Startset glaskralen branden

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Marieketting
Bead Fan
Berichten:331
Lid geworden op:do 16 apr 2009 20:30
Startset glaskralen branden

Bericht door Marieketting » wo 09 jun 2010 09:18

Hallo,
Weet iemand of er een starters-set bestaat om te leren kralen branden? Ik neem aan dat ik een brander aan moet schaffen, een gasflesje oid, maar dan? Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Saga Suus
Bead Producer
Berichten:1024
Lid geworden op:zo 07 jun 2009 17:01
Locatie:Leusden
Contacteer:

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door Saga Suus » wo 09 jun 2010 10:45

Je hebt verschillende dingen nodig om te kunnen branden. Natuurlijk een brander en een gasfles. Als je een brander hebt die deels op propaan en deels op zuurstof werkt heb je ook nog een zuurstofconcentrator nodig. Gereedschap (aardappelschilmesje, prikding, grafietpaddle, tangetje, eventueel een pincet), werkblad, didymium bril (een andere soort veiligheidsbril moet je NIET gebruiken, het moet echt didymium zijn!), beadrelease (om je kralen van de mandrellen af te halen), mandrellen (ijzeren staafjes waar je je kraal op maakt), koelgranulaat (om je kralen langzaam in af te laten koelen) en natuurlijk wat glas.

Bij diverse webshops verkopen ze startpakketten inclusief of exclusief branders:
http://www.sansiera.nl/webshop.html#top" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kreageja.nl/index.php?item=start ... 19&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jocks-glas.com/index1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(en misschien zijn er nog wel meerdere winkels waar je het kan aanschaffen)

Een brander is heel persoonlijk, wil je op propaan of gelijk met zuurstof werken? En ook daarin zijn verschillende soorten. Vaak kun je bij deze webwinkels wel een middag branders uitproberen om te kijken wat er bij je past. Op diverse fora kun je ook vaak 2e-hands branders enz. kopen, is misschien ook een optie (ik heb destijds een brander 2e-hands gekocht en een starterspakket bij kreageja zonder brander met nog wat glas erbij).

Heel veel succes en als je vragen hebt, gewoon stellen, je mag me ook altijd PB-en!

claudy
Bead Dreamer
Berichten:625
Lid geworden op:wo 30 sep 2009 17:13
Locatie:Leusden
Contacteer:

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door claudy » wo 09 jun 2010 12:04

Heb je al eens een workshop kralen branden gedaan Marieke?

Misschien een idee, voordat je voor veel geld van alles aan gaat schaffen ;-)

Ik heb eens zo'n workshop gedaan en vond het erg leuk, maar ik zou het niet thuis willen doen. Ik weet wel dat als ik die workshop niet gedaan had, ik nu ook heeeeel enthousiast zou zijn om het thuis te gaan proberen, ik zie hier zoveel mooie kralen voorbij komen...
Carpe Diem, haal er uit wat er in zit!

Gebruikersavatar
Marieketting
Bead Fan
Berichten:331
Lid geworden op:do 16 apr 2009 20:30

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door Marieketting » wo 09 jun 2010 17:00

claudy schreef:Heb je al eens een workshop kralen branden gedaan Marieke?

Misschien een idee, voordat je voor veel geld van alles aan gaat schaffen ;-)

Ik heb eens zo'n workshop gedaan en vond het erg leuk, maar ik zou het niet thuis willen doen. Ik weet wel dat als ik die workshop niet gedaan had, ik nu ook heeeeel enthousiast zou zijn om het thuis te gaan proberen, ik zie hier zoveel mooie kralen voorbij komen...
Misschien is dat wel een goed idee, ja! Dank je.

Gebruikersavatar
Marieketting
Bead Fan
Berichten:331
Lid geworden op:do 16 apr 2009 20:30

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door Marieketting » wo 09 jun 2010 17:01

Saga Suus schreef:Je hebt verschillende dingen nodig om te kunnen branden. Natuurlijk een brander en een gasfles. Als je een brander hebt die deels op propaan en deels op zuurstof werkt heb je ook nog een zuurstofconcentrator nodig. Gereedschap (aardappelschilmesje, prikding, grafietpaddle, tangetje, eventueel een pincet), werkblad, didymium bril (een andere soort veiligheidsbril moet je NIET gebruiken, het moet echt didymium zijn!), beadrelease (om je kralen van de mandrellen af te halen), mandrellen (ijzeren staafjes waar je je kraal op maakt), koelgranulaat (om je kralen langzaam in af te laten koelen) en natuurlijk wat glas.

Bij diverse webshops verkopen ze startpakketten inclusief of exclusief branders:
http://www.sansiera.nl/webshop.html#top" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kreageja.nl/index.php?item=start ... 19&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jocks-glas.com/index1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(en misschien zijn er nog wel meerdere winkels waar je het kan aanschaffen)

Een brander is heel persoonlijk, wil je op propaan of gelijk met zuurstof werken? En ook daarin zijn verschillende soorten. Vaak kun je bij deze webwinkels wel een middag branders uitproberen om te kijken wat er bij je past. Op diverse fora kun je ook vaak 2e-hands branders enz. kopen, is misschien ook een optie (ik heb destijds een brander 2e-hands gekocht en een starterspakket bij kreageja zonder brander met nog wat glas erbij).

Heel veel succes en als je vragen hebt, gewoon stellen, je mag me ook altijd PB-en!

Dank je wel. Ik zal me er eens goed in gaan verdiepen.

