fimo klei

Deel tips, vragen en inspiratie over andere hobbies, bijvoorbeeld haken, scrapbooking, etc.
Gesloten
christinabeverlo
Bead Starter
Berichten:85
Lid geworden op:wo 18 nov 2009 16:06
fimo klei

Bericht door christinabeverlo » wo 21 apr 2010 15:40

ik ga proberen om nu sieraden te maken van fimo klei ik heb het een en ander al gevonden op internet maar zit met nog een paar vragen de ene verteld dat het afgebakken moet worden op 125 graden de ander zegt 130 graden welke is goed of kan het beiden.
ik vraag me af er word verteld dat je fimoklei 30 min moet afbakken maakt het niet uit hoe groot je product is lijkt mij dat een kleine kraal minder lang moet dan een grote kraal.
kan je er ook bijv al kralen in verwerken en dat het dan word afgebakken of moet je het later erin plakken.
zijn er ook bijv starterpakketjes te koop.

sorry voor al deze vragen maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groetjes christina

Gebruikersavatar
marjon
Bead Believer
Berichten:213
Lid geworden op:ma 15 feb 2010 19:33
Locatie:apeldoorn

Re: fimo klei

Bericht door marjon » wo 21 apr 2010 16:50

hoi christina

ik heb een poosje zelf kralen van fimo gemaakt, op het pakje staat dat het 30min op 110*c moet dus dit heb ik altijd aangehouden, zowel voor de kleine als de grote kralen.
ik bij altijd besteld bij http://www.karinrobberse.nl" onclick="window.open(this.href);return false; karin is een bekende in de fimokralen wereld en ook op haar hyves staan veel creaties van haar en van anderen, en kun je om raad vragen.
wat je zowiezo nodig hebt:
-fimo klei natuurlijk (ik vond zelf de soft fijn werken, maar met de donkere kleuren heb je snel kans dat deze uitlopen dus dan is de classic weer fijner)
-een bead roller is fijn als je mooie strakke vormen wilt maken, maar ik vond het zelf nooit erg als ze niet helemaal perfect werden, geeft een ambachtelijk effect
-een metalen prikker, deze prik je door de nog af te bakken klei, zo de over in (hangend op een bakje) en als ze klaar zijn, kun je ze hierop laten zitten en aflakken. Dan zit je gaatje er al in.
-fimolak voor een mooie glans
dit is allemaal te vinden bij karin op haar site.
kraaltjes of versieringen van een ander materiaal heb ik zelf nooit meegebakken, dus geen idee of dat kan.
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb. Succes.

groetjes marjon

christinabeverlo
Bead Starter
Berichten:85
Lid geworden op:wo 18 nov 2009 16:06

Re: fimo klei

Bericht door christinabeverlo » wo 21 apr 2010 16:56

marjon schreef:hoi christina

ik heb een poosje zelf kralen van fimo gemaakt, op het pakje staat dat het 30min op 110*c moet dus dit heb ik altijd aangehouden, zowel voor de kleine als de grote kralen.
ik bij altijd besteld bij http://www.karinrobberse.nl" onclick="window.open(this.href);return false; karin is een bekende in de fimokralen wereld en ook op haar hyves staan veel creaties van haar en van anderen, en kun je om raad vragen.
wat je zowiezo nodig hebt:
-fimo klei natuurlijk (ik vond zelf de soft fijn werken, maar met de donkere kleuren heb je snel kans dat deze uitlopen dus dan is de classic weer fijner)
-een bead roller is fijn als je mooie strakke vormen wilt maken, maar ik vond het zelf nooit erg als ze niet helemaal perfect werden, geeft een ambachtelijk effect
-een metalen prikker, deze prik je door de nog af te bakken klei, zo de over in (hangend op een bakje) en als ze klaar zijn, kun je ze hierop laten zitten en aflakken. Dan zit je gaatje er al in.
-fimolak voor een mooie glans
dit is allemaal te vinden bij karin op haar site.
kraaltjes of versieringen van een ander materiaal heb ik zelf nooit meegebakken, dus geen idee of dat kan.
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb. Succes.

groetjes marjon

heel erg bedankt ik ga zeker even op de site kijken maar als ik een klein kraatje bak moet dat dan als nog een half uurtje?
ben erg blij met de tips.

groetjes christina

Gebruikersavatar
marjon
Bead Believer
Berichten:213
Lid geworden op:ma 15 feb 2010 19:33
Locatie:apeldoorn

Re: fimo klei

Bericht door marjon » wo 21 apr 2010 17:11

ik maakte zelf altijd een hele bups ineen, grote en kleine en hangers en dat deed ik in 1 keer in de oven. Als je alleen kleintjes maakt zou ik gewoon even kijken met een kwartiertje, niet gelijk aan zitten hoor, ookal is het maar 110*c je kunt lelijk je vinger verbranden (spreek uit ervaring :oops:

succes.

