fuwa fuwa. fimo en das klei

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
DarkYuna
Bead Interested
Berichten:160
Lid geworden op:di 25 jan 2011 23:19
Locatie:Grootebroek
Contacteer:
fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door DarkYuna » wo 11 apr 2012 08:39

Hallo allemaal,

Lange tijd ben ik helaas super druk geweest.
Nu weer tijd om met de kraaltjes aan de slag te gaan.
Graag wil ik zelf kralen hangers en bedeltjes maken van klei.
Het liefst van zelfhardende klei.

Wat zijn jullie ervaringen met fimo air?
Hebben jullie al eens fuwa fuwa klei gebruikt? Hoe werkt dat precies? Ik had gelezen dat je deze klei met acrylverf kan mengen.
Das klei is goedkoop maar werkt dit even goed?

Zo veel vraagjes maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ;).

Talleke
Bead Believer
Berichten:243
Lid geworden op:za 10 mar 2007 11:26
Locatie:wageningen

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door Talleke » wo 11 apr 2012 12:40

Ik heb ervaring met fuwafuwaklei. Het is papierklei, als het nat wordt is het net modder, ook als je het al verwerkt hebt en dus hebt laten drogen. Lakken werkt niet goed want de lak blijft niet mooi aan de oppervlakte en trekt er in. Je kunt er moeilijk oogjes aan/in maken, ook nietstiften met een kraaltje eronder hebben de neiging om door de poreuze klei heen te schieten. Deze klei plakt niet goed aan elkaar, dus als je lagen aan elkaar wil maken zal je dit met (hout)lijm aan elkaar moeten plakken.
Ik vind deze klei zelf dus absoluut niet geschikt voor kralen of hangers die je tot sieraden wil verwerken, te poreus en te gevoelig voor vocht, maar de klei is zeker wel erg leuk om bijvoorbeeld een gebakje mee te maken en daarmee een doosje ofzo te decoreren.

Dasklei heb ik eens geprobeerd te mengen met verf, dat lukte niet zo goed. De klei wilde maar niet hard worden en de verf (acryl) bleef maar afgeven.

Fimo ook geprobeerd, dat werkte bij mij van de drie soorten die je moende nog het beste, maar omdat het toch allemaal nogal priegelwerk was ben ik helemaal gestopt met het maken van kralen van klei.... :lol:

DarkYuna
Bead Interested
Berichten:160
Lid geworden op:di 25 jan 2011 23:19
Locatie:Grootebroek
Contacteer:

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door DarkYuna » wo 11 apr 2012 14:13

Dankjewel! Das een goed antwoord zeg :D.
Dan ga ik toch maar fimo air bestellen en das klei om te oefenen.
Niemand een andere visie hierop?
Of die mij meer kan vertellen over fimo air?

Vicky P
Bead Lover
Berichten:492
Lid geworden op:di 12 jul 2011 15:56

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door Vicky P » wo 11 apr 2012 14:22

ik weet niet wat fimo air is, wel 'gewone' fimo. daar maak ik mijn cabouchons mee nl en bevalt mij al heel lang erg goed.
gewoon in normale oven te bakken, keihard, is wel of niet af te lakken...ik kan er heerlijk mee werken.

bij klei die aan de lucht droogt vraag ik me toch af of dat wel sterk genoeg is.

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door Moon » wo 11 apr 2012 15:03

Ik heb fuwa fuwa klei uitgeprobeerd. Erg grappig spul. Ik zal straks een foto maken en uitgebreider reageren.
Groetjes van Monica

Talleke
Bead Believer
Berichten:243
Lid geworden op:za 10 mar 2007 11:26
Locatie:wageningen

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door Talleke » wo 11 apr 2012 15:29

@ Moon: daar ben ik ook wel benieuwd naar! Vond het leuk spul en volgens de verpakking kon je er van alles mee maken maar waarschijnlijk heb ik dan toch iets verkeerd gedaan...

DarkYuna
Bead Interested
Berichten:160
Lid geworden op:di 25 jan 2011 23:19
Locatie:Grootebroek
Contacteer:

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door DarkYuna » wo 11 apr 2012 16:18

Daar ben ik ook benieuwd naar!
Ik ga vanavond even oefenen met das klei en zal morgen hier nog even wat uploaden.

