Workshop geven > Prijsbepaling & Inspiratie geven

Deel hier je ervaringen en tips over het geven van workshops.
Gebruikersavatar
EstherEnzo
Bead Designer
Berichten:985
Lid geworden op:wo 02 jun 2004 05:24
Locatie:Breda
Contacteer:
Workshop geven > Prijsbepaling & Inspiratie geven

Bericht door EstherEnzo » do 20 jul 2006 18:15

Ik ben gevraagd om binnenkort een paar workshops te geven. Ik heb onlangs wat vriendinnen over de vloer gehad en voor hen rekende ik materiaalkosten. Een paar euro per ketting of armbandje dus.

Voor de workshops wil ik een vaste prijs rekenen, all-inn. Ikzelf dacht aan 17,50 pp. Voor mn gevoel ben ik dan wel uit de kosten. Het is puur hobby en ik hoef er niet rijk van te worden. Tot nu toe legde ik een deel van mijn sieraden neer zodat men daar inspiratie van op kon doen. Maar misschien is het handiger (overzichtelijker) om van iedere techniek maar 1 ketting neer te leggen?

Wie wil me wat op weg helpen of tipjes geven, ik heb uiteraard al op het forum geneusd, graag tips over mijn ideeen hierboven.
Lekker dwalen tussen de kralen....

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 20 jul 2006 18:22

Ik ben bang dat je met 17,50 je zelf nog wel is in je vingers kan snijden! Reken de kettingen die je voor de workshops wil gaan doen is uit per ketting en reken erdan een x bedrag bij op voor het werk wat je er aan hebt om alles te halen, klaar te zetten, op te ruimen plus eventuele drankjes/hapjes die je op tafel neer zet.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
Melanie
Bead Brilliant
Berichten:2753
Lid geworden op:za 26 mar 2005 20:53
Locatie:Gendt
Contacteer:

Bericht door Melanie » do 20 jul 2006 18:33

Mij lijkt 17,50 ook te weinig, zeker als je niet tegen groothandelsprijzen kunt inkopen. Ik heb van elke techniek die ze mogen doen, meestal meerdere voorbeelden in diverse kleuren.
Groetjes, Melanie

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » do 20 jul 2006 18:35

Ik wilde ook workshops gaan geven aan 17.50. Ik zou dan een kreukelketting maken, eentje met drie draden en telkens vastzetten met knijpkraal of kettelen. IS 17.50 daar ook te weinig voor denken jullie?

Esther, hoeveel technieken wil je doen? Misschien kan je er 3-4 kiezen en van elke techniek een soort basis maken en 1 of 2moeilijkere versies of andere kleuren ofzo?

Gebruikersavatar
Joets
Bead Starter
Berichten:93
Lid geworden op:vr 24 feb 2006 11:54
Locatie:Swolgen (LI)

Bericht door Joets » do 20 jul 2006 19:11

Ik heb zelf nog nooit workshops gegeven,

maar als je verschillende voorbeelden doet,
en per voorbeeld een prijs maakt..

Dan kunnen ze kiezen wat zij het leukst vinden.
Want een simpele veterketting is niet zo duur als een vol met swarovski beplakte ketting ;)

Ik zou van elk voorbeeld 1, hoogstens 2 voorbeelden maken.
De mensen snappen zelf ook wel dat ze 'm in een andere kleur kunnen maken, en op een kralenbord kunnen ze kijken of de kleuren ook leuk combineren..


Nog een andere optie is, om per persoon een beginbedrag te maken, voor de basismaterialen, het drinken, jou tijd etc.. en daarbij de kralen nog te tellen..

Nadeel is dat je zelf veel moet tellen en daarbij dat het soms onverwacht hoog uit kan lopen..

Ik wens je veel succes :)
Groetjes..

Gebruikersavatar
EstherEnzo
Bead Designer
Berichten:985
Lid geworden op:wo 02 jun 2004 05:24
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door EstherEnzo » do 20 jul 2006 19:35

Swarovski heb ik niet, dus dat kan geen probleem geven (qua geld dus).

