onprettig gevoel na workshop

Deel hier je ervaringen en tips over het geven van workshops.
wendy007
Bead Interested
Berichten:108
Lid geworden op:vr 29 okt 2004 13:39
Locatie:eindhoven

Bericht door wendy007 » wo 23 mar 2005 16:32

De meeste workshops gaan hartstikke leuk, maar je hebt er altijd wel iemand bij waarvan je denkt: tja.
Zo was ik ooit bij een stel meiden. Er was ook een kindje van anderhalf bij die het leuk vond om mijn kralen op de grond te gooien. En hun maar lachen!! En ik balen, er waren al enkele kralen gesneuveld.
Wat ik ook vervelend vind is wanneer mensen niet luisteren wanneer ik iets uitleg. Ze gaan rustig met elkaar keuvelen over ditjes en datjes. Ik moest 3 keer zeggen: letten jullie even op!
Op een gegeven moment begon het al uit te lopen. Iemand had haar ketting klaar, maar vond hem te lang (zij had dus niet opgelet tijdens mijn uitleg)
Wanneer iemand iets verkeerd doet vind ik dat echt geen probleem, Het valt soms ook niet mee om een techniek te leren, maar bij haar had ik zoiets van: ik heb het je uitgelegd.
Het slotje had ze er al aangemaakt.
Vervolgens kon ik hem 4 keer (!!) overnieuw maken omdat ie steeds te lang was. Steeds zei ze: nee hoor, nu is ie goed. Dus ik het slotje eraan maken. Deed ze hem om: weer niet goed.
Ik baalde. Het liep al 2 uur uit.
En die meiden maar zeggen: Je moet het nu zeggen hoor als je niet tevreden bent, nu is ze er nog.
Ja zeg.
Dus nu heb ik op mijn flyer gezet dat wanneer het uitloopt (en dan let ik echt niet op een half uurtje hoor) dat ze bij moeten betalen.
Dan hebben de mensen ook het gevoel dat ze een klein beetje op moeten schieten.
En soms denk ik ook: shit, ik heb te weinig materiaal. In het begin zeg ik ook: jullie mogen zo'n ketting maken, maar ik heb niet genoeg voor 8 personen als jullie een bepaalde dikte ketting willen. Dan kiezen ze meestal voor een andere dikte oid.

Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Mandy » wo 23 mar 2005 16:53

Oh ja, dat ken ik...van die groepen die maar niet op willen schieten...bwaaah! Ik heb de ervaring voornamelijk met oudere dames dat je op den duur alles voor ze moet afmaken of inderdaad als ze niet hebben opgelet, dat je de hele zooi uit elkaar moet halen om het goed te doen. Op den duur ben ik daarmee opgehouden en liep ik voortdurend rond om te waarschuwen dat het niet goed ging. En als de dames iets niet af hadden, name ze het materiaal maar mee naar huis. Ze kregen een werkbeschrijving van de techniek mee en dan maakten ze het daar maar af. Ik deed het altijd 's avonds tot 22.30 en na ongeveer drie cursusrondes steeds tot bijna 00.00 uur met dames rond de tafel te hebben gezeten, vond ik het welletjes. Toen heb ik geëist dat ieder haar eigen tangetjes meenam naar de cursus zodat ik zeker wist dat ze die tangetjes hadden en het thuis konden afmaken. Bovendien letten ze beter op als ze weten dat ze thuis alleen verder moeten.

Ik lette ook echt niet op een half uur en bij een leuke groep niet eens op een uur, maar ik voelde me door sommige groepen gewoon uitgebuit. Inderdaad ook eens zo'n groep meiden gehad die steeds maar zeiden: ja, dat moeten we aan haar vragen nu we er nog zijn...en maar niet opletten en maar lachen als ik dan toch maar weer een keer iets uitlegde of voordeed...en dan de volgende; HOE deed je dat nou ook weer? Chagrijnig werd ik daar van. Bah.

Maar goed, op den duur ben ik gewoon eisen gaan stellen aan de groepen. Ik werk - als ik het al doe - alleen nog maar in cursussen van 7 avonden. Ze krijgen bij mij alle basistechnieken en ik werk niet met swarovski materialen. Zo krijg ik eigenlijk alleen maar mensen binnen die echt geïnteresseerd zijn om met de hobby op zich iets te doen en die werken prettiger. Maar goed, ik doe al ruim een jaar helemaal geen workshops/cursussen meer. Ik was het op een gegeven moment beu.