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door Moon » do 12 apr 2012 00:15

Hieronder wat kleine creaties van mij. (Ik zie net wel dat ik de lelijke naden juist in het zicht heb, maar die zijn nooit helemaal weg te werken). Het is alweer een jaar geleden dat ik ze gemaakt heb en meer dan dit heb ik ook niet gemaakt op dit moment. Ik was nieuwsgierig geworden naar deze klei nadat ik er wat over had gelezen op internet. Het is heel apart spul, vederlicht. Het werkt ook wel prettig. Ik heb er een klein bedeltje van kunnen maken door gelijk een (afgeknipte) kettelstift in de klei te duwen. Het klopt inderdaad dat het niet op elkaar plakt. Alleen de wafel met het witte spul ertussen (dat is klei uit een spuitzak) dat plakt wel aan elkaar. De andere onderdelen moet je aan elkaar lijmen. Of het stevig genoeg is om gebruik te doorstaan dat weet ik niet. Dat kleine aardbeibedeltje is naar mijn idee wel heel stevig. Het is een formaat om aan een mobieltje te hangen. Ik zal het eens uitproberen en aan mijn tas hangen. Nadeel van dit materiaal is dat het ontzettend duur is en nog niet op veel plekken verkrijgbaar. Wel leuk is dat er heel veel accessoires en vormpjes bij te krijgen zijn.

Toevallig kwam ik afgelopen week op youtube nog een ander soort lichte klei tegen die luchtdrogend is: Crayola Model Magic. Dat is verkrijgbaar hier in de speelgoedwinkel. Ook kun je zelf cold porcelain clay maken. Recepten en filmpjes op youtube.

Het mengen van acrylverf met fuwa fuwa daar weet ik niets van. Het is in allerlei kleurtjes te verkrijgen, dus dat lijkt me niet nodig. Het afwerken van fuwa fuwa met een laklaagje heb ik nog niet geprobeerd. Ik vind het leuk om te lezen dat er meer mensen met dit soort klei bezig is. Ik krijg gelijk zin om er weer wat mee te maken. Ik heb de klei nu dus een jaar liggen en het is nog steeds zacht (gelukkig maar). Ik denk trouwens dat je fuwa fuwa klei alleen met vormpjes kan gebruiken en niet zelf in vorm kan kleien. Ik denk dat het niet mooi af te werken is dan.

Afbeelding
Groetjes van Monica

KimLee
Bead Believer
Berichten:206
Lid geworden op:di 27 mar 2012 18:41
Contacteer:

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door KimLee » do 12 apr 2012 06:57

Ik ben begonnen met Fuwa Fuwa, omdat het er heel leuk uit zag, het is geweldig grappig spul, maar... wat de dames hier boven al zeggen, het is niet dat je er goed zelf vormpjes mee kan maken, je duwt de klei in een mal en dan heb je wat je wilt hebben, ik heb het zelf ook nog nooit gelakt, en ik denk dat het leuk is als decoratie, mijn dochter had er een sleutelhanger van gemaakt, maar het is best wel kwetsbaar spul, en brak heel snel af... dus ik zou erniet te veel mee doen, dan alleen leuk neer zetten...

DOor Fuwa fuwa ben ik over gestapt naar Fimo, ik gebruik zelf fimo soft, en daar maak ik alles mee.. van Roodkapjes, tot knoopjes, andere bedels, noem maar op...

Neem maar eens een kijkje op mijn blog, dan kan je het allemaal zien...

Oohh en dat fimo air.. ken ik ook niet, en heb ik zelf ook nog nooit gebruikt...
Liefs,
Kimmie

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door Moon » do 12 apr 2012 07:22

@KimLee Je maakt mooie en schattige dingen zeg! :(L) Helemaal onderaan in een grotere pot die roodkapje en een egeltje erbij. Zo schattig en knap die kleine details!
Groetjes van Monica

KimLee
Bead Believer
Berichten:206
Lid geworden op:di 27 mar 2012 18:41
Contacteer:

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door KimLee » do 12 apr 2012 07:56

@Moon;
Dank je wel, ik vind het ook erg leuk om met fimo te werken, je kan er echt alles mee.. daarom ben ik ook heel snel (na 1 avond) gestopt met dat papier klei, want daar kon ik niet mee wat ik wilde doen...

En dan heb ik niet eens alles op mijn blog staan...
Liefs,
Kimmie

Talleke
Bead Believer
Berichten:243
Lid geworden op:za 10 mar 2007 11:26
Locatie:wageningen

Re: fuwa fuwa. fimo en das klei

Bericht door Talleke » do 12 apr 2012 08:18

Ik heb de fuwafuwaklei rechtstreeks in Japan gekocht. Het waren Mousse-chan Fuwa Fuwa Paper Clay Sets. Heb het toen gekocht op jbox.com maar zie nu dat het met deze dollarkoers niet zo heel interessant meer is, tenzij je het misschien van etsy kunt kopen. Daar staan ook goedkopere varianten op. Duurdere sets zijn bijvoorbeeld van decotti, goedkopere varianten (grotere verpakking maar dan met maar 1 kleur erin) is van Padico en heet hearty. Veel te vinden hoor op etsy. Mijn favoriet was toch wel het werken met die klei uit een spuitzak. En ik krijg er nu toch weer helemaal zin in :lol:

Gesloten