Het stellen van een basisbedrag klinkt goed maar het idee dat ik alle kralen moet gaan prijzen staat me wat tegen... Of zou dat meevallen? en hoe doen jullie dat dan? Ik neem aan dat je op de prijs van iedere kraal ook nog iets doet en dat je geen inkoopprijzen rekent?

En het feit dat ik het als hobby zie houd voor mij in dat ik de tijd die ik kwijt ben aan kralen zoeken, bestellen enz niet perse in rekening hoef te brengen.

Wat jullie ideeen betreft over de voorbeelden, ik denk dat ik het zo ga doen, 1 of 2 per techniek...
Lekker dwalen tussen de kralen....

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 20 jul 2006 19:51

Ik heb op mijn bakken stickers staan korte ketting X bedrag lange ketting geknoopt x bedrag, gekettelde ketting x bedrag etc. Voor de workshops heb ik de glaskralen in mixen staan zijn wel 12 bakken met alles op kleur.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
EstherEnzo
Bead Designer
Berichten:985
Lid geworden op:wo 02 jun 2004 05:24
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door EstherEnzo » do 20 jul 2006 20:07

Ria schreef:Ik heb op mijn bakken stickers staan korte ketting X bedrag lange ketting geknoopt x bedrag, gekettelde ketting x bedrag etc.
Dit snap ik niet helemaal.
Ria schreef:Voor de workshops heb ik de glaskralen in mixen staan zijn wel 12 bakken met alles op kleur.
Dat zag ik op je site idd. En hoe bereken je dat dan als ik vragen mag?
Lekker dwalen tussen de kralen....

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 20 jul 2006 20:16

Ik reken voor een ketting ongeveer uit wat het gaat kosten aan kralen. De inkoop en dan een bedrag er nog op voor de belasting :)

Het is gewoon een sticker waarop de prijzen voor verschillende soorten kettingen staan. Niet iedereen wil maken wat je hebt liggen als voorbeeld en dan weet ik toch wat ik moet rekenen.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » do 20 jul 2006 20:24

Ria schreef:Ik ben bang dat je met 17,50 je zelf nog wel is in je vingers kan snijden! Reken de kettingen die je voor de workshops wil gaan doen is uit per ketting en reken erdan een x bedrag bij op voor het werk wat je er aan hebt om alles te halen, klaar te zetten, op te ruimen plus eventuele drankjes/hapjes die je op tafel neer zet.
Hoihoi,
Toen ik eerder voor de hobby workshops gaf (op lokatie dan dus geen drankjes ed.) rekende ik ook 17,50 all in.. en daar hield ik toch best een leuk centje aan over hoor. valt goed te doen gewoon een beetje zoeken naar leuke kralen voor leuke prijzen.
nu in de winkel kan ik dus kralen inkopen bij groothandel ed. en nu heb ik 8,50 basisbedrag en dan de kralenerbij apart. mensen die een simpele ketting maken komen dan op zon 11,00 uit totaal incl het basisbedrag en mensen die een wat vollere ketting maken komen uit op zon 15 euro..
en dan is het dus wel incl koffie thee drinken en wat lekkers.. enz..
en ik kom er prima mee weg.. ;-) hou er vaak weer klanten aan over voor de kralen dus dat scheelt ook weer..

Gewoon even rekenen idd wat je zon beetje kwijt bent aan een ketting kwa materiaal en hoeveel je er dan aan wilt verdienen pp..

Groetjes!

Gebruikersavatar
EstherEnzo
Bead Designer
Berichten:985
Lid geworden op:wo 02 jun 2004 05:24
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door EstherEnzo » do 20 jul 2006 20:34

Tja, ik heb ook nog nooit een ketting gemaakt waarbij ik meer dan 10 euro aan materiaal krijt ben volgens mij.... Volgens mij ben ik dus beter af met een vast bedrag dan wanneer ik alle kralen los laat kopen.... Ik denk er nog ff over, tips blijven natuurlijk welkom!
Lekker dwalen tussen de kralen....

