foto's/plaatjes geschikt maken voor internet

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Contacteer:
foto's/plaatjes geschikt maken voor internet

Bericht door La Bigiotteria di Esther » zo 16 mar 2003 10:57

Hoi allemaal,

Ik stuur regelmatig gescande plaatjes van mijn sieraden naar Sandra zodat ze ze, als ze wil, op haar site kan zetten. Nu heb ik eindelijk een klein beetje tijd om zelf een site in elkaar te gaan prutsen (duurt nog eeuwen voordat hij af is want ik begrijp er niets van :? ), dus nu wil ik heel graag tips over hoe ik de plaatjes of digitale foto's moet bewerken om ze op internet te kunnen zetten.

Ik heb nog geen digitale camera maar ga er wel een kopen, en ik heb een scanner. Wie kan me helpen? ALLE tips zijn welkom, want wat internet betreft ben ik een enorme sukkel. :wink:

Groetjes,

Esther

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 16 mar 2003 11:08

:) succes alvast!!

handige programma is adobe photoshop, 5.5 of 6.0 bv (hoorde dat er ook al 7.0 versie is). daar kan je save for web doen: de kwaliteit blijft perfect maar de grootte qua Kb is dan klein. je kan dan ook instellen hoe perfect je de foto wil (in %). Ikzelf doe meestal tussen de 35 en 70 %, je ziet nauwelijks verschil.

verder sla ik plaatjes altijd in 2 groottes op. je kan ook 1 groot plaatje hebben en die klein tonen, maar de groot plaatje is ook groot qua Kb = langer laden. dus maak klein plaatje, de bezoeker beslist dan zelf wel welke ze groot wil zien en als ze 1 groot wil zien, dan moet ze ook maar ff geduld hebben.

verder weet ik het niet zo gauw...succes!

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » zo 16 mar 2003 11:33

Ik gooi alles altijd op de scanner, stuur het dan naar Photoshop en sla het op als Jpeg. Neemt niet zoveel ruimte in beslag :).

danielle
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door danielle » zo 16 mar 2003 17:35

hoi,

Ik heb een Fuji Finepix compact cameraatje en daarbij zit een cd-rom met een eenvoudig bewerkingsprogramma. Hiermee kan ik mijn foto's bewerken. Dit gaat goed. Adobe Photoshop is een heel goed programma, maar wel erg prijzig voor de aanschaf. Ik heb voor de uitgebreidere bewerking van mijn foto's voor mijn website extra gebruik gemaakt van een gratis download programma via internet (bijv. smart draw photo). Helaas zijn dit soort gratis programma's maar voor een beperkt aantal dagen (bijv. 1 maand) beschikbaar. Het ligt er aan wat je precies met je foto's wilt gaan doen en of je het de aanschaf van bijv. adobe photoshop waard vindt. Succes ermee :!: :)
Groetjes, Danielle

La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Contacteer:

mijn vraag

Bericht door La Bigiotteria di Esther » wo 19 mar 2003 08:25

Bedankt voor jullie snelle reacties, ik weet nu in ieder geval meer dan dat ik wist. Nu nog op zoek naar een fototoestel..... :)

danielle
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door danielle » wo 19 mar 2003 10:21

Dit is ook een hele informatieve site voor de aanschaf van een digitale camera. Ook prijsvergelijk e.d.

http://www.dfip.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes, Danielle

tweetywoman
Bead Starter

hallo Esther

Bericht door tweetywoman » wo 19 mar 2003 11:45

dag esther
ik ben van belgie en hier was er in de lidl was er een digitale camera te koop voor 139euro ik heb horen zeggen dat ze heel goed zijn en het merk is aiptek
aiptek heeft ook een website waar dit toestel opstaat en waar er wat uitleg bijstaat als je wil zoek ik het voor jou eens op de url ik heb hem ergens op geschreven maar vind het niet direct terug
en . Adobe Photoshop is een goed programma mijn man werkt daar ook graag mee
je kan het normaal downl van het internet adobe photoshop :byebye
groetjes rita :wink:

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Re: mijn vraag

Bericht door Sandra » wo 19 mar 2003 13:07

Esther schreef:Bedankt voor jullie snelle reacties, ik weet nu in ieder geval meer dan dat ik wist. Nu nog op zoek naar een fototoestel..... :)
maar esther, je scant je sieraden toch altijd in? vind dat al prima gelukt hoor....
via welke programma wil je trouwens website gaan maken?

