Fotografietips

Deel tips, vragen en inspiratie over andere hobbies, bijvoorbeeld haken, scrapbooking, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede
Fotografietips

Bericht door estherwijma » ma 31 jan 2011 17:47

Binnenkort ga ik een nieuwe digitale camera kopen, niet een hele dure, maar voor mijn doen wel een aardig dure :) Nou lijkt het me ook heel leuk om mijn sieraden eens mooier en professioneler te fotograferen! Zijn er hier mensen die tips voor mij hebben?

Alvaste bedankt!

groetjes esther
Groetjes Esther

scubadoo
Bead Designer
Berichten:809
Lid geworden op:zo 17 jan 2010 07:39

Re: Fotografietips

Bericht door scubadoo » ma 31 jan 2011 18:06

Mooi fotograferen heeft ook heel veel met de belichting te maken. Dus focus je niet alleen op de camera.

Gebruikersavatar
Frutsel
Bead Producer
Berichten:1068
Lid geworden op:ma 28 mei 2007 19:26
Locatie:Vlakbij Rotterdam
Contacteer:

Re: Fotografietips

Bericht door Frutsel » ma 31 jan 2011 18:36

Geen tips voor wat betreft camera, dat is heel persoonlijk. Ik zou alleen willen zeggen dat je een cameraatje moet kiezen waar niet teveel toeters of bellen opzitten waarvan je nu al weet dat je ze niet gaat gebruiken. Die extra's maken je camera duur, en ze kunnen ook stuk.

Om te fotograferen van dichtbij stel ik bij mijn Sony het bloempje in, (macro) EN ik stel de zoom op 2.0.
Dan moet je iets hoger of verderaf met je camera en krijg je mooie foto's waarop de details goed zichtbaar zijn.
Grote foto's maken, niet op emaiformaat maar zo groot mogelijk en dan op de juiste manier zonder verlies verkleinen.
~~When you don't shine with your own light, what you create has no might~~
Oftewel, schijn met je eige lichie, anders schijn je niet echt.

Gebruikersavatar
Josje
Bead Dreamer
Berichten:660
Lid geworden op:di 06 apr 2010 08:48
Locatie:Groningen

Re: Fotografietips

Bericht door Josje » ma 31 jan 2011 19:38

Ik heb in de zomer een nieuwe camera gekocht. Daarbij heb ik er voornamelijk op gelet dat de camera een lage brandpuntafstand heeft (groothoek). Deze staat vermeld op de lens van de camera, bv.: 5.1mm - 25.5mm. Een groothoek zorgt ervoor dat je van dichtbij scherpe foto's kan maken van details/kleine objecten (dus sieraden :mrgreen: ). Dat vond ik bij mijn vorige camera altijd vreselijk irritant. Ik moest dan heel wat foto's maken, voordat er een heldere tussen zat.
Met een camera met een lage brandpuntafstand is zoomen ook niet zo nodig bij het maken van foto's van sieraden. Vooral digitaal zoomen kan de foto onscherp maken, dus dan is dat ook erg handig. Dus ook: liever veel optical zoom dan digital zoom!

Gebruikersavatar
Jans
Bead Fan
Berichten:311
Lid geworden op:ma 09 jul 2007 21:26
Locatie:Goes
Contacteer:

Re: Fotografietips

Bericht door Jans » ma 31 jan 2011 22:52

Ik heb afgelopen week een spiegelreflexcamera gekocht met een extra lens, en al wat bezig geweest met fotograferen van mijn kettingen... Wat een feest om foto's te maken zeg :D
Ik wil alleen McCain!

Gebruikersavatar
Elan Design
Bead Interested
Berichten:113
Lid geworden op:vr 05 nov 2010 17:37
Contacteer:

Re: Fotografietips

Bericht door Elan Design » di 01 feb 2011 00:16

Ik fotografeer ook meestal op macrostand, met genoeg licht, in de vensterbank. Zo kom je al een heel eind ;-)

Gebruikersavatar
Eostre
Bead Producer
Berichten:1244
Lid geworden op:do 16 dec 2010 12:07

Re: Fotografietips

Bericht door Eostre » di 01 feb 2011 12:36

Ik zou kijken naar handmatig zoomen. Onze "oude" camera deed dat automatisch. En dan op het dichtsbij zijnde punt, wat vaak niet datgene was wat ik wilde fotograveren. Dit leverder dan weer onscherpe foto's op.