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 20 jul 2006 20:36

Sorry hoor Eelke maar ik snap niet dat jij kan verkondigen dat je daar genoeg aan hebt. De belasting dienst staat aan het eind van het jaar wel met het handje omhoog met mag ik even vangen!!

Je bent nu geen partikulier meer maar je moet als bedrijf gaan denken. :) Je staat toch niet de hele dag voor niks op je benen in de winkel? Je wilt er toch aan het einde ook een loon uit halen lijkt me.

Dit is niet zo hard bedoeld als het lijkt ;)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 20 jul 2006 20:57

Ik snap wat Ria bedoelt en ben het er mee eens. Wat van de huur van de ruimte, de elektriciteit, je tijd, je kennis, etc. ;) Anders moet je eens vragen hoeveel Marlies vraagt, ik hoorde van haar dat haar workshops al voor maanden volgeboekt zijn. :)

Esther, ikzelf deed ook een vast bedrag. Denk dat sommige klanten dat ook fijn vinden, weten ze waar ze aan toe zijn, vooral qua vrijgezellenfeestjes handig zo denk ik. Ik deed 20 a 25,- per workshop, afhankelijk hoeveel ze maakten. En vergeet niet dat de voorbereiding ook veel tijd kan kosten. Maar anders probeer je gewoon eens uit, kan altijd prijzen verhogen, krijg toch altijd nieuwe klanten. ;)

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » do 20 jul 2006 20:59

Ria schreef:Sorry hoor Eelke maar ik snap niet dat jij kan verkondigen dat je daar genoeg aan hebt. De belasting dienst staat aan het eind van het jaar wel met het handje omhoog met mag ik even vangen!!

Je bent nu geen partikulier meer maar je moet als bedrijf gaan denken. :) Je staat toch niet de hele dag voor niks op je benen in de winkel? Je wilt er toch aan het einde ook een loon uit halen lijkt me.

Dit is niet zo hard bedoeld als het lijkt ;)
Hoihoi, dit snap ik helemaal.. Maar de kralen daar zit de btw natuurlijk al bij opgeplakt.. En ik merk gewoon dat de kettingen die ik dan als voorbeeld heb als ik die optel kom ik aan materiaal een eurotje (verkoopprijs dan) denk ik. en de kralen tja die liggen er voor verkoopsprijs.. en daar maakt men van wat men er van wil maken kwa prijs ;-) en tja koffie en een koekje en wat de knabbelen kost ook niet zoveel als je even naar de lidl gaat ofzo ;-) dus hou ik toch wel zon 6,50 over naast de winst op de kralen en de materialen dan.. voor mij is dit genoeg.. want ikheb liever dat ze denken daar was het niet duur dat vertel ik verder ;-) En meestal zijn de groepen een persoontje of ofzo.. dus dat is toch al 6,50x 8 en dan nog de kralen en materialen.. snappie... en echt veel mensen komen terug.
plus er zijn nog meer mensen in eibergen die workshops geven.. en ik wil toch wel graag ietsjes goedkoper zijn..
eerder deed ik dus 17,50 maja toen kocht ik de kralen gewoon bij de webshops. En toen keken de mensen vaak al van zow das lekker makkelijk verdient.. en veel mensen die om prijs info vroegen vonden het ook te duur.. ik baal soms wel dat ik in de achterhoek zit bij al die zuinige mensjes ;-) haha maargoed ben zelf ook zo.. ;-)

Groetjes!

Gebruikersavatar
miss-chris
Bead Dreamer
Berichten:672
Lid geworden op:zo 09 jul 2006 11:45
Locatie:Veenendaal
Contacteer:

Bericht door miss-chris » di 22 aug 2006 17:09

ik heb ook wel eens mee gedaan aan een workshop en daar deden ze gewoon per soort ketting/techniek een vaste prijs.

bv. Jasseronketting 25,-
Glaskralen kettelen 15,- enz enz...

Gewoon omdat het ene materiaal of kralen duurder zijn dan de andere.
Ging hartstikke goed! Niemand deed daar moeilijk over.


Groetjes Christa
Groetjes Christa

Gesloten