La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Contacteer:

Re: mijn vraag

Bericht door La Bigiotteria di Esther » do 20 mar 2003 19:24

sandra schreef:
Esther schreef:Bedankt voor jullie snelle reacties, ik weet nu in ieder geval meer dan dat ik wist. Nu nog op zoek naar een fototoestel..... :)
maar esther, je scant je sieraden toch altijd in? vind dat al prima gelukt hoor....
via welke programma wil je trouwens website gaan maken?
Hoi Sandra,

Ja, ik scan mijn sieraden altijd om naar jou te mailen en om voor mezelf te printen om in mijn sieradenboekje te plakken. Verder maakte ik in het verleden altijd gewone foto's die ik weer in een aparte map bewaar, maar mijn fototoestel heeft de geest gegeven (is een paar keer gevallen :oops: ) En omdat ik altijd -tig foto's van iets maak en daar meer dan de helft niet van gebruik maar wel moet betalen voor het afdrukken, dacht ik bij mezelf "laat ik maar een digitaal toestel kopen" want dan kan je voordat je ze laat afdrukken al beslissen welke foto's je wilt houden en welke niet. Ik ben echter nogal veeleisend, zo moet het toestel bijvoorbeeld een groot zoombereik hebben (ga het niet alleen voor sieraden gebruiken maar ook voor vakanties enzo) dus is de keuze niet zo makkelijk.
Ik heb geen idee met welk programma ik mijn website wil gaan maken, ik denk via FrontPage want dat zit al op mijn computer. Ik weet alleen niet hoe het werkt.... :( dus ik heb mijn vader naar de bieb gestuurd om een boek voor me te reserveren, in de hoop dat ik daar iets uit kan leren. :?

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 20 mar 2003 19:33

haha aardig dat je vader wel een boek voor je wil halen.

frontpage valt echt mee hoor. excel en word ken je toch ook al goed? nou dan zal frontpage niet zo 'n probleem zijn. belangrijkste is dat je tekst toont, plaatjes kan laten zien en links kan maken. het wordt ietsje lastiger als je in frames wil werken. mijn site is bv in frames verdeeld: de bovenste menu zie je altijd, ook al scroll je naar beneden. verder kan je het beste 1 map aanmaken op je pc waar je je website aan ga maken. in die map moet je ook de plaatjes die je wil gebruiken opslaan, anders gaat het niet goed. waarom het niet goed gaat? als het in andere map zit maak frontpage 'n pagina vanaf waar 'n plaatje van bv 'd:\mijn site\plaatje.jpg' in staat...jij kan het plaatje dan zien want jij hebt dat map en plaatje op je pc....maar anderen niet, waardoor zij het plaatje niet kunnen zien.

snap je het nog?!?!?!?! in ieder geval, het valt echt mee. wat pas echt lastig is, voor de meesten dan en voor mij ook, is hoe maak je het mooi. is het niet te druk, is het niet te saai, is rood niet mooier dan blauw, etc. dat is in het begin meestal wel lastig...

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » do 20 mar 2003 20:07

Ja, inderdaad, Frontpage valt best mee. Ik ben het levende bewijs: op m'n 13e heb ik mijn hele site in elkaar geknutseld, helemaal alleen. Dat frame was soms erg frustrerend, maar dankzij de verhelderende uitleg op http://www.lissaexplains.com is het uiteindelijk toch gelukt :D !

Dus dan moet het jou z?ker lukken :wink: .

Gesloten