miyuki galvanized of alleen duracoat galvanized?

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:
miyuki galvanized of alleen duracoat galvanized?

Bericht door Sandra » wo 20 nov 2013 15:35

Ik heb even een vraagje aan de miyuki fans. Koop je tegenwoordig alleen duracoat galvanized (duurder maar minder risico dat kleurlaagje loslaat) of koop je ook nog gewone galvanized (goedkoper maar dus wel risico dat kleurlaagje los laat)?

Ik persoonlijk was er eerst heel makkelijk in want ik had nog geen slechte ervaring met galvanized. Ik heb echter keer met techniek round herringbone stitch een armband geregen met 11/0 galvanized wine (vind ik zo 'n mooie kleur :(L) ). Het is een armband waarbij je memory wire in de armband duwt zodat het mooi rond om je pols valt. Het idee had ik van Nora Juwelen, dit is haar creatie:
Afbeelding

Ik had hem langer geregen zodat ie 3x om de pols kan. Hier heb ik echter snel verschil gemerkt :( De randen bleken sneller wrijving met elkaar te hebben waardoor er daar al 'n deel van het kleurlaagje heeft losgelaten (je ziet dan grijze kern, terwijl ik nog niet eens zo vaak had gedragen). Ik denk dat dit niet zo snel gebeurd bij bv flat peyote of flat herringbone waarbij galvanized 1 van de vele kleuren is, simpelweg omdat er bij zo 'n creatie ook niet zoveel wrijving is. Maar nu het een armband is waarbij de randen tegen elkaar aan duwen heeft het blijkbaar toch snel effect.

Daardoor twijfel ik of ik galvanized überhaupt in assortiment moet houden.....In grote maten zoals 8/0 rocailles doe ik sowieso al niet meer. Maar misschien dat sommigen toch liever galvanized ipv duracoat galvanized gebruiken bij 11/0 en 15/0?

Alvast bedankt voor jullie mening. :)

lieveke Sieraden
Bead Fan
Berichten:314
Lid geworden op:do 18 jul 2013 07:53

Re: miyuki galvanized of alleen duracoat galvanized?

Bericht door lieveke Sieraden » wo 20 nov 2013 15:55

Ik had ergens gelezen dat je galvanized niet moest gebruiken in producten waarbij wrijving met de huid plaatsvindt. Voor bead embroidery zou hij dan nog prima gebruikt kunnen worden. Ik heb ze nog niet gekocht. Niet vanwege de kwaliteit overigens ;-)
Ik heb nog wel een andere vraag over miyuki: de white pearl ceylon, seed beads 11/0, is dat uit het assortiment? Ik kan het nergens vinden.

groetjes,
Ellen
Laatst gewijzigd door lieveke Sieraden op wo 20 nov 2013 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

createss
Bead Designer
Berichten:827
Lid geworden op:zo 02 jul 2006 15:51

Re: miyuki galvanized of alleen duracoat galvanized?

Bericht door createss » wo 20 nov 2013 15:59

Als er van een kleur die ik wil hebben een Duracoat is, kies ik daarvoor. Wel duurder, maar inderdaad minder risico op slijtage/verkleuren. En aangezien mijn sieraden meestal veel werk zijn om te rijgen, heb ik die duurdere kraaltjes er wel voor over.

Trouwens is mijn ervaring dat ook zonder wrijving de kleur kan "verdwijnen": ik had Miyuki dropbeads bovenop een armband geregen (die kraaltjes kwamen niet in aanraking met huid of elkaar), maar de zilverkleurige drops zijn nu transparant :wink:

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: miyuki galvanized of alleen duracoat galvanized?

Bericht door Sandra » wo 20 nov 2013 16:21

Oeh dat is jammer van de drops, was het galvanized silver? Ik kreeg weleens klachten van 4 mm cubes in bv galvanized silver, die verkoop ik dus sowieso niet meer. Hoe groter het is hoe meer kans op wrijving waarbij het resultaat zichtbaar zal zijn. Ik was bij bv delica's altijd vrij makkelijk maar nu ik zag hoe makkelijk het bij de 11/0 rocailles gebeurde ben ik er toch voorzichtiger mee geworden.
@Ellen: ik denk dat een kleur nooit definitief uit assortiment is, meer pech dat velen het bij dezelfde groothandel inkoopt en dat die het nu niet kan leveren. Ik heb even gekeken want we hebben hele lading zo pas ingekocht, maar ook hier is hij voorlopig uitverkocht. :( Wel jammer want is mooie kleur.

jokevbiesen
Bead Intelligent
Berichten:1402
Lid geworden op:vr 04 jan 2013 15:02

Re: miyuki galvanized of alleen duracoat galvanized?

Bericht door jokevbiesen » wo 20 nov 2013 16:33

Ik kies het meest voor duracoat, vooral bij goud en zilver. Maar soms ook niet. Wanneer je een rij kraaltjes naast elkaar maakt en een rij van een andere -niet duracoat- kraal ernaast, merk je verschil in grootte. En soms loopt je patroon dan een beetje scheef. In zo'n geval neem ik de galvanized versie. Afhankelijk van het sieraad, raadpleeg ik wel eens deze tabel, maar die is je vast bekend: http://www.miyuki-beads.co.jp/english/seed/02.html
Mijn keuze heeft niets met de prijs te maken. Je bent inderdaad vaak veel tijd kwijt met een sieraad, en dan wil je ook dat het lang mooi blijft. Overigens heb ik nog nooit iets van slijtage gemerkt bij Miyuki kralen. En de keren dat een kraal is gebroken zijn voor mij op de vingers van één hand te tellen. En dat vind ik fantastisch.
Laatst gewijzigd door jokevbiesen op ma 25 nov 2013 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zina
Bead Intelligent
Berichten:1304
Lid geworden op:za 10 sep 2011 13:03
Locatie:Drachten
Contacteer:

Re: miyuki galvanized of alleen duracoat galvanized?

Bericht door Zina » do 21 nov 2013 01:08

Ik heb altijd hele erge zweethanden waardoor ik eigenlijk altijd de kleur van bijvoorbeeld zilveren of gouden kralen afwrijf. Hierdoor is vaak mijn werk al beschadigd voordat ik het kan verkopen. Daarom koop ik alleen 'normale' gouden of zilveren seedbeads voor mijn 'tentoonstelling stukken' oftewel, het staat er voor de sier maar je moet er vooral niet aankomen :) Die gebruik ik alleen als voorbeeld.

Ik ben zelf erg fan van Galvaniced Permanent Finish, (dus niet alleen Galvaniced) de duracoat heb ik van de week voor het eerst uitgetest maar die vind ik dan toch net iets minder goed als de PF. Maar altijd nog 100% beter dan de gewone seedbeads. De G PF blijft gewoon top zitten, aslof de kleur er omheen gekleid is.

Bij normale kleuren heb ik er nooit last van en hier zal ik dan ook niet snel geneigd zijn om duracoat te kopen. (zoals Sapphire SL bijvoorbeeld als die al in PF of DC bestaat) Maar van gouden en zilveren (en andere metallic) kleuren zeker weten wel. En dan met name 11/0 en 15/0.

Dus niet weg doen hoor :)
Altijd aan het kralen...

daisy81
Bead Producer
Berichten:1116
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 21:46

Re: miyuki galvanized of alleen duracoat galvanized?

Bericht door daisy81 » vr 22 nov 2013 18:11

ik heb met beadembroidery al 2 complete armbanden uit kunnen halen door dit probleem ik koop alleen nog perfect finish

Gesloten