Verschil zoetwaterparel en schelpparel

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
TessaMaaktSieraden
Bead Reader
Verschil zoetwaterparel en schelpparel

Bericht door TessaMaaktSieraden » za 18 jun 2011 16:33

Hallo allemaal, zoals sommige van jullie al weten ben ik opzoek naar zoetwaterparels en/of schelpparels maar eerlijk gezegt vraag ik me af wat nou het verschil is tussen die twee. Ik begrijp dat zoetwaterparels echt zijn en schelpparels met de machine gemaakt van schelpen. Allen ben ik benieuwd wat het verschil in kwaliteit is. Ik heb namelijk het idee dat schelpparels (vooral die met een kleurtje) beter en langer meegaan dan zoetwaterparel, aangezien die niet tegen parfum, zuren en dergeklijke kan. Klopt het bovendien dat zoetwaterparels nooi helemaal rond zijn? En waarom niet want ze kunnen ze toch in het gewenste formaat slijpen?

Alvast bedankt voor julli reacties!

Frutsel
Bead Producer
Contacteer:

Re: Verschil zoetwaterparel en schelpparel

Bericht door Frutsel » za 18 jun 2011 17:29

Een parel is een stofje dat in de schelp geraakt is of bij cultivé parels in een schelp gestopt is.
Het schelpdier maakt daar vervolgens een min of meer rond bolletje van omdat een scherp of onregelmatig gevormd vuiltje/zandje niet fijn is, daar heeft het dier last van.
Daarom kun je een parel niet slijpen: alleen het buitenste laagje is zo mooi, daarbinnen is gewoon een kern van wat anders, of van materiaal dat de schelp zelf heeft aangemaakt om dat vuiltje heen.
Daarom zal een parel vaak niet rond zijn.
Ik denk dat je met Wikipedia al een eind komt
Cultivé parel / parel.

Of een schelpen parel nou zo fijn is, ik weet het niet.
Ik heb een camee van schelp, vind dat ook maar nep, maar een echte camee zat er even niet in.
En niemand ziet het verschil tussen een camee van gemalen schelp of van agaat.
Tenzij een vakman m/v.

Wees bij een parel die gemaakt is van gemalen en gekleurde schelp wel bedacht op kleurveranderingen mettertijd.
~~When you don't shine with your own light, what you create has no might~~
Oftewel, schijn met je eige lichie, anders schijn je niet echt.

Frutsel
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Frutsel » za 18 jun 2011 17:37

Ik vraag me trouwens af of je niet gewoon het verschil bedoelt tussen parels en parels.
De originele parels dus, en de cutivéparels (ook wel zoetwaterparels genoemd) waarbij door de mens een parel geforceerd wordt door een stukje materiaal in de schelp in te brengen.

De zoetwaterparel wordt niet met behulp van een machine gemaakt.

Google maar even.

Zelf heb ik wel ronde kralen van schelp, dat is dan gemalen schelp maar is parelmoer, dus niks te maken met parels. En die hebben alle kleuren van de regenboog.

TessaMaaktSieraden
Bead Reader

Bericht door TessaMaaktSieraden » za 18 jun 2011 18:27

Nee ik zeg ook niet dat de zoetwaterparel door een machine is gemaakt, ik zeg dat de schelpparel door een machine word gemaakt, of tenminste gedeeltelijk. Zou wel jammer zijn als een echte parel dus niet te slijpen valt, ik kan daar dus niet mee werken in mijn sieraden, daarvoor heb ik compleet ronde parels nodig.

Met schelpparels bedoel ik trouwens deze dingen: http://www.ilonaswebgems.nl/c-249714/pa ... ll-pearl-/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijken mij veel duurzamer dan een zoetwaterparel zodra er een kleurlaagje op zit want een echte parel is dan alleen geverft waar de schelpparel meerdere laagjes kleur bevat zodat het er niet vanaf slijt, maar klopt dat wel? Ik wil weten wat het langst meegaat zegmaar.

Frutsel
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Frutsel » za 18 jun 2011 19:12

Oh, die zijn wel mooi.

Kan je misschien een klein aantal kopen en je op één kraal uitleven?
Schuren, zeep en andere chemicaliën, je parfummetje, deo, krassen?
Ik heb al eens met een hamer een kraal getest :mrgreen:

Als je er redelijk veel nodig gaat hebben is de winkel misschien bereid je 2-3 kralen te sturen om te testen?
Kan je volgens mij best netjes vragen.
Als ze ze per streng verkoopt, en weleens een kapotte inkomplete heeft?

Succes!

TessaMaaktSieraden
Bead Reader

Bericht door TessaMaaktSieraden » ma 20 jun 2011 18:07

Wauw Frutsel wat een supertip, had hier zelf nog niet aan gedacht maar ga het zeker op deze manier uitproberen! Dan haal ik kralen van ongeveer dezelfde grootte en kleur en dan kijken hoe ze zich houden in verschillende situaties!
Heb er al helemaal zin in! Thanks :D

Frutsel
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Frutsel » ma 20 jun 2011 20:50

Laat later maar eens horen hoe en wat. De kralen zien er mooi uit en misschien zijn ze inderdaad duurzamer dan echte.

Ben ook wel benieuwd maar alleen uit nieuwsgierigheid, ik parel niet. :mrgreen:

Succes in elk geval met je project.

Gesloten