groetjes

bebiezjoe
Bead Fan
Berichten:390
Lid geworden op:do 02 okt 2008 20:18

Re: fimo klei

Bericht door bebiezjoe » wo 21 apr 2010 20:11

Hoi,

Ik werk ook wel redelijk vaak met fimo. Bij Xenos verkopen ze die puntige glimsteentjes. Die druk ik in de kraal en bak ze dus mee. Verder heb je zilverfolie waar je je kralen mee kunt bewerken en zijn er ook glitters ed. op de markt.
Ik gebruik de beadroller ook niet standaard. Ik heb zo'n bureaublad met die 1 cm vakjes er op (Action). Deze gebruik ik als maat om de fimo af te snijden. Je krijgt dan redelijke gelijke kralen. Op internet zijn ook heel veel filmpjes te vinden over fimo in combinatie met een pastamachine. Je kunt dan kralen met een mooi kleurverloop maken en soms gewoon doen en mengen. Je krijgt de leukste combinaties.
Bij Karin Robberse kun je ook fotolessen bestellen. Hierop staat stap voor stap uitgelegd hoe je bepaalde technieken kunt gebruiken. Suc6.
Bebiezjoe
Bea

christinabeverlo
Bead Starter
Berichten:85
Lid geworden op:wo 18 nov 2009 16:06

Re: fimo klei

Bericht door christinabeverlo » do 22 apr 2010 14:36

bebiezjoe schreef:Hoi,

Ik werk ook wel redelijk vaak met fimo. Bij Xenos verkopen ze die puntige glimsteentjes. Die druk ik in de kraal en bak ze dus mee. Verder heb je zilverfolie waar je je kralen mee kunt bewerken en zijn er ook glitters ed. op de markt.
Ik gebruik de beadroller ook niet standaard. Ik heb zo'n bureaublad met die 1 cm vakjes er op (Action). Deze gebruik ik als maat om de fimo af te snijden. Je krijgt dan redelijke gelijke kralen. Op internet zijn ook heel veel filmpjes te vinden over fimo in combinatie met een pastamachine. Je kunt dan kralen met een mooi kleurverloop maken en soms gewoon doen en mengen. Je krijgt de leukste combinaties.
Bij Karin Robberse kun je ook fotolessen bestellen. Hierop staat stap voor stap uitgelegd hoe je bepaalde technieken kunt gebruiken. Suc6.
Bebiezjoe
Bea

bedankt voor je bruike bare tips super bedankt,
weet je toevallig ook wat je allemaal nog meer mee kan bakken in de fimoklei qua kralen enzo

groetjes christina

bebiezjoe
Bead Fan
Berichten:390
Lid geworden op:do 02 okt 2008 20:18

Re: fimo klei

Bericht door bebiezjoe » vr 23 apr 2010 14:21

ik bak ook zeezout en gewoon zout mee. je ronde kraal inwrijven met zeezout en er een beetje indrukken. meebakken. na het bakken af laten koelen en vervolgens in een bakje heet water laten staan. het zeezout lost op en je hebt dan een soort lavakralen. die lak ik niet meer, is mij teveel gepruts.

Bebiezjoe
Bea

christinabeverlo
Bead Starter
Berichten:85
Lid geworden op:wo 18 nov 2009 16:06

Re: fimo klei

Bericht door christinabeverlo » vr 23 apr 2010 17:36

bebiezjoe schreef:ik bak ook zeezout en gewoon zout mee. je ronde kraal inwrijven met zeezout en er een beetje indrukken. meebakken. na het bakken af laten koelen en vervolgens in een bakje heet water laten staan. het zeezout lost op en je hebt dan een soort lavakralen. die lak ik niet meer, is mij teveel gepruts.

Bebiezjoe
Bea

dat is wel gaaf, maar als je je kralen in wrijft met zeezout of gewoon zout blijft het toch niet op de kraal zitten ?

Willemieke R
Bead Starter
Berichten:60
Lid geworden op:za 05 dec 2009 17:37
Locatie:ergens bij Waalwijk

Re: fimo klei

Bericht door Willemieke R » za 24 apr 2010 09:25

als je een kraal of plaksteen o.i.d. in je fimokraal wilt hebben, kun je ze er ook voordat je ze bakt indrukken, dan er uithalen en bakken en ze er daarna inlijmen.

groetjes

bebiezjoe
Bead Fan
Berichten:390
Lid geworden op:do 02 okt 2008 20:18

Re: fimo klei

Bericht door bebiezjoe » zo 25 apr 2010 10:10

dat zeezout wrijf je echt in de kraal en spoel je later er uit. dan heb je onregelmatigheden in de kraal. de kralen met het gewone zout lak ik daarna wel af (met een oud kwastje) en dan blijft het ook zitten.

Bebiezjoe
Bea

curlywurly87
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:di 31 aug 2010 14:12

Re: fimo klei

Bericht door curlywurly87 » wo 01 sep 2010 13:58

kan je ook op 180 graden afbakken? 5 minuten ofzo? mijn oven werkt vanaf 180 vandaar, ben benieuwd of iemand ervaring ermee heeft?

mvg Elise

Gebruikersavatar
Pauli
Bead Starter
Berichten:77
Lid geworden op:ma 15 okt 2007 17:19
Contacteer:

Re: fimo klei

Bericht door Pauli » do 02 sep 2010 07:32

curlywurly87 schreef:kan je ook op 180 graden afbakken? 5 minuten ofzo? mijn oven werkt vanaf 180 vandaar, ben benieuwd of iemand ervaring ermee heeft?

mvg Elise
Helaas, 180 graden is veel te heet, dan verbrandt je klei.
Groetjes, Pauli

Gesloten