Zijdeschilderen - anyone?

Deel tips, vragen en inspiratie over andere hobbies, bijvoorbeeld haken, scrapbooking, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mieke
Bead Intelligent
Berichten:1307
Lid geworden op:za 24 apr 2004 09:40
Contacteer:
Zijdeschilderen - anyone?

Bericht door Mieke » ma 27 sep 2010 20:44

Hallo,
ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die zijdeschilderen? Ik heb materiaal gekocht, maar heb nog geen spanraam, dus ben nog niet echt aan de gang. Heb er wel zin in.

Ik ben benieuwd of ik de enige ben die ermee bezig is. :banaan:
Groetjes en kraalplezier van Mieke

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Zijdeschilderen - anyone?

Bericht door Jewel » di 28 sep 2010 07:13

Ik heb het vroeger gedaan en van alles gemaakt... shawls, stropdassen en tassen. Toevallig heb ik de spullen 14 dagen geleden weer in mijn handen gehad... behalve het spanraam... dat heb ik niet gezien... nixweiss Hoop niet dat het kwijt is...
Ben paar maanden geleden ook al bezig geweest met een proef om zijde zelf te bedrukken met de intentie het in combinatie te gaan gebruiken met bead embrodery en hars. :mrgreen:
Maar zoals altijd bij mij... meer ideeën dan tijd... Komt vast wel een keer, heb tenslotte alle spullen ervoor liggen. Ook nog batikspullen die ik ook gebruikte bij het zijdeschilderen.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
Mieke
Bead Intelligent
Berichten:1307
Lid geworden op:za 24 apr 2004 09:40
Contacteer:

Re: Zijdeschilderen - anyone?

Bericht door Mieke » di 28 sep 2010 08:06

Oh leuk!
Ik heb al gezocht naar spanramen, die zijn niet al te duur (maar natuurlijk wel duur in verzenden, dus dat is niet handig). Waarschijnlijk gaat mijn broer er eentje voor me maken.
Enne, ik hoorde nu dat je ook fixeer nodig hebt, maar dat is toch niet persé nodig. Ik ga vrije ontwerpen maken en dat mag wel een beetje uitlopen van mij. :oops:
Groetjes en kraalplezier van Mieke

Gebruikersavatar
karin v h
Bead Designer
Berichten:891
Lid geworden op:wo 14 feb 2007 10:06
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Zijdeschilderen - anyone?

Bericht door karin v h » di 28 sep 2010 09:36

Ik heb ook het nodige gedaan met zijde schilderen en ik heb indertijd mijn handige vader ramen laten maken, ramen voor kleine dingen en ramen voor grote dingen.
Je neemt 4 latten en om de 5 cm. maak je een inkeping van 1 en ongeveer 2 cm. diep. Zodat ze in elkaar passen. Heel simpel en heel erg makkelijk en absoluut niet duur. :D
De Kralenprutser

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Zijdeschilderen - anyone?

Bericht door Jewel » di 28 sep 2010 11:28

Mieke schreef: Enne, ik hoorde nu dat je ook fixeer nodig hebt, maar dat is toch niet persé nodig. Ik ga vrije ontwerpen maken en dat mag wel een beetje uitlopen van mij. :oops:
Randen fixeren deed ik dus met batik en de verf zelf, volgens mij door te strijken voordat je het ging wassen, maar dat kan misschien per verf verschillen.
En strijken moest ik toch wel, want ik moest ook de was uit mijn werk strijken.
Maar als je niet fixeert, kun je niet echt duidelijke afbeeldingen maken hoor... loopt wel heel erg door. Gaat dan heel erg op een waterige aquarel lijken.
Nu kan dat dus wel eens handig zijn, want zo heb ik dus eens een afbeelding gemaakt van een oever. ( heb ik een tas van gemaakt ) En aan de oever had gras en van die sigarenplanten geschilderd. Dat de verf lekker uitliep, was voor het schilderen van het water natuurlijk perfect.

Als je met batik gaat werken en over kleuren heen schilderen, moet je trouwens wel goed weten wat je als eerste doet.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

diddi
Bead Interested
Berichten:118
Lid geworden op:wo 31 mar 2010 20:15

Re: Zijdeschilderen - anyone?

Bericht door diddi » wo 03 nov 2010 19:19

Ik.
Het is één van mijn hobby's. Ik maak vooral tekeningen met gutta.

Gesloten