welke hoeveelheden kopen jullie?

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Elfride
Bead Reader
welke hoeveelheden kopen jullie?

Bericht door Elfride » zo 16 mar 2003 19:48

Hallo allemaal,

Even een vraagje...

In welke hoeveelheden kopen jullie kralen of kraaltjes? Hoe weten jullie hoeveel je ervan nodig gaat hebben? Of kopen jullie gewoon een standaard hoeveelheid? Ik vind het lastig om dat via internet te bepalen... zeker bij losse kralen... in de winkel zie je de kralen en dan weet je de grootte en zo en dan kan je wel een schatting maken... maar op internet :?: :?:

Groetjes
Elfride

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » zo 16 mar 2003 19:51

Met mijn 5 euro zakgeld per week en een beetje inkomsten van mijn site koop ik nooit voor meer dan €20,- :wink: .

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » zo 16 mar 2003 19:52

Ik koop gewoon kralen die ik leuk vind en heb dan nog niet precies een ketting in gedachten.Er staat trouwens meestal een maat bij de kralen dus je weet toch wel hoe groot ze zijn.Mij bevalt kopen via internet prima.heb je al contact gezocht met de kreatieve groep? Coosje Rob geeft de kralencursus.
Groetjes Hennie

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 16 mar 2003 19:52

ja lastig he.
nou qua gram van kleine kraaltjes ben ik heel erg blond, vind ik heel moeilijk.

maar bij grote kralen staat weleens een afmeting, hoeveel mm. aan de hand daarvan kan je een beetje berekenen. ikzelf doe dan meestal 2 extra voor de zekerheid. als ik gewoon kralen koop omdat ik het mooi vind koop ik meestal per 10, als ze niet duur zijn tenminste.

wat ik ook vaak doe: plaatjes opslaan in een map. als je bv windows 2000 of windows xp kan je de plaatjes zien in je map, en als het niet kan dan kan je de alle plaatjes openen in 1 plaatjesprogramma. vervolgens ga ik de plaatjes beetje heen en weer slepen, zo van 'de rode kraal wil ik naast de blauwe kraal, dan 2 groene en dan weer vanaf begin' bijvoorbeeld. op zo 'n manier 'ontwerp' ik mijn sieraadje en gok ik hoeveel ik nodig zal hebben.

kortom: beetje berekenen en plaatjes opslaan en vervolgens bewerken. ;-)

Petra
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door Petra » zo 16 mar 2003 23:04

Ik zelf koop ook altijd kralen die ik leuk vind en de hoeveelheid is afhankelijk van de prijs. Pas wanneer ik thuis ben of de kralen binnen krijg met de post ga ik bedenken wat ik er van zou kunnen maken.

Bij een eenvoudig geregen ketting kan je ongeveer uitrekenen wat je nodig hebt. Als je een ketting van 60 cm wilt maken met kralen van 8 mm dan heb je er 75 nodig.

Een handig hulpmiddeltje bij het ontwerpen van een ketting (geen patronen) is een ontwerpbord. Het is van kunststof met een gleuf van 60 cm (centimeters staan ook aangegeven op het bord). Door je kralen eerst in de gewenste volgorde neer te leggen (en tig keer te veranderen) ontdekt je snel genoeg of je voldoende kralen hebt. En dat werkt prettiger dan een ketting halverwege uit te halen omdat je het net niet gaat redden.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! groetjes Petra

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 17 mar 2003 05:45

ik koop echt alleen wat ik leuk vindt! als ik eens kleine kraaltjes nodig heb koop ik een zakje of een potje maar ik kijk nooit naar de hoeveel heid! komt denk ik omdat ik niet alleeen maar kleine kraaltjes koop! en voor de grotere kralen kan het verschillen van 4, 6 10, 15, 20 50 per soort ligt er maar net aan of ik ze erg leuk vindt of niet en welke kleur het is want ik koop om de 1 of andere reden heel veel paars :) terwijl ik altijd een te kort aan speciale rode of zwarte kralen heb! en om witte moet je maar helemaal niet vragen ;) LOL
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

Elfride
Bead Reader

Bericht door Elfride » ma 17 mar 2003 08:37

hennie schreef:heb je al contact gezocht met de kreatieve groep? Coosje Rob geeft de kralencursus.
Nee, nog niet... Heb al wel bij de kassa van het theater gezeten, was ook leuk! Ik ben nu heel druk met mijn scriptie en over twee dagen zit ik in het vliegtuig naar the States! Even 10 dagen er tussenuit :P En natuurlijk naar kralenwinkels :wink:

Elfride
Bead Reader

Bericht door Elfride » ma 17 mar 2003 08:43

Bedankt voor de tips allemaal!

Het is dus toch ook gewoon een beetje gokwerk, merk ik.

Zo'n beadboard heb ik inderdaad ook, en da's heel handig, maar toch ook pas als je de kralen binnen hebt...

Groetjes,
Elfride

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 17 mar 2003 09:30

Elfride schreef: Even 10 dagen er tussenuit :P En natuurlijk naar kralenwinkels :wink:
veel plezier alvast! :wink:

Marieke
Bead Fan

Bericht door Marieke » ma 17 mar 2003 14:32

HI Elfride,
have fun in the States!!!! Meestal probeer ik van kleine kraaltjes zo`n 25 tot 50 gram te kopen. Als ik minder koop dan baal ik zo enorm als ze op zijn. Ook haal ik vaak van die buisjes met rocailles op de markt, maar dan een paar buisjes tegelijk van een kleur, zodat ik niet zonder kom te zitten tijdens een project.
knuffel Marieke

Gesloten