13/3 eerste haakwerkjes oma's vierkantjes

Alle overige creaties die niets met kralen te maken hebben maar die je wel graag wil laten zien kan je hier posten.
Forumregels
1) Show hier alleen zelfgemaakte creaties die niets met kralen te maken hebben. Heb je ook een zelfgemaakte kralencreatie? Ga dan naar subforum Show je eigen kralencreaties.
2) Upload je foto's NIET via Kralen.com maar via een eigen website of gratis site zoals http://www.mijnalbum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.imageshack.com" onclick="window.open(this.href);return false;
3) Meer dan 1 nieuwe creatie? Show ze samen in 1 topic
4) De datum moet in de topictitel vermeld zijn
De Sierkip
Bead Chatter
Re: 13/3 eerste haakwerkjes oma's vierkantjes

Bericht door De Sierkip » ma 15 mar 2010 19:44

Wat geweldig leuk!! :(L) En wat knap dat je dit zo maar even haakt, terwijl je nog nooit gehaakt had. Nou ja, wel ff oefenen dan, maar top hoor!! Doet idd lekker retro aan, zou voor de willekeurige volgorde gaan. Wordt een heel leuk kussen, wel laten zien als hij af is!! :wink:

Ellen
Bead Monster

Bericht door Ellen » ma 15 mar 2010 21:10

Leuk en vrolijk :D :applaus: :applaus: En snel onder de knie... dat komt helemaal goed met je kussen :D .
Het is ook leuk he, haken. Ben er de laatste tijd ook regelmatig mee bezig, is net wat sneller gepakt als de kralen voor een half uurtje tussendoor. :wink:
Groetjes Ellen.

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 15 mar 2010 21:34

Bedankt allemaal. :lol: Het valt me wel mee qua leren haken. Nou ja, heb 1 dag behoorlijk zitten prutsen, ik kende alleen basis haken en probeerde dan zeg maar een lapje te haken, maar zat steeds te prutsen met dan weer te strak en dan weer te los, en vaag uitzoeken door welke lus ik hem weer moet halen. Daarna had ik 'n dagje met mijn zus gehaakt, zij leerde me toen dus zo 'n vierkantje. Het was fijn dat ze er bij was, als ik twijfelde zag zij snel waar ik was gebleven. Je moet de steken zeg maar ook tegen elkaar duwen in het begin, ik vond het erg vaag daarom, het leek alsof het fout was maar dan duwde je het recht en dan klopte het ineens. En dan ineens snap je het en dan blijkt het heel makkelijk te zijn. :lol:
Ellen schreef:... is net wat sneller gepakt als de kralen voor een half uurtje tussendoor. :wink:
klopt! Of als je moe bent van een dag werken en geen zin heb om alles bij elkaar te zoeken, en lekker liggend op de bank bezig wilt zijn, zonder kans dat er wat wegrolt. ;) Ik vind het echt heerlijk! Het is ook verslavend, nog even een rijtje afmaken, alvast nieuwe kleur aanhechten, dat soort dingen.

Als het klaar is zal ik het laten zien. Ik ga binnenkort bij Xenos ofzo een kussentje kopen, hopelijk is 5x5 dan groot genoeg, geloof dat ik dan al bijna klaar ben. :)

Sylvi@
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Sylvi@ » ma 15 mar 2010 21:57

Ohh :(L) wat superleuk! Dat wil ik ook nog steeds gaan doen. Ik ben gek op "de dingen van toen". Ik heb hier in huis twee spreien over leuning van de bank hangen die door mijn oma's zijn gemaakt ( de één gebreid en de ander gehaakt) en elke keer als ik er naar kijk denk ik: "Dat wil ik ook gaan doen." En nu zie ik deze prachtige kleurtjes van jou :applaus: :applaus: Maar ik moet nog even wachten......moet eerst 200 trouwbedankjes in elkaar proberen te krijgen (tule met bruidsuikers) en dan ga ik zeker los!!!! :banaan:
Ik vind zelf de willekeurige volgorde het leukst! :wink:
Groetjes Sylvia :byebye

estherwijma
Bead Monster

Bericht door estherwijma » di 16 mar 2010 17:58

Echt leuk!!! Doet me denken aan een deken die mijn moeder ooit heeft gehaakt!!!
Groetjes Esther

José
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door José » di 16 mar 2010 18:43

Dat ziet er leuk uit! :applaus:, je hebt er een nieuwe verslaving bij, eerdaags ook een Haakforum? Ik vind de willekeurige volgorde het leukst. Laat je ook een foto zien van het kussen als het klaar is?
Herinneringen voor later maak je vandaag.

