dilemma zal ik wel/niet

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
angela
Bead Fan
Berichten:340
Lid geworden op:vr 22 apr 2005 08:27
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:
dilemma zal ik wel/niet

Bericht door angela » ma 25 jul 2005 21:02

Ik zit met een dilemma..of niet!

Er is iemand met een site en die wil eigen gemaakte sieraden gaan verkopen, diegene maakt ze niet zelf maar koopt bijv van mij. Diegene wil unieke sieraden op haar site, die niet op mijn site staan (vind ik ergens ook wel logisch) Ik moet dan een inkoopsprijs verzinnen voor mijn sieraden en diegene verkoopt dat dan weer door met 15 % er boven op. Ik vind het erg moeilijk om een inkoopsprijs te verzinnen wat is reeel? Wat zijn jullie ideeen hierover, leuk daar moet je voor gaan of toch niet? :? :? :?
kralen zijn leuk...sieraden zijn machtig!!

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 25 jul 2005 21:04

als je het met haar afspreekt dat zij het sowieso koopt en ook houdt als niemand het bij haar koopt, zou ik het de moeite waard vinden, anders niet.
qua prijs uitreknen kan je nadenken voor hoeveel je het zou verkopen en daar dan 15% vanaf trekken, en dan zeker maken of je er dan nog genoeg winst op heb.

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » ma 25 jul 2005 21:35

Je moet er wel goed over nadenken of het interessant voor je is.
Zoals Sandra ook al zei zou diegene de sieraden echt moeten kopen en niet terug doen als ze niet (snel genoeg) verkopen.
Ik zou er een prijs voor vragen die je ook zelf ervoor zou vragen. Ik zou pas korting geven als diegene voor een bepaald minimum zou bestellen (200 euro ofzo).

Waardoor kan diegene jouw sieraden goed verkopen trouwens, meer dan jijzelf? Heeft hij/zij al een goed lopende internetshop?
Kralen make the world go round!

Gebruikersavatar
angela
Bead Fan
Berichten:340
Lid geworden op:vr 22 apr 2005 08:27
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Bericht door angela » ma 25 jul 2005 21:42

Waardoor kan diegene jouw sieraden goed verkopen trouwens, meer dan jijzelf? Heeft hij/zij al een goed lopende internetshop?[/quote]

Huhm nee het is een site in oprichting, ze heeft wel een leuke klantenkring, ze geeft ook bij de mensen thuis. Maar ze wilde geen groothandel sieraden meer maar meer unieke sieraden. En ze moet dan natuurlijk ergens beginnen. Maar je geeft me wel weer stof om over na te denken, bedankt. :)
kralen zijn leuk...sieraden zijn machtig!!

Gebruikersavatar
sharon
Bead Intelligent
Berichten:1350
Lid geworden op:di 15 apr 2003 13:28
Locatie:Waarland
Contacteer:

Bericht door sharon » di 26 jul 2005 07:36

Volgens mij ben ik door die persoon benaderd. Ik heb er ook heel lang over nagedachte maar niet gedaan er zaten voor mij veels te veel haken en ogen aan. Ik denk dat je alle voors en tegens tegen elkaar moet zetten en dan een beslissing moet nemen. Succes ermee!

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » di 26 jul 2005 09:48

Je kunt toch gewoon je prijs bepalen door uit te rekenen wat jij zelf kwijt bent voor je materialen en wat extra's voor je werk. Jij hoeft je er verder niet om te bekommeren waar zij ze voor verkoopt. Ze staan niet op jouw site. Ik zou ze wel laten kopen door haar. Dan ben jij zekerder van het feit dat ze ze ook echt afneemt. Leuk voor je veel succes ermee. :-DD
groetjes Sannie.

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » di 26 jul 2005 10:07

Ik zat er nog over na te denken, je moet misschien ook aangeven dat ze jouw sieraden niet als HAAR eigengemaakte sieraden mag verkopen. Misschien overbodig maar je weet maar nooit.
Kralen make the world go round!

Moniqueske
Bead Discoverer
Berichten:39
Lid geworden op:ma 18 jul 2005 03:17

Bericht door Moniqueske » di 26 jul 2005 13:08

Ja maar, hoe controleer je dat?

Ik ben zelf in onderhandeling met een kinderkledingzaak op Schiermonnikoog. Zij (de eigenaresse) wil kindersieraden gaan verkopen. We zijn nu waarschijnlijk zo ver dat zij de kettingen van mij koopt en dat ze zelf gaat verkopen, evt. met een percentage er bovenop ofzo?

Gebruikersavatar
Jolanda Y
Bead Dreamer
Berichten:687
Lid geworden op:za 19 jun 2004 19:51
Locatie:Deinum
Contacteer:

Bericht door Jolanda Y » di 26 jul 2005 19:41

Moniqueske schreef: met een percentage er bovenop ofzo?
Dat doet de galerie ook waar sieraden van mij liggen, en alsnog wordt het verkocht.
Dat zet mij wel aan het denken; kan ik er bij mezelf ook nog wel wat bij op gooien :lol:

Moniqueske
Bead Discoverer
Berichten:39
Lid geworden op:ma 18 jul 2005 03:17

Bericht door Moniqueske » di 26 jul 2005 21:36

Ja idd...misschien zijn we zelf wel te goedkoop?

