3D kralen/hangers maken

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
xO-Angel-Ox
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:za 21 jan 2012 15:26
3D kralen/hangers maken

Bericht door xO-Angel-Ox » vr 24 okt 2014 14:48

Hi allemaal!

Ik ben een beginner in het maken van kralen dus ik heb jullie expertise hard nodig :)

Voor een kostuum wil ik eigen hangers maken (zie het plaatjes). Deze hangers worden gebruikt als oorbellen, maar ook als decoratie aan andere elementen in het kostuum. Sommige mensen hebben dit al wel gedaan (3 en 4), ik weet alleen niet hoe ik dit moet aanpakken. Het gaat dus om 3D hangers, niet van die kralen met een platte achterkant.

Afbeelding

Wat ik graag zou willen weten:
- Hoe maak ik een mal van zo’n gem? Ik ben van plan om een originele hanger te pakken en deze op lengte te maken door middel van klei en van deze de mal te maken. (hij moet ongeveer 4 cm worden).

- Hoe houd ik rekening met het gaatje waar de ringetjes o.i.d. doorheen gaan aan de bovenkant? Moet ik dat al ‘uitsparen’ in de mal of later na het uitharden uitboren o.i.d.? Ik las ergens dat sommige mensen gebruik maken van ‘tubies’? Al waren dat wel met vierkanten en platte mallen i.p.v. met 3D mallen.

- Welke resin kan ik het beste gebruiken (liefst niet te duur natuurlijk) en met welke kleurstof moet ik dit mengen?

- Welke materialen heb ik verder nodig om een hanger/oorbel te maken zoals op plaatje 1 (hanger) en 2 (oorbel)?

Alvast super bedankt voor jullie hulp! Ik kan niet wachten om hier mee aan de slag te gaan :)

Groetjes!

Tuff
Bead Reader
Berichten:7
Lid geworden op:ma 02 mar 2015 09:11

Re: 3D kralen/hangers maken

Bericht door Tuff » wo 22 apr 2015 07:48

Helaas kan ik je alleen helpen met de laatste vraag.. Ik heb wat dat betreft geen verstand van mallen etc.

Anyhow
Wat je nodig hebt voor een oorbel te maken is een buigring (wel 1 die pas door het gat van je kraal)
En oorbel haakjes. Simpel weg met tangen aan elkaar zetten! Maar dan heb je dat bronzen element zeg maar niet bij je gaatjes.
Dan zou ik aanraden om bijvoorbeeld bij een kringloop winkel te kijken of ze daar misschien oude bronsen clip on oorbellen hebben.
Dan kun je die vermaken als het ware.

Met plaatje 1 zou ik dat zelf met een kettelstift doen om daar vervolgens 2 bronzen kralen aan te rijgen. 1 kleine en 1 grote. en dan aan het kostuum.

Hoop dat ik je toch een beetje geholpen heb!

Gesloten