Welke brander in het begin?

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Verena
Bead Discoverer
Contacteer:
Welke brander in het begin?

Bericht door Verena » di 14 jun 2005 11:29

Hallo allemaal,
de vraag 'welke brander is goed voor mij' hoor en lees ik vaak. Ik zal proberen hier iets op de rij te zetten.
Er zijn verschillende soorten branders. In principe kun je deze in twee groepen splitsen.
Branders, die alleen met gas werken en branders, die tevens met zuurstof werken.
De branders met zuurstof worden gebruikt door de professionele kralenmakers en de kleuren blijven perfect.
De prijs voor deze branders valt mee, de benodigde zuurstof echter maakt het allemaal wel duur. De zuurstofflessen zijn nog wel een keer op en een zuurstofconcentrator is dan de beste oplossing, maar wel heel duur.
Je moet je dus afvragen, of je kralen maken als hobby wilt doen en of je er heel veel geld voor over hebt.
De branders zonder zuurstof hebben allemaal beperkingen, maar hier valt mee te leven, als je de brander goed kent.
Veel kleuren veranderen door de reducerende vlam, maar er zijn even veel kleuren, die je heel zuiver kunt verwerken.
De enige echte beperking is de kleur roze. Deze is heel moeilijk te verwerken met deze branders . Maar ook hier zijn weer kleuren, die wel kunnen.
De prijs van deze branders is een stuk lager.
Er zijn branders uit America, die met een adapter voor onze gasflessen prima resultaten geven en dit is een goed alternatief.
De brander uit de bouwmarkt schijnt hier een hot item te zijn en er zijn mensen, die deze afraden.
Ik zelf ben met deze brander jaren geleden begonnen en maak er prachtige kralen mee. Als je de nodige ervaring hebt, werk je hier prima mee. Een beetje geduld is wel nodig.
Voor de beginner is dit prima om te beginnen en te leren. De kosten zijn erg laag.
Zelf werk ik met de volcano. Dit is een brander zonder zuurstof. Door de speciale constructie kun je er reducerend en oxyderend mee werken en de kleuren blijven prima. Alle technieken zijn mogelijk en je kunt heel snel en veilig werken.
De beginners raad ik echter aan, om goed na te denken over de aanschaf.
Je praat al snel over enkele honderden euro's en misschien vind je het allemaal niet zo leuk als je dacht.
Leer het maar gewoon op een bouwmarktbrander en bekijk goed, of deze hobby je bevalt. Fietsen leer je ook niet direct op een dure sportfiets.
Groetjes,
Verena

markraal
Bead Designer
Contacteer:

Re: Welke brander in het begin?

Bericht door markraal » di 14 jun 2005 15:11

Verena schreef:Hallo allemaal,
de vraag 'welke brander is goed voor mij' hoor en lees ik vaak. Ik zal proberen hier iets op de rij te zetten.
Er zijn verschillende soorten branders. In principe kun je deze in twee groepen splitsen.
Branders, die alleen met gas werken en branders, die tevens met zuurstof werken.
De branders met zuurstof worden gebruikt door de professionele kralenmakers en de kleuren blijven perfect.
De prijs voor deze branders valt mee, de benodigde zuurstof echter maakt het allemaal wel duur. De zuurstofflessen zijn nog wel een keer op en een zuurstofconcentrator is dan de beste oplossing, maar wel heel duur.
Je moet je dus afvragen, of je kralen maken als hobby wilt doen en of je er heel veel geld voor over hebt.
De branders zonder zuurstof hebben allemaal beperkingen, maar hier valt mee te leven, als je de brander goed kent.
Veel kleuren veranderen door de reducerende vlam, maar er zijn even veel kleuren, die je heel zuiver kunt verwerken.
De enige echte beperking is de kleur roze. Deze is heel moeilijk te verwerken met deze branders . Maar ook hier zijn weer kleuren, die wel kunnen.
De prijs van deze branders is een stuk lager.
Er zijn branders uit America, die met een adapter voor onze gasflessen prima resultaten geven en dit is een goed alternatief.
De brander uit de bouwmarkt schijnt hier een hot item te zijn en er zijn mensen, die deze afraden.
Ik zelf ben met deze brander jaren geleden begonnen en maak er prachtige kralen mee. Als je de nodige ervaring hebt, werk je hier prima mee. Een beetje geduld is wel nodig.
Voor de beginner is dit prima om te beginnen en te leren. De kosten zijn erg laag.
Zelf werk ik met de volcano. Dit is een brander zonder zuurstof. Door de speciale constructie kun je er reducerend en oxyderend mee werken en de kleuren blijven prima. Alle technieken zijn mogelijk en je kunt heel snel en veilig werken.
De beginners raad ik echter aan, om goed na te denken over de aanschaf.
Je praat al snel over enkele honderden euro's en misschien vind je het allemaal niet zo leuk als je dacht.
Leer het maar gewoon op een bouwmarktbrander en bekijk goed, of deze hobby je bevalt. Fietsen leer je ook niet direct op een dure sportfiets.
Groetjes,
Verena
hoi verena.
ik kom net terug van mijn eerste cursus glaskralen maken . ONWIJS leuk. ik wil het zelf ook gaan doen , maar zo'n brander uit de bouwmarkt kan dus wel volgens jou? en wat bedoel je met een beetje geduld hebben , wordt ie niet zo erg heet? en heb je dan ook zo'n fles nodig? je ziet het , echt een beginneling.
groetjes Markraal

Verena
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Verena » di 14 jun 2005 16:14

Met welke brander heb je tijdens de workshop gewerkt?
Groetjes,
Verena

markraal
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door markraal » di 14 jun 2005 16:46