Maar als da'lijk de baby weer een beetje van formaat is, dan ga ik misschien wel weer beginnen. Ik word nog wel regelmatig gebeld of ik nog cursussen geef. Maar ook dan ga ik gewoon weer mijn eisen stellen om te zorgen dat het leuk blijft, voor mij en de cursisten.
Groetjes, Mandy

~~~~~~~~~~~~

A wee bit of art a day for sanity to stay!

wendy007
Bead Interested
Berichten:108
Lid geworden op:vr 29 okt 2004 13:39
Locatie:eindhoven

Bericht door wendy007 » wo 23 mar 2005 17:54

je leert er natuurlijk ook van. In het begin durfde ik helemal geen eisen te stellen. Ik heb ooit een groep gehad met oude dametjes en die wilden helemaal niets leren. ''Ik hoef niet te weten hoe dat werkt met dat slotje, enz enz.Heb ik praktisch voor die 11 personen compleet een ketting gemaakt. Dan denk ik: wat doen jullie hier. Jullie wilden het toch leren. En als jullie liever een kant en klare ketting willen, prima: Dan kom maar naar mijn collectie kijken.
Nu ben ik ook strenger. Pas vroeg een mevrouw of er eten en drinken bij inbegrepen zat!! (ik vraag 7.50 exclusief materiaal, inclusief draad en slotje)
Dat ze dat vraagt, oke, maar ze wilde niet begrijpen dat dat er niet bij in zat. Vond ze raar dat dat er niet bij in zat. Ik zei nog: ik heb geen tijd om dat te serveren en jullie hebben geen tijd om het op te eten, want het is hard werken om een ketting te maken!! heb maar gezegd dat ik geen tijd had. Ik had echt geen zin om een workshop te geven als dat zo moet.
Maar het is ook hartstikke leuk als mensen enthousiast zijn. Daar doe je het voor.

Jolanda van soest
Bead Professional
Berichten:1581
Lid geworden op:di 13 jan 2004 14:51
Locatie:Rhenen
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » vr 20 mei 2005 14:55

Bbbrr , ik zat te denken om ook workshops yte geven maar na dit allemaal gelezen te hebben denk ik dat ik er maar niet aan beging. Ik kan erg slecht tegen dat soort situaties en heb het dan ook gelijk helemaal gehad met zulke mensen en dat kan ik dan ook niet voor me houden :roll: :lol: dus laten we het maar niet doen :wink:
Groetjes van jolanda

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » wo 08 jun 2005 13:13

Haha, mijn idee Jolanda. Ik ben niet zo sociaal dier en dit is helemaal niks voor mij, dat weet ik zo wel!
Maar goed, ik snap dat het meestal wel leuk gaat.
Kralen make the world go round!

Gebruikersavatar
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Berichten:6006
Lid geworden op:do 06 feb 2003 09:10
Locatie:Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » wo 08 jun 2005 13:20

Bovenstaande gebeurtenissen zijn voor mij een reden om alleen een workshop te doen als iemand me kan en wil helpen :lol: . Zo heb je altijd iemand bij wie je achteraf lekker kunt klagen en die weet hoe het is gegaan en dat je dus niet zit te overdrijven met je geklaag :lol: Gelukkig heb ik tot nu toe alleen maar leuke ervaringen gehad.
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

Gebruikersavatar
Dootje
Bead Dreamer
Berichten:534
Lid geworden op:za 12 feb 2005 12:31
Locatie:Halsteren
Contacteer:

Bericht door Dootje » wo 08 jun 2005 15:16

Het klinkt voor mij nu ook niet echt aanlokkelijk meer.. :lol:
Dat mensen zo weinig rekening met de 'leiders' van zo'n workshop zelf kunnen houden!
~*~ Don't dream your life away, live your dream! ~*~

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » wo 08 jun 2005 15:29

Ze zijn vast niet allemaal zo maar je hebt er van die graaiers en aandacht-opslokkers bij. Alsof ze je voor die 7,50 helemaal bezitten...
Kralen make the world go round!

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » wo 08 jun 2005 16:05

Hoihoi,

Haha leuk zo al die verhalen lezen..
zaterdag mijn eerste workshop voor volwassenen.. brrr.. spannend..
ik ben al druk bezig met alles inpakken en uitzoeken enz..
Ik ben echt zenuwachtig .. ik heb het dus al wel gedaan op de mavo voor meiden van ong 14 jaar.. en met mijn nichtje en vriendinnen en 2 kinderfeestjes.. van basisschool kinderen..
maar nu de echte voor volwassenen.. ik hoop zo dat het leuk wordt.. want ik wil gaan proberen dit vaker te doen..