Ik hoef er niet rijk van te worden, zal ik ook niet worden ook, maar misschien vragen we in het algemeen te weinig voor de sieraden?

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » di 26 jul 2005 21:40

Nou, joh het is toch een hobby. Dan is het leuk als je lekker verkoopt. Als je het te duur maakt verkoop je misschien niks of erg weinig, kun je nog geen nieuwe spulletjes verkopen.
groetjes Sannie.

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » di 26 jul 2005 21:42

De meesten wel. Ik denk het van mezelf ook wel, hoewel ik beslist één van de duurdere ben, maar ik weet zeker dat je voor mijn sieraden aanzienlijk meer zou krijgen als ze in een sjieke boetiek liggen.
(Maar goed, het ligt aan je instelling natuurlijk.)

Daarom ben ik ook niet zo scheutig met direct korting geven. Ik geef staffelkorting voor grotere inkopen, dat wel. Ook voor de kralenverkoop geldt boven de 100 euro een automatische korting van 5%. Da's een hoop geld voor losse kralen.
Ja maar, hoe controleer je dat?
Dat is wel te controleren als ze die op haar site als eigengemaakt en ontworpen door haar etaleert (echt hoor, dat gebeurt), maar niet altijd inderdaad.
Kralen make the world go round!

Moniqueske
Bead Discoverer
Berichten:39
Lid geworden op:ma 18 jul 2005 03:17

Bericht door Moniqueske » wo 27 jul 2005 01:56

Ja? en wat zou je er dan aan kunnen doen? Trouwens denk niet dat degeen waar ik wellicht aan verkoop dat zij de sieraden p haar site zet maar alleen in de winkel hangt. Als ze dan gaat roepen dat zij ze zelf heeft gemaakt....kan ik dat niet controleren toch?

Gebruikersavatar
dutch_dayz
Bead Producer
Berichten:1092
Lid geworden op:zo 11 jan 2004 14:23

Bericht door dutch_dayz » wo 27 jul 2005 03:54

Jaja, prijzen verzinnen... tis een rotwerkje! Ik vind het ook altijd heel moeilijk :? Ik doe het in elk geval zo: materiaalprijs + 'uurloon' en dan nog maal 10% Meestal kom ik dan uit op een prijs die ik zelf ongeveer in gedachten had. Ik kijk ook altijd naar de uitstraling van het sieraad, zitten er 'sjieke' materialen in verwerkt zoals Swarovski kralen, handgemaakte glaskralen, edelstenen, echt zilver, dan straalt het ook veel meer kwaliteit uit dus daar vraag ik dan ook wat meer voor.

Als ik jou was zou ik voor mezelf bepalen wat ik ervoor wil hebben. Niks met kortingen enzo doen, gewoon het bedrag waar je het ook voor aan een ander zou verkopen. Want je moet echt niet vergeten dat jij degene bent die er zoveel tijd insteekt, niet alleen om te maken, maar ook kralen uitzoeken/inkopen/sorteren, prijs bepalen, foto's maken... dat kost ook allemaal tijd!

Verder vind ik idd ook vaak dat mensen te weinig vragen voor hun sieraden. Natuurlijk moet iedereen dat voor zichzelf bepalen, maar je moet jezelf niet onderschatten :wink:

Ik kijk vaker op Amerikaanse sites en daar vragen ze rustig $40 voor een geregen Swarovski armbandje. Ik heb het idee dat het daar veel meer gewaardeerd wordt als iets handgemaakt is, dat het veel eerder wordt beschouwd als kunst. Een Amerikaanse vriendin van mij bijvoorbeeld die vindt mij een echte 'artist' :wink: Dat vind ik zelf niet zo eigenlijk, en ik denk dat dat ook een belangrijk punt is, want als je je eigen werk waardeert als kunst durf je er ook makkelijker meer voor te vragen! Kijk bijvoorbeeld maar eens op e-bay naar de kunstenaars die lampwork kralen verkopen, die kralen vliegen voor hoge bedragen de deur uit! Ik denk dat dat hier al veel moeilijker is, gewoon omdat er veel minder waardering is voor dat soort kunstwerkjes.

Zo, genoeg gerateld, nu maar eens naar bed :wink: (sja slapeloosheid :? )

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » wo 27 jul 2005 08:26

Moniqueske schreef:Ja? en wat zou je er dan aan kunnen doen? Trouwens denk niet dat degeen waar ik wellicht aan verkoop dat zij de sieraden p haar site zet maar alleen in de winkel hangt. Als ze dan gaat roepen dat zij ze zelf heeft gemaakt....kan ik dat niet controleren toch?
Nee, maar je zou er op kunnen letten en wat gaan roepen over "copyright" enzo. Maar goed, je kan er niet echt een rechtszaak over beginnen alhoewel het wel een duidelijker geval is dan wanneer iemand iets namaakt wat er wel een beetje op lijkt. Daar kun je niks aan doen.
Ik ben er zelf inmiddels achter dat ik geen sieraden moet maken met allemaal dezelfde kralen als ik los verkoop. Dat wordt zonder pardon besteld en precies nagemaakt ... :shock: dus ik hou een aparte voorraad voor mezelf.
Het prijzen van je eigen creaties blijft superlastig maar ik heb wel gemerkt dat mensen er vaak van uitgaan dat het niet veel zal zijn als het erg voordelig is.
Kralen make the world go round!

Gesloten