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » zo 21 mar 2010 14:42

Heb net mijn eerste binnenvierkantje af ;) maar nu het aanhechten van de nieuwe kleur :oops: toch maar even via youtube zoeken, zie het even niet............... :evil: Voor de rest "by George I got it!!" en daar ben ik al heel blij mee :mrgreen:
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 21 mar 2010 17:20

Ik puzzelde er in het begin ook even mee, er zijn verschillende manieren, beste / meest gebruikte is volgens mij:
- via soort basishaakjes (weet de naam niet) doorhaken met de huidige kleur EN de nieuwe kleur tot je bij het juiste plaats bent. Dan zit de nieuwe al netjes vast en kun je de restant van de oude gewoon afknippen, die zit dan al vast zeg maar.
- oude draad laten waar het is (later afwerken), nieuwe draad vastzetten aan je haaknaald, haaknaald van achter naar voren door een leeg vierkantje halen, omslaan, en dan terughaken zeg maar, zodat je zeg maar 1 lus overhoudt. Hoop dat ik het goed uitleg :oops: voordoen is makkelijker dan typen. ;) En dan dus beginnen met 3 gewone steken, en dan dus weer steeds de stokjes.

Ikzelf doe dat laatste. Ik had ook weleens gewoon een knoopje eromheen gedaan en dan begonnen met de steken maar denk dat de andere manieren net wat netter is. Ik ben benieuwd hoe de anderen het doen! Misschien is er een betere manier?

Moon
Bead Dreamer

Bericht door Moon » zo 21 mar 2010 17:23

Ik weet niet hoe het met die vierkantjes gaat, misschien wel anders, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Wat ik geleerd heb is dat je de nieuwe kleur pas pakt als je 2 lussen op de naald hebt (bijvoorbeeld bij een vaste) en dan de laatste keer omslaat om door beide lussen te halen. De laatste omslag is dan de nieuwe kleur die je door beide lussen haalt.
Groetjes van Monica

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 21 mar 2010 17:27

Bedankt voor je uitleg. Bij de vierkantjes is het zo dat je bv helemaal rechts eindigt en de nieuwe toer 'n paar cm naar links moet beginnen. Je kan het wel doen zoals jij zei, maar dan moet je 'n paar kleine steekjes door reeds gehaakte steekjes halen om te zorgen dat je weer bij de juiste plaats komt zeg maar, de steekjes zijn dan onopvallend / is puur om bij juiste locatie te komen. Zo staat het iig in het boek uitgelegd.

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » ma 22 mar 2010 08:56

Oke wil eerst even supertrots zeggen dat ik het begin te leren dat lezen van patronen, dus straks mooi te combineren met het freewheelen wat ik al deed :mrgreen: ben er gisteren echt even voor gaan zitten met het boek Haaktechnieken van Jan Eaton, die al heel lang had liggen :D

Het aanhechten lukt me hier mee nu ook, waarschijnlijk wel op mijn manier en niet zoals het hoort ;), ik begin meteen in het "boogje" met een losse (meteen in de nieuwe kleur, hecht de oude kleur eerst af) van de eerste drie en haak het uiteinde stukje mee verstopt in de onderkant van de 2 stokjes die volgen :oops: ook ik kan beter laten zien dan uitleggen geloof ik, maar het werkt voor mij en afwerken moet je toch dus dan kan ik later nog dat laatste stukje wel afwerken ;)

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 22 mar 2010 09:07

:lol: eerste gedeelte snap ik niet helemaal maar dit:
"en haak het uiteinde stukje mee verstopt in de onderkant van de 2 stokjes die volgen "

zoiets zeggen ze ook in het boek happy hooker, ze leggen het grappig uit alsof je het moet zien als jamlaagje (het draad dat weggewerkt moet worden) tussen 2 cakejes (eerste toer die al is gedaan is onderste cake, de nieuwe steekjes die je doet de bovenste cake). Dan werk je het vanzelf weg tijdens het haken.

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » ma 22 mar 2010 11:40

Precies :lol: :lol: :lol: Oh de happy hooker, die wil ik ook nog...........Rene wordt gek ;)
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Ellen
Bead Monster

Bericht door Ellen » di 23 mar 2010 20:43

Mar-JoYa schreef:Precies :lol: :lol: :lol: Oh de happy hooker, die wil ik ook nog...........Rene wordt gek ;)
lachen1 lachen1 lachen1 lachen1
Groetjes Ellen.

karin v h
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door karin v h » di 23 mar 2010 21:36

Leuk Sandra, ik dacht eventjes dat je een sprei aan het maken was - maar ja dat zou een jarenplan worden. :mrgreen:
De Kralenprutser

Gesloten