dekentje haken, lapje stof erachter...

Deel tips, vragen en inspiratie over andere hobbies, bijvoorbeeld haken, scrapbooking, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:
dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door Sandra » wo 25 apr 2012 14:26

Heeft iemand van jullie ervaring met dekentje maken van haakwerk? Ik heb de neiging dekentje te haken met van die vierkantjes / granny squares. Er is dan wat afstand tussen de steken. Ik denk eraan 'n mooi lapje stof eraan vast te zetten zodat het wat warmer is omdat het dan niet meer zo open is. Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door Algante » wo 25 apr 2012 15:08

Hihi, wat leuk: 'je hebt de neiging dekentje te haken', klinkt toch weer als een beetje nesteldrang :)

Maar, lijkt me hartstikke leuk! Als het goed is ben je ook gauw klaar, net als het toch lekker weer wordt, en kan kleine Daan prinsheerlijk naar buiten onder zo'n liefdevol gehaakt dekentje.

Bedoel je zoiets:
http://fleurigefleur.blogspot.com/2011/ ... s-aan.html
Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

"granny square" wiegdeken (gevoerd met fleece)
Er staan nog meer voorbeelden op deze site. Iemand vraagt naar hoe je het voert, maar daar is tot nu toe geen antwoord op gekomen. Maar het lijkt me inderdaad niet moeilijk, beetje brede rand (of twee rijtjes stokjes) om de granny squares, 'verkeerde' kanten tegen elkaar en dan dichtstikken. Of desnoods met de hand met een scherpe haaknaald omranden, ben even de naam van de steek vergeten. 't Is maar een klein dekentje en fleece rafelt gelukkig niet.

Er is trouwens een 'Owl challenge', een granny square blanket, waar je nog voor kunt insturen ;)
http://www.sibolchallenges.blogspot.com/

8. 'Owl Challenge'
Let's make an Owl Blanket!
Your Square must have an 'Owl' design Crocheted or Knitted on.

Make ONLY ONE 6" (15cms x 15cms) Square
Crocheted or Knitted
In any colours you like
Acrylic if possible
Challenge will end when I have enough Squares to make a Blanket.
I'm sure you will have fun with this one!

sueatpigsty@talktalk.net For my address

Hoe dan ook: heel veel plezier!
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

MG Jewelry
Bead Interested
Berichten:167
Lid geworden op:wo 09 feb 2011 19:35
Contacteer:

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door MG Jewelry » wo 25 apr 2012 15:43

ik heb er ook 1 gemaakt voor de kleine, en ook ik twijfelde aan een dekentje er achter. nog niet gedaan, maar ik gebruik het dekentje voor in de kinderwagen en heb er een los lakentje onder gedaan.werkt ook prima.

Gebruikersavatar
Frutsel
Bead Producer
Berichten:1068
Lid geworden op:ma 28 mei 2007 19:26
Locatie:Vlakbij Rotterdam
Contacteer:

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door Frutsel » wo 25 apr 2012 15:46

Festonsteek. Met een dikke stopnaald. :lol:
Leuk idee. Dekentje van de foto is ook leuk. Met fleece wel warm maar ook heerlijk poezelig.
Twee kanten bruikbaar....
Fleece van Ikea kost bijna niks. Al is voor Daan het beste niet goed genoeg. :lol:
~~When you don't shine with your own light, what you create has no might~~
Oftewel, schijn met je eige lichie, anders schijn je niet echt.

Gebruikersavatar
KralenHebbedingetjes
Bead Fan
Berichten:393
Lid geworden op:za 21 aug 2010 20:32
Locatie:Lisse
Contacteer:

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door KralenHebbedingetjes » wo 25 apr 2012 17:50

Van haken heb ik geen verstand, ik begin met 10 steken en eindig met 3, maar fleece erachter zou ik niet doen. Werd mij bij de geboorte van me kinderen afgeraden door de kraamzorg. Ze zouden het te warm krijgen en hun warmte niet kwijt kunnen omdat het niet ademt. Kan dus gevaarlijk zijn.
Pluk de dag, no one promised you tomorrow!

