Fimo kralen bakken

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Peeke
Bead Dreamer
Fimo kralen bakken

Bericht door Peeke » za 05 feb 2005 19:21

Eindelijk.... ik heb al het materiaal in huis gehaald en ga dadelijk aan mijn eerste fimo kralen beginnen.

Toch 1 vraagje over het bakken van deze kralen.

Hoe leggen jullie deze in de oven?

- gewoon op wat zilverpapier
- op stokjes
- op een rooster

Alvast bedankt voor jullie tips. (ook andere tips zijn steeds welkom)

Peeke

Brigitte
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door Brigitte » za 05 feb 2005 19:29

Hoi ! Ik doe het op stokjes op een ovenschaal, en gelijk na het bakken haal ik de (nog hete) kralen van de stokjes om af te koelen.
Succes !!
groetjes
Brigitte

mip
Bead Fan

Bericht door mip » za 05 feb 2005 20:08

ik heb zelf een ovenschaaltje speciaal voor fimo in gebruik. leg ze eigenlijk altijd gewoon in de schaal, soms zie je dan een heel klein plat stukje maar als je de kraal neerlegt op het gaatje dan valt met met het verwerken in een sieraad niet meer zo op. heb verder geen ervaring met stokjes, vind sate prikkers een beetje te dik.... tips kan ik hier dus ook wel over gebruiken!
groetjes mip

Pienjo
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Pienjo » zo 06 feb 2005 13:39

ik leg ze op een tegel...
Liefs
Linda

markraal
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door markraal » zo 06 feb 2005 13:41

ik leg ze op een groot bord
groetjes Markraal

Peeke
Bead Dreamer

Bericht door Peeke » zo 06 feb 2005 14:20

Bedankt voor jullie tips.

Mijn eerste crea's zijn eindelijk af... pfffff wat een werkje hoor!!! Omdat het mijn eerste keer was had ik natuurlijk zo'n 3 hele pakjes fimo gebruikt om van die mooie gemarmerde te maken :oops: heb ik een werkje gehad om deze helemaal klaar te krijgen. Nu weet ik dat je maar een stukje moet gebruiken.

Voor de eerste keer is het niet slecht gegaan, en ik heb ze gebakken in een ovenschaal en dat is perfect gegaan. Het meeste werk heb ik eigenlijk gehad met het vernissen.

Maar nu zijn ze af en ik ben heel blij met het resultaat.

Greetz
Peeke

100%Kraal
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door 100%Kraal » zo 06 feb 2005 14:32

ik gebruik altijd van die cocktailprikkers(zijn stukken dunner dan sate-sticks) en die leg ik dan op een groot rooster, zodat alleen het hout het rooster raakt!
-xxx-
Dagmar
Bedenk steeds dat je uniek bent, net als iedereen!

Brigitte
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door Brigitte » zo 06 feb 2005 14:55

kralenenquete schreef:ik gebruik altijd van die cocktailprikkers(zijn stukken dunner dan sate-sticks) en die leg ik dan op een groot rooster, zodat alleen het hout het rooster raakt!
Nou ja zeg, idd, heeeeeeeel slim !! Dat ik daar nog niet op kwam :? Want idd de sateprikkers maken vrij grote gaten, vooral lastig als je ermee gaat kettelen .

Enne Peeke, ik wil ze wel graag zien :wink:

Miss B
Bead Brilliant
Contacteer:

Bericht door Miss B » zo 06 feb 2005 20:32

Ik heb gisteren ook fimokralen gemaakt :) Ik heb de gaatjes gemaakt met een dikke naald en voor het bakken heb ik ze op bakpapier gelegd en dat op een schaal. En ik zie geen platte stukjes, dus ze zijn wel goed gelukt :D Nu het lakken nog :? heeft iemand daar nog tips voor :?:

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » zo 06 feb 2005 21:00

Dat komt B omdat jij bakpapier hebt gebruikt ;)in je ovenschaal, als je dat niet doet krijg je hotspots zoals ze worden genoemd omdat op het punt waar de kraal het glas raakt het warmer wordt en de klei zeg maar een beetje smelt (weet het even niet anders te verwoorden ;)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

Janneke
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door Janneke » zo 06 feb 2005 22:02

Voor het bakken rijg ik de kralen altijd op ketteldraad. Dan blijven de gaatjes mooi klein (ik prik de gaatjes eerst met een hoedespeld die ik op de kralenmeeting van Ria heb gekocht).
Deze 'stokjes' met kralen leg ik vervolgens met de uiteinden op de rand van een schaal zodat alles hangt en je dus geen plekjes krijgt.
Na het bakken kan je ze dan op sate-prikkers prikken (hard duwen zodat ze goed klemmen) en dan kan je ze makkelijk aan alle kanten lakken (met fimo-lak).
Daarna steek ik de prikkers in een bak met aarde (wel met zilverfolie er overheen voor het geval dat ze omvallen en dus onder de aarde zouden komen te zitten) om te drogen.
groetjes! Janneke

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » zo 06 feb 2005 22:21

Ik verplaats dit naar Kralen maken

@ngelique
Bead Believer

Bericht door @ngelique » zo 06 feb 2005 23:43

Ik bak ze op een gewoon wit vel papier die ik zig-zaggend gevouwd heb,je krijgt dat kleine gootjes waar ze inliggen en gaatjes maken doe ik achteraf met de Ferm.
Grtx Angelique

nessy
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door nessy » zo 06 feb 2005 23:56

Ik heb ze ook wel eens gebakken, gewoon op bakpapier. Maar mijn probleem is "de vingerafdrukken" op de kralen. Hoe voorkom ik dit??? Gebeurt meestal bij het maken van de gaatjes...
Heb trouwens weinig geduld met fimo, wil bij mij niet zacht worden ook al is het Fimo Soft. Denk dat mijn handen altijd te koud zijn, hihihihi :wink:
Greetz Nessy

Miss B
Bead Brilliant
Contacteer:

Bericht door Miss B » ma 07 feb 2005 10:36

Sorceress schreef:Dat komt B omdat jij bakpapier hebt gebruikt ;)in je ovenschaal, als je dat niet doet krijg je hotspots zoals ze worden genoemd omdat op het punt waar de kraal het glas raakt het warmer wordt en de klei zeg maar een beetje smelt (weet het even niet anders te verwoorden ;)
Dus dat is goed! :D

Mijn klei was al heel oud en ik heb er twee avonden over gedaan om het zacht te maken. Ik heb telkens een klein stukje afgesneden en dit gekneed en met een glazen flesje platgewalst en dan weer kneden enz. tot het zacht was. Ik heb er best lang over gedaaan dus geduld is wel heel belangrijk 8) Maar dit was dus heel oude en brokkelige klei dus ik denk dat fimosoft wel sneller zacht is

Gesloten