Het emailcontact was erg prettig dus zullen vast leuke mensen zijn.
het is een vrijgezellenfeestje en er is ook 1 meisje van 8 bij.. dus ik had gemaild dat ik voor haar wat andere kraaltjes en voorbeelden zou meenemen en ook andere hangertjes.. dat vond ze al erg leuk dat ik daaraan dacht.. dus zal vast wel goed gaan toch??

heb alweer meer kralen.. haha dan toen voor de workshops van de mavo.. dus als ze zeggen te weinig keus ;-) stap ik meteen weer op.. ik heb nu: 2 hele grote bakken met allemaal mixen.. en zon 20 bakken met 10 tot 20 vakken... dus al met al heel wat kraaltjes.. en dan nog wat andere soorten voor dat meisje..
Ik hoop dat ze genoeg ruimte hebben om alles neer te zetten.. ik heb het nog gevraagd want anders neem ik even een klaptafel mee.. ofzo.

Ow ik heb er zin in maar heb ook de zenuwen.. luisteren ze wel naar wat ik ga vertellen stel dat ze ouder zijn dan ik denken ze dan niet.. ja dag.. ik klets lekker verder ;-)
Zal wel niet toch?? ze betalen er genoeg voor.. dus..

duimen jullie voor mij?

Groetjes!

nathalie_25
Bead Designer
Berichten:932
Lid geworden op:za 31 jan 2004 15:15
Locatie:Obdam
Contacteer:

Bericht door nathalie_25 » wo 08 jun 2005 18:30

Het is echt veel leuker dan workshops voor kinderen, vind ik!
Ben net weer terug van een zussendag workshop :)
Die waren allemaal ouder dan mij maar dat maakt niks uit hoor, jij bent tenslotte degene die er alles van af weet, dus mensen luisteren echt wel naar je :). Veel succes en veel plezier!

Gebruikersavatar
Dootje
Bead Dreamer
Berichten:534
Lid geworden op:za 12 feb 2005 12:31
Locatie:Halsteren
Contacteer:

Bericht door Dootje » wo 08 jun 2005 18:55

Dat zijn flink wat bakken met kralen! Is vast wel genoeg!!
Ik deed een keer een workshop waar ze veel minder keus hadden! :wink:
eelkehas schreef:Hoihoi,

Haha leuk zo al die verhalen lezen..
zaterdag mijn eerste workshop voor volwassenen.. brrr.. spannend..
ik ben al druk bezig met alles inpakken en uitzoeken enz..
Ik ben echt zenuwachtig .. ik heb het dus al wel gedaan op de mavo voor meiden van ong 14 jaar.. en met mijn nichtje en vriendinnen en 2 kinderfeestjes.. van basisschool kinderen..
maar nu de echte voor volwassenen.. ik hoop zo dat het leuk wordt.. want ik wil gaan proberen dit vaker te doen..
Het emailcontact was erg prettig dus zullen vast leuke mensen zijn.
het is een vrijgezellenfeestje en er is ook 1 meisje van 8 bij.. dus ik had gemaild dat ik voor haar wat andere kraaltjes en voorbeelden zou meenemen en ook andere hangertjes.. dat vond ze al erg leuk dat ik daaraan dacht.. dus zal vast wel goed gaan toch??

heb alweer meer kralen.. haha dan toen voor de workshops van de mavo.. dus als ze zeggen te weinig keus ;-) stap ik meteen weer op.. ik heb nu: 2 hele grote bakken met allemaal mixen.. en zon 20 bakken met 10 tot 20 vakken... dus al met al heel wat kraaltjes.. en dan nog wat andere soorten voor dat meisje..
Ik hoop dat ze genoeg ruimte hebben om alles neer te zetten.. ik heb het nog gevraagd want anders neem ik even een klaptafel mee.. ofzo.

Ow ik heb er zin in maar heb ook de zenuwen.. luisteren ze wel naar wat ik ga vertellen stel dat ze ouder zijn dan ik denken ze dan niet.. ja dag.. ik klets lekker verder ;-)
Zal wel niet toch?? ze betalen er genoeg voor.. dus..

duimen jullie voor mij?

Groetjes!
~*~ Don't dream your life away, live your dream! ~*~

Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Mandy » wo 08 jun 2005 18:56

Joh, dat gaat je echt wel lukken, Eelke. Ik heb jaren in het middelbare onderwijs gezeten en geloof me, als je kids van 14 kunt boeien, moet dat met volwassenen zeker geen probleem zijn. Ik vind zelf dat volwassenen lesgeven veel relaxter is en hoewel het eng is om les te geven aan mensen die ouder zijn dan jij, is het mij nooit tegengevallen en nemen ze van mij aan dat wat ik ze leer, goed is.

Enne, een beetje zenuwen is niet verkeerd...blijf je scherp bij!

Heel veel succes met je groep, maar vooral: heel erg veel plezier!!!

groetjes Mandy
Groetjes, Mandy