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door Sandra » wo 25 apr 2012 18:11

bedankt voor de tips allemaal!
@Algante: hihi vooral tijdens laatste weken zwangerschap had ik aparte 'nesteldrang' namelijk zoveel mogelijk kralen UFO's starten. Allemaal met rijgwerk, ik nam de tijd om wat kleurcombinaties en patronen uit te zoeken, met het idee 'nu heb ik nog tijd ervoor, straks niet meer'. Dan heb ik genoeg projectjes om even mee aan de slag te gaan als ik wat wil rijgen. Alleen, Daan drinkt heel graag, 5 uur per dag zit hij al minimaal aan de borst totaal. En ik kijk heel graag naar zijn lieve gezichtje, maar ja niet alle uren....En werken met naald en hele kleine rocailles met baby op schoot lijkt me niet zo handig ;) ook ligt ie vaak gewoon op schoot. Leuke van haken is dat je maar 1 bolletje wol en haaknaald nodig heb, dat kan dus makkelijk met baby op schoot, zelfs als je op bed lig. Ben al begonnen met lekkere dikke wol (drops paris) maar dan zie je dus wel best wat ruimte tussen de steken, vandaar of een lapje stof erachter, of toch andere haakpatroon. Wel leuke voorbeelden daar! En leuk dat er net zo 'n wedstrijd is, ben benieuwd naar de inzendingen.

@Kralenhebbedingetjes: je hebt gelijk wat fleece betreft, bedankt dat je me even eraan herinnert.

In ieder geval zal het dan dus wel makkelijk mogelijk zijn zoals Frutsel zegt, met festonsteek.

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door Algante » wo 25 apr 2012 18:46

Sandra schreef:Leuke van haken is dat je maar 1 bolletje wol en haaknaald nodig heb, dat kan dus makkelijk met baby op schoot, zelfs als je op bed lig. Ben al begonnen met lekkere dikke wol (drops paris) maar dan zie je dus wel best wat ruimte tussen de steken, vandaar of een lapje stof erachter, of toch andere haakpatroon.
Als je bij Google afbeeldingen invult: 'blanket crochet free patterns' of 'babydekentje haken' krijg je een hele rits prachtig lieve dekentjes. De meeste ongevoerd, sommige steken staan inderdaad ietwat dichter bij elkaar.

Heerlijk, zo'n 'knuffelbaby' aan de borst en/of op schoot. Die van mij waren ook altijd zo graag in gezelschap, nog steeds trouwens :) Ik heb mijn kids heeeeeeeeel lang borstvoeding gegeven, ideaal! Maar jij bent echt een bezig bijtje, jouw handen liggen zeker niet vaak stil?
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door Sandra » do 26 apr 2012 20:07

Algante schreef:....Maar jij bent echt een bezig bijtje, jouw handen liggen zeker niet vaak stil?
hihi ik ben geen hyperactieve adhd-er ofzo, maar wel altijd graag bezig met mijn handen ja...Ik merkte het tijdens de zwangerschap toen ik voor lange tijd moe was en dus niet knutselde, ineens lag de tv afstandsbediening bij mij ipv mijn vriend ;) tv kijken zonder iets ondertussen te doen vind ik meestal saai, dus hou wel van herhalend rijgwerk of wat haakwerk, geen ingewikkelde gedoe wat je aandacht nodig heeft (dus geen amigurimi voor mij waar je moet tellen), gewoon wat simpele werk.
Ik denk dat het zo 'n granny stripes dekentje ga worden, en dan kijk ik als het eenmaal klaar is wel of er nog wat achter moet.

Gebruikersavatar
xxCheriexx
Bead Interested
Berichten:172
Lid geworden op:wo 29 jun 2011 12:34
Locatie:Woudenberg

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door xxCheriexx » do 26 apr 2012 20:40

Ik ken een oma, die is voor haar 4 kleinkinderen dekens aan het breien. Allemaal verschillende blokken en die haakt ze dan aan elkaar tot een deken. Vinden ze lekker 's avonds op de bank voor de tv en onder de deken van oma kruipen.
Ik heb er ook eens eentje gehaakt en dan in banen en daarna aan elkaar gehaakt.
Succes ermee, is wel heel leuk werk.
Grtjs Gerry

Gebruikersavatar
N
Bead Producer
Berichten:1110
Lid geworden op:vr 06 feb 2004 09:40
Contacteer:

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door N » zo 29 apr 2012 18:15

Ik zou een stofje dubbel vouwen en dichtmaken (soort kussenhoesidee) en dan aan de ene kant (zodat je aan beide zijden stof met de goede kant naar buiten, evt. met voering ertussen) je kussenhoes erop naaien. Kan gewoon met je drops paris, als je in de naad naait, zie je er weinig van.

P.S. Was m'n vlop aangekomen? (ik vertrouw de post van tegenwoordig niet zo meer...) ;)
Groetjes, Nicole.

Gebruikersavatar
Mar-JoYa
Moderator
Berichten:9021
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 20:46
Locatie:Wildervank
Contacteer:

Re: dekentje haken, lapje stof erachter...

Bericht door Mar-JoYa » ma 21 mei 2012 08:11

Gizmo schreef: heb er een los lakentje onder gedaan.werkt ook prima.
Wilde ik ook voorstellen ;)
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Gesloten