Fimo twee keer bakken

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:
Fimo twee keer bakken

Bericht door Jocelynn » za 19 jan 2008 09:30

Een tijdje geleden kwam ik op het forum tegen dat je Fimo, bij bepaalde technieken, twee keer moet afbakken.
Nu ben ik eigenlijk vreselijk benieuwd welke technieken dat zijn. Kan iemand me hiermee een eindje op weg helpen??
The journey of a thousand miles begins with one step.

Rooos
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Rooos » za 19 jan 2008 09:56

Nou, volgens mij, heeft dat niet echt met een speciale manier te maken, maar meer met het feit dat je bepaalde kleuren niet door elkaar wilt hebben, bijvoorbeeld witte stippen op een zwarte kraal. Als je dus eerst de zwarte kraal maakt en afbakt en daarna de witte stippels vormt en met vloeibare klei, Fimo Liquid, op de kraal plakt, kun je het hele boeltje weer in de oven doen en nogmaals afbakken. Dan heb je een nette zwarte kraal met mooie witte stippen.

Even voor de duidelijkheid....ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik heb de methode toevallig ergens in mijn hoofd opgeslagen liggen.....niet dat ik verslaafd ben ofzo..... :relax:

kadya
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door kadya » za 19 jan 2008 10:33

Ik heb het zelf ook een keer geprobeerd, om eerst een kraal af te bakken en vervolgens de stippen of bloemen er op te maken.
Vond dit geen succes!
De ongebakken klei plakt nauwelijks op de afgebakken kraal.
Met fimo liquid heb ik nog geen ervaring.
Het lijkt mij een goede oplossing, ga ik binnenkort wel eens proberen..... (misschien ook verslaafd :lol: )

lcharrewijn
Bead Anonymous
Contacteer:

Bericht door lcharrewijn » za 19 jan 2008 10:59

heb wel eens nieuwe kleicane over oude niet zo mooie kralen gebakken. Ging prima!!!!
beginnende kralengek is al verslaafd

vicky stellwag
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » za 19 jan 2008 12:02

volgens mij gebruiken ze dit ook voor het maken van zg cloisonnes van fimo: dan maak je de omlijning op een ondergrond, dat bak je af, en dan met verf de vakjes invullen, of met sterk verdunde fimo dmv fimo liquid. En dan weer bakken.
Ik heb zelf ook zo;n flesje liquid in huis, maar heb er nog niets mee gedaan.
What's life whithout beads

Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » za 19 jan 2008 12:56

Ik heb gisteren inderdaad geprobeerd om op al gebakken kralen met Fimo figuurtjes te plakken en het plakte dus voor geen meter.
Fimo Liquid heb ik ook al eens mee gewerkt maar vond het geen succes.

Wat ik me ook afvraag is of je al gelakte kralen nog een keer de oven in kunt stoppen? Weet alleen niet of er dan zodanig giftige dampen vrijkomen dat ik het niet zal overleven.
Er staat in ieder geval niets over op het flesje lak (waterbasis), dus heeft iemand hier ervaring mee (voor zover hij/zij het nog kan navertellen)?
The journey of a thousand miles begins with one step.

Rooos
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Rooos » za 19 jan 2008 13:17

Het lijkt mij niet verstandig om al gelakte kralen nog eens in de oven te stoppen!! Dat lijkt mij niet goed te komen!!!

vicky stellwag
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » za 19 jan 2008 13:59

ik zou dat niet durven...nog na het lakken gaan bakken.
waarom zou je eerst lakken en dan weer bakken?
Je lakt toch pas als je resultaat van de kraal goed is?
What's life whithout beads

MiekeN
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door MiekeN » do 24 jan 2008 02:56

vicky stellwag schreef:ik zou dat niet durven...nog na het lakken gaan bakken.
waarom zou je eerst lakken en dan weer bakken?
Je lakt toch pas als je resultaat van de kraal goed is?
Daar hebben sommige mensen echt lak aan, zoals je ziet!

:-)
M

Dito
Bead Interested

Bericht door Dito » do 24 jan 2008 12:07

ik zou het zeker niet nogmaals bakken als het gelakt is. Is er een reden dat je dat zou willen doen? Als je iets glanzend wil en daarbovenop wi kunnen werken zou je kunnen schuren en polijsten, dat zou geen probleem mogen zijn.

fimophilo
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door fimophilo » vr 27 jun 2008 10:50

Ik heb dat wel eens gedaan. Ik had toen een acryllak gebruikt eigenlijk om vloeren mee te beschermen. Ik heb het uitgeprobeerd op kralen die ik met perfect pearls bedekt had. Die laag slijt er anders af. Ik ben het ook ergens tegengekomen dat je de kralen dan nog een keer kunt bakken om de lak harder te maken (dacht ik). Ik heb het in elk geval geprobeerd onder het mom van: je moet alles een keer geprobeerd hebben. En het resultaat was goed. Niet dat je kon zien dat het beter was. Het was gewoon hetzelfde. Misschien dat je met dragen merkt dat de lak sterker is, dat weet ik niet. Ik vond het namelijk ook wel spannend en heb het dus toegepast op "mislukte"kralen.
Maar aangezien ik bijna alles schuur en polijst heb ik hier niet verder mee geexperimenteerd. Maar het kan dus wel. Je zou de oven geloof ik wel op 100 graden moeten zetten. Klein detail. :D :wink:
Een dag geen kralen maken, is een dag niet leven.

nienja
Bead Fan
Locatie:"ik heb getwijfeld over Belgie....." ergens in de Noorderkempen!

kan best

Bericht door nienja » zo 13 jul 2008 21:31

hoi !! ja je kan je kralen best 2 of 3 keer afbakken , zoals ze bvalzeigden, omje kraal te versieren, metandere kleuren dotjes of zo, als je oude kralen hebt liggen moet je die wat afschuren, zodat de nieuwe laagklei ergoed op plakt of eventueel een beetje liquide gel , eert een klein beetje laten opdrogen:niet te lang , en dan de nieuwe laag klei erover!!
zo doen ze dat ook als je bv. een hanger wil maken met
verschillende textuur en vormen, snap je

maar steek ze niet in de oven als ze al gelakt zijn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
die acryllak voor vloeren (KLIR, of andere namen, ) dat mag zo dikwijls alsje maar wil!! maar weet van anderen die dat geprobeerd hebben dat dan je kralen een geurtje !!! hebben
nou het beste en probeermaar uit!!! ook gedaan !! nienja
"ik werd deze morgen wakker met de zon in mijn gezicht en een licht briesje bracht bloemen mee binnen"
met deze uitspraak worden vele creatie's geboren!!!

Gesloten