~~~~~~~~~~~~

A wee bit of art a day for sanity to stay!

Gebruikersavatar
ekster35
Bead Dreamer
Berichten:676
Lid geworden op:vr 05 nov 2004 20:08
Locatie:maassluis

Bericht door ekster35 » do 09 jun 2005 17:24

Gelukkig zijn de meeste work-shops die ik heb gegeven goed en gezellig geweest, maar gisteravond !! zo'n stel eigenwijze tantes die niet wachtten op mijn uitleg en maar vast verder gingen terwijl ik nog iemand aan't helpen was! vreselijk! Met als gevolg dat ik nu een zak vol verbogen ringetjes en veterklemmen heb zonde zeg! :evil:
het leven is fijn als er kralen zijn!

Gebruikersavatar
Jolanda Y
Bead Dreamer
Berichten:687
Lid geworden op:za 19 jun 2004 19:51
Locatie:Deinum
Contacteer:

Bericht door Jolanda Y » do 09 jun 2005 20:48

Afgezien van die ene nare ervaring van mij, vind ik workshops altijd echt ontzettend leuk om te doen. De dames zijn er even uit, hebben veel lol en ik dus ook. Bovendien vind ik kinderworkshops juist een van de leukste, ze zijn heel open en maken zonder gene de mooiste dingen. Ik kan het geven van workshops juist erg aanraden, als je maar wel goed weet wat je wilt, en van te voren duidelijk aan geeft wat voor soort(en) ketting ze kunnen maken. Voor iedereen duidelijk, en ach van iedere workshops leer je weer. Zoals mijn laatste keer, per ongeluk mijn doosje met verschillende sluitingen op tafel laten staan, en juist dan zit er één bij die een extra luxe sluiting wil. Tja, dat doe ik dan maar; "nee joh, tuurlijk, staat veel mooier" en vervolgens snel de doos van tafel gehaald voordat de rest ook los ging hahaha.

B-Jeweled
Bead Reader
Berichten:8
Lid geworden op:za 18 jun 2005 19:53
Locatie:Roden
Contacteer:

Bericht door B-Jeweled » di 28 jun 2005 15:15

Ik geef sinds april workshops sieraden maken. Ik schrik wel een beetje vanjullie verhalen. Ik heb nu 4 workshops gegeven en tot nu voornamelijk leuke ervaringen. De 1ste keer zat er wel iemand bij die van alles wilde wat ik niet had. Terwijl ik toch al 1500 euro materiaal had! Ik vond de keus al heel redelijk en ik had ook een duidelijke vaste introprijs afgesproken waarvoor zel alles mochten maken wat ze wilden binnen 3 uur.

Verder heb ik tot nu nog geen nare ervaringen, meestal vind iedereen het erg leuk en zijn ze blij met wat ze maken. Ik vind het wel grappig om te zien hoe er in groepen altijd dezelfde types aanwezig zijn. 1 wil altijd heel eenvoudig, 1 altijd heel overdadig, weer 1 die niet kan kiezen, 1 handige (da's voor mij ook heel handig, want die doet alles zelf).

Ik ben de dagen erna wel altijd heel nerveus. Iedereen zal toch wel tevreden zijn? Alle kettingen zullen toch wel in elkaar blijven zitten? Dat soort dingen.

Groetjes,
Esther
Ik droom over kralen.....

Gesloten