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Fotografietips

Bericht door estherwijma » di 01 feb 2011 19:29

Dat zijn tips waar ik zeker wat aan heb! Bedankt!
Ik heb ook alw at zitten neuzen op internet voor goede tips.
Zijn er ook nog mensen die tips hebben waar ik een sieraad het beste kan fotograferen? Ik heb al wel verschillende plaatsen en achtergronden uitgeprobeerd, maar ben tot nu toe nog nooit echt tevreden geweest.
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
Ingedinge
Bead Interested
Berichten:141
Lid geworden op:vr 17 aug 2007 14:20
Locatie:haarlem
Contacteer:

Re: Fotografietips

Bericht door Ingedinge » vr 04 feb 2011 14:13

Ik fotografeer bij voorkeur buiten bij zonlicht. Ik heb een witplastic bedtafeltje van Ikea, en daar leg ik mijn sieraden op. Is er geen zon, dan zet ik het tafeltje binnen onder een daglichtlamp. En dan niet zoiets als je bij een fototent krijgt, maar een soort bureaulamp met daarin een blauwe lamp die speciaal licht geeft. Het is al een ouwetje, mijn moeder gerbuikte hem in haar schoonheidsalon als ze wenkbrauwen epileerde ;-) Sowieso niet flitsen als je je sieraden op de foto zet, dat geeft vertekening van kleur en glans

Gebruikersavatar
Amie
Bead Producer
Berichten:1240
Lid geworden op:di 03 feb 2009 13:33
Locatie:Lent
Contacteer:

Re: Fotografietips

Bericht door Amie » vr 04 feb 2011 15:40

Je kunt ook altijd een sieraad of kraal meenemen naar de winkel, dan kun je daar gelijk de kwaliteit uitproberen.

Ik vind het belangrijk dat er een goede zoom functie op zit, daar heb ik vooral op gelet bij hjet kopen van mijn camera.
Groetjes Amie

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Re: Fotografietips

Bericht door Haematodipsia » za 05 feb 2011 00:04

Ik ben all the way gegaan en heb een lichttent gekocht :lol: Eerst foto's gemaakt in zo'n tentje dat eens voor 30 euro in de praxis stond maar waarvan de lampen niet super waren. Nu dus een tentje met 2 lampen opzij en eentje bovenaan, geen enkele schaduw meer :banaan: Ik heb net nog zitten fotograferen, je hebt dus ook dag en nacht hetzelfde licht, heerlijk.

Ik gebruik persoonlijk nooit een zoom bij het fotograferen van sieraden, ik heb wel een heerlijke macro en super macro functie. Sieraden komen bij mij het beste over op donkere ondergronden. Geen zwart want dat is te hard, ik heb een simpele scrapbookpagina van 30x30 met donkergrijs met een patroontje in, ideaal! Zo'n velletje kost 50 cent ofzo :D

Wil je klein beginnen wat ik iedereen aanraad dan zou ik zeggen investeer in 2 daglichtlampen of zelfs maar eentje maar die je dan boven je sieraad kan zetten bvb in een oude bureaulamp.

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Fotografietips

Bericht door sam » za 05 feb 2011 10:25

Dit blijf ik erg lastig vinden, fotos maken. Ik heb inmiddels ook een fototent.
Maar ben ook niet enthousiast over de lampjes die erbij horen.
Ben nu aan het kijken voor goede lampen. Maar er is zoveel keus, dat is goed uitzoeken.
En ze zijn soms zo ontzettend duur. Dan wil ik wel zeker weten, dat ik er ook iets aan heb.
(tips daarover zijn dus welkom :wink: )

Ik merk inderdaad ook dat het licht en bewerking, bijna nog belangrijker zijn dan een uitgebreid toestel. Grootste verschil vind ik ook nog zitten in de kleuren van het sieraad.
Felle kleuren gaan heel goed, zacht roze en wit heel lastig.

Gebruikersavatar
trutdelamode
Bead Believer
Berichten:232
Lid geworden op:di 11 nov 2008 20:07
Contacteer:

Re: Fotografietips

Bericht door trutdelamode » za 05 feb 2011 13:01

Ik gebruik helemaal niks ingewikkelds, maar krijg toch regelmatig positieve opmerkingen over mijn foto's. Ik maak ze gewoon zo dicht mogelijk bij een raam (het liefst tussen een uur of 11 en 3) op een groot vel wit karton en gebruik de macro optie op mijn camera (niets ingewikkelds, gewoon camera van 1.5 jaar oud dat toen ong 300 euro kostte).

De foto's bewerk ik dan in photoshop, vaak alleen een duplicatie van de laag op oplichten zetten en de contrast wat aanpassen, en ik ben klaar. Kost me misschien 30 sec per foto ofzo

Gesloten