Verena schreef:Met welke brander heb je tijdens de workshop gewerkt?
Groetjes,
Verena
volgens mij had ze geen propaangas , maar wel een gasfles?
groetjes Markraal

Verena
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Verena » di 14 jun 2005 17:19

Hoe zag de brander er uit? Stond er een grote groene gasfles naast?
Groetjes,
Verena

markraal
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door markraal » di 14 jun 2005 17:22

Verena schreef:Hoe zag de brander er uit? Stond er een grote groene gasfles naast?
Groetjes,
Verena
nee een gewone campinggasfles volgens mij de brander was messingkleurig.
groetjes Markraal

creanijn
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door creanijn » di 14 jun 2005 18:17

Hoi Verena,

Mag ik vragen wat voor een brander je gebruikt uit een bouwmarkt. Ik ben dus inderdaad een van die mensen die het afraad. Zelf ben ik hier ook op begonnen en kreeg geen mooie kleuren, de kralen heb ik ook op het anderen forum gezet. Dit was een brander met een bus er aan. Wit glas werd niet wit er zaten zwarte vlekken op. Moet zeggen dat er in de bus butaan/propaan zat en eigelijk moet je op propaan werken. Bij ons op de edelsmeed cursus hadden ze wel een brander op een grote gasfles, maar ik kon die dus nooit vinden.
Dus ben benieuwd op welke brander jij werkt.

Groetjes Janine

Verena
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Verena » di 14 jun 2005 18:20

Was er een extra toevoer voor zuurstof? Waar heb jij de workshop gevolgd? Misschien kunnen zij jou vertellen, welke brander zij gebruiken?
Ik kan jou wel tips geven over het werken met een goedkope bouwmarktbrander, maar het is voor mij makkelijker, als ik weet, waar jij op gewerkt hebt. Kan ik ook vertellen, waar je op moet letten.
Groetjes,
Verena

markraal
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door markraal » di 14 jun 2005 18:23

Verena schreef:Was er een extra toevoer voor zuurstof? Waar heb jij de workshop gevolgd? Misschien kunnen zij jou vertellen, welke brander zij gebruiken?
Ik kan jou wel tips geven over het werken met een goedkope bouwmarktbrander, maar het is voor mij makkelijker, als ik weet, waar jij op gewerkt hebt. Kan ik ook vertellen, waar je op moet letten.
Groetjes,
Verena
Er zat een slang aan de brander , die naar de fles toeging.
groetjes Markraal

Verena
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Verena » di 14 jun 2005 18:50

Hallo Janine en Markraal,
ik moet zo les geven en schrijf vanavond nog even.
Groetjes,
Verena

markraal
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door markraal » di 14 jun 2005 18:55

kijk hier kun je de brander zien.

en mij dus ook.ha ha
groetjes Markraal

Verena
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Verena » di 14 jun 2005 21:50

Hallo Janine en Markraal,
de brander is er een zonder zuurstoftoevoer. Dit kan ik herkennen op de foto.
Als jullie op een brander uit de bouwmarkt willen werken, moet je goed naar de vlam kijken. Je mag met het glas niet in de blauwe vlam in het begin bij de branderkop komen. Dan krijg je verkleuringen omdat je reducerend werkt.
Veel kleuren kunnen niet tegen een vlam zonder zuurstof, andere kleuren zijn er prima geschikt voor.
Je moet dus achter in de vlam werken in het koelere gedeelte.
Vandaar ook, dat je iets meer geduld moet hebben. Het duurt gewoon iets langer voor het glas heet genoeg is.
Een oude bouwmarktbrander, waar de kop al iets dichtgeslibt is, is minder geschikt. Deze heeft geen spitse vlam meer.
Kijk voor het model maar op mijn site. Dit is goed te herkennen.
Als jullie een lijst met geschikte kleuren willen, stuur even een mail.
Nogmaals: Een dure brander met zuurstof werkt perfect, maar de prijs is gewoon heel hoog en niet voor iedereen betaalbaar, zeker niet in het verbruik.
Ik gebruik de volcano met heel veel plezier voor het snelle werken.
Als ik eventjes aan het werk wil, pak ik even graag mijn bouwmarktbrander en het resultaat is er niet minder om.
Het transparante glas van Moretti is niet geschikt voor deze brander, als je dan Lauscha transparant gebruikt, heb je met de brander geen enkel probleem en dit glas is volledig compatible met Moretti.
Hebben jullie hier iets aan????
Groetjes,
Verena

blijebeadies
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door blijebeadies » di 14 jun 2005 22:08

zo'n bouwmarkt-brander. Hoe duur is die ongeveer?
groetjes van een
fimoverslaafde Free :)

Afbeelding

Verena
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Verena » di 14 jun 2005 22:23

Hallo Free,
plm. €20. Valt dit mee????????
Hallo Markraal,
zie ik het goed, dat je GEEN bril op hebt tijdens het werken?????????????
Misschien is dat niet verteld tijdens de workshop, maar dit is echt wel nodig. Kijk even in eerdere berichten van mij, daar heb ik al een keer over geschreven.
Groetjes,
Verena

markraal
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door markraal » wo 15 jun 2005 07:07

Verena schreef:Hallo Free,
plm. €20. Valt dit mee????????
Hallo Markraal,
zie ik het goed, dat je GEEN bril op hebt tijdens het werken?????????????
Misschien is dat niet verteld tijdens de workshop, maar dit is echt wel nodig. Kijk even in eerdere berichten van mij, daar heb ik al een keer over geschreven.
Groetjes,
Verena
de bril lag naast me , maar vondt ik niet prettig.
groetjes Markraal

Gesloten