GoldyRing
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:di 08 jun 2010 10:17
Contacteer:

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door GoldyRing » do 10 jun 2010 09:44

Goh wat een hoop informatie, lijkt me wel leuk om ook eens te proberen! :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Mar-JoYa
Moderator
Berichten:9021
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 20:46
Locatie:Wildervank
Contacteer:

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door Mar-JoYa » vr 11 jun 2010 20:40

Sorry dat ik het in dit topic meld, maar Goldyring ik had je een pb gestuurd ivm je onderschrift, misschien kun je die even lezen ;)
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Gebruikersavatar
Patrisia
Bead Interested
Berichten:127
Lid geworden op:di 16 sep 2008 19:44
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door Patrisia » wo 23 jun 2010 21:38

Ik zou inderdaad eerst een workshop gaan volgen, zodat je weet of je het wat vind ofniet.
Maar mocht je thuis beginnen: Het maakt niet uit wat voor brander je gaat kopen, maar zorg in ieder geval voor een goed bril zoals Suus al zei! Die kost best wel wat, en daarom denken mensen in het begin laat maar ik gebruik wel een gewone veiligheidsbril. Niet doen hoor, je hebt maar een paar ogen :wink:
Groetjes Patricia

Gebruikersavatar
Amie
Bead Producer
Berichten:1240
Lid geworden op:di 03 feb 2009 13:33
Locatie:Lent
Contacteer:

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door Amie » do 24 jun 2010 06:49

Ik ga binnenkort ook een workshop glaskralen branden volgen en ik wil het ook graag thuis gaan doen. Wat ik me wel afvraag is of je ook een annealing oven nodig hebt. Ik wil de sieraden die ik met mijn kralen maak wel graag gaan verkopen. Het is dus niet de bedoeling dat de kralen zomaar kapot kunnen gaan.
Is het belangrijk dat je ook een oven hebt voor de kralen, of gebruiken jullie dit niet?
Groetjes Amie

Irene van der Maas
Bead Producer
Berichten:1166
Lid geworden op:wo 09 jul 2003 06:26
Locatie:Voorschoten
Contacteer:

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door Irene van der Maas » vr 25 jun 2010 06:37

Ik denk dat de meesten wel een annealingoven hebben staan, zeker als je wat grotere kralen wilt gaan maken....
Irene van der Maas

Talleke
Bead Believer
Berichten:243
Lid geworden op:za 10 mar 2007 11:26
Locatie:wageningen

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door Talleke » vr 25 jun 2010 21:48

Zelf heb ik pas na 3 jaar branden een oven aangeschaft. Voor die tijd heb ik de kralen die ik in sieraden ging gebruiken naar iemand toe gebracht hier in de buurt die een oven heeft staan en diegene heeft voor mij de kralen batch annealed. Dat ging prima, tot op heden nog geen enkele klacht gehad van klanten dat er kralen gebroken zouden zijn.
Gebruikte de eerste twee jaar vermiculiet, daarna annealingbubbles en die laatste gebruik ik nog steeds vrijwel altijd. De laatste houd de warmte toch wat langer vast waardoor de kraal wat langzamer afkoelt. Zijn wel een stuk duurder dan het vermiculiet.

Heb inmiddels wel een oven maar gebruik heb praktisch alleen om te batch annealen omdat ik vaak maar heel eventjes achter de brander kan en het dan de moeite niet vind hem aan te zetten voor 4 kraaltjes.

Dus ik vind persoonlijk dat een oven aanschaffen niet direct nodig is maar denk wel dat het belangrijk is dat je kralen in een oven zijn geweest. Er denk ik genoeg mensen te vinden die je kralen bij hen in de oven voor je willen batch-annealen. Het is toch een hele grote aanschaf, zeker als je er pas net mee begint en je misschien nog niet helemaal zeker weet of je ermee door wilt gaan...


Groetjes!

Gebruikersavatar
Saga Suus
Bead Producer
Berichten:1024
Lid geworden op:zo 07 jun 2009 17:01
Locatie:Leusden
Contacteer:

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door Saga Suus » zo 27 jun 2010 11:34

Zoals Talleke al zei, je kunt bij veel mensen batch-annealen dus je hoeft niet perse direct een oven aan te schaffen. Ik persoonlijk denk wel dat het belangrijk is om je kralen te annealen als je ze wilt gaan verkopen.

Wel een kleine opmerking, bij ronde kralen werkt batch-annealen prima maar als je grote kralen, lentils, sculpturen enz. gaat maken dan moeten deze eigenlijk gelijk in de oven. Doordat de kralen niet overal gelijk zijn qua hoogte ontstaat er veel spanning en dan zullen ze in granulaat of bubbels bijna altijd breken (ook kleinere lentils doen dat). Als je dus dit soort vormen gaat maken of groter wil gaan werken dan is een oven wel aan te raden. Soms worden er trouwens 2e-hands ovens op de glasfora aangeboden, misschien kun je er wel een voor een leuk prijsje op de kop tikken.

singasong
Bead Lover
Berichten:435
Lid geworden op:za 09 mei 2009 13:24
Locatie:Ingen
Contacteer:

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door singasong » do 19 aug 2010 09:19

Marieke, heb je inmiddels een cursus gevolgd?

Ik heb me opgegeven voor een cursus in okt. Nog even geduld hebben dus :wink:

krlme
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:za 02 okt 2010 13:14

Re: Startset glaskralen branden

Bericht door krlme » za 02 okt 2010 13:17

neem eens een kijkje op http://www.nan-beads.com/

Gesloten