zijdedraad en kalotjes

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
SandraL
Bead Reader
zijdedraad en kalotjes

Bericht door SandraL » ma 06 feb 2006 17:25

Even een vraagje aan mensen die vaker met zijdedraad werken. Werken jullie zijdedraad af met kalotjes en zo ja, behandel je de draad en/of de kalotjes nog met het een of ander?

Ik had laatst nl. een ketting helemaal opnieuw geknoopt en wilde 'm afwerken met een kalotje, maar nog voordat ik het kalotje had dichtgemaakt, had ie het draad al doorgesneden. Moest dus de hele ketting opnieuw knopen :( Ik behandel de draad vantevoren wel eerst met beschermende was. Kennen jullie dit probleem en zo ja, wat doen jullie er aan?

Groetjes Sandra

hadewijch
Bead Chatter

Bericht door hadewijch » ma 06 feb 2006 17:49

ik denk dat Hennie je wel kan helpen met dit
http://www.hekrasier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
maak zelf juwelen sinds juli 2004
brand sinds maart 2007 zelf kralen

hadewijch
Bead Chatter

Bericht door hadewijch » ma 06 feb 2006 17:50

ik hoop dat ik de site er mocht bijzetten :oops:

sorry als dit niet was :?
maak zelf juwelen sinds juli 2004
brand sinds maart 2007 zelf kralen

m@rlies

Bericht door m@rlies » ma 06 feb 2006 19:24

Bij de juwelier doen ze aan het uiteinde een soort kalotje, en daar doen ze een soort wax/kaarsvet (speciaal voor sieraden) in, maar wat voor soort kalotje ze ook alweer gebruiken ben ik ff vergeten :oops:

miekel
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door miekel » ma 06 feb 2006 19:27

m@rlies schreef:Bij de juwelier doen ze aan het uiteinde een soort kalotje, en daar doen ze een soort wax/kaarsvet (speciaal voor sieraden) in, maar wat voor soort kalotje ze ook alweer gebruiken ben ik ff vergeten :oops:
Dat heet een lakbol :wink:
Groetjes, Annemieke

Afbeelding

SandraL
Bead Reader

Bericht door SandraL » ma 06 feb 2006 20:36

Ja, die bolletjes ken ik wel, maar die heeft (lijkt mij) net zo goed een scherp randje (althans niet minder scherp dan een gewoon kalotje lijkt mij). Maar ze gebruiken dus ook nog een soort wax. Kan iemand mij vertellen wat dat voor spul is en waar ik dat kan krijgen?

Er zijn hier toch meer mensen die zijdedraad gebruiken, hebben die dit probleem dan nog nooit gehad? Heb ik weer... :roll:

Elsje
Bead Brilliant

Bericht door Elsje » ma 06 feb 2006 21:29

je doet toch een rocaille met een knoopje in je kalotje? Dan breekt de draad niet hoor...of begrijp ik het nu verkeerd?
Groetjes Els,

Fairy
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Fairy » ma 06 feb 2006 22:46

Je kunt ook Bouillon (schrijf ik dat goed?) draad of French wire gebruiken. Staat heel chique!!! Je kunt het kopen bij http://www.kralenzooi.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Persoonlijk vind ik het bij een geknoopte parelketting echt veel mooier dan met een kalot. Laat je tzt het resultaat zien?

Lieve groet van Fairy

SandraL
Bead Reader

Bericht door SandraL » di 07 feb 2006 11:04

Dank voor alle reacties. Ik had dus gewoon een knoopje in het draad gedaan en wilde het kalotje dicht maken en toen knapte de draad :? Precies bij de onderkant van het kalotje waar de draad het kalotje in gaat. Misschien was het gewoon pech, maar ik had het idee dat de rand van het gat in het kalotje (is het nog te volgen?) de draad had doorgesneden.
French wire heb ik overwogen, maar dat kan ik alleen in goldplate vinden en ik gebruik bij voorkeur goldfilled.

Als ik een nieuw fototoestel heb (ouwe is kapot) ga ik proberen of ik plaatjes kan plaatsen, kunnen jullie m'n kunstwerk beoordelen :)

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » di 07 feb 2006 11:25

SandraL schreef:Dank voor alle reacties. Ik had dus gewoon een knoopje in het draad gedaan en wilde het kalotje dicht maken en toen knapte de draad :? Precies bij de onderkant van het kalotje waar de draad het kalotje in gaat.
Een knoopje in je draad is niet voldoende. Er zit te veel trekkracht aan een ketting. Daardoor gaat je ketting kapot. Ik denk niet dat je draad doorgesneden is maar dat het knoopje eruit "gerold" is. Met een knijpkraaltje kan dat niet, mits je de draad weer even terugsteekt door het kalotje.
groetjes Sannie.

SandraL
Bead Reader

Bericht door SandraL » di 07 feb 2006 12:11

Hoi Sanny,

Ik heb meerdere knoopjes in de draad gelegd, zodat er een mooi bolletje ontstond dat precies in het kalotje paste, maar er niet doorheen kon. De draad is echt gebroken tussen het laatste knoopje van de ketting en het kalotje.

Wat bedoel je trouwens precies met terugsteken door het kalotje, waar laat je de draad dan, of maak je dan nog een knoopje om het laatste knoopje?

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » di 07 feb 2006 14:00

SandraL schreef:Hoi Sanny,

Wat bedoel je trouwens precies met terugsteken door het kalotje, waar laat je de draad dan, of maak je dan nog een knoopje om het laatste knoopje?
Ja precies :lol:
groetjes Sannie.

SandraL
Bead Reader

Bericht door SandraL » di 07 feb 2006 14:36

SandraL schreef:
Hoi Sanny,

Ja precies
Hmm, die ga ik dus meteen invoeren, is in elk geval een stuk sterker. Dank je.

Elsje
Bead Brilliant

Bericht door Elsje » di 07 feb 2006 15:13

dat doe ik dus met een rocaille...dan heb je ook het risico niet dat je met je knijpkraal het draad kapot snijdt.
Groetjes Els,

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » di 06 feb 2007 13:28

Op deze manier doe ik het:
Ik zorg dat ik altijd met 2 of meer draden afwerk. Soms kun je draad dat dikker is splitsen. Ik rijg de draden door het kalotje, 1 draad rijg ik door een knijpkraal De knijpkraal knijp ik niet plat. Dan maak ik knoopjes met de andere draad zodat het vast om de knijpkraal zit. Bij kettingen in patroon geregen steek ik 1 draad dan weer terug door het kalotje en een paar kralen. Bij geknoopte kettingen kan dat niet. Ik knip de draden bij het kalotje af, doe er een drupje blanke nagellak op en knijp het kalotje dicht. Ik gebruik een knijpkraal omdat als je een gewoon kraaltje rijgt en het is te groot voor het kalotje je het kraaltje kan stuk knijpen. Op mijn site bij Uitleg staat een foto uitleg.

Gesloten