawe
Bead Anonymous
Berichten:5
Lid geworden op:zo 20 aug 2006 19:18
Contacteer:

workshop

Bericht door mamodawe » zo 20 aug 2006 21:37

hoi hoi, als ik een workshop geef dan doe ik meestal maar 1 techniek en dan laat ik van die techniek verschillende sieraden zien. Ik begin dan altijd met de hele groep met een stukje oefenen, zeg maar ff 3 kettelstiften ofzo. Als ze dat allemaal gedaan hebben dan gaan ze de kralen uit zoeken en doet iedereen hetzelfde maar een ieder een ander sieraad. Dat werkt als je het voor het eerst doet het beste en is ook rustiger voor je zelf.

groetjes monique

Gesloten