Haakvraag

Deel tips, vragen en inspiratie over andere hobbies, bijvoorbeeld haken, scrapbooking, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede
Haakvraag

Bericht door estherwijma » ma 07 jan 2013 10:14

Hopelijk is er hier iemand die me kan helpen! :) Sinds kort ben ik ook aan het haken, gewoon nog oefenen. De verschillende steken gaan op zich wel goed, alleen ik verlies op een of andere manier bij elke toer steeds een steek. Ik denk dat er iets mis gaat of aan het begin van de toer of aan het einde. Hoe goed ik ook kijk en oplet, ik krijg het niet voor elkaar het aantal steken waar ik mee begon te behouden. Is er hier iemand die weet waar het aan zou kunnen liggen?
Bedankt!!!
Groetjes Esther

moments
Bead Reader
Berichten:11
Lid geworden op:ma 25 jun 2012 21:13

Re: Haakvraag

Bericht door moments » ma 07 jan 2013 10:16

Begin eens een keer met 3 verschillende kleurtjes in een toer van 6 (bv).2x rood 2x groen 2x geel.Dan kan je mss beter inschatten waar je fout gaat.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Haakvraag

Bericht door Sandra » ma 07 jan 2013 10:23

misschien is het ook makkelijker eens met dikkere wol te haken. ikzelf vond het in het begin ook lastig te zien waar ik nu doorheen moest halen. inmiddels heb ik al veel gehaakt. ik ben nu voor het eerst met mutsje bezig (dus rond haken) met redelijk dikke wol en het is nu zo makkelijk te zien hoeveel steken ik heb gedaan. Tijd terug had ik met dunne wol amiguriumi workshop gedaan, toen vond ik het veel lastiger te zien waar ik was gebleven.
het kan zijn dat je per ongeluk 'n steek overslaat. door dikkere wol te nemen zie je dat misschien beter.
verder zou je eens met 'oma's vierkantjes' of 'granny square' kunnen beginnen, die zijn best makkelijk want je haakt over de vorige losse heen. daar kan je dus niet per ongeluk steken over het hoofd zien. zie evt http://www.craftstylish.com/item/1437/g ... o/page/all" onclick="window.open(this.href);return false; of zoek op 'granny square'.

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Haakvraag

Bericht door sanegdokter » ma 07 jan 2013 12:36

Hoi Esther, ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, ik als beginner had daar ook last van, je moet aan het eind van je tour nog een extra steek haken voor je bocht. Succes! :D
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Haakvraag

Bericht door estherwijma » ma 07 jan 2013 12:49

thanmx voor de tips! Ik ga vanmiddag er mee aan de slag!!! ik laat weten of het me nu lukt!
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Haakvraag

Bericht door Sandra » ma 07 jan 2013 13:43

sanegdokter schreef:Hoi Esther, ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, ik als beginner had daar ook last van, je moet aan het eind van je tour nog een extra steek haken voor je bocht. Succes! :D
oeh dat klinkt ook logisch ja! bij mijn 1ste muts poging ging het in het begin goed maar aan het eind vergat ik 3 losse 'omhoog' te doen, ik deed meteen stokje en dan ging het schuin lopen.

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Haakvraag

Bericht door sanegdokter » ma 07 jan 2013 13:47

Haha ja het lijkt simpel haken maar dat is het niet haha! :lol:
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Haakvraag

Bericht door estherwijma » ma 07 jan 2013 18:57

nee aan die extra keerlossen ligt het niet, want die haak ik gewoon netjes.
Vanmiddag heb ik weer even geoefend met een lapje van 10 steken en dat ging goed. Ik heb elke keer de steken geteld.
Ik had wel moeite met het dubbele stokje. Volgens mijn boek moet je dan 4 keerlossen haken, alleen die staken dan vervolgens uit naar opzij, zag er heel raar uit..

Nee zo makkelijk als mijn moeder mij deed geloven is haken niet, maar het wordt nog wel wat! Ik heb als einddoel een jurk die ik wil haken, dus ik oefen nog even lekker door! :D
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Haakvraag

Bericht door estherwijma » ma 07 jan 2013 18:57

Sandra bedankt ook voor de leuke link!
Groetjes Esther

Sanniesam
Bead Starter
Berichten:69
Lid geworden op:do 18 okt 2012 08:34

Re: Haakvraag

Bericht door Sanniesam » ma 07 jan 2013 19:23

Het aantal keerlossen is ook wel erg afhankelijk van hoe je haakt hoor. Ik haak erg strak en maak er vaak eentje minder dan het patroon aangeeft. Als het zo mooier uit komt is dat meestal helemaal geen probleem. :D

Heb jij vooral bij het opzetten last van de steken die missen of ook verderop in het haakwerk? In het begin had ik dat namelijk vooral bij het opzetten. Het helpt mij dan altijd als ik om de ca. 10 steken een markering maak (meestal met een contrasterend stukje draad).
Als het verderop in het haakwerk gebeurd zou ik op mijn gemak eens kijken of op elke steek netjes een andere steek ligt (eventueel ook om de 10 steken markeren). In het begin is dat even lastig te zien, maar op den duur ga je het wel goed herkennen waar de steken horen te liggen in bepaalde patronen.

Maak anders als je er echt niet uit komt even een foto van je probeersel, dan kunnen wij met je mee kijken :wink:

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: Haakvraag

Bericht door Moon » ma 07 jan 2013 23:46

Je moet steeds aan het eind van een toer in de bovenste losse van die keerlossen ook een steek haken. Misschien dat je die overslaat? Toevallig kwam ik net een blog tegen met uitleg, misschien heb je daar wat aan: http://bymiek.blogspot.nl/p/haakles.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En als je er niet uitkomt is een foto van het haakwerk ook wel handig zoals sammiesam al oppert, dan kunnen we inderdaad meekijken.

Succes!
Groetjes van Monica

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Haakvraag

Bericht door estherwijma » di 08 jan 2013 18:56

@Sanniesam, nee ik raak steken verderop in mijn werk kwijt, maar het werk markeren vind ik een heel goed idee, want dan kan ik toch tellen. Nu raak ik steeds de tel kwijt als ik meer dan 10 steken opzet! En wat betreft het kijken naar of elke steek boven de ander ligt, dat vind ik idd soms nog lastig!

@Moon, die blog ken ik ja! Bedankt voor de tip! Ga daar ook nog maar eens even goed kijken!

En als het echt niet lukt, maak ik een foto!

Bedankt voor jullie hulp! :D
Groetjes Esther

Gesloten